Spijt van het derde kind?

12-05-2020 22:11 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Wij zitten al weken, eigenlijk maanden te twijfelen: wel of niet een derde kind?

Als we ons gevoel zouden volgen willen we einde dit jaar proberen om voor een derde kindje te gaan. Maar waar ik over blijf twijfelen is of we achteraf geen spijt krijgen. En de grootste reden hiervoor is omdat ik meerdere personen ken die spijt hebben van hun derde. Tuurlijk willen ze deze nu nooit meer kwijt, maar als ze het over konden doen was hij er niet geweest. Hij voornaamste daarvoor is vanwege hun liefde voor reizen / vakantie.

Nu vind ik dit al heel eerlijk dat je dit zo zegt in real life. Dus ik ben wel echt benieuwd naar mensen hier die een derde kind hebben gekregen. Is dit echt een verrijking of hebben jullie toch spijt en waarom dan?

Ik had eerlijk gezegd liever gehad dat ik me compleet voelde en dat het klaar was. Maar al sinds de geboorte van onze jongste een aantal jaar geleden heb ik altijd het idee gehad van het is nog niet afgesloten. Qua gevoel zou ik dan ook liever gisteren nog zwanger zijn, maar toch blijf ik twijfelen 🤷‍♀️.

Uilhaarband
Met 2 neemt de bevolking af. Tenzij alle stellen over de hele wereld er 2 nemen. Maar een aardig aantal blijft kinderloos. Dus als de rest er “maar” 2 neemt, daalt het aantal mensen. Niks mis mee, verder.
Java schreef:
12-05-2020 23:27
Ten eerste: De zomers zijn nu al zo heet, de winters warm. Er zijn al zo veel meer stormen en extreme hagelbuien en droogte dan vroeger.
Ik vind het voor mijn twee tienerkinderen al superzielig dat ze de komende 70 jaar in die alsmaar toenemende ellende moeten zitten. Laat staan dat ik bij mijn volle verstand nu nog een derde baby op deze uitgeputte wereld zou zetten.

Ten tweede: Je hebt het over een aantal jaar niet zwanger geweest zijn. Als nakomertje kan ik je vertellen dat het niet leuk is om het nakomertje van drie kinderen te zijn. De rest van het gezin heeft al een hele gezamenlijke geschiedenis met elkaar en is inmiddels al een aantal fases verder. En dan kom jij er nog eens achteraan, spuit 11, die alles ophoudt en ingewikkelder maakt voor het fijne 4-persoons gezinnetje dat het ooit was. Als je per se 3 kinderen wilt, vind ik dat je ze zo snel mogelijk na elkaar moet krijgen. Of anders twee keer een setje van twee. Maar niet eerst een setje van twee en na een aantal jaar nog een eenling. Dat is echt voor niemand leuk.

Ten derde: Ik ken meerdere gezinnen waarbij de derde iets mankeert of gewoon niet wil deugen, waardoor het hele 'oorspronkelijke' gezin ongelukkig wordt of uit elkaar is gevallen. Ik zou dat risico echt niet nemen met twee fijne, gezonde kinderen. Soms kun je beter gewoon tevreden zijn met wat je hebt en daar met volle teugen van genieten, dan alsmaar meer willen en jezelf daarmee in het ongeluk storten.

Kortom: Houd het bij twee kinderen en geniet met z'n viertjes van alle voordelen.
Ik ben ook een nakomertje en het is echt niet leuk. Ik heb via mijn oma wel eens te horen gekregen dat mijn moeder spijt had van een derde kind. Met 2 kinderen was alles makkelijker. Ik vond het niet leuk om te horen.

Ik heb ook om die reden 2 kinderen. Ben nu gelukkig en ze zijn gezond. Je weet niet wat een derde kind brengt.
Java schreef:
13-05-2020 00:02
Jouw derde is zeker nog onder de 7 jaar? Dan zijn de meeste ouders en hun oudste twee kinderen nog wel enthousiast over de komst van een nakomertje. Maar als je beide zoons straks op de middelbare school zitten en je dochter nog in de onderbouw van de basisschool, vanaf dan is het voor niemand meer leuk. Vooral niet voor je dochter. Dan zul je begrijpen waar hier voor gewaarschuwd werd.
Hier een zusje van 3 jaar jonger en een broertje van 12 jaar jonger en ik herken dit niet. We zijn inmiddels allemaal ruimschoots de 7 jaar gepasseerd.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
justagirly schreef:
12-05-2020 23:08
Kan.
Ik niet, ik heb over de oudste co ouderschap met mijn ex. En met huidige partner hoef ik er ook absoluut niet over in te zitten dat die ooit zijn kids in de steek zou laten.
Nee, maar als je uit elkaar gaat zul je meerdere dagen alleen voor 3 kinderen moeten zorgen. En ik neem aan dat je ook nog een baan hebt.
En oppas vinden voor 3 kinderen in de avond ook moeilijker.
Tamagotchi schreef:
13-05-2020 06:31
Hier is er ook een wens voor een derde, maar die komt er niet om deze reden. Ik ben erg met het milieu bezig en hoop dat mijn kinderen later een fijn leven hebben. Ik zou het egoïstisch van mijzelf vinden om nog voor een derde te gaan. Hier twee gezonde kinderen (en een jongen en een meisje). Het verlangen naar een baby is wel heel heftig soms, maar wat hierboven ook al wordt benoemd. Stel dat de derde iets mankeert. Dit veranderd niet alleen jouw leven, maar ook die van de kinderen. Er wordt altijd verlangt naar meer, groter, beter. Maar moet je eens zien wat je hebt nu. Twee prachtige lieve gezonde kinderen.
:heart:
lux- schreef:
13-05-2020 07:32
Hier een zusje van 3 jaar jonger en een broertje van 12 jaar jonger en ik herken dit niet. We zijn inmiddels allemaal ruimschoots de 7 jaar gepasseerd.
Geen wonder dat jij het niet herkent, als oudste kind. Mijn twee oudere siblings zullen het ook niet herkennen, want zij hadden het minste last van de situatie. Mijn ouders waren degenen die voortdurend in een split zaten. En ik was het 'kleintje', het buitenbeentje, dat altijd ergens gedropt moest worden als 'het oorspronkelijke gezin' leuke dingen ging doen die niet geschikt waren voor mijn leeftijdsfase. En daarna zat ik als tiener nog jaren alleen met mijn ouders aan de eettafel en in een vakantiehuisje, terwijl de anderen al lekker van hun zelfstandige leven aan het genieten waren.
Ik heb er drie. 16, 13 en 5.

Geen spijt, integendeel. Praktische dingen kun je allemaal oplossen. Er bestaan familiekamers in hotels, stacaravans pas je makkelijk in met zn 5en en ook bungalows genoeg voor 5 personen.

Dat interesses uit elkaar liggen klopt deels. De oudste vindt bv oorlog en oudheid erg interessant. Die doe je een plezier met een bezoek aan het oorlogsmuseum of om op vakantie naar opgravingen te gaan kijken. Daar doe je de andere twee geen plezier mee (dus ook als de jongste er niet was geweest dan nog had die van 13 het ook niet leuk gevonden).

En de jongste doe je een plezier met een binnenspeeltuin oid.

Zo'n museum en op vakantie naar van die opgravingen kijken doen we met zn allen. Als we met die van 5 naar een binnenspeeltuin gaan dan blijven die andere twee thuis.

Dus nee ik zie het niet zo als iemand hierboven postte dat zij steeds gedropt werd om met de rest van het gezin wat te gaan doen.
Nooit getwijfeld over een derde :) en nog steeds heel blij met alle drie. Twee kinderen is wel een stuk minder druk dan drie is mijn ervaring. Als er nu eens een kind uit logeren is of zo is het zoooo rustig ;-D
Java schreef:
13-05-2020 08:47
Geen wonder dat jij het niet herkent, als oudste kind. Mijn twee oudere siblings zullen het ook niet herkennen, want zij hadden het minste last van de situatie. Mijn ouders waren degenen die voortdurend in een split zaten. En ik was het 'kleintje', het buitenbeentje, dat altijd ergens gedropt moest worden als 'het oorspronkelijke gezin' leuke dingen ging doen die niet geschikt waren voor mijn leeftijdsfase. En daarna zat ik als tiener nog jaren alleen met mijn ouders aan de eettafel en in een vakantiehuisje, terwijl de anderen al lekker van hun zelfstandige leven aan het genieten waren.
Hier een oudste, mijn broertje en zusje zijn bijna 5 jaar jonger dan ik. Wel een andere situatie, want tweeling, maar ik vond het als
oudste kind toch best wel eens rot, zeker tussen de 8-18 jaar. Zusje heeft op bepaalde vlakken precies dezelfde karaktereigenschappen wat zorgde voor knallende ruzies. Broertje was superrustig, maar wel altijd 4 handen op 1 buik met mijn zusje. Ik stond er altijd buiten voor mijn gevoel, altijd moest er rekening gehouden worden met ‘de tweeling’. Zij ervaren dit niet zo, wat ergens ook wel logisch is. Zij hadden elkaar. Ik moest mezelf zien te vermaken, uitjes waren gericht op toch de jongere leden van het gezin.
Nu dolblij dat ze er zijn hoor, het gaat al jaren een stuk beter en sinds ze beiden volwassen zijn, kan ik zeggen dat ik ( zeker met zusje) een band heb die met eigenlijk niemand te evenaren is.

Zelf altijd toch de wens voor 3 kinderen gehad, want ook al vond ik het als oudste niet altijd leuk, ik weet ook dat het waarschijnlijk anders was geweest als er geen sprake was geweest van een tweeling en dan ook nog zo’n leeftijdsverschil ( niet bewust overigens van mijn ouders, ze hebben 3 jaar moeten wachten op een doorgaande zwangerschap) en de interactie en sfeer in gezinnen groter dan 2 kinderen vond ik wel altijd gezelliger en minder gezapig.
Nu ik 2 prachtige dochters heb, denk ik toch het hierbij te laten. Ik vind het prima zo, ze zijn gezond, wij zijn gezond en ik merk dat ik toch wel meer tijd voor mezelf nodig heb dan van tevoren gedacht. En blijkt dat het helemaal niet zo gezapig is, een gezin met 2 kinderen. ;-)
Hier ook drie. En nummer die kwam ongepland en had nogal wat consequenties. Maar nooit 1 dag spijt van gehad. Vakanties ? Geen probleem. Het kost op gegeven moment meer , dat wel. En drie kinderen achterin de auto vraagt om ruimere auto etc.

Maar verder ? Ik vond en vind het leuk. Het was druk toen ze klein waren en hebben mijn kinderen autisme dus dat maakt het nog uitdagender. Maar zou zo een 4e willen ;).
Java schreef:
Ik praat ook nog wel eens met mijn broertje hè, over hoe hij het vindt. En wij gaan nog heel vaak samen op vakantie met z’n allen. Dus hij zit zeker niet standaard alleen bij vakanties.
Kan me ook niet herinneren dat hij ooit ergens is gedropt zodat wij leuke dingen konden doen. Maar goed, mijn broertje heeft een andere vader dus er was sowieso geen sprake van een ‘oorspronkelijk’ gezin.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Chantilly21_2 schreef:
13-05-2020 09:04
Hier een oudste, mijn broertje en zusje zijn bijna 5 jaar jonger dan ik. Wel een andere situatie, want tweeling, maar ik vond het als
oudste kind toch best wel eens rot, zeker tussen de 8-18 jaar. Zusje heeft op bepaalde vlakken precies dezelfde karaktereigenschappen wat zorgde voor knallende ruzies. Broertje was superrustig, maar wel altijd 4 handen op 1 buik met mijn zusje. Ik stond er altijd buiten voor mijn gevoel, altijd moest er rekening gehouden worden met ‘de tweeling’. Zij ervaren dit niet zo, wat ergens ook wel logisch is. Zij hadden elkaar. Ik moest mezelf zien te vermaken, uitjes waren gericht op toch de jongere leden van het gezin.
Nu dolblij dat ze er zijn hoor, het gaat al jaren een stuk beter en sinds ze beiden volwassen zijn, kan ik zeggen dat ik ( zeker met zusje) een band heb die met eigenlijk niemand te evenaren is.

Zelf altijd toch de wens voor 3 kinderen gehad, want ook al vond ik het als oudste niet altijd leuk, ik weet ook dat het waarschijnlijk anders was geweest als er geen sprake was geweest van een tweeling en dan ook nog zo’n leeftijdsverschil ( niet bewust overigens van mijn ouders, ze hebben 3 jaar moeten wachten op een doorgaande zwangerschap) en de interactie en sfeer in gezinnen groter dan 2 kinderen vond ik wel altijd gezelliger en minder gezapig.
Nu ik 2 prachtige dochters heb, denk ik toch het hierbij te laten. Ik vind het prima zo, ze zijn gezond, wij zijn gezond en ik merk dat ik toch wel meer tijd voor mezelf nodig heb dan van tevoren gedacht. En blijkt dat het helemaal niet zo gezapig is, een gezin met 2 kinderen. ;-)
Ik denk idd dat dat meer te maken heeft met tweeling + 1 dan leeftijdsverschil. Ik ken ook een gezin met 1 tweeling en nog een kind en die eenling heeft ook altijd het gevoel gehad buiten de boot te vallen. Die zitten overigens heel dicht op elkaar in leeftijd alledrie maar toch is de tweeling altijd een beetje wij tegen de rest van de wereld geweest. En dat zijn ze nu (30, 30 en 32) nog.
Java schreef:
Zo heb ik het ook ervaren. Ik moest ook altijd ergens gedropt worden omdat de rest leuke dingen gingen doen waar ik te jong voor was. Alles draaide om de oudste 2. Ik vond het vreselijk. Het voelde alsof ik er niet bij hoorde.

Jaren later ook. Ik was met mijn tienerjaren alleen met mijn ouders. Alle aandacht ging nog steeds naar de oudste 2 omdat ze kinderen kregen.
Volgens mij is veel al gezegd. Drie kinderen kosten gewoon wat meer dan twee. Je hebt net een grotere eettafel, auto, huis nodig. Vakanties zijn net iets duurder, omdat alles vaak op vier personen is berekend. Als je je dit realiseert en kan permitteren dan telt alleen nog je gevoel zou ik zeggen.
ExodusRedux schreef:
13-05-2020 09:41
Zo heb ik het ook ervaren. Ik moest ook altijd ergens gedropt worden omdat de rest leuke dingen gingen doen waar ik te jong voor was. Alles draaide om de oudste 2. Ik vond het vreselijk. Het voelde alsof ik er niet bij hoorde.

Jaren later ook. Ik was met mijn tienerjaren alleen met mijn ouders. Alle aandacht ging nog steeds naar de oudste 2 omdat ze kinderen kregen.
Dan kunnen wij elkaar de hand schudden. ;)
Loop jij hier trouwens al langer rond, want een heel aantal jaar geleden trof ik bij een topic over nakomertjes hier ook iemand (zelfs meerderen) die het net zo hadden ervaren als ik.

Wat ik trouwens als pijnlijk ervaar, is dat mijn oudste sibling later volledig bewust een nakomertje (derde kind) heeft genomen. Daaruit blijkt dus ook dat het oudste kind zich nauwelijks bewust is geweest van de spagaat die dat met zich meebracht, toen ik het nakomertje was.
Nu lopen ze dus al een aantal jaar (kind is 11) tegen precies alle nadelen aan die ik ze had kunnen voorspellen. Dat voorspellen heb ik natuurlijk nooit gedaan omdat dat een beetje lullig is bij een blijde zwangerschapsaankondiging, maar ik proef al een aantal jaar dat ze best een beetje spijt hebben van hun keuze.
Java schreef:
13-05-2020 10:13
Loop jij hier trouwens al langer rond, want een heel aantal jaar geleden trof ik bij een topic over nakomertjes hier ook iemand (zelfs meerderen) die het net zo hadden ervaren als ik.

Wat ik trouwens als pijnlijk ervaar, is dat mijn oudste sibling later volledig bewust een nakomertje (derde kind) heeft genomen. Daaruit blijkt dus ook dat het oudste kind zich nauwelijks bewust is geweest van de spagaat die dat met zich meebracht, toen ik het nakomertje was.
Nu lopen ze dus al een aantal jaar (kind is 11) tegen precies alle nadelen aan die ik ze had kunnen voorspellen. Dat voorspellen heb ik natuurlijk nooit gedaan omdat dat een beetje lullig is bij een blijde zwangerschapsaankondiging, maar ik proef al een aantal jaar dat ze best een beetje spijt hebben van hun keuze.
Ik ben nog maar een jaar actief om het forum.
Java schreef:
13-05-2020 00:02
Jouw derde is zeker nog onder de 7 jaar? Dan zijn de meeste ouders en hun oudste twee kinderen nog wel enthousiast over de komst van een nakomertje. Maar als je beide zoons straks op de middelbare school zitten en je dochter nog in de onderbouw van de basisschool, vanaf dan is het voor niemand meer leuk. Vooral niet voor je dochter. Dan zul je begrijpen waar hier voor gewaarschuwd werd.
Wat een aparte reactie....mijn jongens zitten beide al op de middelbare en mijn dochter zit in de middenbouw van de basisschool. 14, bijna 13 en 7 zijn ze nu. En nog steeds stapelgek op elkaar en een 3-eenheid. Nu ik dit schrijf zitten de oudste en de jongste samen op de bank Verschrikkelijke ikke te kijken ❤ Hoe kan je nou zeggen hoe het zal zijn terwijl je ons helemaal niet kent?
Intotheunknown schreef:
13-05-2020 08:59
Nooit getwijfeld over een derde :) en nog steeds heel blij met alle drie. Twee kinderen is wel een stuk minder druk dan drie is mijn ervaring. Als er nu eens een kind uit logeren is of zo is het zoooo rustig ;-D
Dat herken ik wel, als 1 van de 3 uit logeren is ofzo, merk je pas hoe rustig het dan is met "maar" 2 kinderen 😄
Cocosbeer schreef:
13-05-2020 13:45
Dat herken ik wel, als 1 van de 3 uit logeren is ofzo, merk je pas hoe rustig het dan is met "maar" 2 kinderen 😄
Maar als baby vond ik van 2 naar drie dan weer prima te doen. Het was toch al druk.
Nu als er 1 weg is veranderd idd de dynamiek. Heel leuk om te zien en ook leuk als nr 3 weer terugkomt.
Cocosbeer schreef:
13-05-2020 13:40
Wat een aparte reactie....mijn jongens zitten beide al op de middelbare en mijn dochter zit in de middenbouw van de basisschool. 14, bijna 13 en 7 zijn ze nu. En nog steeds stapelgek op elkaar en een 3-eenheid. Nu ik dit schrijf zitten de oudste en de jongste samen op de bank Verschrikkelijke ikke te kijken ❤ Hoe kan je nou zeggen hoe het zal zijn terwijl je ons helemaal niet kent?
Wat lief. Dat kan ze ook helemaal niet.
Mijn oudste is bijna 15, middelste is bijna 7 en ik nu zwanger van nummer 3. Gaat helemaal goedkomen hoor.
Niet alles is zo te plannen in het leven ook.
Ik had ze misschien wel liever iets dichter op elkaar gehad, maar niet zo snel als de meeste mensen.
En dit is ook wel heel speciaal. Ze maken het heel bewust mee.
Mijn dochters zijn 14, 12 en 9. Nooit spijt gehad van onze onverwachte derde. De dynamiek met 3 kinderen is inderdaad heel anders, erg leuk!
En inderdaad als er nu 1 weg is, is het erg rustig in huis.
Het is maar wat je prettig vindt. Ik vind het juist fijn die (relatieve) rust met twee kinderen en ik hou van de dynamiek tussen onze twee, die superhecht zijn samen.

Ik vind het ook leuk dat we ons zo makkelijk kunnen opsplitsen. Mijn man gaat dan iets doen wat specifiek ons ene kind leuk vindt en ik met het andere. Die 1 op 1 aandacht vinden ze heerlijk.

Voor ons voelde ons gezin compleet na de geboorte van nummer 2, dus nooit twijfels gehad. Dat heeft niets te maken met geld of ruimte in huis, of de auto, of vakanties. Het gevoel is goed zo, waarom meer willen als je alles al hebt? Waarom zou een gezin niet compleet kunnen zijn met 2 kinderen?

Ik vind tevreden zijn met wat je hebt een groot goed in deze tijd. Het lijkt soms alsof mensen altijd meer willen?
Java schreef:
13-05-2020 10:13

Of jouw sibling dacht gewoon dat het per gezin verschilt en niet alle situaties hetzelfde zijn. Lijkt me ook een stuk realistischer.

Vervelend dat jij het zo ervaren hebt, oprecht. Maar dat betekent niet dat het voor iedereen zo is he. Ik herken wat je schrijft totaal niet.

Net zoals je gezinnen met 2 kinderen hebt die heel close of water en vuur zijn, heb je gezinnen met nakomertjes waar het lastig of juist heel leuk uitpakt.
TanteOlivia schreef:
13-05-2020 21:58
Het is maar wat je prettig vindt. Ik vind het juist fijn die (relatieve) rust met twee kinderen en ik hou van de dynamiek tussen onze twee, die superhecht zijn samen.

Ik vind het ook leuk dat we ons zo makkelijk kunnen opsplitsen. Mijn man gaat dan iets doen wat specifiek ons ene kind leuk vindt en ik met het andere. Die 1 op 1 aandacht vinden ze heerlijk.

Voor ons voelde ons gezin compleet na de geboorte van nummer 2, dus nooit twijfels gehad. Dat heeft niets te maken met geld of ruimte in huis, of de auto, of vakanties. Het gevoel is goed zo, waarom meer willen als je alles al hebt? Waarom zou een gezin niet compleet kunnen zijn met 2 kinderen?

Ik vind tevreden zijn met wat je hebt een groot goed in deze tijd. Het lijkt soms alsof mensen altijd meer willen?
Bij de een voelt het compleet met 2 kinderen, de ander wil er liever maar 1 of juist helemaal geen kinderen en bij weer een ander voelt het gezin compleet met 3 kinderen. Ik had zelf onrust over de derde kinderwens, wat echt pas weg was toen nummer 3 er was. Ons gezin voelt nu volledig compleet met 3 kinderen en alle drie zijn blij met elkaar. De jongens vinden het superleuk dat ze nog een zusje hebben en mijn dochter is stapelgek op haar broers!
Dat jullie gezin compleet was met 2 kinderen is toch helemaal prima? Je kunt dat soort dingen niet voor een ander beslissen, voor iedereen voelt het anders!
Helemaal geen spijt, blij mee juist en ook met het eerste en tweede kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven