overbrugging

10-05-2020 22:15 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Willen jullie met mij meedenken?
De relatie tussen mij en mijn man loopt echt niet meer (zie andere topic, dankzij alle reacties hier ben ik er nu echt klaar mee), en ik ga binnenkort vertellen dat ik wil stoppen met de relatie.

Maar ik merk dat ik niet zoveel weet over hoe het nu precies gaat na het gesprek waarin je de relatie stopt, vooral met wonen, geld.
Ik kan wel van alles vinden over als je echt gescheiden bent , maar dat duurt natuurlijk even voordat alles goed geregeld is. Ik hoop heel erg dat we er toch nog wel samen uit gaan komen, en dat het enigszins in goed overleg gaat.

Hoe gaat het dan in die tussenperiode tussen 'het gesprek' en het officieel voor de wet gescheiden zijn? Blijf je dan nog samen in je eigen huis wonen of ga je ergens iets snel huren?
De huurprijzen, daar schrik ik gewoon van. Als ik iets zou huren van mijn inkomen, dan heb ik bv geen geld meer om een advocaat van te betalen. Ik verdien net te veel voor een sociale huurwoning en ook net te veel voor rechtsbijstand enzo. Maar ook niet genoeg om dat makkelijk te kunnen betalen, borg moet vaak ook nog. Ik heb bedacht om daarom de komende tijd flink te gaan sparen, vakantiegeld ook etc.

Stel dat ik wegga uit ons gezamenlijk koophuis, dan duurt het nog even voordat je echt gescheiden bent. Hoe kom je financieel die eerste maanden over? Ik kan niet meteen wat kopen, want ik heb de overwaarde van het huis nodig om wat te kopen. Mijn man zou me dan bijvoorbeeld kunnen uitkopen. Ik heb namelijk niet zoveel spaargeld en ook geen rijke ouders of erfenis ofzo. Maar dat duurt wel een tijdje voordat ik dat heb, dus zal ik in de tussentijd wat moeten huren.
Ik denk dat de kinderalimentatie vaststellen ook wel even duurt dus hoe gaat dat dan? Betaalt de meestverdienende dan tijdelijk extra?
En als je je inschrijft bij een woningbouwvereniging voor huizen voor middeninkomens, kan ik dan uitleggen dat ik nu nog wel getrouwd ben maar over een paar maanden niet meer? Willen ze me dan wel aannemen of slaan ze me dan over omdat we gezamenlijk teveel verdienen?

En hoe gaat het met de spullen verdelen? Maak je echt een lijstje van alles wat er is en dan onderhandelen?
Wanneer zet je de gezamenlijke rekening stop?
NB we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd
Ik kon de antwoorden hierop niet vinden, weten jullie er meer van?
Rapunzelreallife schreef:
10-05-2020 23:13
Filts scheiding? Je kunt heel snel scheiden als het moet. Misschien gaat je dan ex man wel minder werken of meer thuis zijn voor de kinderen. Kijk het aan maak een ouderschapsplan. Is er ooit iets opgesteld hoe jullie dingen gaan regelen aks jullie uit elkaar zouden gaan? Hoe oud zijn je kinderen? Misschien kunnen ze zelf heen en weer pendelen. Vakantiehuisje op een carvan/camping park kan ook goedkoop zijn. Vriendin van me zit voor 2500 per jaar in de buurt van putten/Ermelo. Misschien is er bij jou in de buurt iets? Als je dan een woning hebt verhuur je dat weer via RB&B of zoiets.
Met het huis verkopen moet je geluk hebben idd dat de man het ook wil. Misschien kan hij het alleen wel betalen.
Urgentie kun je altijd aanvragen betekent niet dat je het toegewezen krijgt maar zou vooral alles proberen.
Dat gaat niet meer.
zurimat schreef:
10-05-2020 23:06
De helft hoeft niet om de week te zijn, je kan het ook anders vorm geven. Belangrijk bij co ouderschap is dat je op voorhand goede afspraken maakt, overgangsmomenten, speciale dagen, vakanties... en beseft dat wat er bij ex gebeurt niet meer in jouw invloedssfeer bevindt.
Dat laatste geldt overigens ook voor situaties zonder co-ouderschap.
Jij bent nu al helemaal aan het bedenken wat je wilt, maar je man weet nog van niks. Besef dat die ook even tijd nodig zal hebben om aan het idee te wennen, om zijn gedachten op een rij te krijgen wat hij zou willen/haalbaar is/het beste voor de kinderen lijkt. Je kunt niet verwachten dat jij meldt dat je de stekker er uit trekt, en dat hij dan in hetzelfde gesprek of een dag later al doodleuk de besteksets gaat verdelen. Dus tenzij jij al een ander onderkomen hebt geregeld voor jezelf, zul je nog wel onder een dak moeten blijven ja.
Woningbouw hangt heel erg af van waar je woont, maar op de meeste plekken krijg je geen urgentie meer alleen omdat je gescheiden bent (tenzij ook mishandeling of zo). Dus dat kan ook zomaar nog jaren duren.
HennieHen schreef:
10-05-2020 23:17
Ja offtopic grammaticapolitie hier maar waar jij ‘is’ schrijft, bedoel je ‘s of ‘ns oftewel ‘eens’.
Off-topic; Fair enough. Dankuwel grammaticapolitie. Ik doe dat wel IS fout! :-)
eventjes83 schreef:
10-05-2020 22:44
dank je voor uitgebreide reactie, daar kan ik zeker wat mee.
Ik zou idd langer willen sparen.
Hou je er rekening mee dat het spaargeld van jullie samen is als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent? Jij kunt nu wel extra willen sparen, bv van je vakantiegeld, maar alles wordt uiteindelijk verdeeld.
Ik weet niet waar je woont, maar de huizenmarkt is niet makkelijk.

Het ligt een beetje aan je inkomen en de regio. Je kunt evt wel een pb sturen.
Je schrijft dat je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd.

Ondertussen heb je het wel over jullie gezamenlijke koopwoning en lijstjes maken om spullen te verdelen.

Wat houden jullie huwelijkse voorwaarden dan in?

Weet je wel zeker dat het huis ook op jouw naam staat?

Als het huis wel van jullie gezamenlijk is dan kan je ook niet zomaar zeggen zo ik heb nu andere woonruimte gehuurd dus ik betaal niet meer mee aan de hypotheek.

Om te weten hoe nu verder zal het eerst duidelijk moeten zijn wie waar recht op heeft en moet het dus duidelijk zijn wat in de huwelijkse voorwaarden staat.
sugarmiss schreef:
11-05-2020 05:45
Je schrijft dat je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd.

Ondertussen heb je het wel over jullie gezamenlijke koopwoning en lijstjes maken om spullen te verdelen.

Wat houden jullie huwelijkse voorwaarden dan in?

Weet je wel zeker dat het huis ook op jouw naam staat?

Als het huis wel van jullie gezamenlijk is dan kan je ook niet zomaar zeggen zo ik heb nu andere woonruimte gehuurd dus ik betaal niet meer mee aan de hypotheek.

Om te weten hoe nu verder zal het eerst duidelijk moeten zijn wie waar recht op heeft en moet het dus duidelijk zijn wat in de huwelijkse voorwaarden staat.
Zou wat zijn als ze meebetaald aan een hypotheek die niet van haar is :facepalm:
Inschrijven bij de woningbouw gaat online dus best gek dat je dat nog niet geregeld hebt. Je inschrijving kunnen ze niet weigeren, met te veel inkomen zul je sommige huizen inderdaad niet kunnen huren. Met te weinig inkomen andere ook niet.
Santaaa schreef:
11-05-2020 06:20
Zou wat zijn als ze meebetaald aan een hypotheek die niet van haar is :facepalm:
Nou, je zou ze de kost moeten geven hier op het forum!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
TO, misschien heel gek. Maar ik zou toch alvast met je man gaan praten. Jij kunt hier wel met ideeën over verhuizen, sparen, bezoekregeling, etc. komen, maar misschien is het wel zo fair om je man de gelegenheid te geven ook een paar ideeën te opperen. Misschien komen jullie er samen wel beter uit dan je nu vermoedt. Als hij niet mee wil werken, zijn er weer andere opties waar je aan moet denken.

Zelf heb ik destijds iedere gedachte, iedere stap die ik wilde zetten met mijn man besproken. Daardoor had ik heel snel duidelijkheid: hij zou never het huis uitgaan, ik zou geen cent van hem krijgen, de inboedel was van hem en hij zou gaan proberen mij in de rechtbank als een slechte moeder af te schilderen. Doordat ik dit al in een vroeg stadium wist, kon ik heel eenvoudig anticiperen. Ik ben vertrokken zodra ik een appartement had gevonden dat enigszins geschikt was voor mijn dochter en mij. Met drie kinderen is dat natuurlijk lastiger. Maar wie weet kun je wél in het huis blijven, dat zul je toch eerst moeten bespreken.
Je weet wel echt heel erg weinig. Ik vind het ook niet zo fair dat je alles alvast achter je mans rug om wilt uitzoeken eigenlijk.

Je koophuis uit gaan moet je nooit doen. Als hij dwars wil zitten heeft hij erg veel mogelijkheden alleen. Hij kan dit jaren rekken hoe dan ook wel maar zeker als je er niet meer woont.

Je blijft ook voor de hele hypotheek aansprakelijk. Vergeet dat niet.

Als je er zelf wilt blijven wonen vraag je voorlopige voorziening aan.

Schrijf je in bij de woningbouw. De vrije woningen (boven de toeslagengrens) maak je wat meer kan op. Maar scheelt heel erg per regio. Hou ook rekening met een groter gebied dan waar je misschien het liefst wil wonen.

Als jullie goed uit elkaar gaan kun je samen 1 advocaat (zelfs online) nemen. Dat is een stuk goedkoper. Het is dus echt belangrijk dat je open kaart gaat spelen. Dan is de kans op een nette scheiding een stuk groter.
Bulbul schreef:
11-05-2020 08:02
TO, misschien heel gek. Maar ik zou toch alvast met je man gaan praten. Jij kunt hier wel met ideeën over verhuizen, sparen, bezoekregeling, etc. komen, maar misschien is het wel zo fair om je man de gelegenheid te geven ook een paar ideeën te opperen. Misschien komen jullie er samen wel beter uit dan je nu vermoedt. Als hij niet mee wil werken, zijn er weer andere opties waar je aan moet denken.

ik denk dat dit wijs is, TO
Want als jij straks je man voor het blokt zet en hij doorkrijgt, dat jij achter zijn rug van alles geregeld hebt, staat de boel ineens op schepr,
Dat is niet goed voor jullie en zeker niet voor de kinderen
Bespreek dat je weg wil.
Bulbul schreef:
11-05-2020 07:56
Nou, je zou ze de kost moeten geven hier op het forum!
Wat?
Santaaa schreef:
11-05-2020 08:32
Wat?
Vrouwen die aan een hypotheek meebetalen zonder officieel eigenaar van dat huis te zijn. Ik lees het weleens.
Bulbul schreef:
11-05-2020 08:34
Vrouwen die aan een hypotheek meebetalen zonder officieel eigenaar van dat huis te zijn. Ik lees het weleens.
maar die hebben altijd een hele lieve vriend en hij laat ze heus mee helpen de lampjes voor de keuken uitzoeken hoor!
De huwelijkse voorwaarde, heb je die goed bijgehouden? Alle bezittingen en schulden steeds goed verdeeld laten opnemen?
In het andere topic zeg je dat in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Weet je het verschil niet of weet je niet hoe je getrouwd bent? Nogal een verschil.
Gamekitten schreef:
11-05-2020 08:59
In het andere topic zeg je dat in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Weet je het verschil niet of weet je niet hoe je getrouwd bent? Nogal een verschil.

Dit lijkt me inderdaad een belangrijke vraag.
Huwelijkse voorwaarden houdt in de praktijk vaak weinig stand. Ik zou je goed door een advocaat laten helpen, en niet zomaar doen wat je man voorstelt.
LoveLucy schreef:
11-05-2020 08:10

Je koophuis uit gaan moet je nooit doen. Als hij dwars wil zitten heeft hij erg veel mogelijkheden alleen. Hij kan dit jaren rekken hoe dan ook wel maar zeker als je er niet meer woont.

Je blijft ook voor de hele hypotheek aansprakelijk. Vergeet dat niet.

Als jullie goed uit elkaar gaan kun je samen 1 advocaat (zelfs online) nemen. Dat is een stuk goedkoper. Het is dus echt belangrijk dat je open kaart gaat spelen. Dan is de kans op een nette scheiding een stuk groter.
Wat bedoel je precies met dat je nooit je koophuis uit moet gaan? Wat kan dat voor gevolgen hebben?

Mijn man is lastig te voorspellen nu, hij is wel iemand die nooit vergeeft.

Ik weet niet of hij ook dingen aan het regelen is. Hij heeft er wel wat verstand van en ij helemaal niet. Omdat ik het wel eerlijk wil, ben ik me aan het orienteren zodat ik niet later spijt krijg van beslissingen. Bv omdat ze goed lijken eerst maar later heel nadelig zijn (zoals uit het huis gaan, hij heeft al eens gezegd dat als we uit elkaar gaan ik natuurlijk uit dit huis moet en met de overwaarde maar iets leuks moet kopen en dat ik dan wel iets leuks in dit dorp kan kopen. Dat heb ik uitgezocht en dat kan helemaal niet omdat de huizen veel te duur zijn hier plus ik niet zo veel verdien , hij verdient veel meer. Als ik het niet had uitgezocht had ik me door hem laten overtuigen en gedacht hebben dat hij het wel zou weten. ).
Ik heb ook het idee dat hij niet zo netjes is met de verdeling van geld , en als ik daarover wil praten wordt hij razend of begint te beschuldigen, dat hij ook veel meer werkt en harder werkt.
eventjes83 schreef:
11-05-2020 11:37

Dat heb ik uitgezocht en dat kan helemaal niet omdat de huizen veel te duur zijn hier plus ik niet zo veel verdien ,
je kunt meer uur gaan werken?
Eerst maar eens wat praktische zaken bekijken:

- sta je wel of niet ingeschreven bij de woningbouw?
- op wat voor manier ben je getrouwd?
- ben jij mede-eigenaar van jullie koophuis?
Nogmaals, maak een (gratis eerste) afspraak met een advocaat ipv hier op het forum te vragen. Informeer wel even bij de advocaat of het eerste adviesgesprek gratis is.
Als hij veel meer dan jou verdient, dan moet hij ook veel partneralimentatie betalen.
VelvetVolvo schreef:
11-05-2020 12:39
Als hij veel meer dan jou verdient, dan moet hij ook veel partneralimentatie betalen.
dat is allang niet meer vanzelfsprekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven