Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt

18-05-2020 10:11 860 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;

https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind

Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?

Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.

Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.

Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;

Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?

Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?

Je moet je kinderen toch beschermen?

Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.

Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.

Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?

Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze
Ik ben zelf helemaal niet zo vrij opgevoed. Ik heb mijn vader nooit naakt gezien bijvoorbeeld. Nou hoeft dat natuurlijk ook niet als hij dat niet prettig vond. Mijn moeder was wel wat vrijer, maar ook niet zoals sommige anderen het in de jaren 70 meemaakten.

Wij lopen wel bloot op de bovenverdieping, dus ff vanuit de douche naar de slaapkamer. Ook ga ik wel douchen als de jongste in bad zit en mijn man ook (zoon is 9). Zodra hij zich daar niet meer fijn bij voelt dan stopt dat allemaal vanzelf.

Wat ik zelf soms lastig vind, is onze oudste zoon van 14. Die is al volop aan het puberen maar is verstandelijk beperkt. Hij draagt ook altijd een luier. Zodra hij in bad gaat of douchen dan is het meteen fijn om daaraan te zitten (dat is altijd al zo geweest), maar goed, nu krijgt hij daar natuurlijk een fijne reactie op.

Dat vind ik soms wel een beetje awkward om daarbij te zijn, maar ik kan hem ook niet alleen laten want hij heeft epilepsie dus dat is gevaarlijk in de badkamer. Hij kan er ook verder niks aan doen en hij is niet aan het masturberen maar heel erg ontdekkend aan het spelen zeg maar. Ik vind het best vervelend dat ik dat vervelend vind. Normaal zie je dat niet meer bij je 14 jarige knul, die doet dan de douche op slot.
maleficent wijzigde dit bericht op 18-05-2020 11:36
0.56% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb er nooit echt bij stilgestaan. Thuis liepen de kinderen gewoon bloot bij het badje in de tuin. Buitenshuis wel badkleding aan.
Naar naturistencamping gingen we nooit.
Etc.

Gewoon nooit echt een issue van bloot/gekleed gemaakt dus, geen enkele kant op.

Zelf vind ik bloot niet persé seksueel. Ik werk in de zorg dus zie zoveel penissen, vagina's, borsten en billen dat het me weinig meer doet. Niet dat ik niet meer kan genieten van een naakt lijf hoor, maar spannend en bijzonder is het in het algemeen niet.
Maleficent schreef:
18-05-2020 11:33
Ik ben zelf helemaal niet zo vrij opgevoed. Ik heb mijn vader nooit naakt gezien bijvoorbeeld. Nou hoeft dat natuurlijk ook niet als hij dat niet prettig vond. Mijn moeder was wel wat vrijer, maar ook niet zoals sommige anderen het in de jaren 70 meemaakten.

Wij lopen wel gewoon bloot op de bovenverdieping, dus ff vanuit de douche naar de slaapkamer. Ook ga ik wel gewoon douchen als de jongste in bad zit en mijn man ook (zoon is 9). Zodra hij zich daar niet meer fijn bij voelt dan stopt dat allemaal vanzelf.

Wat ik zelf soms lastig vind, is onze oudste zoon van 14. Die is al volop aan het puberen maar is verstandelijk beperkt. Hij draagt ook altijd een luier. Zodra hij in bad gaat of douchen dan is het meteen fijn om daaraan te zitten (dat is altijd al zo geweest), maar goed, nu krijgt hij daar natuurlijk een fijne reactie op.

Dat vind ik soms wel een beetje awkward om daarbij te zijn, maar ik kan hem ook niet alleen laten want hij heeft epilepsie dus dat is gevaarlijk in de badkamer. Hij kan er ook verder niks aan doen en hij is niet aan het masturberen maar heel erg ontdekkend aan het spelen zeg maar. Ik vind het best vervelend dat ik dat vervelend vind. Normaal zie je dat niet meer bij je 14 jarige knul, die doet dan de douche op slot.
oh, maar dat lijkt me ook erg lastig!

enig idee hoe ze daar in de zorg mee omgaan?
lilalinda schreef:
18-05-2020 11:35

Ja toch een soort van discreet aanwezig zijn zonder te kijken.
Hij moet dat ook wel mogen doen, maar hij heeft verder altijd een luier aan.
Het is net als bij babyjongens, als je de luier uitdoet dan gaat de hand er meteen heen.
Maar ja er komt natuurlijk ook een tijd dat het resultaat gaat geven.

Bij ons thuis vraag ik soms maar aan mijn man of die met me wil ruilen om erbij te zitten, die heeft er wat minder moeite mee.
Stressed is just desserts spelled backwards
lilalinda schreef:
18-05-2020 11:35

Op dat niveau laten we ze gewoon hun gang gaan. Ik zie ontdekken/mastuberen gewoon als een natuurlijk iets (wat het ook is). Je krijgt er een fijn gevoel van en ik zie niet waarom dat anders of ongewenster is dan een fijn gevoel krijgen van lekker eten bv.

Tegelijk ben ik wel zo geconditioneerd dat ik in het openbaar mastuberen niet wil. Clienten die dat doen verwijs ik naar hun kamer
Ik ga overigens wel graag naar de sauna maar ik ga niet zelf naar een naturistencamping of -strand. Maar als het zo uitkomt kan dat wel, hoewel ik niet de hele dag naakt zou willen lopen, ik vraag me af of je daar dan mag staan?

(Ik denk hierbij aan het scenario dat de enige camping met nog vrije plekken deze zomer toevallig een naturistencamping zou zijn bijvoorbeeld, dan zou ik wel boeken, maar als ik dus zelf ook hele tijd naakt moet misschien weer niet.)
lilalinda schreef:
18-05-2020 11:22
ik vond dat soort dingen pre-puberteit oke
daarna wilde ik graag deuren op slot
en (ook fijn gedoe) een bovenstukje aan, mijn moeder vond het belachelijk preuts, want topless was de norm (in hun kringen)
ja dat herken ik, je voelde je opgelaten in bikini maar ook zonder bikini. Ik werd niet gedwongen maar ze lieten wel merken dat ik “minder vrij” was dan de rest van de camping
Maleficent schreef:
18-05-2020 11:33

Wij lopen wel bloot op de bovenverdieping, dus ff vanuit de douche naar de slaapkamer. Ook ga ik wel douchen als de jongste in bad zit en mijn man ook (zoon is 9). Zodra hij zich daar niet meer fijn bij voelt dan stopt dat allemaal vanzelf.

En voor of na het douchen/badderen hem even tijd geven op zijn kamer zonder luier? Waarbij jij bijvoorbeeld in de badkamer het bad al vol laat lopen of de badkamer opruimt. Zo ben je wel in de buurt, maar heeft hij zijn privacy en heb jij ook wat meer afstand.
Vrij en blij in ons eigen huis, totdat de kinderen grenzen gingen aangeven; die hebben we gerespecteerd. Verder zie je mij niet snel voor de lol bloot lopen, want ik ben nogal kouwelijk aangelegd, en in de zon verbrand ik als een malle.
Ik heb geen moeite met naaktheid, nooit gehad ook.
Als kind zijnde liep ik bloot op het strand, niet omdat ik geen broekje aan kreeg van m'n moeder maar omdat ik die zelf steeds uittrok. Volgens mijn moeder duurde het doorgaans geen 5 minuten voor ik in m'n blote kont liep.

In mijn puberteit ook nooit de badkamerdeur op slot gedaan. Maar mijn broers kwamen nooit de badkamer in als ik onder de douche stond.
Tot m'n 27/28ste ook altijd topless gelopen op het strand.
Ik ben nog nooit op een naaktstrand geweest. Als ik dat nu zou doen loop ik volgens mij na een uur met een bavianenkont rond, na m'n 6de heeft die geen zon meer gezien! 🤣
anoniem_67522ec143633 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 14:01
0.23% gewijzigd
captain_hindsight schreef:
18-05-2020 12:17
Ik ga overigens wel graag naar de sauna maar ik ga niet zelf naar een naturistencamping of -strand. Maar als het zo uitkomt kan dat wel, hoewel ik niet de hele dag naakt zou willen lopen, ik vraag me af of je daar dan mag staan?

(Ik denk hierbij aan het scenario dat de enige camping met nog vrije plekken deze zomer toevallig een naturistencamping zou zijn bijvoorbeeld, dan zou ik wel boeken, maar als ik dus zelf ook hele tijd naakt moet misschien weer niet.)

Nou, je kunt wel kleren aan doen, maar alleen op functionele momenten, als het koud is bijvoorbeeld, of als je boodschappen wil doen. Maar je gaat niet als volwassene in je badkleding aan het zwembad liggen (van pubers wordt dat meestal gedoogd). En je gaat ook niet gekleed met 40 graden op een terras tussen de blote mensen zitten. Je zult snel genoeg ervaren dat je je dan opgelaten voelt.
Ik ben binnen mijn eigen gezin (zowel mijn eigen gezin nu, als de leden van mijn ouderlijk gezin) totaal niet preuts. Ik loop rustig naakt van badkamer naar slaapkamer, zit met de deur open te plassen en door te kletsen, douche gerust waar een van de anderen bij is, kleed me in hun bijzijn om, lig topless op het strand, etcetera. Alleen poepen en seks is off limits, dat hoeven zij niet van mij te zien of te horen en ik niet van hen.

Daarentegen ben ik met vreemden wel wat preutser als het op mijn kinderen aankomt. Ik vind veel dingen niet nodig dat vreemden of zelfs familieleden dat doen met mijn kinderen. Ik wil niet dat mijn kinderen vreemde volwassenen naakt zien, of dat ze bij vreemden in bed liggen, samen in bad gaan of zelfs op schoot zitten of knuffelen na een bepaalde leeftijd. En dat is al vrij jong.

Ik vind dat gewoon niet prettig. Ik vind dat een bepaalde intimiteit die wat mij betreft beperkt is tot je gezin.

Oh, en ik ben ook vrij streng altijd geweest in "netjes zitten". Dus niet met je benen wijd ondersteboven hangen zodat iedereen recht tussen je benen kijkt. Vind ik gewoon niet nodig.
Am Yisrael Chai!
Sweed schreef:
18-05-2020 10:19
Ik denk dat als jij dat voor jezelf en je kinderen zo wilt, moet je dat vooral doen. Ik snap de vrije gedachte erachter wel.. verder denk ik dat je zelf , als moeder, het beste kan inschatten hoe/waar/wanneer het veilig en gepast is.
Persoonlijk sta ik totaal aan de andere kant! Ik wil bv niet eens dat iemand anders de luier van mn baby verschoont omdat het haar privé gebied is. Ik zou haar nooit naakt laten lopen en altijd een badpakje aandoen op strand e.d.
Niet zozeer vanwege andere mensen maar meer voor haar eigen lichaam te bewaren en op die manier mee willen geven dat het een zeer kostbaar iets is.
Eens!
Ik heb eigenlijk heel veel moeite met naakt. Ik vind het verschrikkelijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Geloof niet dat kinderen nou erg beperkt worden in hun "vrij" zijn door ze op het strand een broekje of badpakje aan te doen.
Waarom moet iedereen hun blote billetjes kunnen zien ik vind dat gebied ook privé zowel voor mezelf als voor mijn kinderen.

Als ik onder de douche vandaan kom dan is het in ondergoed of een handdoek omgeslagen loop niet naakt door het huis en de kinderen ook niet.
Geloof ook niet dat mijn pubers dat erg zouden waarderen.

Van huis uit ging dat ook zo.
Zou er zelf ook geen behoefte aan hebben gehad om tegen de leuter van mijn vader aan te moeten kijken.
Poeszie schreef:
18-05-2020 13:21
Nou, je kunt wel kleren aan doen, maar alleen op functionele momenten, als het koud is bijvoorbeeld, of als je boodschappen wil doen. Maar je gaat niet als volwassene in je badkleding aan het zwembad liggen (van pubers wordt dat meestal gedoogd). En je gaat ook niet gekleed met 40 graden op een terras tussen de blote mensen zitten. Je zult snel genoeg ervaren dat je je dan opgelaten voelt.
Ah ja. Logisch wel.
Judith1982 schreef:
18-05-2020 14:17
Geloof niet dat kinderen nou erg beperkt worden in hun "vrij" zijn door ze op het strand een broekje of badpakje aan te doen.
Waarom moet iedereen hun blote billetjes kunnen zien ik vind dat gebied ook privé zowel voor mezelf als voor mijn kinderen.

Als ik onder de douche vandaan kom dan is het in ondergoed of een handdoek omgeslagen loop niet naakt door het huis en de kinderen ook niet.
Geloof ook niet dat mijn pubers dat erg zouden waarderen.

Van huis uit ging dat ook zo.
Zou er zelf ook geen behoefte aan hebben gehad om tegen de leuter van mijn vader aan te moeten kijken.
Mijn zoon trekt het liefst alles uit op het strand... dus die voelt zich blijkbaar beperkt ;-D

Maar waarom zijn billen privé en armen dat niet? Of je borstkas?
Ik denk omdat ik zeg dat het lichaam kostbaar is, dat het gelijk klinkt alsof ik het seksualiseer. Dat bedoel ik niet! Een naturist of sauna zie ik bv ook niet als iets seksueels. Dat zit in iemand zn eigen hoofd als je dat erbij bedenkt (bah)
Het is gewoon kostbaar, privé en voor jezelf.. zonder de seks gedachte erbij hor. Dat vind ik iets te kort door de bocht om die link gelijk te maken.
Netzoals je geest eigenlijk.. is ook kostbaar en om te beschermen, dat is mijn manier om haar de waarde ervan te leren.
calvijn1 schreef:
18-05-2020 14:09
Vind je naakt verschrikkelijk, of het feit dat je er zoveel moeite mee hebt?
Onze dochter is 1. Ik sta wel bloot met haar onder de douche, mijn man in zwembroek. Hij vindt het ongemakkelijk. Prima.
Even snel omkleden en een schone luier omdoen op het strand vind ik geen probleem, maar ik laat haar niet in haar blootje rondlopen. Ik vind het te eng qua vieze mannen. :-?
Sweed schreef:
18-05-2020 14:30
Ik denk omdat ik zeg dat het lichaam kostbaar is, dat het gelijk klinkt alsof ik het seksualiseer. Dat bedoel ik niet! Een naturist of sauna zie ik bv ook niet als iets seksueels. Dat zit in iemand zn eigen hoofd als je dat erbij bedenkt (bah)
Het is gewoon kostbaar, privé en voor jezelf.. zonder de seks gedachte erbij hor. Dat vind ik iets te kort door de bocht om die link gelijk te maken.
Netzoals je geest eigenlijk.. is ook kostbaar en om te beschermen, dat is mijn manier om haar de waarde ervan te leren.
maar waarom dan alleen een zwembroekje aan, en geen burka? (desnoods altijd een trui)
zijn sommige lichaamsdelen kostbaarder dan andere???
calvijn1 schreef:
18-05-2020 14:09
voor jezelf of voor anderen?

mijn man gruwt van naar de sauna gaan, is het daarmee te vergelijken?
Mintel88 schreef:
18-05-2020 14:32
Onze dochter is 1. Ik sta wel bloot met haar onder de douche, mijn man in zwembroek. Hij vindt het ongemakkelijk. Prima.
Even snel omkleden en een schone luier omdoen op het strand vind ik geen probleem, maar ik laat haar niet in haar blootje rondlopen. Ik vind het te eng qua vieze mannen. :-?

Maar dan heeft je dochter straks geen idee wat een piemel is. Of leert nu dat het kennelijk iets is om je voor te schamen en te bedekken

Een kind van 1 laat je sowieso niet uit je ooghoek verdwijnen, Dus die “vieze mannen” doen haar niks. En als ze er zijn zitten ze sowieso naar kinderen te gluren, of ze nou wel of geen zwembroek aan hebben
Mintel88 schreef:
18-05-2020 14:32
En groot gelijk heb je...
Vieze mannen genoeg en t staat niet op hun voorhoofd geschreven..overal waar kinderen zijn zijn er ook vieze mannen te vinden speeltuinen kinderboerderij judo etc..kijk maar naar het nieuws.
En t zijn vast niet de armen of teentjes waar ze naar kijken en op letten.

Mijn dochters doe ik altijd een
wielrenbroekje onder hun rokjes aan dat zodra ze in een klimtoestel op hun kop hangen je niet direct t onderbroekje inkijkt.
De vieze mannen krijg ik er niet mee weg maar bij mijn dochters zien ze in ieder geval niks en dochters zelf hebben echt geen last van dat extra broekje.
Sweed schreef:
18-05-2020 14:30
Het is idd voor mezelf, net als mijn armen en benen. Waarom zijn billen of een vagina dan kostbaarder dan armen en benen, als je er geen seksuele gedachten aan hangt?

Kinderen zijn per definitie geen seksuele wezens. Mag ze wel alleen in een luier rondlopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven