Kind vermaakt zich niet zelf/geen fantasie
donderdag 23 april 2020 om 21:39
Dag,
Nu in Corona tijd zit ik met de handen in mn haar met onze 4 jarige zoon die nauwelijks zlef kan spelen. Ons is opgevallen dat hij geen fantasie spellen kan spelen; ik bedoel dus met Lego of playmobiel poppetjes die dingen beleven, rollen spellen enz. De dingen die hij wel leuk vindt zijn treinbaan bouwen (vervolgens niet mee spelen) , knexx dingen bouwen maar ook niet ermee spelen. OpZich niet erg maar hij is zo snel uitgekeken. Dus na 10-15 minuten is het weer klaar. Hij vraagt de hele dag Aandacht (zowel positief als negatief) , is geen minuut stil. Hij is slim, lief voor z’n broertje maar het zou zo fijn zijn als hij zichzelf eens kon vermaken. Ik word er na 4 jaar moedeloos van. Het is al zo vanaf baby af aan, na een paar minuten was hij uitgekeken, tijd voor wat nieuws of vermaak. Hij wil samen spelen,, maar dat is lastig met een broertje die 20 maanden oud is. Wij wonen achteraf dus geen directe buurkindjes. Met een time timer lukt het hem wel redelijk om zelf te spelen voor 20 minuten. Die gebruik ik 1 a 2x per dag.
Toen hij 4 werd ging hier dan ook de vlag uit, hij leefde helemaal op door school. Helaas ging door Corona de school dicht en valt het me nog meer op hoeveel energie en aandacht hij De he-le dag door vraagt. ik word er echt gek van soms. Dan denk ik soms weleens : is het wel ‘normaal’? Ik zoek dus herkenning, ik heb veel geprobeerd ; even mee spelen/helpen opstarten, er veel op uit (vind hij leuk, maar nu lastiger en ook niet 2x per dag zin in), spelletjes doen, het alleen spelen belonen. Ander speelgoed aanschaffen, maar ook dingen als loco puzzels enz.
Eerst dachten wij het ligt aan ons: hij heeft te weinig speelgoed of hij heeft juist te veel speelgoed . Tot onze tweede zoon kan en die speelt gewoon, gewoon zelf ! Elke dag verbaas ik me daar weer over. Hij pakt Smorgens speelgoed en begitn er gewoon mee. Mn 4 jarige is alleen maar aan het hangen en moet geholpen worden met opgang komen, telkens wat anders enz. Met hem kom ik de dag makkelijk door maar met oudste is het elke dag zo vermoeiend. Zelfs als we smorgens op pad gaan slaat de verveling Smiddags alweer toe.
Wie herkent dit ? Ik hoor en zie veel kinderen om me heen gewoon zelf spelen. Is er een probleem? Of is het gewoon karakter ? Tips zjn welkom maar het liefst van mensen die het herkennen.
Overigens vanuit school alleen goede berichten. Leuk slim super sociaal kind die idd erg graag samen speelt
Nu in Corona tijd zit ik met de handen in mn haar met onze 4 jarige zoon die nauwelijks zlef kan spelen. Ons is opgevallen dat hij geen fantasie spellen kan spelen; ik bedoel dus met Lego of playmobiel poppetjes die dingen beleven, rollen spellen enz. De dingen die hij wel leuk vindt zijn treinbaan bouwen (vervolgens niet mee spelen) , knexx dingen bouwen maar ook niet ermee spelen. OpZich niet erg maar hij is zo snel uitgekeken. Dus na 10-15 minuten is het weer klaar. Hij vraagt de hele dag Aandacht (zowel positief als negatief) , is geen minuut stil. Hij is slim, lief voor z’n broertje maar het zou zo fijn zijn als hij zichzelf eens kon vermaken. Ik word er na 4 jaar moedeloos van. Het is al zo vanaf baby af aan, na een paar minuten was hij uitgekeken, tijd voor wat nieuws of vermaak. Hij wil samen spelen,, maar dat is lastig met een broertje die 20 maanden oud is. Wij wonen achteraf dus geen directe buurkindjes. Met een time timer lukt het hem wel redelijk om zelf te spelen voor 20 minuten. Die gebruik ik 1 a 2x per dag.
Toen hij 4 werd ging hier dan ook de vlag uit, hij leefde helemaal op door school. Helaas ging door Corona de school dicht en valt het me nog meer op hoeveel energie en aandacht hij De he-le dag door vraagt. ik word er echt gek van soms. Dan denk ik soms weleens : is het wel ‘normaal’? Ik zoek dus herkenning, ik heb veel geprobeerd ; even mee spelen/helpen opstarten, er veel op uit (vind hij leuk, maar nu lastiger en ook niet 2x per dag zin in), spelletjes doen, het alleen spelen belonen. Ander speelgoed aanschaffen, maar ook dingen als loco puzzels enz.
Eerst dachten wij het ligt aan ons: hij heeft te weinig speelgoed of hij heeft juist te veel speelgoed . Tot onze tweede zoon kan en die speelt gewoon, gewoon zelf ! Elke dag verbaas ik me daar weer over. Hij pakt Smorgens speelgoed en begitn er gewoon mee. Mn 4 jarige is alleen maar aan het hangen en moet geholpen worden met opgang komen, telkens wat anders enz. Met hem kom ik de dag makkelijk door maar met oudste is het elke dag zo vermoeiend. Zelfs als we smorgens op pad gaan slaat de verveling Smiddags alweer toe.
Wie herkent dit ? Ik hoor en zie veel kinderen om me heen gewoon zelf spelen. Is er een probleem? Of is het gewoon karakter ? Tips zjn welkom maar het liefst van mensen die het herkennen.
Overigens vanuit school alleen goede berichten. Leuk slim super sociaal kind die idd erg graag samen speelt

vrijdag 24 april 2020 om 13:19
Oh haha ook zo herkenbaar. Mijn zus snapt ook nooit dat ik ongeveer de vlag uithang als ik 1 was gedaan en opgevouwen krijg als ik alleen thuis ben met zoon. "Dat doe je toch gewoon als Pietje speelt?". Nee dus. Als hij wakker is heb ik mn handen vol.Followyourdreams schreef: ↑24-04-2020 13:02Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Dat uur spelen is hier gewoon nog nooit voorgekomen... haha. Lastig is ook soms dat mensen met een kind dat wel goed speelt zich er gewoon geen voorstelling van kunnen maken. En idd speelgoed als playmobiel brandweerkazernes garages enz is verspild geld.
Knutselen en kleien kan hij dan weer wel maar daar moet ik wel bij zitten.
zondag 10 mei 2020 om 19:41
zondag 10 mei 2020 om 20:21
Oh alle verhalen hierboven... precies onze dochter van bijna 4. Haar leven is leuk als er andere mensen zijn. Het liefst is ze de hele dag met andere kinderen, dan heb je dus ook geen kind aan haar. Als er relatief onbekenden voor ons huis zijn gaat ze het liefst zitten kletsen met ze.
Maar zodra we thuis zijn, doet ze niks zelf (ja behalve tv kijken). Fantasiespel moeten we meedoen, knutselen moet je erbij zitten, playmobil meedoen, enz enz. Ze heeft een broertje van 1.5 die langzaam aan iets interessanter wordt als speelmaatje maar er is de afgelopen weken ook heel wat afgekrijst hier wanneer de een wilde wat de ander had.
Ik snap dus ook niks van kinderen die zichzelf vermaken en kijk bij de jongste soms al verbaasd op als die 10 minuten zelf zit te spelen. Helaas lukt hem dat dan ook alleen als oudste er niet is, anders zitten ze elkaar in de weg.
Maar heel eerlijk: ik vind het zelf ook het leukst met anderen erbij. Dus ik gok dat ze het van mij heeft.
Maar zodra we thuis zijn, doet ze niks zelf (ja behalve tv kijken). Fantasiespel moeten we meedoen, knutselen moet je erbij zitten, playmobil meedoen, enz enz. Ze heeft een broertje van 1.5 die langzaam aan iets interessanter wordt als speelmaatje maar er is de afgelopen weken ook heel wat afgekrijst hier wanneer de een wilde wat de ander had.
Ik snap dus ook niks van kinderen die zichzelf vermaken en kijk bij de jongste soms al verbaasd op als die 10 minuten zelf zit te spelen. Helaas lukt hem dat dan ook alleen als oudste er niet is, anders zitten ze elkaar in de weg.
Maar heel eerlijk: ik vind het zelf ook het leukst met anderen erbij. Dus ik gok dat ze het van mij heeft.
maandag 11 mei 2020 om 21:12
Ja hoor, precies mijn kind. En ik kan/moet juist veel alleen zijn, dus word het heel snel zat en vermoeid. En ze kan haar kwek ook niet houden. Als ze met haar vader naar de winkel is, of door oma naar huis teruggebracht hoor ik haar ook al aan het eind van de straat aankomen.zussel schreef: ↑10-05-2020 20:21Oh alle verhalen hierboven... precies onze dochter van bijna 4. Haar leven is leuk als er andere mensen zijn. Het liefst is ze de hele dag met andere kinderen, dan heb je dus ook geen kind aan haar. Als er relatief onbekenden voor ons huis zijn gaat ze het liefst zitten kletsen met ze.
Toen ze kleiner was ging ik ook altijd middenip de dag een eind fietsen met de bakfiets. Dan kon ze lekke kijken en eindeloos kletsen terwijl ik het amper hoorde en zij niks doorhad

maandag 11 mei 2020 om 21:15
Ik heb kind ook nooit ‘lekker op een kleedje’ kunnen laten spelen. Die draagzak vond ze ook al niks, hoe ik het vol heb gehouden weet ik niet;).

maandag 11 mei 2020 om 21:24
Ik herken het maar al te goed van oudste smurf. Die is inmiddels acht en doet nog het liefst dingen die nou niet echt onder de noemer 'spelen' vallen. De trampoline is nog steeds leuk, maar verder vooral dingen die gebaseerd zijn op rotzooien:
-Buiten hutten bouwen/ met de metaaldetector/ wormen graven
-Bouwen met resthout (heeft een gereedschapsset en staat bloedserieus te schroeven/ zagen/timmeren)
-Recepten bedenken en maken (en boos zijn dat dat laatste niet altijd mag
)
Zodra die dingen niet kunnen/ mogen gaat ie 'slierten'; om me heen hangen, zuchten, roepen dat ie zich verveelt en mijn voorstellen afschieten met 'saai' .
-Buiten hutten bouwen/ met de metaaldetector/ wormen graven
-Bouwen met resthout (heeft een gereedschapsset en staat bloedserieus te schroeven/ zagen/timmeren)
-Recepten bedenken en maken (en boos zijn dat dat laatste niet altijd mag

Zodra die dingen niet kunnen/ mogen gaat ie 'slierten'; om me heen hangen, zuchten, roepen dat ie zich verveelt en mijn voorstellen afschieten met 'saai' .
maandag 11 mei 2020 om 21:52
Het gebeurt. Ons kind was ook zo. En nee, ik heb echt niet een modelkind.Followyourdreams schreef: ↑24-04-2020 13:05Hahaha of dat je in een restaurant zit en dat er een baby in een kinderstoel
Zit voor een uur. Hoe dan? Na 5 minuten wilde hij er al uit en rolt bij wijze van spreken het hele restaurant door

Het niet vermaken, herken ik. Sinds ongeveer 2 jaar lukt alleen vermaken hier beter en wordt er fantasie bij gebruikt. Ons kind is bijna 8 jaar en enig kind en ik denk dat er een voorbeeld ontbrak van spelen met fantasie.
Kun je hem ook opdrachten geven? Leg bijv. 3 verschillende soorten speelgoed neer. Hij mag er een uitkiezen en heeft hij daar meegespeeld, dan het volgende. Hij houdt van bouwen. Is kleien, knutselen of met iets anders dan lego bouwen wat voor hem? Puzzelen met 50 tot 100 puzzelstukjes? En wanneer hij een halfuur achterelkaar heeft gespeeld, samen een kwartiertje een spelletje doen, fruit eten of voetballen. Ik denk dat je idd iets moet doen om het patroon te doorbreken. En dan kan het handig zijn om dingen aan te bieden die zijn interesse hebben of zijn creativiteit stimuleren. Vervelen is ook niet erg, want dan moet ie zelf met een oplossing gaan komen voor vermaak. Bied jij nu iedere keer een oplossing? Ik geef meestal een paar suggesties van wat kind kan gaan doen en meestal wordt er dan iets compleet anders gedaan.

maandag 11 mei 2020 om 21:58
Dan heb je geen kind dat moeilijk zelf kan spelen. Die gooien die drie soorten speelgoed de kamer door en gaan krijsend aan je been hangen. Voor een uur of meer als het moet. En een half uur zelf spelen? Ik denk dat zoon toch echt in groep 3 zat (of iig ruim 5, met toestemming om buiten rond het blok te spelen) was voordat ie dat kon.Numnum schreef: ↑11-05-2020 21:52Het gebeurt. Ons kind was ook zo. En nee, ik heb echt niet een modelkind.Alleen dit ging gewoon goed.
Het niet vermaken, herken ik. Sinds ongeveer 2 jaar lukt alleen vermaken hier beter en wordt er fantasie bij gebruikt. Ons kind is bijna 8 jaar en enig kind en ik denk dat er een voorbeeld ontbrak van spelen met fantasie.
Kun je hem ook opdrachten geven? Leg bijv. 3 verschillende soorten speelgoed neer. Hij mag er een uitkiezen en heeft hij daar meegespeeld, dan het volgende. Hij houdt van bouwen. Is kleien, knutselen of met iets anders dan lego bouwen wat voor hem? Puzzelen met 50 tot 100 puzzelstukjes? En wanneer hij een halfuur achterelkaar heeft gespeeld, samen een kwartiertje een spelletje doen, fruit eten of voetballen. Ik denk dat je idd iets moet doen om het patroon te doorbreken. En dan kan het handig zijn om dingen aan te bieden die zijn interesse hebben of zijn creativiteit stimuleren. Vervelen is ook niet erg, want dan moet ie zelf met een oplossing gaan komen voor vermaak. Bied jij nu iedere keer een oplossing? Ik geef meestal een paar suggesties van wat kind kan gaan doen en meestal wordt er dan iets compleet anders gedaan.![]()
maandag 11 mei 2020 om 22:19
Ik doe wat suggesties. 20 minuten of halfuur, komt toch niet zo precies. Ik lees niet in de OP dat zoon van TO gaat lopen krijsen en met speelgoed gooien. Dus dan heeft TO volgens jou ook niet een kind dat moeilijk kan spelen.RegretteRien schreef: ↑11-05-2020 21:58Dan heb je geen kind dat moeilijk zelf kan spelen. Die gooien die drie soorten speelgoed de kamer door en gaan krijsend aan je been hangen. Voor een uur of meer als het moet. En een half uur zelf spelen? Ik denk dat zoon toch echt in groep 3 zat (of iig ruim 5, met toestemming om buiten rond het blok te spelen) was voordat ie dat kon.
Hier kon kind zichzelf niet goed vermaken. Steeds helpen met het opstarten van spelen, veel aandacht vragen en weinig fantasie, zoals TO omschrijft. Met de fantasie is het helemaal goed gekomen. Soms heeft ook tijd nodig.

maandag 11 mei 2020 om 22:26
En ik had me heel wanhopig gevoeld als ik jouw antwoord had gelezen, want zelf vermaken gebeurde misschien 10-15 minuten op een HELE goede dag. Nadat ik net 2 uur volop geëntertaind had ofzo. Het hart onder de riem is wat mij betreft: je bent niet gek, noch een verwennende moeder die prinsjes en prinsesjes kweekt als je kind met geen mogelijkheid langer dan 5 minuten zichzelf vermaakt.Numnum schreef: ↑11-05-2020 22:19Ik doe wat suggesties. 20 minuten of halfuur, komt toch niet zo precies. Ik lees niet in de OP dat zoon van TO gaat lopen krijsen en met speelgoed gooien. Dus dan heeft TO volgens jou ook niet een kind dat moeilijk kan spelen.
Hier kon kind zichzelf niet goed vermaken. Steeds helpen met het opstarten van spelen, veel aandacht vragen en weinig fantasie, zoals TO omschrijft. Met de fantasie is het helemaal goed gekomen. Soms heeft ook tijd nodig.
maandag 11 mei 2020 om 22:39
Oke, dat is dan duidelijk. Maar jouw situatie is dan toch anders dan die van TO? TO haar kind kan ongeveer 20 minuten achterelkaar spelen.RegretteRien schreef: ↑11-05-2020 22:26En ik had me heel wanhopig gevoeld als ik jouw antwoord had gelezen, want zelf vermaken gebeurde misschien 10-15 minuten op een HELE goede dag. Nadat ik net 2 uur volop geëntertaind had ofzo. Het hart onder de riem is wat mij betreft: je bent niet gek, noch een verwennende moeder die prinsjes en prinsesjes kweekt als je kind met geen mogelijkheid langer dan 5 minuten zichzelf vermaakt.
zaterdag 23 mei 2020 om 14:46
Ja hoor, dit herken ik maar al te goed! Helaas heb ik geen tips. Onze zoon is nu 9. Hij kan heel de dag buiten spelen (met andere kinderen!), maar hij kan ook rustig 8 uur achter elkaar op de iPad of PlayStation zitten (als we dan goed zouden vinden). We hebben het nodige in huis (knexx, duplo, kapla, playmobiel, knutselmateriaal), gravitax, maar hij zegt ook: mam, als ik er 1x mee gespeeld heb vind ik het daarna niet leuk meer. En hij heeft geen fantasie.
Hij is wel hoog begaafd. Of alle hoog begaafde kinderen slecht zelf spelen weet ik niet.
Hij is wel hoog begaafd. Of alle hoog begaafde kinderen slecht zelf spelen weet ik niet.
Followyourdreams schreef: ↑23-04-2020 21:39Dag,
Overigens vanuit school alleen goede berichten. Leuk slim super sociaal kind die idd erg graag samen speelt![]()

zaterdag 23 mei 2020 om 14:50
Madelief_84 schreef: ↑23-05-2020 14:46Ja hoor, dit herken ik maar al te goed! Helaas heb ik geen tips. Onze zoon is nu 9. Hij kan heel de dag buiten spelen (met andere kinderen!), maar hij kan ook rustig 8 uur achter elkaar op de iPad of PlayStation zitten (als we dan goed zouden vinden). We hebben het nodige in huis (knexx, duplo, kapla, playmobiel, knutselmateriaal), gravitax, maar hij zegt ook: mam, als ik er 1x mee gespeeld heb vind ik het daarna niet leuk meer. En hij heeft geen fantasie.
Niet alle hoogbegaafde kinderen zijn hetzelfde.