Werk & Studie alle pijlers

welke opleiding leidt op tot medewerker burgerzaken?

25-04-2009 20:16 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Weet iemand wat voor opleiding je nodig hebt als je wilt werken als medewerker burgerzaken/ publiekszaken bij de gemeente?

De werkzaamheden bestaan uit uitgifte rijbewijzen, paspoorten, opmaken van akten van de burgerlijke stand, enz.

Het liefst zou ik deze opleiding/ studie thuis willen volgen in combinatie met huidige baan en kinderen.

Bij voorbaat dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken aan iets administratiefs/secretarieel. Wat je ook kunt doen om erachter te komen, is contact opnemen met de gemeente, zeggen dat je graag een dergelijke functie wilt bekleden en dat je graag wilt investeren in een geschikte opleiding. Je hebt dan meteen contact met de gemeente en zij hebben gelijk in de gaten dat het menens is omdat je je opleidingskeuze daarop wilt aanpassen. Het is gewaagd, je moet er wat lef voor hebben maar er is dan ook nog de kans dat ze een baan voor je hebben en je opleiding zullen vergoeden. Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even bij iemand die ik ken bij de gemeente, zij roept bestuursacademie. Maar er zijn ook veel interne opleidingen te volgen schijnt het..
Alle reacties Link kopieren
Liondevil, ik ben administratief secretarieel medewerkster. Maar jouw tip om de gemeente zelf te bellen en het gewoon te vragen vind ik een goede.. Ik ga dat volgende week doen.

En Stephanie, ik heb even gegoogled op bestuursacademie en de opleidingen die ik daar vind sluiten er inderdaad goed op aan maar zijn ook errruugg duur! En helaas ook geen thuisstudie.

Beide bedankt voor jullie reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu niet echt het idee dat de dames die daar bij de gemeente aan het werk zijn echt jaren gestudeerd hebben om dat werk te doen hoor



*bukt voor rondvliegende schoenen van gepikeerde gemeentemedewerkers*
Alle reacties Link kopieren
Nee Fullhouse, grappig genoeg heb ik dat idee ook niet. Volgens mij zou ik het ook zo wel kunnen, mits ik natuurlijk fatsoenlijk ingewerkt wordt maar dat moet sowieso altijd, ongeacht je vooropleiding.

Maar toch wordt een relevante vooropleiding in de vacatureomschrijving wel gevraagd. Ze vragen dan een scholing als bijvoorbeeld medewerker BA BZ. En als ik daar op google kom ik iedere keer op die site van de bestuursacademie terecht, heel duur en geen thuisstudie. En het lijkt me een hele leuke baan maar zo'n dure opleiding lijkt me toch echt niet nodig..
Alle reacties Link kopieren
hoi vlinder,



voor burgerzaken moet je eerste de opleiding BA (Bestuursambtenaar) doen en daarna specialisatie BZ (burgerzaken).

JE kan de opleiding o.a. bij de bestuursacademie doen die alleen opleidingen voor de overheid geeft.

Indien je bij een gemeente een baan kan krijgen dan wordt de opleiding vergoedt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik werk bij een grote gemeente en onze medewerkers Burgerzaken krijgen meestal een interne opleiding. Vergis je niet in deze baan, het is leuk maar je moet veel weten en je krijgt met een hoop verschillende mensen te maken die niet allemaal even blij met je zijn. Best een pittige baan dus. Maar voor een mbo-baan is het salaris dan ook wel goed (max 3000 euro voor 36 uur).



Bij ons is het zo dat je bij voorkeur overheidservaring moet hebben maar in ieder geval een administratieve achtergrond. De rest leer je dus in de praktijk (en via interne cursussen). Vaak worden zaken als medewerker BA BZ genoemd omdat ze een voorkeur hebbeb voor mensen met zo'n achtergrond. De praktijk leert dat het lastig is om mensen te vinden die precies in dat plaatje passen en dus worden ook vaak mensen aangenomen die uitstralen dat ze bereid zijn om te leren en die 'helder uit hun ogen kijken'. Je zou dus ook gewoon op een vacature kunnen solliciteren en aangeven dat je zeer bereid bent te leren en cursussen te volgen. Dan maak je best kans!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sennemenne en Laika, bedankt voor jullie reacties.

Dat zou inderdaad het mooiste zijn, als ik met mijn huidge diploma's en ervaring (als secretarieel en administratief medewerkster) aangenomen zou worden en dan intern de opleiding zou mogen volgen. Maar aangezien de banen op het moment schaars zijn, kunnen ze momenteel veel eisen stellen en moet ik hierbij wel heel veel geluk hebben. Maar nee heb ik, en ja kan ik krijgen. Ik ga morgen eerst eens bellen en daarna ga ik inderdaad mijn uiterste best doen om een goede brief te schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Tempo Team afdeling Professionals neemt mbo-ers aan en leiden die dan op tot medewerker burgerzaken. Je zou het eventueel via hen kunnen proberen. Er zijn wel meer bemiddelingsbureaus die dit zo doen maar daar weet ik de namen niet meer van.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels bijna twee jaar later...



Ben je er nog verder mee gekomen Vlinder. Ik heb nu dezelfde interesse namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als ik even kijk op werkenbijdeoverheid, kom ik op:

Een afgeronde MBO opleiding aangevuld met de opleiding BABZ/Medewerker Lokale Overheid, afstudeervariant Burgerzaken. Je hebt ervaring als medewerker Burgerzaken, bent communicatief vaardig en je kan omgaan met alle klantvragen. Je herkent behoeften en vragen van de burger, denkt oplossingsgericht en weet resultaten te boeken. Daarnaast toon je initiatief en beschik je over aanpassingsvermogen. Dit alles in een team waarbij samenwerken een must is en je de gemeente op een professionele wijze vertegenwoordigt.
Je zou ook eens bij een ROC kunnen informeren. Daar hebben ze ook opleidingen in de richting juridisch en dat leidt ook op voor werken bij de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Slaapcursus en timmervrouw, het laatste om de tafel op te hogen zodat je liggend naar buiten kan kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven