Doopnamen

zondag 24 mei 2020 om 08:02
-
paardenkracht wijzigde dit bericht op 22-11-2020 08:15
52.96% gewijzigd

zondag 24 mei 2020 om 09:16
zondag 24 mei 2020 om 09:51
Oh inderdaad! Het is niet in mij opgekomen om te Googlen-Darkside- schreef: ↑24-05-2020 08:39Vivian is uniseks
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vivian_(voornaam)
zondag 24 mei 2020 om 09:53
Mooi! Evian Nathan vind ik dan het mooist. Maar 2 keer eindigend op an is misschien minder mooi?
Denken jullie bij Evian niet te veel aan het watermerk?
Lievia Nathan blijf ik ook mooi vinden.
Fijn deze suggesties! Dank jullie wel!
zondag 24 mei 2020 om 09:57
Vince of Olivia vind ik dan inderdaad te weinig lijken op Vivian en Nathalie.
Vivien en Nathaniel vind ik dan wel weer mooi.
Zelf denk ik eraan om bij een jongen en meisje gewoon dezelfde doopnamen te doen. Alleen dan 1 jongens doopnaam en 1 meisjes doopnaam.
Zo bij ons ze eerste ook gedaan.
Dus bv Merle/Mart Nathan Vivien
Mijn man bv heeft ook een vrouwelijke en een mannelijke naam. Mijn doopnamen zijn dan wel weer beiden vrouwelijk.

zondag 24 mei 2020 om 10:03
Bij Evian denk ik inderdaad teveel aan het water.
Je geeft je kind toch geen naam die typisch van het andere geslacht is? Zeker als het niet de echte naam is, maar een afgeleide.
Ik weet niet beter (vanuit mijn achtergrond, mijn eigen kinderen hebben geen doopnamen) dan dat de namen direct overgenomen worden van de peter en meter (dus geen afgeleiden), maar dan wel in mannelijke of vrouwelijke variant.
Je geeft je kind toch geen naam die typisch van het andere geslacht is? Zeker als het niet de echte naam is, maar een afgeleide.
Ik weet niet beter (vanuit mijn achtergrond, mijn eigen kinderen hebben geen doopnamen) dan dat de namen direct overgenomen worden van de peter en meter (dus geen afgeleiden), maar dan wel in mannelijke of vrouwelijke variant.
zondag 24 mei 2020 om 10:03
Nee, niet doen, is onhandig in de praktijk.
Ik heb zelf deze constructie met doopnamen en roepnaam. Heb er bewust voor gekozen om dit voor mijn kind anders te doen.
Op de klassenlijst staan als ‘Martinus’ ipv Mart, post krijgen voor Martinus in je studentenhuis wat dan weggegooid wordt, want niemand kent Martinus, vliegticket moeten omboeken omdat vriendin toch je roepnaam had gebruikt bij het boeken. En dan kom je er op Schiphol echt niet door met je paspoort.
Het is echt zoveel handiger om de roepnaam inde officiële doopnamen te zetten.
zondag 24 mei 2020 om 10:14
Ja, ik denk dat je daar inderdaad gelijk in hebt. We gaan dan ook gewoon voor Mart. Wel grappig om nu een paar keer de naam ‘hardop’ te schrijven. En het voelt (nog steeds) goed. Dus bij de echte namen zijn we er gelukkig over uitHertjehertje schreef: ↑24-05-2020 10:03Nee, niet doen, is onhandig in de praktijk.
Ik heb zelf deze constructie met doopnamen en roepnaam. Heb er bewust voor gekozen om dit voor mijn kind anders te doen.
Op de klassenlijst staan als ‘Martinus’ ipv Mart, post krijgen voor Martinus in je studentenhuis wat dan weggegooid wordt, want niemand kent Martinus, vliegticket moeten omboeken omdat vriendin toch je roepnaam had gebruikt bij het boeken. En dan kom je er op Schiphol echt niet door met je paspoort.
zondag 24 mei 2020 om 10:19
Mijn doopnamen zijn dan wel weer in vrouwelijke variant gemaakt.Rosalind schreef: ↑24-05-2020 10:03Bij Evian denk ik inderdaad teveel aan het water.
Bij onze eerste hebben we de namen van de peter en meter gewoon overgenomen. Zoon, en dan wel 1 vrouwelijke doopnaam en een mannelijke. Achteraf hadden we daar wel wat langer over na kunnen denken. Dan hadden we het misschien niet 1 op 1 overgenomen. Al vonden we het wel mooi klinken. En nog steeds gelukkig.
Nu vind ik de directe namen overnemen dan weer wat minder mooi.
Hm, nu is het niet weten wat het wordt dan wel weer iets lastiger. Dan moeten we voor elke naam een vrouwelijke en een mannelijke variant bedenken

Dank jullie wel voor de tips!
paardenkracht wijzigde dit bericht op 22-11-2020 08:17
1.43% gewijzigd

zondag 24 mei 2020 om 13:19
Peetouders

zondag 24 mei 2020 om 15:13
Ik heb die constructie ook en heb er in mijn hele 43-jarige nog nooit last van gehad. Mijn roepnaam stond altijd overal. Of voorletters. En wie een ticket boekt zonder te checken hoe je naam in je paspoort staat is gewoon een oen.Hertjehertje schreef: ↑24-05-2020 10:03Nee, niet doen, is onhandig in de praktijk.
Ik vind het persoonlijk erg mooi om een aparte roepnaam te hebben, heel blij mee.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 24-05-2020 15:25
1.04% gewijzigd

zondag 24 mei 2020 om 15:13
Als jullie de doopgetuigen willen vernoemen zou ik bij een meisje de letterlijke namen van beide meters overnemen en geen verbastering hiervan maken.
Bij een jongen vind ik dit persoonlijk meestal heel lelijk. De doopnaam van je man is heel klassiek, dat vind ik nog wel mooi, maar ik lees in mijn omgeving ooj wel eens gedrochten als Liam Cindy Natascha of iets in die trant. Vind ik zelf heel lelijk.
De namen van jullie doopgetuigen vind ik minder lelijk maar voor een jongen zou ik toch andere namen kiezen. De grootvaders een optie? Of jullie eigen grootvaders? Jouw partner?
Wat ik iig niet zou doen is helemaal verbasteren. Zelfs misschien het door veel mensen geoppperde Nathan(iel). Dan krijg je een naam die een geheel andere oorsprong en betekenis heeft.
Bij een jongen vind ik dit persoonlijk meestal heel lelijk. De doopnaam van je man is heel klassiek, dat vind ik nog wel mooi, maar ik lees in mijn omgeving ooj wel eens gedrochten als Liam Cindy Natascha of iets in die trant. Vind ik zelf heel lelijk.
De namen van jullie doopgetuigen vind ik minder lelijk maar voor een jongen zou ik toch andere namen kiezen. De grootvaders een optie? Of jullie eigen grootvaders? Jouw partner?
Wat ik iig niet zou doen is helemaal verbasteren. Zelfs misschien het door veel mensen geoppperde Nathan(iel). Dan krijg je een naam die een geheel andere oorsprong en betekenis heeft.