overbrugging
zondag 10 mei 2020 om 22:15
Willen jullie met mij meedenken?
De relatie tussen mij en mijn man loopt echt niet meer (zie andere topic, dankzij alle reacties hier ben ik er nu echt klaar mee), en ik ga binnenkort vertellen dat ik wil stoppen met de relatie.
Maar ik merk dat ik niet zoveel weet over hoe het nu precies gaat na het gesprek waarin je de relatie stopt, vooral met wonen, geld.
Ik kan wel van alles vinden over als je echt gescheiden bent , maar dat duurt natuurlijk even voordat alles goed geregeld is. Ik hoop heel erg dat we er toch nog wel samen uit gaan komen, en dat het enigszins in goed overleg gaat.
Hoe gaat het dan in die tussenperiode tussen 'het gesprek' en het officieel voor de wet gescheiden zijn? Blijf je dan nog samen in je eigen huis wonen of ga je ergens iets snel huren?
De huurprijzen, daar schrik ik gewoon van. Als ik iets zou huren van mijn inkomen, dan heb ik bv geen geld meer om een advocaat van te betalen. Ik verdien net te veel voor een sociale huurwoning en ook net te veel voor rechtsbijstand enzo. Maar ook niet genoeg om dat makkelijk te kunnen betalen, borg moet vaak ook nog. Ik heb bedacht om daarom de komende tijd flink te gaan sparen, vakantiegeld ook etc.
Stel dat ik wegga uit ons gezamenlijk koophuis, dan duurt het nog even voordat je echt gescheiden bent. Hoe kom je financieel die eerste maanden over? Ik kan niet meteen wat kopen, want ik heb de overwaarde van het huis nodig om wat te kopen. Mijn man zou me dan bijvoorbeeld kunnen uitkopen. Ik heb namelijk niet zoveel spaargeld en ook geen rijke ouders of erfenis ofzo. Maar dat duurt wel een tijdje voordat ik dat heb, dus zal ik in de tussentijd wat moeten huren.
Ik denk dat de kinderalimentatie vaststellen ook wel even duurt dus hoe gaat dat dan? Betaalt de meestverdienende dan tijdelijk extra?
En als je je inschrijft bij een woningbouwvereniging voor huizen voor middeninkomens, kan ik dan uitleggen dat ik nu nog wel getrouwd ben maar over een paar maanden niet meer? Willen ze me dan wel aannemen of slaan ze me dan over omdat we gezamenlijk teveel verdienen?
En hoe gaat het met de spullen verdelen? Maak je echt een lijstje van alles wat er is en dan onderhandelen?
Wanneer zet je de gezamenlijke rekening stop?
NB we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd
Ik kon de antwoorden hierop niet vinden, weten jullie er meer van?
De relatie tussen mij en mijn man loopt echt niet meer (zie andere topic, dankzij alle reacties hier ben ik er nu echt klaar mee), en ik ga binnenkort vertellen dat ik wil stoppen met de relatie.
Maar ik merk dat ik niet zoveel weet over hoe het nu precies gaat na het gesprek waarin je de relatie stopt, vooral met wonen, geld.
Ik kan wel van alles vinden over als je echt gescheiden bent , maar dat duurt natuurlijk even voordat alles goed geregeld is. Ik hoop heel erg dat we er toch nog wel samen uit gaan komen, en dat het enigszins in goed overleg gaat.
Hoe gaat het dan in die tussenperiode tussen 'het gesprek' en het officieel voor de wet gescheiden zijn? Blijf je dan nog samen in je eigen huis wonen of ga je ergens iets snel huren?
De huurprijzen, daar schrik ik gewoon van. Als ik iets zou huren van mijn inkomen, dan heb ik bv geen geld meer om een advocaat van te betalen. Ik verdien net te veel voor een sociale huurwoning en ook net te veel voor rechtsbijstand enzo. Maar ook niet genoeg om dat makkelijk te kunnen betalen, borg moet vaak ook nog. Ik heb bedacht om daarom de komende tijd flink te gaan sparen, vakantiegeld ook etc.
Stel dat ik wegga uit ons gezamenlijk koophuis, dan duurt het nog even voordat je echt gescheiden bent. Hoe kom je financieel die eerste maanden over? Ik kan niet meteen wat kopen, want ik heb de overwaarde van het huis nodig om wat te kopen. Mijn man zou me dan bijvoorbeeld kunnen uitkopen. Ik heb namelijk niet zoveel spaargeld en ook geen rijke ouders of erfenis ofzo. Maar dat duurt wel een tijdje voordat ik dat heb, dus zal ik in de tussentijd wat moeten huren.
Ik denk dat de kinderalimentatie vaststellen ook wel even duurt dus hoe gaat dat dan? Betaalt de meestverdienende dan tijdelijk extra?
En als je je inschrijft bij een woningbouwvereniging voor huizen voor middeninkomens, kan ik dan uitleggen dat ik nu nog wel getrouwd ben maar over een paar maanden niet meer? Willen ze me dan wel aannemen of slaan ze me dan over omdat we gezamenlijk teveel verdienen?
En hoe gaat het met de spullen verdelen? Maak je echt een lijstje van alles wat er is en dan onderhandelen?
Wanneer zet je de gezamenlijke rekening stop?
NB we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd
Ik kon de antwoorden hierop niet vinden, weten jullie er meer van?
maandag 11 mei 2020 om 12:59
En maar een beperkt aantal jaren. Daar kan ze geen huis op kopen.
maandag 11 mei 2020 om 13:04
Het is ook maar net wat je in die voorwaarden met elkaar hebt afgesproken. Huwelijkse voorwaarden is niet een statisch ding met vaste rechten en plichten.VelvetVolvo schreef: ↑11-05-2020 10:53Huwelijkse voorwaarden houdt in de praktijk vaak weinig stand. Ik zou je goed door een advocaat laten helpen, en niet zomaar doen wat je man voorstelt.
maandag 11 mei 2020 om 13:56
Hoi eventjes, eigenlijk zit ik soortgelijke situatie maar dan zonder kinderen.
Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd, mijn man heeft een klein bedrijf en verhuurt een huis.
Omdat je man zo reageert en er echt serieuze zaken spelen, kun je niet anders dan zelf op pad te gaan en advocaat in te schakelen. Ik zal dit ook moeten doen. We hebben dit soort zaken nu even uitgesteld tot de beperkingen vanwege Corona minder zijn.
Het woonhuis is gemeenschappelijk eigendom. Het verhuurpand is zakelijk.
Huwelijkse voorwaarden hebben weinig waarde als je je niet houdt aan deze. Feitelijk hadden wij jaarlijks afspraken moeten maken over hoe we de opbrengsten cqnkomsten van dat jaar zouden verdelen. Dat is nooit gebeurd en daardoor kom je in een situatie dat je wel degelijk een gemeenschap hierin hebt.
Mijn man weet dat het geld gaat kosten, maar als bekend wordt hoeveel, dan vrees ik echt de reactie. We gaan nu nog vriendschappelijk met elkaar om maar ik verwacht ook omslagpunt hier.
Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd, mijn man heeft een klein bedrijf en verhuurt een huis.
Omdat je man zo reageert en er echt serieuze zaken spelen, kun je niet anders dan zelf op pad te gaan en advocaat in te schakelen. Ik zal dit ook moeten doen. We hebben dit soort zaken nu even uitgesteld tot de beperkingen vanwege Corona minder zijn.
Huwelijkse voorwaarden hebben weinig waarde als je je niet houdt aan deze. Feitelijk hadden wij jaarlijks afspraken moeten maken over hoe we de opbrengsten cqnkomsten van dat jaar zouden verdelen. Dat is nooit gebeurd en daardoor kom je in een situatie dat je wel degelijk een gemeenschap hierin hebt.
Mijn man weet dat het geld gaat kosten, maar als bekend wordt hoeveel, dan vrees ik echt de reactie. We gaan nu nog vriendschappelijk met elkaar om maar ik verwacht ook omslagpunt hier.
maandag 11 mei 2020 om 14:06
Dat is in jouw geval dan gunstig denk ik, en voor jouw man niet? En wlk dacht hij dat alles wat hij verdiende, voor hemzelf was en alleen de gezamenlijke rekening gezamenlijk was.vanlippebiesterveld schreef: ↑11-05-2020 13:56Hoi eventjes, eigenlijk zit ik soortgelijke situatie maar dan zonder kinderen.
maandag 11 mei 2020 om 14:13
Waarom hebben jullie het niet bijgehouden? Ik lees dat vaak. Waarom dan op hv trouwen? Gewoon nieuwsgierigheid hoor.vanlippebiesterveld schreef: ↑11-05-2020 13:56Hoi eventjes, eigenlijk zit ik soortgelijke situatie maar dan zonder kinderen.
maandag 11 mei 2020 om 18:13
Zorg wel dat als jij vertrekt en het huis nog niet alleen op zijn naam staat er ergens een "staat van het goed" wordt opgemaakt.
Voor 't zelfde geld klopt hij de boel kapot en mag jij voor de helft opdraaien voor de schade*. Of hij maakt er een varkens- of schapenkwekerij van met hele modderpoelen erbij.
Hij kan je aardig financieel nekken als jij vertrekt terwijl het huis op jullie 2 namen staat.
*En stel dat je het verkocht wil krijgen aan een ander is het al helemaal niks meer waard.
En jep, ik snap dat je een beetje wil weten waar je aan toe bent voor je de scheiding in gang zet. Zeker als je in 't verleden nauwelijks omkeek naar 't financiële en alles kon zonder veel nadenken.
Maar dan nog: Geef hem wel tijd op 't moment dat je aankondigt dat je weg bent om dingen te overdenken. Want voor 't zelfde geld wil hij bijvoorbeeld wel opvang regelen en co-ouderschap.
(Of heeft hij een week na de scheiding een nieuwe vlam die dat mogelijk maakt.)
Voor 't zelfde geld klopt hij de boel kapot en mag jij voor de helft opdraaien voor de schade*. Of hij maakt er een varkens- of schapenkwekerij van met hele modderpoelen erbij.
Hij kan je aardig financieel nekken als jij vertrekt terwijl het huis op jullie 2 namen staat.
*En stel dat je het verkocht wil krijgen aan een ander is het al helemaal niks meer waard.
En jep, ik snap dat je een beetje wil weten waar je aan toe bent voor je de scheiding in gang zet. Zeker als je in 't verleden nauwelijks omkeek naar 't financiële en alles kon zonder veel nadenken.
Maar dan nog: Geef hem wel tijd op 't moment dat je aankondigt dat je weg bent om dingen te overdenken. Want voor 't zelfde geld wil hij bijvoorbeeld wel opvang regelen en co-ouderschap.
(Of heeft hij een week na de scheiding een nieuwe vlam die dat mogelijk maakt.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 11 mei 2020 om 18:16
Het wordt gewoon vergeten. Hij wilde hv en dat was geen probleem voor mij. Nu bij scheiding zal blijken dat dit voor hem ongunstig is wanneer we geen jaarlijkse gesprekken hebben gehad. Niet besproken betekent dat alles op een hoop gegooid wordt.
maandag 11 mei 2020 om 18:17
Ja, gunstig voor mij. Zeker omdat ik nog herstellende ben van ziekte en niet volledig kan werken.eventjes83 schreef: ↑11-05-2020 14:06Dat is in jouw geval dan gunstig denk ik, en voor jouw man niet? En wlk dacht hij dat alles wat hij verdiende, voor hemzelf was en alleen de gezamenlijke rekening gezamenlijk was.
maandag 11 mei 2020 om 18:37
Zoek je EIGEN huwelijkse voorwaarden erbij en lees deze eens door. De mogelijkheden en afspraken daarin kunnen echt per contract heel veel verschillen.eventjes83 schreef: ↑11-05-2020 14:06Dat is in jouw geval dan gunstig denk ik, en voor jouw man niet? En wlk dacht hij dat alles wat hij verdiende, voor hemzelf was en alleen de gezamenlijke rekening gezamenlijk was.
dinsdag 12 mei 2020 om 11:08
VelvetVolvo schreef: ↑12-05-2020 11:05HV worden gaat sowieso alleen over wat er voor het huwelijk is ingebracht.
Nee hoor, dat ligt er maar net aan wat je in die voorwaarden afspreekt.
dinsdag 12 mei 2020 om 12:49
Dat is niet zo.VelvetVolvo schreef: ↑12-05-2020 11:05HV worden gaat sowieso alleen over wat er voor het huwelijk is ingebracht. En dan nog is het in de praktijk vaak niet meer geldig als er niet jaarlijkse overzichten zijn gemaakt etc
Ga er maar vanuit dat hij flink moet gaan betalen. En daar zal hij boos om gaan worden.
Tenminste ik heb in mijn hb vast laten leggen dat ik geen volledige jaarlijkse verrekening op papier te hoef zetten, dat is anders geregeld.
Ook gelden mijn hv voor zowel schulden/sparen/eigendommen voor het huwelijk als tijdens.
Wat er gebeurd bij scheiding (O.a: met het huis en zorg kinderen) staat er bij ons ook in.
To moet echt in haar eigen hv kijken,
Ooit heeft zij daarin afspraken met haar aanstaande ex gemaakt die zij toen ze nog wel van elkaar hielden redelijk vonden.
dinsdag 12 mei 2020 om 15:12
Nee hoor. Het is wat je afspreekt.VelvetVolvo schreef: ↑12-05-2020 11:05HV worden gaat sowieso alleen over wat er voor het huwelijk is ingebracht. En dan nog is het in de praktijk vaak niet meer geldig als er niet jaarlijkse overzichten zijn gemaakt etc
Ga er maar vanuit dat hij flink moet gaan betalen. En daar zal hij boos om gaan worden.
dinsdag 12 mei 2020 om 15:16
Dat is wel heel erg kop in het zand...
Hoe kunnen mensen toch grote contracten aangaan zonder zich erin te verdiepen en na te denken over de mogelijke gevolgen?
Die droomjurk en prinsessendag kunnen hersenspoelen???
dinsdag 12 mei 2020 om 15:40
ik lees hier echt veel niet kloppende of inmiddels achterhaalde informatie to.
Ga gewoon eens naar een advocaat, je hoeft niet meteen alles in gang te zetten maar zo krijg je zelf een beetje op een rijtje welke zaken in jouw geval van belang zijn om te regelen en wat daarin de mogelijkheden zijn. Ga daarna gesprek met je man aan en kijk vervolgens waar jullie staan.
Ga gewoon eens naar een advocaat, je hoeft niet meteen alles in gang te zetten maar zo krijg je zelf een beetje op een rijtje welke zaken in jouw geval van belang zijn om te regelen en wat daarin de mogelijkheden zijn. Ga daarna gesprek met je man aan en kijk vervolgens waar jullie staan.
dinsdag 12 mei 2020 om 17:46
Het is al eerder gevraagd maar misschien heb je erover heen gelezen TO: ben je nou in GvG getrouwd of op HV?
donderdag 14 mei 2020 om 13:31
Als je uit je huis gaat kan hij eindeloos gaan rekken met scheiden/ verkopen of uitkopen. Dat is voor hem gunstig maar jij zit in je stacaravan wortel te schieten. Je kan niets kopen en als hij de hypotheek niet betaald komen ze het alsnog bij jou halen. 100% niet de helft. Als hij het uitwoont heb jij straks een bouwval. Mensen gaan soms heel gek doen met scheiden of als het over geld gaat. Ook de hele rustige beschaafde types. Als je denkt dan ga ik gewoon weer terug kom je van een koude kermis thuis. Dat geef je direct op als je gaat. Nooit maar dan ook nooit doen.
donderdag 14 mei 2020 om 21:08
To, ik ben dit jaar zelf gescheiden. Bovenstaande reactie mag genuanceerd. Ik ben wel uit ons gezamenlijke koopwoning vertrokken. Want het was direct duidelijk dat ik het huis niet kon betalen en mijn ex wilde er wel blijven wonen. Dan heeft hij er toch nul belang bij om er een zwijnenstal van te maken?
Veel goede tips zijn al gegeven. Een mediator is vaak goedkoper dan een advocaat. Maar dan moet je nog goed in gesprek zijn/blijven.
Daarnaast is het zo dat totdat de scheiding is uitgesproken al het geld van jullie samen is. Dus tussen weggaan en de scheiding uitspreken kun je nog aanspraak maken op jullie gezamenlijke vermogen.
Als laatste, de woningbouwvereniging bij mij in de buurt vertelde mij dat als ik een woning toegewezen kreeg voordat de scheiding rond was, ze alleen naar mijn inkomen zouden kijken.
Succes met alles!
Veel goede tips zijn al gegeven. Een mediator is vaak goedkoper dan een advocaat. Maar dan moet je nog goed in gesprek zijn/blijven.
Daarnaast is het zo dat totdat de scheiding is uitgesproken al het geld van jullie samen is. Dus tussen weggaan en de scheiding uitspreken kun je nog aanspraak maken op jullie gezamenlijke vermogen.
Als laatste, de woningbouwvereniging bij mij in de buurt vertelde mij dat als ik een woning toegewezen kreeg voordat de scheiding rond was, ze alleen naar mijn inkomen zouden kijken.
Succes met alles!
donderdag 14 mei 2020 om 21:32