Spijt van het derde kind?

12-05-2020 22:11 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Wij zitten al weken, eigenlijk maanden te twijfelen: wel of niet een derde kind?

Als we ons gevoel zouden volgen willen we einde dit jaar proberen om voor een derde kindje te gaan. Maar waar ik over blijf twijfelen is of we achteraf geen spijt krijgen. En de grootste reden hiervoor is omdat ik meerdere personen ken die spijt hebben van hun derde. Tuurlijk willen ze deze nu nooit meer kwijt, maar als ze het over konden doen was hij er niet geweest. Hij voornaamste daarvoor is vanwege hun liefde voor reizen / vakantie.

Nu vind ik dit al heel eerlijk dat je dit zo zegt in real life. Dus ik ben wel echt benieuwd naar mensen hier die een derde kind hebben gekregen. Is dit echt een verrijking of hebben jullie toch spijt en waarom dan?

Ik had eerlijk gezegd liever gehad dat ik me compleet voelde en dat het klaar was. Maar al sinds de geboorte van onze jongste een aantal jaar geleden heb ik altijd het idee gehad van het is nog niet afgesloten. Qua gevoel zou ik dan ook liever gisteren nog zwanger zijn, maar toch blijf ik twijfelen 🤷‍♀️.

Uilhaarband
SofieJ1986 schreef:
12-05-2020 22:55
God zo vermoeiend vind ik deze reacties.

Als jij nou geen kind neemt vanwege de uitputting van de aarde dan neem ik er 3.

Wees maar blij dat ik ze baar, die staan over 20 jaar aan jouw ziekenhuisbed om je te verzorgen, of dat is de thuishulp die jou komt helpen met wassen omdat je zelf geen kinderen hebt ter ondersteuning.

Nu zal ik wel afgeknald worden... :bye:
Ik ben het wel met je eens hoor.
Er zijn ook mensen die geen kinderen krijgen of maar 1. Niet dat ik daarom 3 'neem' trouwens. Iedereen bepaalt dit voor zichzelf.
SofieJ1986 schreef:

Als jij nou geen kind neemt vanwege de uitputting van de aarde dan neem ik er 3.

Wees maar blij dat ik ze baar, die staan over 20 jaar aan jouw ziekenhuisbed om je te verzorgen, of dat is de thuishulp die jou komt helpen met wassen omdat je zelf geen kinderen hebt ter ondersteuning.

De kans dat je kind iets nuttigs gaat doen is volgens mij niet zo groot.
Ik las zelfs dat je meer kans hebt om een grote loterij te winnen dan een probleemloos en succesvol kind voort te brengen.
justagirly schreef:
12-05-2020 22:58
Ja, want vader is dan plotseling totaal uit het zicht natuurlijk. Not.
Volgens mij zijn er nog steeds meer weekendregelingen dan 50/50 co-ouderschappen. De vrouw is toch vaak de sjaak op dat gebied.
justagirly schreef:
12-05-2020 23:02
Ik ben het wel met je eens hoor.
Er zijn ook mensen die geen kinderen krijgen of maar 1. Niet dat ik daarom 3 'neem' trouwens. Iedereen bepaalt dit voor zichzelf.

De overbevolking ligt ook niet aan het gemiddelde aantal kinderen (1,7) wat in Nederland geboren wordt maar aan de hoge geboortecijfers in derde wereld landen. Tel daar de emigratie bij op die Nederland heeft toegestaan en je krijgt taferelen als 15 jaar lang moeten wachten op een huis. Of je betaald 3 ton voor een leuk eensgezinswoninkje.
redbulletje schreef:
12-05-2020 23:04
Ik las zelfs dat je meer kans hebt om een grote loterij te winnen dan een probleemloos en succesvol kind voort te brengen.
Dat jij dat zo ziet verbaast me niks.
En denk absoluut niet dat dat zo zit.
Mijn zus en ik zijn allebei probleemloze mensen dus dan zouden mijn ouders wel megamegaveel mazzel hebben gehad?! De kans dat je de loterij wint is vele malen kleiner.
redbulletje schreef:
12-05-2020 23:06
Volgens mij zijn er nog steeds meer weekendregelingen dan 50/50 co-ouderschappen. De vrouw is toch vaak de sjaak op dat gebied.
Kan.
Ik niet, ik heb over de oudste co ouderschap met mijn ex. En met huidige partner hoef ik er ook absoluut niet over in te zitten dat die ooit zijn kids in de steek zou laten.
redbulletje schreef:
Bron graag? Ik kom dus uit een gezin van 3 en wij zijn alle 3 op dit moment prive gelukkig, met kinderen, huizen en banen.

2 van de 3 werken in de zorg.
Dat van die loterij is wel waar, mijn ouders hebben echt vaak de ijsprijs van de postcode loterij. Ben dat eens gaan uitzoeken, ze hadden elf loten omdat ze steeds gebeld worden met een aanbieding en er dan maar 1 lot bijnemen. Zo leuk, al die potten ben & Jerry’s naar de kleinkinderen. En ze hebben zeker weten de auto als Gaston langs komt!
redbulletje schreef:
1:100.000 of zo?
Klopt, er zijn in nederland ook maar zo een 170 probleemloze en succesvolle kinderen, de rest spoort niet.

Echt, wat een onzin kraam jij uit in dit topic
anoniem_396531 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 23:15
5.83% gewijzigd
Nu zwanger van de 3de dus ik kan nog niet meepraten. Maar haha spannend is het wel. Heb overigens helemaal niet bij stilgestaan over het aantal kamers of eventuele vakantie mogelijkheden. Denk dat je het van te voren niet weet. Je weet niet hoe het gaat zijn en hoe het gaat lopen. Maar dat kan je eigenlijk al zeggen bij de eerste zwangerschap. We hebben al wel de benodigde reacties gehad dus dat zegt wel genoeg wat een ander ervan vind. Maar ik zou echt het samen met je man bespreken en kijken wat de mogelijkheden zijn binnen jullie gezin.
justagirly schreef:
12-05-2020 22:51
Nu zwanger van de 3e, we zullen het zien.
Nu heb ik wel al 2 wat grotere kinderen dus dat scheelt.
Mijn mening, maar 3 héle kleintjes tegelijkertijd, dat lijkt me 3 x niks. ;-)
Wij hadden nu vrij kunnen zijn, kunnen doen en laten wat we willen. De twee oudsten zijn al de deur uit. Maar ja, we moesten zonodig een nakomer, jonge puber is het nu, de lastigste er uit.
Oh, en ik mag er drie want mijn broer heeft er geen. :whistle:
Ten eerste: De zomers zijn nu al zo heet, de winters warm. Er zijn al zo veel meer stormen en extreme hagelbuien en droogte dan vroeger.
Ik vind het voor mijn twee tienerkinderen al superzielig dat ze de komende 70 jaar in die alsmaar toenemende ellende moeten zitten. Laat staan dat ik bij mijn volle verstand nu nog een derde baby op deze uitgeputte wereld zou zetten.

Ten tweede: Je hebt het over een aantal jaar niet zwanger geweest zijn. Als nakomertje kan ik je vertellen dat het niet leuk is om het nakomertje van drie kinderen te zijn. De rest van het gezin heeft al een hele gezamenlijke geschiedenis met elkaar en is inmiddels al een aantal fases verder. En dan kom jij er nog eens achteraan, spuit 11, die alles ophoudt en ingewikkelder maakt voor het fijne 4-persoons gezinnetje dat het ooit was. Als je per se 3 kinderen wilt, vind ik dat je ze zo snel mogelijk na elkaar moet krijgen. Of anders twee keer een setje van twee. Maar niet eerst een setje van twee en na een aantal jaar nog een eenling. Dat is echt voor niemand leuk.

Ten derde: Ik ken meerdere gezinnen waarbij de derde iets mankeert of gewoon niet wil deugen, waardoor het hele 'oorspronkelijke' gezin ongelukkig wordt of uit elkaar is gevallen. Ik zou dat risico echt niet nemen met twee fijne, gezonde kinderen. Soms kun je beter gewoon tevreden zijn met wat je hebt en daar met volle teugen van genieten, dan alsmaar meer willen en jezelf daarmee in het ongeluk storten.

Kortom: Houd het bij twee kinderen en geniet met z'n viertjes van alle voordelen.
SofieJ1986 schreef:

Wacht even, als jij er drie baart, hoeveel moeten die er dan baren om aan hún ziekenhuisbed te staan of thuishulp te worden? Ben je bekend met exponentiële groei? Wat een feest zal dat worden, zeg - als jouw kleinkinderen - en helemaal als hún kleinkinderen groot zijn.
kittykitty schreef:
12-05-2020 23:30
Wacht even, als jij er drie baart, hoeveel moeten die er dan baren om aan hún ziekenhuisbed te staan of thuishulp te worden? Ben je bekend met exponentiële groei? Wat een feest zal dat worden, zeg - als jouw kleinkinderen - en helemaal als hún kleinkinderen groot zijn.
Mijn ouders hebben 9 kleinkinderen, ik denk/hoop er zelf later een stuk of 10-15 te krijgen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd :yes:
Gelukkig hou jij de exponentiële groei een beetje onder controle namens mij
Ik vind het altijd een beetje ondankbaar om te zeggen dat het gezin niet compleet is met minder dan 2 of 3 kinderen of meer.
Ik snap wel dat mensen die wens kunnen hebben, maar als het niet kan of partner wil niet dan ben je sowieso al gezegend met kinderen.
Spijt hebben van een derde vind ik ook ondankbaar, wees blij als je er 3 kan krijgen. En naar ik gehoord heb is het verschil van 2 naar 3 minder groot dan van 1 naar 2 of van 0 naar 1.
Je zit al in het ritme en je weet wat je te wachten staat bij een 3e.
Wel vind ik 3 in veel gezinnen een beetje een rottig aantal. Er valt er dan vaak 1 buiten de boot. Vooral als er een groot leeftijdsverschil zit tussen de 2e en de 3e.
Of tussen de 1e en de 2e en dan trekken de jongste 2 naar elkaar en is de oudste vaak alleen.
Dan zou ik er liever 4 hebben. Al kan je dan ook een leeftijdsverschil krijgen, dat heb je niet voor het zeggen natuurlijk.
Ik ken ook nakomertjes met 2 zussen die zich gewoon echt niet prettig voelen in t gezin omdat de 2 oudere zussen alles samen doen en het nakomertje in hun ogen altijd het ‘kleine kind die niks snapt’ is.
Ik heb jaren getwijfeld over een derde kind. Had op een gegeven moment besloten t niet meer te doen, gaan voor een derde. Maar de onrust bleef enorm! Toch een derde kindje gekregen, wat ik in de zwangerschap heel eng vond, want "stel het is gehandicapt oid"
Maar nu ze er is, is het echt een kers op de taart! Haar broers zijn 5 en 7 jaar ouder, maar het is een echte 3-eenheid, zo genieten!! En sindsdien geen onrust meer, we zijn compleet!
lemoos2 schreef:
12-05-2020 23:01
Met twee kinderen zit je dus de huidige overbevolking (volgens jou verantwoordelijk voor COVID-19) in stand te houden. Ik heb er maar één dus ik ben weer holier than thou. En een van de reagerende forummers is zelf zo allergisch voor het idee van kinderen dat ze zichzelf opoffert om in heel veel ‘twijfel over kind nummer....’ topics zichzelf weer bloot te stellen aan allerlei ongemakken om maar actief de bevolkingsgroei af te remmen. Dus die is weer nog holier.
Ik ben "holier than thou": ik heb namelijk geen kinderen. Bewust. En wat ben ik blij met die keuze in deze tijd van hutje-mutje-op-elkaar, klimaat, corona, woningtekort, armoede elders in de wereld, energietekorten en werkeloosheid.
Ik verbaas me gewoon over het gemak waarmee sommigen kiezen voor een kind. Je kiest namelijk niet alleen voor een baby - je kiest voor een toekomst van een individu - een individu dat je kansen mee wilt geven - en geen problemen. Jij kiest voor een derde kind - niet vóór dat kind - als je snapt wat ik bedoel.
Cocosbeer schreef:
12-05-2020 23:35
Ik heb jaren getwijfeld over een derde kind. Had op een gegeven moment besloten t niet meer te doen, gaan voor een derde. Maar de onrust bleef enorm! Toch een derde kindje gekregen, wat ik in de zwangerschap heel eng vond, want "stel het is gehandicapt oid"
Maar nu ze er is, is het echt een kers op de taart! Haar broers zijn 5 en 7 jaar ouder, maar het is een echte 3-eenheid, zo genieten!! En sindsdien geen onrust meer, we zijn compleet!
Wat een fijne reactie! Hier zullen ze een vergelijkbare leeftijdsverschil hebben maar als ik zie hoe ze er nu al mee omgaan.. smelt.. Je weet niet hoe het zal zijn als het zover is maar ik blijf positief. Overigens begrijp ik wel wat je eng vind, ben nu ook angstiger dan de vorige zwangerschappen.
SofieJ1986 schreef:
12-05-2020 23:34
Mijn ouders hebben 9 kleinkinderen, ik denk/hoop er zelf later een stuk of 10-15 te krijgen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd :yes:
Gelukkig hou jij de exponentiële groei een beetje onder controle namens mij
Ik gun je je blijdschap. En hopelijk krijg je er veel voor terug.
Maar ik ben blij dat het mijn verantwoordelijkheid niet is. En dat het mijn zorgen niet zijn.
Moeilijk beslissing ik denk er regelmatig aan. Ik ben nu 39 en wil heel graag kwa gevoel maar mijn verstand zegt denk hier aan en denk daar. De. Reinheid die nu heb omdat mijn dochters 5 en 9 jaar zijn. We kunnen nu ook reizen. De baby fase ervaar ik ook als zwaar. Maar nog een persoontje in ons leven om van te houden lijkt me geweldig. We hebben weinig familie of nauwelijks en ik wil dat mijn kinderen elkaar later hebben.
Cocosbeer schreef:
12-05-2020 23:35
Toch een derde kindje gekregen, wat ik in de zwangerschap heel eng vond, want "stel het is gehandicapt oid"
Jouw derde is zeker nog onder de 7 jaar? Dan zijn de meeste ouders en hun oudste twee kinderen nog wel enthousiast over de komst van een nakomertje. Maar als je beide zoons straks op de middelbare school zitten en je dochter nog in de onderbouw van de basisschool, vanaf dan is het voor niemand meer leuk. Vooral niet voor je dochter. Dan zul je begrijpen waar hier voor gewaarschuwd werd.
kittykitty schreef:
12-05-2020 23:36
Ik ben "holier than thou": ik heb namelijk geen kinderen. Bewust. En wat ben ik blij met die keuze in deze tijd van hutje-mutje-op-elkaar, klimaat, corona, woningtekort, armoede elders in de wereld, energietekorten en werkeloosheid.
Ik verbaas me gewoon over het gemak waarmee sommigen kiezen voor een kind. Je kiest namelijk niet alleen voor een baby - je kiest voor een toekomst van een individu - een individu dat je kansen mee wilt geven - en geen problemen. Jij kiest voor een derde kind - niet vóór dat kind - als je snapt wat ik bedoel.
Ja, zo zijn wij er allemaal gekomen. Ik weet natuurlijk niet hoe oud jij bent maar ik besta toch, ondanks de dreiging van ‘een man die op de verkeerde rode knop drukt’, zure regen, Biafra en andere rampspoed.

Ik denk niet dat de TO met ‘gemak’ denkt over een derde kind (zie alleen dit het bestaan van dit topic al), alhoewel ik het voorbeeld van die mensen in haar RL wel echt te belachelijk voor woorden vind (spijt vanwege duurdere vakanties).

Verder heb je geen enkele garantie in het leven, niemand van ons. Je kunt hooguit vooraf een inschatting maken van de middelen die je als ouder op het moment van conceptie hebt om jouw kind(eren) net even wat meer ‘wind in de rug’ mee te kunnen geven.
Java schreef:
13-05-2020 00:02
Jouw derde is zeker nog onder de 7 jaar? Dan zijn de meeste ouders en hun oudste twee kinderen nog wel enthousiast over de komst van een nakomertje. Maar als je beide zoons straks op de middelbare school zitten en je dochter nog in de onderbouw van de basisschool, vanaf dan is het voor niemand meer leuk. Vooral niet voor je dochter. Dan zul je begrijpen waar hier voor gewaarschuwd werd.
Ja en wat jij vindt geldt voor iedereen natuurlijk. Waarom zou dat een probleen zijn, 2 op de middelbare en 1 op de lagere school?
Geen gezin is hetzelfde, dus je kunt dat niet zo stellen.
Java schreef:
13-05-2020 00:02
😂🙈 onee die jongste van mijn wordt 8, nu begint het 🤞🤞🤞🤪
Jonesboro schreef:
13-05-2020 06:19
😂🙈 onee die jongste van mijn wordt 8, nu begint het 🤞🤞🤞🤪
Ik zou hem/haar afstaan nu het nog kan. Ik heb je alvast gewaarschuwd 😀
kittykitty schreef:
12-05-2020 22:49
Ehm, lastig met vakantie? Wat een luxe gedachte.

Waar ik aan denk is dit: we zijn al met zoveel. De bevolking groeit maar door. Al die baby's willen later een baan, een huis, vakanties, consumeren, water en energie gebruiken, voortplanten …
Met twee kinderen houd je de bevolking keurig in stand. Met drie werk je mee aan de totstandkoming van uitputting van de aarde en de ontwikkeling van virussen. Dat doe je ook je kinderen aan, hè. Dat is de wereld die jij hen nalaat.
Hier is er ook een wens voor een derde, maar die komt er niet om deze reden. Ik ben erg met het milieu bezig en hoop dat mijn kinderen later een fijn leven hebben. Ik zou het egoïstisch van mijzelf vinden om nog voor een derde te gaan. Hier twee gezonde kinderen (en een jongen en een meisje). Het verlangen naar een baby is wel heel heftig soms, maar wat hierboven ook al wordt benoemd. Stel dat de derde iets mankeert. Dit veranderd niet alleen jouw leven, maar ook die van de kinderen. Er wordt altijd verlangt naar meer, groter, beter. Maar moet je eens zien wat je hebt nu. Twee prachtige lieve gezonde kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven