Hoe jong duidelijkheid over seksuele geaardheid

25-05-2020 16:35 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ,

Graag hoor ik ervaringen over het volgende. Mijn dochter van 9 heeft vandaag verteld dat ze denkt dat ze bi is. Ze geeft duidelijk aan dat ze sneller verliefd word op een meisje, maar dat ze jongens ook ooit leuk vind.
Bevestigigd dat dit voor mij geen enkel probleem is, en het niet uitmaakt wat haar voorkeur is.

In mijn beleving is ze nog wel jong. Haar aangeven dat ze dit steeds meer gaat ontdekken naarmate ze wat ouder word. Dat het dan tijd genoeg is om dit aan iedereen te vertellen. Hier was ze het mee eens.

Ben ik hier te kortzichtig in ? Dat het nog niet zo benoemt hoeft te worden , maar dat dit later komt als ze bijv verkering krijgt ?

Vind het een heel groot woord naar de buitenwereld voor een meisje van 9. Hoeft nog geen stempel op , en naarmate ze gaat puberen en gaat experimenten lijkt mij dit nog tijd genoeg. Zolang ze weet dat ze er thuis open over kan praten.

Graag hoor ik ervaringen van andere ouders ..
Geen ervaring mee, maar bij een 9 jarige zou ik gewoon zeggen 'goh, ben je verliefd op nu verliefd op Pietje en vorige week op Marietje?'. Volgens mij is het allemaal wat vloeibaar op die leeftijd zeg maar. Mijn kinderen hebben periodes gehad dat ze met hun sexe genoten wilde trouwen, dan weer met mij of met hun vader. Voor mij hoort het er allemaal een beetje bij, aftasten van gevoel, benoemen van gevoelens etc. Misschien dat jouw dochter over een paar jaar inderdaad gevoelens heeft voor zowel vrouwen als mannen. Nou en? Ik zou er in zo'n neutraal mogelijke termen over praten en haar het gevoel proberen te geven dat er bij jou altijd over kan praten, of ze nou verliefd is op de kat, de cavia, Sinterklaas of wie dan ook.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik vind dat het ook niet per se benoemd hoeft te worden, of ze nou 9 is of 29.
Wat maakt het uit? Het moet een keer afgelopen zijn met die stigma's en de bijbehorende angsten. Laat haar lekker zijn wie ze is en als ze dat met de buitenwereld wil delen, waarom wil jij dan dat ze dat nog maar even niet doet? Juist. Omdat je zelf angst hebt voor wat anderen wel niet zullen denken of zeggen. Je hebt er zelf dus wel een 'probleem' mee. Als ze had gezegd dat ze jongens heel interessant vindt, dan had je geen topic geopend en was er niks aan de hand.
Het hoeft niet vast te liggen hè? Het kan nu zo voelen voor haar, over een paar jaar kan het zijn dat ze toch denkt meer op jongens te vallen en uiteindelijk blijkt ze lesbisch. Waarom moet daar een sticker op? Zo zou ik dat benoemen: het maakt niet uit, je ziet vanzelf op wie je verliefd wordt en dat kan de ene keer een meisje en de andere keer een jongen zijn.

Er is ook geen reden om dat aan mensen te gaan vertellen, die zien vanzelf wel met wie ze verkering heeft lijkt me

Dat uit de kast komen alsof je dan een vaststaand label voor de rest van je leven hebt daar moeten we vanaf
En inderdaad, pas op met stickers plakken. Dan krijgt je kind wellicht het idee dat het raar of afwijkend is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Als je me maar wel grootouder maakt vind ik alles prima. Zoiets?

Ze is pas 9 en je hebt prima gereageerd naar je dochtertje. Álle liefde is mooi.
Blankepit schreef:
25-05-2020 16:52

Ze is pas 9 en je hebt prima gereageerd naar je dochtertje. Álle liefde is mooi.
Nee dat is helemaal niet prima. Misschien wil ze later wel helemaal geen kinderen. Snap dit soort onzin uitkramen naar je kind echt niet hoor.
op die leeftijd is alles nog een grote ontdekking, zeker ook. de seksualiteit.

vertel dat het goed is, en dat het absoluut niet uit maakt of dat ze verliefd wordt op Ahmed of Jessica of Piet of Fatima.

En, waarschijnlijk, op een bepaald moment vind je iemand met wie je oud wilt worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik wist op die leeftijd ook al dat ik ook gevoelens voor meisjes/vrouwen had.
Alleen deed je er in die tijd niets mee.
Ben later "gewoon" getrouwd en heb kinderen gekregen. Zo nu en dan een crush op een vrouw gehad. En wel eens op een andere man. Mijn man en dochter zijn van mn bi-gevoelens op de hoogte. En een psych waar ik een tijdje in therapie ben geweest. Verder heb ik het er niet over en doe er niets mee. Misschien had ik als ik 10 of 20 jaar later was geboren er meer mee gedaan.
Fijn dat jij er in deze tijd zo goed met je dochter over kunt praten!
Hoi WildRiver,

Ik ben geen ouder, maar wel "ervaringsdeskundige". Ik val op mannen en vrouwen. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik met allebei mocht thuis komen, echt al vanaf heel klein af aan. Waar mijn zusje altijd zei "ik ga later met een man trouwen!" zei ik "ik weet het nog niet". Ik ben er tot ik echt veel ouder was altijd vanuit gegaan dat ik met een man zou eindigen, waarschijnlijk omdat je toch zo opgevoed wordt met dat heteronormatieve beeld. Maar ik ben nu al jaren samen met een vrouw, en dat bevalt uitstekend.

Omdat ik echt een meisjes-meisje was denk ik dat ik zelf, en ook mijn omgeving, altijd verwacht had dat het een man zou worden. Maar als ik terugkijk naar de basisschool dan had ik wel heel erg dat ik meisjes heeeeeeel mooi kon vinden. En dat dat ik nooit jaloers was op het uiterlijk van die meisjes, zoals meisjes onderling dat nog wel eens hebben. Maar dat ik echt naar hun lange haren kon kijken vol adoratie enzo haha.
En ik heb echt een obsessie gehad voor een juf op school, dat ik haar brieven en kaarten wilde sturen en dat ik heel graag bij haar wilde zijn.
Ondertussen had ik constant verkering met de jongens uit de klas haha.

Ik zou inderdaad tegen je dochter blijven zeggen dat alles mag en kan. En dat het niet uitmaakt waar ze mee thuis komt. En vooral: dat ze er vanzelf achter komt wie het beste bij haar past. Dat dit als het goed is vooral ook een leuke spannende zoektocht is. Op een gegeven moment vind ze iemand zo leuk dat ze er heel vaak en veel tijd mee door wil brengen. En als dat zo ver is, dan moet ze het gevoel hebben dat ze die persoon aan jou kan voorstellen.

Ik denk wel dat je moet oppassen met het hele "dat hoeft niet zo benoemd te worden". Je kan hierdoor namelijk ook onbewust uitdragen dat haar gevoelens nu nog niet zo serieus zijn. Terwijl kinderen echt heel verliefd kunnen worden. Misschien kun je meer denken of vertellen uit: je mag meenemen naar huis wie jij mee wil nemen, allemaal leuk en geweldig. En gewoon zelf niet zoveel aandacht geven aan die stempels als biseksueel, hetero of lesbisch.

Het is namelijk echt dapper van je dochter dat ze dit zo zegt. Of ze komt uit een heel vrije omgeving, maar ik ken weinig kinderen die dit zo zeggen. Het kan zijn dat het benoemen van "ik ben bi", hoe serieus of niet serieus dat ook is, haar ook een soort van veiligheid geeft, of dat ze jouw reactie aan het peilen is.
Blankepit schreef:

ja dat zei m'n moeder ook, ....toch best jammer als je na vier jaar behandelingen onvruchtbaar blijkt...
chocolol schreef:
25-05-2020 16:42
Ik vind dat het ook niet per se benoemd hoeft te worden, of ze nou 9 is of 29.
Dit is altijd lastig. Van mij hoeft het allemaal ook niet zo benoemd te worden. Ik als persoon heb daar gewoon niet zoveel mee. Maar voor veel gay/queer mensen is het benoemen juist wel belangrijk. Omdat ze daardoor het gevoel hebben toch ergens bij te horen, in een hokje te passen, terwijl ze zo lang getwijfeld hebben. Of vanuit een soort trots. Dat zie je ook regelmatig.

Ik vind dat het niet aan mij, of anderen, is om te beslissen of iemand iets wil benoemen of niet.
novasky schreef:
25-05-2020 17:06
ja dat zei m'n moeder ook, ....toch best jammer als je na vier jaar behandelingen onvruchtbaar blijkt...
Dat vind ik echt naar voor je.
Ik bedoelde het uiteraard ironisch maar besef me dat veel ouders dat wel degelijk hopen.
Ik had op die leeftijd nog helemaal geen seksuele gevoelens. Wel dat ik af en toe iemand uit mijn klas "leuk" vond. En zelfs (maar toen zat ik al in de 5e klas, was 10/11 jaar) nog een tijdje "verkering" gehad met een meisje uit mijn klas, maar dat ging ook niet verder dan samen giebelen af en toe en samen spelen op het schoolplein. Maar dat er echt seksuele gevoelens bij kwamen kijken, toen was ik toch al een jaar of 12 en die gingen dan ook richting jongens uit.

Maar op mijn 8e/9e seksuele gevoelens? Neuh.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn dochter was net 11 toen ze met hetzelfde bij me kwam “ik denk dat ik meisjes ook leuk vind”. Ze is nu bijna 13 en wel heel zeker van haar zaak. Waar ze eerst aangaf zowel jongens als meisjes leuk te vinden, neigt ze nu meer naar alleen meisjes. Bij dochter was het niet het per se etiketjes willen plakken maar het er over willen hebben, het ordenen van gedachten zeg maar.
Ze heeft er toentertijd, in groep 8, een spreekbeurt overgehouden waarbij ze klas direct verteld heeft op zowel jongens als meisjes te vallen en dat er net zoveel voorkeuren als mensen zijn.
Aneso schreef:
25-05-2020 17:16
Mijn dochter was net 11 toen ze met hetzelfde bij me kwam “ik denk dat ik meisjes ook leuk vind”. Ze is nu bijna 13 en wel heel zeker van haar zaak. Waar ze eerst aangaf zowel jongens als meisjes leuk te vinden, neigt ze nu meer naar alleen meisjes. Bij dochter was het niet het per se etiketjes willen plakken maar het er over willen hebben, het ordenen van gedachten zeg maar.
Ze heeft er toentertijd, in groep 8, een spreekbeurt overgehouden waarbij ze klas direct verteld heeft op zowel jongens als meisjes te vallen en dat er net zoveel voorkeuren als mensen zijn.
Knap hoor!
Als ze verliefd is op een jongen, ga je je dan ook afvragen of ze wel echt hetero is? Of vraag je je dan af of ze te jong zal zijn, om dit al zeker te weten.

Ik denk dat je op zich goed gereageerd hebt met 'het maakt niet uit, als je maar gelukkig bent met diegene met wie je thuiskomt' Zo is het in feite toch? En als ze bi blijkt te zijn, dan is het elke keer weer een verrassing. Ook leuk :heart:
Later is nu
Het hoeft nu niet meteen voor altijd vast te liggen hè. In de kleuterklas had ik ‘verkering’ met een jongen uit mijn klas. Bloedserieus. Samen spelen en later zouden we samen trouwen.
Ik zag iemand iets schrijven over seksualiteit, daar had het natuurlijk niets mee te maken. Maar we vonden elkaar leuk en lief en daar bleef het bij. Geen zoenen, ik denk niet eens dat we handjes vasthielden.
Een paar jaar later bleek hij hartstikke gay en dat hadden zijn ouders achteraf gezien in de kleuterklas al door. Maar gingen ze er tegenin toen hij zei dat hij met mij zou trouwen? Nee joh, lekker laten gaan.
Blankepit schreef:

Wát. Dat zeg je toch niet ? Of je kind nou homo of hetero of bi is; grootouder kaart spelen is not done.
En sprak ze dat zo uit? 'Denk dat ik bi ben'.

Dat vind ik toch wel straf voor een negenjarige.
raindance schreef:
Wat maakt het uit? Het moet een keer afgelopen zijn met die stigma's en de bijbehorende angsten. Laat haar lekker zijn wie ze is en als ze dat met de buitenwereld wil delen, waarom wil jij dan dat ze dat nog maar even niet doet? Juist. Omdat je zelf angst hebt voor wat anderen wel niet zullen denken of zeggen. Je hebt er zelf dus wel een 'probleem' mee. Als ze had gezegd dat ze jongens heel interessant vindt, dan had je geen topic geopend en was er niks aan de hand.
Heb inderdaad niet het hele gesprek uitgetypt. Ik heb aangegeven dat ze het niet op deze manier hoeft te benoemen als zijnde ik ben lesbisch of bi of hetero. Juist omdat ik vind dat het niet benoemt hoeft te worden op deze manier.
Haar gevoelens mag ze delen. En dat ze nu verliefd is op een meisje is dus geen probleem, en hoeft ook niet geheim gehouden te worden . Het gaat mij om de 'stempel' en ze dit niet hoeft te benoemen. Hetzelfde als dat ik niet benoem dat ik hetero ben.
Mijn dochter is 15 en heeft me onlangs verteld bi te zijn. Ze durfde het niet te zeggen, ( terwijl ze weet hoe ik erover denk) en dat uitte zich bij haar in een eetprobleem. Dat is al een tijdje over gelukkig, maar sinds ze het heeft gezegd is ze een ander mens. Ik zei ook, weet je het zeker? Want ik kan vrouwen ook heel erg mooi vinden maar verder niets. Maar ze is heel zeker van haar zaak en heeft ook met een meisje gezoend. Ik moet wel even wennen aan het idee, maar dat zou met een jongen ook zijn.
Th∅rdis schreef:
Het hoeft niet vast te liggen hè? Het kan nu zo voelen voor haar, over een paar jaar kan het zijn dat ze toch denkt meer op jongens te vallen en uiteindelijk blijkt ze lesbisch. Waarom moet daar een sticker op? Zo zou ik dat benoemen: het maakt niet uit, je ziet vanzelf op wie je verliefd wordt en dat kan de ene keer een meisje en de andere keer een jongen zijn.

Er is ook geen reden om dat aan mensen te gaan vertellen, die zien vanzelf wel met wie ze verkering heeft lijkt me

Dat uit de kast komen alsof je dan een vaststaand label voor de rest van je leven hebt daar moeten we vanaf

Heb het inderdaad op deze wijze besproken. Dat als ze verkering heeft , of verliefd is dat degene met een naam voorgesteld word. En dat dit ook kan wisselen.
Mijn zoon wist al heel jong dat hij op jongens valt.

Hij vond het heel fijn om het te benoemen en het een 'labeltje' te geven omdat hij zichzelf daarmee bevestigde.

Het maakt misschien niet uit hoe de buitenwereld stempels geeft, maar of jouw dochter het zelf fijn vind deze bevestiging te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven