Wonen in stad met kid(s)?
dinsdag 26 mei 2020 om 19:29
Mijn man en ik zijn ons aan het oriënteren op een ander huis. We hebben geen haast, maar o zo leuk om Funda af te struinen en dan van elkaar (lees: ik van hem) te horen of we bepaalde huizen leuk vinden etc. We zijn er al een tijdje achter dat we voor hetzefde type vallen: oud, met details, statig en met hoge plafonds. Een nieuwbouwwoning zal het niet worden.
Maar ook hebben we het veel gehad over 'vrij' wonen. Ruimte om je huis, natuur, misschien wat diertjes. Leuk.
Toch twijfelen we nu, ons hart gaat toch ook echt sneller kloppen van de oude stadshuizen. En we hebben een vakantiehuis midden in de natuur.
Aan de rand van de stad waar we in de buurt wonen staan van die gave panden. Verliefd kunnen we er op worden! Een souterrain, kamer en suite en zelfs nog mooie tuinen met privacy, dat soort dingen... Maar, dan zit je dus wel ongeveer in een stad, in een rustigere buurt wel en met parkeerplaatsen voor de deur. Onze kinderwens speelt ook mee in onze huizenjacht. De gedachte waar we goed aan doen en een kindje - wat hopelijk nog mag komen- het 'beste' kan opgroeien.
Dit topic om gewoon eens te horen hoe anderen dat zien en hoe ervaringen zijn om als gezin te wonen in een stadshuis ? Wat betekent dit voor jullie kind(eren), opvang, later school en vriendjes en vriendinnetjes etc?
Ben benieuwd en lees het graag!
Maar ook hebben we het veel gehad over 'vrij' wonen. Ruimte om je huis, natuur, misschien wat diertjes. Leuk.
Toch twijfelen we nu, ons hart gaat toch ook echt sneller kloppen van de oude stadshuizen. En we hebben een vakantiehuis midden in de natuur.
Aan de rand van de stad waar we in de buurt wonen staan van die gave panden. Verliefd kunnen we er op worden! Een souterrain, kamer en suite en zelfs nog mooie tuinen met privacy, dat soort dingen... Maar, dan zit je dus wel ongeveer in een stad, in een rustigere buurt wel en met parkeerplaatsen voor de deur. Onze kinderwens speelt ook mee in onze huizenjacht. De gedachte waar we goed aan doen en een kindje - wat hopelijk nog mag komen- het 'beste' kan opgroeien.
Dit topic om gewoon eens te horen hoe anderen dat zien en hoe ervaringen zijn om als gezin te wonen in een stadshuis ? Wat betekent dit voor jullie kind(eren), opvang, later school en vriendjes en vriendinnetjes etc?
Ben benieuwd en lees het graag!
woensdag 27 mei 2020 om 11:21
Eventueel moeten fietsen naar school zou mij niet zoveel uitmaken qua keuze voor een huis denk ik. Zelf fietste ik vroeger ook vanuit een dorp maar school. Ik vind alleen wel dat tijden veranderd zijn en ben echt wel huiveriger als ik kinderen zie fietsen voor langere afstanden over meer afgelegen routes. Word ik toch niet zo blij van merk ik. Dus dat zou wel weer een ding zijn met buitenaf wonen. Een ander kan dat gevoel misschien weer hebben bij het meer in een stad wonen.
In iets er tussenin, zie ik onszelf niet zo wonen. Zeg nooit nooit, misschien komt er een prachthuis voorbij, maar dan zal dat in de omgeving waar we willen wonen een andersoortig huis worden dan een herenhuis. Dan zou het eerder een jaren '30 twee-onder-een-worden. En dat is toch niet helemaal ideale van wat ik me nu voorstel geloof ik.
In iets er tussenin, zie ik onszelf niet zo wonen. Zeg nooit nooit, misschien komt er een prachthuis voorbij, maar dan zal dat in de omgeving waar we willen wonen een andersoortig huis worden dan een herenhuis. Dan zou het eerder een jaren '30 twee-onder-een-worden. En dat is toch niet helemaal ideale van wat ik me nu voorstel geloof ik.
woensdag 27 mei 2020 om 11:44
Mee eens. Tenminste: ik wil er lekker en beschut kunnen zitten en een eettafel kwijt kunnen en ja een trampoline (ofzo), ook.watdachtjehiervan schreef: ↑27-05-2020 11:35De grote van de tuin zou voor mij heel veel uitmaken. Met kinderen is een (wat) grotere tuin echt heel fijn. Een kleine tuin zou ik niet te doen vinden.
woensdag 27 mei 2020 om 11:53
Ja, wat vreselijk, je zou toch maar een kleine tuin hebben. Dat overleef je toch niet?
woensdag 27 mei 2020 om 12:01
Ik heb helemaal geen tuin. Ik kan er maar beter een eind aan maken.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
woensdag 27 mei 2020 om 12:05
Ik heb gemist waar je woont, maar voor een herenhuis met grote tuin in de stad, maar dan wel rustig, zit je hier in het segment van €800.000+.
woensdag 27 mei 2020 om 12:09
Hier ongeveer vanaf 5k. Dan met tuin, 3 a 4 slaapkamers, meerdere verdiepingen.Poppy_del_Rio schreef: ↑27-05-2020 12:05Ik heb gemist waar je woont, maar voor een herenhuis met grote tuin in de stad, maar dan wel rustig, zit je hier in het segment van €800.000+.
woensdag 27 mei 2020 om 12:16
Wij wonen met zn 3en (dochter van 1.5) in een middelgrote stad. Voordeel vind ik dat we alles op de fiets af kunnen. Dat vindt onze dochter ook nog eens heel leuk. Op fietsafstand het centrum en een ander winkelcentrum, veel (natuur)speeltuinen, een overdekt zwembad en 2 buitenzwembaden en een aantal parken. We hebben idd wel een huis met een (kleine) tuin.
Wat je omschrijft, zeker met ook nof eens een eigen vakantiehuis in de natuur, klinkt perfect vind ik!
Wat je omschrijft, zeker met ook nof eens een eigen vakantiehuis in de natuur, klinkt perfect vind ik!
woensdag 27 mei 2020 om 12:16
lilalinda schreef: ↑27-05-2020 11:11ik vond het fietsen erg (18 km) ik vond het vervelend, dat er vrijwel niemand bij mij in de buurt woonde. ik vond het geklets erg, de bekrompenheid, het ons-kent-ons, het hoogtepunt van het jaar was de braderie, de bus (eerst met de bus, voor je bij de trein bent) gaat om het uur, en niet zo laat. etcetc
Ik ben echt een stadsmens
Ik zou in beide kunnen wonen. Het maakt mij niet uit. Ik vind het voordeel van dit dorp dat mijn kinderen nu vriendjes hebben waarvan de ouders een baan hebben en Nederlands spreken. Waar wij in de stad woonden waren wij de enige in het blok met een baan. Ik spreek goed Arabisch en Tamazight, maar mijn man nauwelijks en mijn kinderen een beetje. Ik begon me bij de oudste twee ook een beetje zorgen te maken over hun taalontwikkeling op de school in de buurt. De basisschool waar ik mijn kinderen eigenlijk naartoe had willen hebben lag op een half uur fietsen. Dus toen mijn ouders terug wilden en wij hun huis konden kopen ben ik naar een dorp verhuisd waar de basisschool, waar op het schoolplein de voertaal Nederlands is en 80% van de ouders een baan heeft, op loopafstand ligt. Dat wij dagelijks twee uur reistijd naar ons werk hebben neem ik voor lief. Bekrompen en leuke mensen heb je overal, het is de kunst om ze te ontlopen en ontmoeten.
woensdag 27 mei 2020 om 12:31
Midden in de stad is nog wel leuk met kleine kinderen. Denk wel aan de gehorigheid van het huis, want het is vervelend als je veel geluidsoverlast hebt of veroorzaakt. Een klein tuintje is ideaal, als dat binnen je budget valt.
Maar als je kinderen groter worden is het fijn als ze wat meer bewegingsruimte hebben, waarin ze zelfstandig kunnen worden. In de stad moet je ze erg kort houden is mijn ervaring en moet je voortdurend overal bij zijn, omdat het anders veel te druk en te gevaarlijk is.
Kinderen van 10 kunnen in de stad nog bijna niks zelfstandig, terwijl in een dorp of rustige buitenbuurt de kinderen allang alleen naar school fietsen, naar een sportclub gaan en in de buurt en bij vrienden spelen.
Maar als je kinderen groter worden is het fijn als ze wat meer bewegingsruimte hebben, waarin ze zelfstandig kunnen worden. In de stad moet je ze erg kort houden is mijn ervaring en moet je voortdurend overal bij zijn, omdat het anders veel te druk en te gevaarlijk is.
Kinderen van 10 kunnen in de stad nog bijna niks zelfstandig, terwijl in een dorp of rustige buitenbuurt de kinderen allang alleen naar school fietsen, naar een sportclub gaan en in de buurt en bij vrienden spelen.
woensdag 27 mei 2020 om 12:37
ah, in mijn "bubbel" ken ik dat probleem nietPattyJupiter schreef: ↑27-05-2020 12:16Ik zou in beide kunnen wonen. Het maakt mij niet uit. Ik vind het voordeel van dit dorp dat mijn kinderen nu vriendjes hebben waarvan de ouders een baan hebben en Nederlands spreken. Waar wij in de stad woonden waren wij de enige in het blok met een baan. Ik spreek goed Arabisch en Tamazight, maar mijn man nauwelijks en mijn kinderen een beetje. Ik begon me bij de oudste twee ook een beetje zorgen te maken over hun taalontwikkeling op de school in de buurt. De basisschool waar ik mijn kinderen eigenlijk naartoe had willen hebben lag op een half uur fietsen. Dus toen mijn ouders terug wilden en wij hun huis konden kopen ben ik naar een dorp verhuisd waar de basisschool, waar op het schoolplein de voertaal Nederlands is en 80% van de ouders een baan heeft, op loopafstand ligt. Dat wij dagelijks twee uur reistijd naar ons werk hebben neem ik voor lief. Bekrompen en leuke mensen heb je overal, het is de kunst om ze te ontlopen en ontmoeten.
woensdag 27 mei 2020 om 12:38
oh jawel hoorTanteOlivia schreef: ↑27-05-2020 12:31
stadskinderen leren met de stad omgaan, zoals dorpskinderen weten, dat je tijdens de bietencampagne uit moeten kijken met fietsen op gladde plekken
woensdag 27 mei 2020 om 12:49
Ik vind de stad ideaal en zou niet in een dorp kunnen wonen....maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe je in de stad woont.
Ik woonde eerst in een jaren '30 bovenwoning direct tegen het centrum. De buurt was ideaal, kindvriendelijk, weinig verkeer, park om de hoek, kinderboerderij en pierenbadje op loopafstand, speeltuinen in overvloed en er werd veel georganiseerd voor kinderen. Heerlijk op een terrasje, kind speelt in de speeltuin bij het terras. Altijd wat te doen. Maar ik miste wel een tuin en ruimte en was er helemaal klaar mee de kinderwagen en kind elke keer naar boven te sjouwen.
Ik ben verhuisd (wel in de stad) naar iets verder van het centrum af (maar je bent er nog steeds zo op de fiets, binnen 15 minuten). Nu een jaren '20 huis met tuin en drie slaapkamers. De wijk is heel kindvriendelijk, kinderen spelen hier zelfstandig op straat. Er zijn ook veel voorzieningen in de buurt (pierenbadje, verschillende speeltuinen, kinderboerderijen, etc.). Binnen 15 minuten met de fiets ben ik de stad uit en in een natuurgebied. Ik ben nog steeds regelmatig in het centrum te vinden (nu iets minder vanwege Corona). Het park, terrasje, musea, dierentuin, festival, varen met de boot). Waar ik nu woon vind ik het ideaal, het beste van 2 werelden. Als je ook nog een vakantiehuisje in de natuur hebt dan zou ik het wel weten
Ik woonde eerst in een jaren '30 bovenwoning direct tegen het centrum. De buurt was ideaal, kindvriendelijk, weinig verkeer, park om de hoek, kinderboerderij en pierenbadje op loopafstand, speeltuinen in overvloed en er werd veel georganiseerd voor kinderen. Heerlijk op een terrasje, kind speelt in de speeltuin bij het terras. Altijd wat te doen. Maar ik miste wel een tuin en ruimte en was er helemaal klaar mee de kinderwagen en kind elke keer naar boven te sjouwen.
Ik ben verhuisd (wel in de stad) naar iets verder van het centrum af (maar je bent er nog steeds zo op de fiets, binnen 15 minuten). Nu een jaren '20 huis met tuin en drie slaapkamers. De wijk is heel kindvriendelijk, kinderen spelen hier zelfstandig op straat. Er zijn ook veel voorzieningen in de buurt (pierenbadje, verschillende speeltuinen, kinderboerderijen, etc.). Binnen 15 minuten met de fiets ben ik de stad uit en in een natuurgebied. Ik ben nog steeds regelmatig in het centrum te vinden (nu iets minder vanwege Corona). Het park, terrasje, musea, dierentuin, festival, varen met de boot). Waar ik nu woon vind ik het ideaal, het beste van 2 werelden. Als je ook nog een vakantiehuisje in de natuur hebt dan zou ik het wel weten
woensdag 27 mei 2020 om 13:00
Het verschil is niet overal even groot. Je hebt dorpen waar niks te doen is en waar je eerst 30km moet rijden voor je ergens bent. Daar zou ik nooit willen wonen. Maar je hebt ook rustige delen van een stad, of kleinere steden waar je alle voordelen hebt van een dorp en toch alle faciliteiten van de stad dichtbij.
Je hoeft niet te kiezen. Van collega's hoor ik dat wanneer je pubers hebt, de binnenstad weer erg aantrekkelijk wordt.
Je hoeft niet te kiezen. Van collega's hoor ik dat wanneer je pubers hebt, de binnenstad weer erg aantrekkelijk wordt.
woensdag 27 mei 2020 om 14:17
Ik zou niet midden in een centrum willen wonen, maar aan de rand van een centrum, waar in de stad waar wij willen wonen prachtige monumentale panden staan. Qua sfeer en geluid is dat toch echt al anders dan in een huis te wonen in het centrum. En qua parkeermogelijkheden ook. Vind ik ook echt een voorwaarde. Moet een auto kwijt kunnen, zodat je ook makkelijk weg en-aankomt.
vrijdag 29 mei 2020 om 15:43
Welke stad heb je op het oog ?Evin schreef: ↑27-05-2020 09:26Leuk te lezen, al die verschillende meningen, voorkeuren en ervaringen. Ik ben een buitenmens, ben ook veel in de natuur. Er wonen is een ander verhaal vind ik, dat brengt heel veel rust met zich mee maar betekent dus ook weinig om handen en al snel de auto pakken om ergens te komen. De natuur kun je opzoeken en ook bij de stad van onze voorkeur ligt een van de (in mijn ogen) mooiste natuurgebieden van Nederland.
Ergens trekt me dat dus ook: de deur uitlopen en direct bij koffietentjes en winkels in de buurt zijn. Beetje bedrijvigheid, als het binnenshuis maar rust biedt.
vrijdag 29 mei 2020 om 22:36
Miek_ schreef: ↑27-05-2020 12:49Ik vind de stad ideaal en zou niet in een dorp kunnen wonen....maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe je in de stad woont.
Ik ben verhuisd (wel in de stad) naar iets verder van het centrum af (maar je bent er nog steeds zo op de fiets, binnen 15 minuten). Nu een jaren '20 huis met tuin en drie slaapkamers. De wijk is heel kindvriendelijk, kinderen spelen hier zelfstandig op straat. Er zijn ook veel voorzieningen in de buurt (pierenbadje, verschillende speeltuinen, kinderboerderijen, etc.). Binnen 15 minuten met de fiets ben ik de stad uit en in een natuurgebied. Ik ben nog steeds regelmatig in het centrum te vinden (nu iets minder vanwege Corona). Het park, terrasje, musea, dierentuin, festival, varen met de boot). Waar ik nu woon vind ik het ideaal, het beste van 2 werelden. Als je ook nog een vakantiehuisje in de natuur hebt dan zou ik het wel weten![]()
Klinkt heerlijk!
Als je ook nog een vakantiehuisje in de natuur hebt zo ik juist in de stad gaan wonen, toch fijn als je het mooie van twee werelden kunt combineren.
vrijdag 29 mei 2020 om 22:40
Over een tuin. Die vind ik nu wel handig als je het kunt veroorloven of misschien een goed balkon. Mijn twee studerende kinderen kwamen in de coronatijd ineens weer thuis wonen, omdat je in de tuin kon zitten. Die zeggen beiden dat ze nu later wel een huis met een tuin willen, terwijl ze dat voor Corona overbodig vonden.
zaterdag 30 mei 2020 om 13:01
PattyJupiter, ja buitenruimte in de vorm van een tuin is ook echt een vereiste voor ons hoor. Een mooi groot terras zou voor mij ook goed zijn, maar mijn man wil sowieso echt een tuin.
En ja, aangezien we al het huisje in de natuur hebben zie ik het ook écht steeds meer zitten om in het huis wat we permanent gaan bewonen meer binnen een stad te wonen!
En ja, aangezien we al het huisje in de natuur hebben zie ik het ook écht steeds meer zitten om in het huis wat we permanent gaan bewonen meer binnen een stad te wonen!
woensdag 3 juni 2020 om 18:46
Nou, dat is totaal niet onze ervaring. Wij wonen in een grote stad en wij vinden tot op heden bij elke leeftijd leuk om in de stad te wonen. De kinderen doen ook al vrij veel zelfstandig. De oudste gaat al sinds hij 9 jaar is zelf naar sportclub, school, vrienden etc.TanteOlivia schreef: ↑27-05-2020 12:31Midden in de stad is nog wel leuk met kleine kinderen. Denk wel aan de gehorigheid van het huis, want het is vervelend als je veel geluidsoverlast hebt of veroorzaakt. Een klein tuintje is ideaal, als dat binnen je budget valt.
woensdag 3 juni 2020 om 19:06
Waar wij woonden kon dat echt niet, maar ik denk bij de stad aan de binnenstad van een grote stad. In een rustige buitenwijk zal het vast anders zijn.Yellowtree schreef: ↑03-06-2020 18:46Nou, dat is totaal niet onze ervaring. Wij wonen in een grote stad en wij vinden tot op heden bij elke leeftijd leuk om in de stad te wonen. De kinderen doen ook al vrij veel zelfstandig. De oudste gaat al sinds hij 9 jaar is zelf naar sportclub, school, vrienden etc.
woensdag 3 juni 2020 om 20:12
Wij wonen in het centrum van een grote stad. Er zijn verschillende buurten binnen en buiten het centrum waar dit mogelijk is.TanteOlivia schreef: ↑03-06-2020 19:06Waar wij woonden kon dat echt niet, maar ik denk bij de stad aan de binnenstad van een grote stad. In een rustige buitenwijk zal het vast anders zijn.