Doopnamen
zondag 24 mei 2020 om 16:43
Mijn voorletter van mijn doopnaam is anders dan mijn roepnaam. Dus qua initialen ook anders.kindrebel schreef: ↑24-05-2020 15:13Ik heb die constructie ook en heb er in mijn hele 43-jarige nog nooit last van gehad. Mijn roepnaam stond altijd overal. Of voorletters. En wie een ticket boekt zonder te checken hoe je naam in je paspoort staat is gewoon een oen.
Ik vind het persoonlijk erg mooi om een aparte roepnaam te hebben, heel blij mee.
Post van officiële instanties (DUO, ziekenhuis) is echt wel kwijt geraakt in het studentenhuis, omdat medebewoners de initialen/doopnaam niet herkenden en niet relateerden aan mij.
Diploma’s en andere officiële documenten met een naam die niet lijkt op je roepnaam vind ik zelf minder leuk.
En die vriendin van dat ticket was op de hoogte van het verschil in namen, maar had het toch echt verkeerd gedaan.
Ik vind het zelf onhandig als je roepnaam en doopnaam niet hetzelfde is, vandaar dat ik reageerde op jouw post.

zondag 24 mei 2020 om 16:58
Is de roepnaam wel te herleiden tot de doopnaam? Bijv Catharina met roepnaam Karin of Johanna met roepnaam Anne vind ik niet heel vreemd/onbekend. Moet de roepnaam Wendy worden vind ik het wel apart (snap ik het althans) dat bijv. initialen C.J.M. verwarring oproepen en W.J.M. niet.Hertjehertje schreef: ↑24-05-2020 16:43Mijn voorletter van mijn doopnaam is anders dan mijn roepnaam. Dus qua initialen ook anders.
Post van officiële instanties (DUO, ziekenhuis) is echt wel kwijt geraakt in het studentenhuis, omdat medebewoners de initialen/doopnaam niet herkenden en niet relateerden aan mij.
Diploma’s en andere officiële documenten met een naam die niet lijkt op je roepnaam vind ik zelf minder leuk.
En die vriendin van dat ticket was op de hoogte van het verschil in namen, maar had het toch echt verkeerd gedaan.
Ik vind het zelf onhandig als je roepnaam en doopnaam niet hetzelfde is, vandaar dat ik reageerde op jouw post.
Maar bij officiële post wordt toch ook een achternaam vermeld op de envelop?
zondag 24 mei 2020 om 21:28
Ik vond Olivia lijken op Lievia (wat ik trouwens niet met ie zou spellen), en Vince vanwege de V.paardenkracht schreef: ↑24-05-2020 09:57Vince of Olivia vind ik dan inderdaad te weinig lijken op Vivian en Nathalie.
Vivien en Nathaniel vind ik dan wel weer mooi.
Zelf denk ik eraan om bij een jongen en meisje gewoon dezelfde doopnamen te doen. Alleen dan 1 jongens doopnaam en 1 meisjes doopnaam.
Zo bij ons ze eerste ook gedaan.
Dus bv Merle/Mart Nathan Vivien
Mijn man bv heeft ook een vrouwelijke en een mannelijke naam. Mijn doopnamen zijn dan wel weer beiden vrouwelijk.
Noëlle omdat dit "geboorte" betekent, net als Nathalie.
Oja meisjesnamen voor jongens is zeker iets katholieks? Net als Maria bij jongens. (Ben zelf niet katholiek).
Succes. Je kiest vast de mooiste namen die bij jullie passen!

zondag 24 mei 2020 om 21:39
Bij mij is de eerste letter wel hetzelfde. Dat zal wel schelen.Hertjehertje schreef: ↑24-05-2020 16:43Mijn voorletter van mijn doopnaam is anders dan mijn roepnaam. Dus qua initialen ook anders.

zondag 24 mei 2020 om 21:50
Ja, maar ook andersom. Een meisje kan ook letterlijk naar de peetouders (of anderen) worden vernoemd. Dus ook met jongensnamen voor meisjes. Dan kan een meisje bijvoorbeeld Tess Dennis Erik worden genoemd (naar beide "peters", bijv. beide broers van de ouders) en dat wordt dan geen Tess Denise Erika.elisa55 schreef: ↑24-05-2020 21:28Ik vond Olivia lijken op Lievia (wat ik trouwens niet met ie zou spellen), en Vince vanwege de V.
Noëlle omdat dit "geboorte" betekent, net als Nathalie.
Oja meisjesnamen voor jongens is zeker iets katholieks? Net als Maria bij jongens. (Ben zelf niet katholiek).
Succes. Je kiest vast de mooiste namen die bij jullie passen!
Ik vind dit zelf overigens niet "mooi" maar ik ben hier al meermaals voorbeelden van tegengekomen. Wat ik zelf dan mooier vind is wanneer er voor een doopnaam ook echt een (Latijnse) doopnaam gekozen wordt. En bijv. gekozen wordt uit de doopnamen van de peters/meters/grootouders. In veel gevallen (steeds minder wel denk ik) is hun eerste officiële naam ook een doopnaam en niet de roepnaam.
Niet dat ik er zelf voor zou willen kiezen, maar ik vind het op een bepaalde manier mooier/traditioneler dan met de directe voornamen. Behalve wanneer die dan juist weer heel mooi zijn.
zondag 24 mei 2020 om 21:52
Ik heb dezelfde ervaring. Mijn werkgever heeft ook als conventie dat op alles wat ik voor mijn werk verstuur mijn officiële voorletter moet. Terwijl iedereen mij kent als Eze Jansen ben ik dan ineens K. Jansen - en om het extra leuk te maken is er niet zo lang geleden ook nog een Karin Jansen komen werken.Hertjehertje schreef: ↑24-05-2020 16:43Mijn voorletter van mijn doopnaam is anders dan mijn roepnaam. Dus qua initialen ook anders.
zondag 24 mei 2020 om 22:04
Oh ja, ik was m’n werkmail vergeten in het rijtje. Dat was dan Bambidevries@werk.nl
Niemand die doorhad dat het dan een mail van mij, hertje, was.
Heeft nog wat moeite gekost om het aan te laten passen naar hertjedevries@werk.nl
Niemand die doorhad dat het dan een mail van mij, hertje, was.
Heeft nog wat moeite gekost om het aan te laten passen naar hertjedevries@werk.nl
maandag 25 mei 2020 om 06:26
Hertjehertje schreef: ↑24-05-2020 10:03Nee, niet doen, is onhandig in de praktijk.
Ik heb zelf deze constructie met doopnamen en roepnaam. Heb er bewust voor gekozen om dit voor mijn kind anders te doen.
Op de klassenlijst staan als ‘Martinus’ ipv Mart, post krijgen voor Martinus in je studentenhuis wat dan weggegooid wordt, want niemand kent Martinus, vliegticket moeten omboeken omdat vriendin toch je roepnaam had gebruikt bij het boeken. En dan kom je er op Schiphol echt niet door met je paspoort.
Het is echt zoveel handiger om de roepnaam inde officiële doopnamen te zetten.
Mijn roepnaam is ook anders dan mijn officiële naam zoals bij zoveel mensen, Nog nooit meegemaakt wat jij schrijft,
Elk formulier heeft al 100 jaar een vakje "roepnaam" en dat staat dan op je klasselijst, post enzovoorts.De hele samenleving is ingesteld op doop- en roepnamen, het komt namelijk nogal veel voor.
Tickets boek je altijd op basis van de gegevens in je paspoort, heb nog nooit meegemaakt dat een vriendin een ticket boekt zonder een appje met "wat is je volle naam, geb datum en geboorteplaats". Dat moet je namelijk ook opgeven bij een ticket, jouw vriendin kent blijkbaar je geboortedatum en -plaats uit haar hoofd en doet verder maar wat?
Alleen de overheid stuurt brieven met de initialen waarmee je registreert bent, maar die sturen weer nooit post met je voornaam.
Dus tenzij je zelf bij een Zalando bestelling je doopnaam opgeeft in plaats van je roepnaam is het vrijwel onmogelijk dat je post krijgt met je doopnaam.
Maar leuk verzonnen verder.

maandag 25 mei 2020 om 06:33
Hertjehertje schreef: ↑24-05-2020 10:03Nee, niet doen, is onhandig in de praktijk.
Ik heb zelf deze constructie met doopnamen en roepnaam. Heb er bewust voor gekozen om dit voor mijn kind anders te doen.
Op de klassenlijst staan als ‘Martinus’ ipv Mart, post krijgen voor Martinus in je studentenhuis wat dan weggegooid wordt, want niemand kent Martinus, vliegticket moeten omboeken omdat vriendin toch je roepnaam had gebruikt bij het boeken. En dan kom je er op Schiphol echt niet door met je paspoort.
Het is echt zoveel handiger om de roepnaam inde officiële doopnamen te zetten.
Heb eenzelfde constructie en in de praktijk nooit last mee gehad en mijn doop en roepnaam zijn nog verschillend ook en geen afkorting van