Hoeveel tijd tussen wisselen voortanden?

18-05-2020 20:33 20 berichten
Hoeveel tijd zat er bij jullie kinderen tussen het wisselen van de twee voortanden?

Mijn zoon heeft in september een ongelukje gehad waardoor zijn ene voortand er te vroeg uit is gevallen, volgens de tandarts was dit geen probleem. De andere voortand is er in januari uitgevallen en inmiddels zit daar dus een blijvende tand.

Aan de kant waar de tand is uitgevallen door dat ongelukje zie ik echter nog niks. De tandarts zegt al sinds september dat die tand eraan zit te komen (heeft bij meerdere controles gevoeld), maar waar ie nou blijft??

Dus ben benieuwd hoeveel tijd daar tussen kan zitten, dat de ene en de andere eruit komt...
Oh, mijn zoon heeft laaaaaaaang met een fietsenrek gekopen. Duurde echt wel een paar maand voordat er überhaupt een klein stukje te zien was.
Plopper schreef:
18-05-2020 20:37
Oh, mijn zoon heeft laaaaaaaang met een fietsenrek gekopen. Duurde echt wel een paar maand voordat er überhaupt een klein stukje te zien was.

haha echt? Hier zit de volwassen tand er altijd direct achteraan eigenlijk, behalve dus bij de ene, die is er met wortel en al uit gevallen, dus veel te vroeg
Alle reacties Link kopieren
de tandarts kan met een foto zien, waar de tand blijft
lilalinda schreef:
18-05-2020 20:42
de tandarts kan met een foto zien, waar de tand blijft

Ja, dat zei hij maar hij vond dat nog niet zo nodig, hij zei in februari al dat hij hem voelde zitten net onder het tandvlees. Maar nog steeds niets te zien dus...
Twee jaar, dus daar werd ik na een tijdje ook wel onzeker over :D
mindervanmij schreef:
18-05-2020 20:39
haha echt? Hier zit de volwassen tand er altijd direct achteraan eigenlijk, behalve dus bij de ene, die is er met wortel en al uit gevallen, dus veel te vroeg
Ja, echt heel lang. Ik geloof dat er na een maand of 8 een keertje een wit puntje te zien was en dat het in totaal wel ruim een jaar heeft geduurd voor ie ze allebei terug had.
door een foto kwamen we er achter, dat 1 van mijn kinderen onder 1 melkkies gewoon geen nieuwe had zitten. (holte in haar kaak) Die kies moest getrokken, want de volwassen-kies duwde hem niet vanzelf aan de kant
Ik wst niet, dat het kon!
mindervanmij schreef:
18-05-2020 20:39
de volwassen-kies duwt de melkkies (/tand) eruit, vandaar dat hij er direct achteraan kom
lilalinda schreef:
18-05-2020 21:00
door een foto kwamen we er achter, dat 1 van mijn kinderen onder 1 melkkies gewoon geen nieuwe had zitten. (holte in haar kaak) Die kies moest getrokken, want de volwassen-kies duwde hem niet vanzelf aan de kant
Ik wst niet, dat het kon!
Kan die melkkies niet blijven zitten dan?
Lizzy75 schreef:
18-05-2020 20:57
Twee jaar, dus daar werd ik na een tijdje ook wel onzeker over :D

Dat zou ik ook worden inderdaad ja. Was ie er ook te vroeg uitgevallen??
lilalinda schreef:
18-05-2020 21:01
de volwassen-kies duwt de melkkies (/tand) eruit, vandaar dat hij er direct achteraan kom

wat de tandarts mij vertelde was dat normaal gesproken de druk van de volwassen tand ervoor zorgt dat de wortel van de melktand oplost. Waardoor ie los komt te zitten en eruit valt. Maar die van zoon was dus veel te vroeg en is er daardoor met wortel en al uitgekomen.
Plopper schreef:
18-05-2020 21:02
Kan die melkkies niet blijven zitten dan?
ik zit hard te denken, waarom hij weg moest (het is jaren terug)
Geloof dat hij niet sterk genoeg meer was en kon gaan rotten of de tandrts had geldnood
lilalinda schreef:
18-05-2020 21:06
Geloof dat hij niet sterk genoeg meer was en kon gaan rotten of de tandrts had geldnood

Zou best kunnen, melktanden zijn niet van zulke stevig materiaal gemaakt als volwassen tanden heb ik gelezen
lilalinda schreef:
18-05-2020 21:06
Ah, ja. De tandarts en zijn geldnood.

Ik ben wel benieuwd want als ik zie hoeveel geld en moeite er in 1 van mijn kiezen is gestoken die alsnog het loodje heeft gelegd en ik altijd te horen krijg "we trekken niet zomaar, dan verzakt alles" vraag ik me af waarom ze in zo'n situatie wel trekken.

Niet om kritiek te leveren op de tandarts en zijn kunde, maar uit nieuwsgierigheid.
mindervanmij schreef:
18-05-2020 21:08
Zou best kunnen, melktanden zijn niet van zulke stevig materiaal gemaakt als volwassen tanden heb ik gelezen
Een vriendin van mij (48) heeft nog steeds een gedeelte van haar melktanden, de gewone tanden waren er niet, ook niet in aanleg. Haar dochter heeft hetzelfde probleem, maar het is dus geen rede om ze te verwijderen, tenzij ze niet gezond zijn,
Such a beautiful place to be with Friends.
Plopper schreef:
18-05-2020 21:09
Ah, ja. De tandarts en zijn geldnood.

Ik ben wel benieuwd want als ik zie hoeveel geld en moeite er in 1 van mijn kiezen is gestoken die alsnog het loodje heeft gelegd en ik altijd te horen krijg "we trekken niet zomaar, dan verzakt alles" vraag ik me af waarom ze in zo'n situatie wel trekken.

Niet om kritiek te leveren op de tandarts en zijn kunde, maar uit nieuwsgierigheid.
Ik had dat ook, een melkkies zonder volwassen kies eronder. De melkkies is getrokken want die gaat niet los zitten door het opkomen van de volwassen kies. En door dit op tijd te doen, krijgen de nieuwe kiezen de kans om het ontstane gat op te vullen door naar elkaar toe te groeien. Is bij mij uiteindelijk met een beugel nog extra gecorrigeerd om geen gat over te houden.
mindervanmij schreef:
18-05-2020 21:04
Dat zou ik ook worden inderdaad ja. Was ie er ook te vroeg uitgevallen??
Nee, ze had het bij beide voortanden.
De tandarts maakte zich geen enkele zorgen en ik daarom ook niet. Maar het duurde zo lang, dat ik op het laatst toch wel begon te twijfelen, dat geef ik toe.
Oh en mijn oudste zoon in op zijn voortanden gevallen toen hij 2 was. Later werden ze bruin en zijn ze getrokken. Duurde heel lang voor de nieuwe voortanden door kwamen.
Bij de jongste hetzelfde, ook gevallen, één voortand afgebroken en wortel getrokken. De andere is natuurlijk gewisseld, die nieuwe tand kwam veel sneller dan bij degene die getrokken was.
sissi schreef:
18-05-2020 21:16
Ik had dat ook, een melkkies zonder volwassen kies eronder. De melkkies is getrokken want die gaat niet los zitten door het opkomen van de volwassen kies. En door dit op tijd te doen, krijgen de nieuwe kiezen de kans om het ontstane gat op te vullen door naar elkaar toe te groeien. Is bij mij uiteindelijk met een beugel nog extra gecorrigeerd om geen gat over te houden.
Duidelijk! Dank je wel voor de uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven