Hoe jong duidelijkheid over seksuele geaardheid
maandag 25 mei 2020 om 16:35
Hallo ,
Graag hoor ik ervaringen over het volgende. Mijn dochter van 9 heeft vandaag verteld dat ze denkt dat ze bi is. Ze geeft duidelijk aan dat ze sneller verliefd word op een meisje, maar dat ze jongens ook ooit leuk vind.
Bevestigigd dat dit voor mij geen enkel probleem is, en het niet uitmaakt wat haar voorkeur is.
In mijn beleving is ze nog wel jong. Haar aangeven dat ze dit steeds meer gaat ontdekken naarmate ze wat ouder word. Dat het dan tijd genoeg is om dit aan iedereen te vertellen. Hier was ze het mee eens.
Ben ik hier te kortzichtig in ? Dat het nog niet zo benoemt hoeft te worden , maar dat dit later komt als ze bijv verkering krijgt ?
Vind het een heel groot woord naar de buitenwereld voor een meisje van 9. Hoeft nog geen stempel op , en naarmate ze gaat puberen en gaat experimenten lijkt mij dit nog tijd genoeg. Zolang ze weet dat ze er thuis open over kan praten.
Graag hoor ik ervaringen van andere ouders ..
Graag hoor ik ervaringen over het volgende. Mijn dochter van 9 heeft vandaag verteld dat ze denkt dat ze bi is. Ze geeft duidelijk aan dat ze sneller verliefd word op een meisje, maar dat ze jongens ook ooit leuk vind.
Bevestigigd dat dit voor mij geen enkel probleem is, en het niet uitmaakt wat haar voorkeur is.
In mijn beleving is ze nog wel jong. Haar aangeven dat ze dit steeds meer gaat ontdekken naarmate ze wat ouder word. Dat het dan tijd genoeg is om dit aan iedereen te vertellen. Hier was ze het mee eens.
Ben ik hier te kortzichtig in ? Dat het nog niet zo benoemt hoeft te worden , maar dat dit later komt als ze bijv verkering krijgt ?
Vind het een heel groot woord naar de buitenwereld voor een meisje van 9. Hoeft nog geen stempel op , en naarmate ze gaat puberen en gaat experimenten lijkt mij dit nog tijd genoeg. Zolang ze weet dat ze er thuis open over kan praten.
Graag hoor ik ervaringen van andere ouders ..
maandag 25 mei 2020 om 17:32
Bedankt voor het delen van jou ervaring!Groen_Druifje schreef: ↑25-05-2020 17:03Hoi WildRiver,
Ik ben geen ouder, maar wel "ervaringsdeskundige". Ik val op mannen en vrouwen. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik met allebei mocht thuis komen, echt al vanaf heel klein af aan. Waar mijn zusje altijd zei "ik ga later met een man trouwen!" zei ik "ik weet het nog niet". Ik ben er tot ik echt veel ouder was altijd vanuit gegaan dat ik met een man zou eindigen, waarschijnlijk omdat je toch zo opgevoed wordt met dat heteronormatieve beeld. Maar ik ben nu al jaren samen met een vrouw, en dat bevalt uitstekend.
Omdat ik echt een meisjes-meisje was denk ik dat ik zelf, en ook mijn omgeving, altijd verwacht had dat het een man zou worden. Maar als ik terugkijk naar de basisschool dan had ik wel heel erg dat ik meisjes heeeeeeel mooi kon vinden. En dat dat ik nooit jaloers was op het uiterlijk van die meisjes, zoals meisjes onderling dat nog wel eens hebben. Maar dat ik echt naar hun lange haren kon kijken vol adoratie enzo haha.
En ik heb echt een obsessie gehad voor een juf op school, dat ik haar brieven en kaarten wilde sturen en dat ik heel graag bij haar wilde zijn.
Ondertussen had ik constant verkering met de jongens uit de klas haha.
Ik zou inderdaad tegen je dochter blijven zeggen dat alles mag en kan. En dat het niet uitmaakt waar ze mee thuis komt. En vooral: dat ze er vanzelf achter komt wie het beste bij haar past. Dat dit als het goed is vooral ook een leuke spannende zoektocht is. Op een gegeven moment vind ze iemand zo leuk dat ze er heel vaak en veel tijd mee door wil brengen. En als dat zo ver is, dan moet ze het gevoel hebben dat ze die persoon aan jou kan voorstellen.
Ik denk wel dat je moet oppassen met het hele "dat hoeft niet zo benoemd te worden". Je kan hierdoor namelijk ook onbewust uitdragen dat haar gevoelens nu nog niet zo serieus zijn. Terwijl kinderen echt heel verliefd kunnen worden. Misschien kun je meer denken of vertellen uit: je mag meenemen naar huis wie jij mee wil nemen, allemaal leuk en geweldig. En gewoon zelf niet zoveel aandacht geven aan die stempels als biseksueel, hetero of lesbisch.
Het is namelijk echt dapper van je dochter dat ze dit zo zegt. Of ze komt uit een heel vrije omgeving, maar ik ken weinig kinderen die dit zo zeggen. Het kan zijn dat het benoemen van "ik ben bi", hoe serieus of niet serieus dat ook is, haar ook een soort van veiligheid geeft, of dat ze jouw reactie aan het peilen is.
Ik ben hier altijd open over geweest. Dat mensen op personen verliefd worden , en het dus kan dat die persoon van hetzelfde geslacht is. Misschien voelde ze daarom de vrijheid om dit te vertellen.
Ik weet ook heel goed dat ze heel verliefd kan zijn nu, maar vind idd niet dat ze er nu of ooit een label aan hoeft te hangen. En dus niet met een label uit de kast komen , maar meer ik ben verliefd en dit is truusje/ pietje van welke afkomst dan ook.
Dat het verliefd worden en dit allemaal ontdekken ook steeds meer word, en dat ze haar eigen weg daarin mag zoeken zonder er direct een label aan te hangen.
maandag 25 mei 2020 om 17:34
Ik zou het bij een 9-jarige luchtig houden. Dus als ze zou vertellen verliefd te zijn op Janneke, gewoon antwoord "Goh, wat leuk, en heb je nou verkering met Janneke?" Daar hoef je het hele hetero/homo/bi-verhaal nog niet eens bij te halen. En heeft ze twee weken later opeens weer een crush op Sander, nou, ook prima. Het is allemaal nog in ontwikkeling, ik zou me er niet druk over maken. Je ziet vanzelf wat eruit komt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 25 mei 2020 om 17:35
WildRiver schreef: ↑25-05-2020 17:25Heb inderdaad niet het hele gesprek uitgetypt. Ik heb aangegeven dat ze het niet op deze manier hoeft te benoemen als zijnde ik ben lesbisch of bi of hetero. Juist omdat ik vind dat het niet benoemt hoeft te worden op deze manier.
Haar gevoelens mag ze delen. En dat ze nu verliefd is op een meisje is dus geen probleem, en hoeft ook niet geheim gehouden te worden . Het gaat mij om de 'stempel' en ze dit niet hoeft te benoemen. Hetzelfde als dat ik niet benoem dat ik hetero ben.
Lekker makkelijk wel dat je de norm niet verteld ik wist het zeker al met een jaar of 6 en ik vind het label wel belangrijk zo identificeer ik mij en ik ben trots
maandag 25 mei 2020 om 17:38
Raar om daar trots op te zijn.Kwabbernoot schreef: ↑25-05-2020 17:35Lekker makkelijk wel dat je de norm niet verteld ik wist het zeker al met een jaar of 6 en ik vind het label wel belangrijk zo identificeer ik mij en ik ben trots
Je hebt er toch geen enkele keuze in op welke geslacht je ooit gaat vallen?
maandag 25 mei 2020 om 17:41
Ik heb "het label" nooit belangrijk gevonden. Ik ben een mens met vele, vele facetten en mijn seksuele geaardheid is slechts één klein puntje daarin. En eigenlijk van ondergeschikt belang als het gaat om wie ik ben en wat ik ben voor andere mensen. Te klein om er mijn hele leven of persoonlijkheid aan op te hangen.Kwabbernoot schreef: ↑25-05-2020 17:35Lekker makkelijk wel dat je de norm niet verteld ik wist het zeker al met een jaar of 6 en ik vind het label wel belangrijk zo identificeer ik mij en ik ben trots
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 25 mei 2020 om 17:42
Hoe bedoel je lekker makkelijk wel dat je de norm niet verteld ?Kwabbernoot schreef: ↑25-05-2020 17:35Lekker makkelijk wel dat je de norm niet verteld ik wist het zeker al met een jaar of 6 en ik vind het label wel belangrijk zo identificeer ik mij en ik ben trots
Zoals hierboven beschreven kan het label voor haar prima zijn. Maar moet dit direct zo geuit worden als zijnde label , zou dat haar helpen ?
Ik ben ook trots , en hoop dat ze dit zelf ook is. En niet om labels , maar hoe ze is.
maandag 25 mei 2020 om 17:47
pejeka schreef: ↑25-05-2020 17:34Ik zou het bij een 9-jarige luchtig houden. Dus als ze zou vertellen verliefd te zijn op Janneke, gewoon antwoord "Goh, wat leuk, en heb je nou verkering met Janneke?" Daar hoef je het hele hetero/homo/bi-verhaal nog niet eens bij te halen. En heeft ze twee weken later opeens weer een crush op Sander, nou, ook prima. Het is allemaal nog in ontwikkeling, ik zou me er niet druk over maken. Je ziet vanzelf wat eruit komt.
Dat is hoe ik er in sta. Of ze nu 9 is of 19. Alles is goed. Is het de ene keer pietje en de andere keer truusje, ze moet haar eigen gevoel volgen.
Ze kwam zelf met het woord bi .. Misschien om het inderdaad voor haar duidelijk te verwoorden ?
maandag 25 mei 2020 om 17:52
Geen ervaringen. Maar ik zou voorzichtig zijn met jouw uitspraak over “een labeltje is niet nodig”. Ik snap je gedachtengang, maar onbedoeld kan je daarmee toch een ander signaal uitzenden naar je dochter.
Ik zou zelf luchtig en enthousiast reageren (en me ook zo voelen). Super leuk dat ze verliefd is en dat ze dit ook nog aan je verteld! En vooral geïnteresseerde vragen over het meisje stellen.
Ik zou zelf luchtig en enthousiast reageren (en me ook zo voelen). Super leuk dat ze verliefd is en dat ze dit ook nog aan je verteld! En vooral geïnteresseerde vragen over het meisje stellen.
maandag 25 mei 2020 om 20:22
Waarom zou dat niet geuit mogen worden zelf acceptatie is een mooi ding en pas toen ik het label durfde te gebruiken kon ik mijn trots over mijzelf uiten. Ik heb veel pijn gehad door iedereen die vond dat het labeltje overbodig was. Hoezo mag en kan ik niet zeggen dit ben ik en dit voel ik.WildRiver schreef: ↑25-05-2020 17:42Hoe bedoel je lekker makkelijk wel dat je de norm niet verteld ?
Zoals hierboven beschreven kan het label voor haar prima zijn. Maar moet dit direct zo geuit worden als zijnde label , zou dat haar helpen ?
Ik ben ook trots , en hoop dat ze dit zelf ook is. En niet om labels , maar hoe ze is.
Of iemand wil labelen is aan die persoon zelf en ik vind als queer persoon het labeltje dus wel een ding en velen met mij ik voel mij enorm in de kast geduwd als mensen zeggen dat ik ook mijzelf ben zonder label
maandag 25 mei 2020 om 20:40
Misschien ook mijn gevoel omdat ik ben bi , best volwassen klinkt voor een 9 jarige? Ik ben verliefd op een meisje uit op dit moment ook haar gevoel.Kwabbernoot schreef: ↑25-05-2020 20:22Waarom zou dat niet geuit mogen worden zelf acceptatie is een mooi ding en pas toen ik het label durfde te gebruiken kon ik mijn trots over mijzelf uiten. Ik heb veel pijn gehad door iedereen die vond dat het labeltje overbodig was. Hoezo mag en kan ik niet zeggen dit ben ik en dit voel ik.
Of iemand wil labelen is aan die persoon zelf en ik vind als queer persoon het labeltje dus wel een ding en velen met mij ik voel mij enorm in de kast geduwd als mensen zeggen dat ik ook mijzelf ben zonder label
Het is haar proces , en als ze zelf een label wil gebruiken is dat ook goed.
Had jij het label al op jonge leeftijd willen gebruiken?
Door een label nu aan het begin van haar hele puber ontwikkeling, drukt dat jezelf dan juist ook niet in een hokje ?
Door geen label te gebruiken, maar vrij te zijn in alle gevoelens die nog gaan komen en die ze nog gaat ontdekken. En misschien dadelijk wel het label lesbisch te willen gebruiken of welk ander label dan ook..
maandag 25 mei 2020 om 20:42
Dankje voor je reactie, neem het echt mee._horizon_ schreef: ↑25-05-2020 17:52Geen ervaringen. Maar ik zou voorzichtig zijn met jouw uitspraak over “een labeltje is niet nodig”. Ik snap je gedachtengang, maar onbedoeld kan je daarmee toch een ander signaal uitzenden naar je dochter.
En natuurlijk blij dat ze het deelt , en het is ook een heel leuk meisje wat haar nu vlinders bezorgd ! Hopelijk blijft ze juist die dingen delen..
dinsdag 26 mei 2020 om 09:31
Dat begrijp ik natuurlijk! Ik denk alleen dat het ouders zou sieren als ze zouden beseffen dat hun kinderen niet verantwoordelijk zijn voor hun geluk. Niet in de zin van het vinden van een geschikte partner voor familiefeestjes, en niet voor het produceren van kleinkinderen zodat ouders de leuke opa/oma kunnen zijn. Ik begrijp absoluut de wens, maar je kunt dat niet bij je kinderen neerleggen

dinsdag 26 mei 2020 om 10:22
Ik denk dat het helemaal goed komt WildRiver, als ik kijk hoe je hier op iedereen reageert en dingen meeneemt dan zal je dochter je denk ik in vertrouwen blijven nemen

Ik ben het inderdaad ook eens met Horizon. Laat haar zelf de woorden of labels geven aan haar gevoelens. Het mooie is, en dat zal ze zelf ook wel merken, voor veel mensen is seksuele oriëntatie niet iets statisch. Dat kan en mag veranderen

Ik denk dat je kan zien aan de reactie Kwabbernoot dat het hebben van een bepaald label, het behoren tot een groep, en daar uiting aan kunnen geven door middel van dat label toch heel belangrijk kan zijn. Lijkt me inderdaad nu al wat grote gedachtes voor je dochter, maar wie weet voor later

Afwijken van de norm vergt voor veel mensen moed. Ik denk dat daar die trots ook voor een deel vandaan komt. Meer "kijk waar ik nu sta!" dan trots op de seksuele voorkeur zelf.
dinsdag 26 mei 2020 om 11:05
Ik herken het ook absoluut niet.pejeka schreef: ↑25-05-2020 17:13Ik had op die leeftijd nog helemaal geen seksuele gevoelens. Wel dat ik af en toe iemand uit mijn klas "leuk" vond. En zelfs (maar toen zat ik al in de 5e klas, was 10/11 jaar) nog een tijdje "verkering" gehad met een meisje uit mijn klas, maar dat ging ook niet verder dan samen giebelen af en toe en samen spelen op het schoolplein. Maar dat er echt seksuele gevoelens bij kwamen kijken, toen was ik toch al een jaar of 12 en die gingen dan ook richting jongens uit.
Maar op mijn 8e/9e seksuele gevoelens? Neuh.
Vind 9 ook erg jong voor seksuele gevoelens
Frankly my dear, I don"t give a damn

dinsdag 26 mei 2020 om 12:21
Mijn dochter wist al op vrij jonge leeftijd, zo rond de 12 jaar, dat haar voorkeur uitging naar meisjes. Nu ze ouder is heeft ze tot nog toe ook alleen maar relaties gehad met meisjes.
Ze zegt zelfs nog weleens dat ze valt op een persoon en niet op een geslacht.
Ik heb er nooit een label aangehangen, het was gewoon zoals het was.
Man en ik hebben er ook totaal geen moeite mee, soms hoor ik nog weleens andere verhalen van ouders dat ze het niet zo leuk vinden.
Dat ik oma wil worden heb ik nog nooit aangekaart.
Ze zegt zelfs nog weleens dat ze valt op een persoon en niet op een geslacht.
Ik heb er nooit een label aangehangen, het was gewoon zoals het was.
Man en ik hebben er ook totaal geen moeite mee, soms hoor ik nog weleens andere verhalen van ouders dat ze het niet zo leuk vinden.
Dat ik oma wil worden heb ik nog nooit aangekaart.
dinsdag 26 mei 2020 om 13:33
Eerste verliefdheden hebben niets te maken met seksualiteit. Ik wist op de basisschool prima dat ik verliefd was op een jongen uit mijn klas. Net zoals mijn zoon heel goed wist dat hij verliefd was op een jongen uit zijn klas. De vraag of iemand het "zeker weet" vind ik persoonlijk een hele nare omdat hij in twijfel trekt wat iemand anders voelt.
Mijn zoon was een jaar of zeven geloof ik toen hij me voor het eerst vertelde dat hij bi is. Gelukkig zat hij achter me in de auto zodat hij mijn brede grijns niet kon zien. Zo puur en onbevangen en ik had hem al een paar maanden over the moon gelukkig en blij rond zien stuiteren. Het schattige jongetjes dat daar destijds de aanleiding voor was is ruim tien jaar later nog altijd zijn beste vriend. Zelf zit hij op zijn nieuwe school in het bestuur van de GSA en langzaam maar zeker komen er nu ook seksuele aspecten kijken bij zijn crushes. Maar het inzicht in zijn eigen identiteit kwam dus al járen daarvoor.
Juist omdat het nog altijd niet volledig maatschappelijk geaccepteerd is om niet-hetero te zijn hecht ik er extra waarde aan zijn ontdekkingsreis in zijn geaardheid te volgen en positief te bekrachtigen. De middelbare school is een vrij brute tijd en homohaat (authentiek of als onderdeel van meeloopgedrag) komt met grote regelmaat voorbij. Ik denk dat je als ouder je kind kunt helpen hier tegen bestand te zijn door thuis een soort fort te zijn waarin hij of zij volledig los, open en vrij zichzelf kan zijn in de wetenschap dat er dan onvoorwaardelijk en intens veel van je gehouden wordt. Wanneer het thuis vanzelfsprekend ok is (en niet in twijfel wordt getrokken) dan is de kans vele malen kleiner dat je buitenshuis bull shit accepteert.
Mijn zoon was een jaar of zeven geloof ik toen hij me voor het eerst vertelde dat hij bi is. Gelukkig zat hij achter me in de auto zodat hij mijn brede grijns niet kon zien. Zo puur en onbevangen en ik had hem al een paar maanden over the moon gelukkig en blij rond zien stuiteren. Het schattige jongetjes dat daar destijds de aanleiding voor was is ruim tien jaar later nog altijd zijn beste vriend. Zelf zit hij op zijn nieuwe school in het bestuur van de GSA en langzaam maar zeker komen er nu ook seksuele aspecten kijken bij zijn crushes. Maar het inzicht in zijn eigen identiteit kwam dus al járen daarvoor.
Juist omdat het nog altijd niet volledig maatschappelijk geaccepteerd is om niet-hetero te zijn hecht ik er extra waarde aan zijn ontdekkingsreis in zijn geaardheid te volgen en positief te bekrachtigen. De middelbare school is een vrij brute tijd en homohaat (authentiek of als onderdeel van meeloopgedrag) komt met grote regelmaat voorbij. Ik denk dat je als ouder je kind kunt helpen hier tegen bestand te zijn door thuis een soort fort te zijn waarin hij of zij volledig los, open en vrij zichzelf kan zijn in de wetenschap dat er dan onvoorwaardelijk en intens veel van je gehouden wordt. Wanneer het thuis vanzelfsprekend ok is (en niet in twijfel wordt getrokken) dan is de kans vele malen kleiner dat je buitenshuis bull shit accepteert.
dinsdag 26 mei 2020 om 16:10
Bedankt voor je fijne reactie weer.Groen_Druifje schreef: ↑26-05-2020 10:22Ik denk dat het helemaal goed komt WildRiver, als ik kijk hoe je hier op iedereen reageert en dingen meeneemt dan zal je dochter je denk ik in vertrouwen blijven nemen.
Ik ben het inderdaad ook eens met Horizon. Laat haar zelf de woorden of labels geven aan haar gevoelens. Het mooie is, en dat zal ze zelf ook wel merken, voor veel mensen is seksuele oriëntatie niet iets statisch. Dat kan en mag veranderen. Dus als zij tzt "het label" ook weer wil veranderen dan kan dat ook.
Ik denk dat je kan zien aan de reactie Kwabbernoot dat het hebben van een bepaald label, het behoren tot een groep, en daar uiting aan kunnen geven door middel van dat label toch heel belangrijk kan zijn. Lijkt me inderdaad nu al wat grote gedachtes voor je dochter, maar wie weet voor later.
Afwijken van de norm vergt voor veel mensen moed. Ik denk dat daar die trots ook voor een deel vandaan komt. Meer "kijk waar ik nu sta!" dan trots op de seksuele voorkeur zelf.
Het is mij nu inderdaad duidelijk dat je met een label jezelf ook kan identificeren / of helpt met jezelf te identificeren. Hoe ze het ook benoemt, ik zal zeker haar weg hierin volgen.
En ergens ben ik gewoon super trots , dat ze het zo bespreekbaar kan maken. En nu de veiligheid hier al voeld.
dinsdag 26 mei 2020 om 16:15
Bedankt voor de ervaringen , en fijn te lezen dat er meer kinderen al jong dit hebben besproken.
Mijn gevoel zit goed , ik sta achter mijn dochter en ze mag helemaal zichzelf zijn. Maar ooit ben ik dan een onzekere moeder , en wil het graag goed doen voor haar. Steunen waar ik kan, en die veilige haven bieden. Door de ervaringen van jullie kan ik hier zeker mee aan de slag voor mezelf, en zie ik dat bijv het label ook een andere kant in kan werken.
Mijn gevoel zit goed , ik sta achter mijn dochter en ze mag helemaal zichzelf zijn. Maar ooit ben ik dan een onzekere moeder , en wil het graag goed doen voor haar. Steunen waar ik kan, en die veilige haven bieden. Door de ervaringen van jullie kan ik hier zeker mee aan de slag voor mezelf, en zie ik dat bijv het label ook een andere kant in kan werken.