Blauwe tong

27-04-2009 11:21 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb een dochtertje van 3,5 maanden en sinds een paar dagen heb ik het idee dat ze toe is aan meer dan flessenvoeding alleen. Heb daarom dit weekend een appeltje gestoomd en gepureerd en haar een paar likjes gegeven. Ze vond en het vindt het heerlijk dit nieuwe voedsel.

Alleen viel vandaag mij op dat het achterste van haar tong een blauwige kleur heeft. Alsof ze op een pen heeft gekauwd of alsof ze bosbessen heeft gegeten.

Heb zitten googlen maar kan wat betreft baby's niet vinden wat het is. Het enige wat ik kan vinden is dat als ze blauwe handjes, lippen en/of voetjes zou hebben iets te maken zou hebben met een slechte bloedsomloop. Dit is echter niet het geval....Het is echt alleen het achterste van haar tong die een blauwe waas heeft.

Wat betreft een dergelijke verkleuring van de tong bij volwassenen schijnt het om een verandering in de mondflora te gaan. Dochterlief heeft verder geen pijn of dergelijk en ook geen last met drinken. Ik heb dus zelf het vermoeden dat het bij haar waarschijnlijk ook verandering in de mondflora is omdat ze nu een paar likjes appel heeft gehad ipv alleen de gebruikelijke flessenvoeding.

Ben langsgeweest bij het consultatiebureau, maar die wisten ook niet wat het was.

Heeft een van jullie ook wel eens zoiets gehad? Wat is er toen mee gedaan? Ik hoor graag jullie ervaringen.

I
Ik vind dat het consultatiebureau waar jij heengaat ook wel echt dubieuze adviezen geeft zon09.
Stressed is just desserts spelled backwards
In mijn CB boekje (ik ben 34) kreeg ik al dextro in de laatste fles van de avond met 2 maanden voor het doorslapen vermoed ik want ik was echt een dikke baby, dus waarom die extra suiker? en moest mijn moeder met 3 maanden geprakte liga geven met sinaasappelsap.
quote:Maleficent schreef op 27 april 2009 @ 13:26:

Ik vind dat het consultatiebureau waar jij heengaat ook wel echt dubieuze adviezen geeft zon09.Dus ze mag niet op haar intuitie afgaan, maar ook niet op het consultatiebureau? Zou ze misschien beter af zijn wanneer ze jou voortaan raadpleegt?
zon09, Google is geen dokter. Kortom als het op je moeder intuitie aan komt ga dan langs een huisarts. Ik vind nl op google als resultaat dat een blauwe tong vaak met harthafwijkingen te maken kan hebben. In iedergeval iets om meteen na te laten kijken door een arts. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik vind als het om gezondheid gaat dat je dan gewoon even je huisarts moet bellen en niet klakkeloos moet overnemen wat je op google kan vinden.
Oh, ze gaf al een héle wéék aan dat ze toe was aan bijvoeding....

Dán wordt het een ander verhaal. Ze kan per slot van rekening bij gezondheid nog maar een jaar of 80 vast voedsel eten, dus als je nu niet begint komt het er vást niet meer van.
wegens enorm mosterd zijn en geen zin hebben typefouten te herstellen weer verwijderd (ging dus idd over 'vroeger" )
Omen. Het CB moet de adviezen van de WHO opvolgen. Helaas doen ze dat niet op alles CB's, dus als je CB een afwijkend advies geeft zou ik gaan voor het advies van het WHO. Een arts is weer een ander verhaal, maar het CB ziet véél kindjes en weet niets over jouw kind specifiek.
quote:Omen schreef op 27 april 2009 @ 13:28:

[...]

Dus ze mag niet op haar intuitie afgaan, maar ook niet op het consultatiebureau? Zou ze misschien beter af zijn wanneer ze jou voortaan raadpleegt?Of op zijn minst je eens verdiepen in de materie in plaats van klakkeloos te doen wat het CB en je vriendinnen doen. Het consultatiebureau hoefde mij geen adviezen te geven want ik wist al dat ik voor 6 maanden niet zou bijvoeden.
quote:roosies schreef op 27 april 2009 @ 13:28:

zon09, Google is geen dokter. Kortom als het op je moeder intuitie aan komt ga dan langs een huisarts. Ik vind nl op google als resultaat dat een blauwe tong vaak met harthafwijkingen te maken kan hebben. In iedergeval iets om meteen na te laten kijken door een arts. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik vind als het om gezondheid gaat dat je dan gewoon even je huisarts moet bellen en niet klakkeloos moet overnemen wat je op google kan vinden.Mijn ervaring exact! Ik wilde hier niet over beginnen om je niet bang te maken (en dat wil ik absoluut nog steeds niet), maar reden te over om een afspraak te maken.
Nee als je goed leest maleficent, dan lees je aan t einde dat ik niet tegen alle adviezen/regeltjes ben, maar het consultatie bureau verschilt ook nogal eens met elkaar (wie je daar treft), daar zitten ze ook niet allemaal op 1 lijn en ik kan het weten, want ik heb 2 kinderen en met de oudste verschilde het weer met mijn laatste wat toen ik klein was ook weer verschilde en mijn moeder, oma en overgroot oma etc..met heel veel dingen en zo veranderen dingen met de jaren steeds, dan moeten ze op hun rug liggen bijv dan op hun zij, dan weer op hun buik, dan mag dit weer wel, dan is dat wel weer goed en dan dit niet en dat weer wel, dan sla je er wat leeswerk op na en dan komt er weer wat anders uit, deze arts zegt dit andere arts zegt dat en dan in andere landen mag dit wel en dat weer niet. En wij Zuid-Amerikanen zijn hardstikke sterke mensen en we kunnen ook heel oud worden, mijn overgroot oma is nog hartstikke fit & vitaal van in de 80 jaar, die doet nog oefeningen op een trainfiets en die heeft geen darmproblemen terwijl zij ook al op erg jonge leeftijd ''meegeproeft'' heeft en dan eten wij ook nog veel gekruider dan dat ze hier normaal gesproken doen! Het is gewoon luisteren naar je moeder gevoel/intuitie en wat je kindje je aangeeft en natuulijk de adviezen/regeltjes waar je je het prettigst onder voelt! En idd Zon09 wij zijn ook allemaal groot geworden met alles wat nu uit ten strengste verboden wordt, en alleen maar goed dat je de huisarts er ff naar laat kijken! En tegen die ander (weet die naam niet meer) ik heb niet gezegd dat het goed is om je kindje heel dik aan te kleden en onder een dekentje leggen, tuurlijk zijn er regels die juist hardstikke goed zijn, die het dodental omlaag brengen met de kleintjes;)
Tja, ik ben 25, en mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap, zette me los op de achterbank, moest me op de buik te slapen leggen, moest me laten huilen, want goed voor de longen, ik moest de nacht doorslapen want had geen voeding meer nodig, gaf me met 6 weken sinaasappelsap met liga, enzovoorts.

Kunnen we nu ook best doen, want ik ben er ook groot mee geworden.

Ze kreeg ook nog geen echo's, had een vroedvrouw die met zo'n hoorn aan haar buik luisterde, totaal andere medische zorg, enzovoorts. Kunnen we dus ook wel afschaffen, want toen bevielen ze ook allemaal gewoon.
Niesje, je posting is zó dom dat ik hem maar negeer. 'Mijn opa rookte 3 pakjes per dag en is óók 100 geworden, dus hoezo is roken schadelijk?'.
quote:zon09 schreef op 27 april 2009 @ 13:18:

Maar dan zou mijn dochtertje wel de tekenen moeten vertonen dat ze eraan toe is. Namelijk o.a. kwijlen alsof er een kraan open staat, ons het eten uit de mond staren en sabbelen alsof het een lieve lust is.Goed gegokt! Lieverd, dat doen alle baby's van die leeftijd. Vreemd advies voor een CB.
Ik vind het echt zo'n onwijze onzin om altijd maar te schermen met; wat vroeger gebeurde was ook goed, want ik ben gezond groot geworden en mijn oma ook... blablabla. NU is er de kennis, maak er dan gebruik van. En je intuitie gebruik je als je kind ziek is en dat soort momenten. Niet als je baby naar je kijkt als je eet > o hij zal wel toe zijn aan voeding. Wat een kul. Baby's kijken naar hun ouders want dat is interessant. Daar leren ze van. Dat is heel wat anders.
quote:Eowynn_ schreef op 27 april 2009 @ 13:34:

Niesje, je posting is zó dom dat ik hem maar negeer. 'Mijn opa rookte 3 pakjes per dag en is óók 100 geworden, dus hoezo is roken schadelijk?'.Inderdaad, wat een domheid
Anyway Zon09, dit is een discussie waar ie verder niks aan hebt, het lijkt me goed dat je de huisarts er naar laat kijken. Ik hoop dat het verder niks is.
quote:Maleficent schreef op 27 april 2009 @ 13:31:

[...]

Of op zijn minst je eens verdiepen in de materie in plaats van klakkeloos te doen wat het CB en je vriendinnen doen. Het consultatiebureau hoefde mij geen adviezen te geven want ik wist al dat ik voor 6 maanden niet zou bijvoeden.

Blijft mijn vraag staan: je vindt dat TO niet op haar intuitie moet afgaan, maar ook dat ze kritisch moet zijn t.a.v. het consultatiebureau en wat vriendinnen haar zeggen.

Maar naar jou als onbekende forummer zou ze dan wel moeten luisteren? (Want jij wist al dat je niet zou gaan bijvoeden voordat je kind er was. Tja.)
Beste Niesje, al eens gehoord van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt?

Zeer van toepassing op jouw post.

En aan TO: ga naar de dokter wanneer je het niet vertrouwd.
Ja, dat vind ik echt.
ik vind dat er wel erg fanatiek gereageerd wordt. TO heeft misschien overenthousiast haar kind bijvoeding gegeven, maar er wordt nu net gedaan of ze niet helemaal spoort en nooit nadenkt.
Op gebied van gezondheid is er altijd sprake van voortschrijdend inzicht. Dus om te gaan roepen dat het vroegah anders was en dat opa de 100 heeft gehaald op een strak dieet van jonge en sigaren is idd kolder. Bovendien gaat die argumentatie scheef, ik ken iemand die....dus het is zo. Gaat kompleet voorbij aan statistieken.

Bijvoeden kun je mee starten tussen de 4 en 6 maanden. Ik zou niet beginnen met appel omdat veel mensen daar een allergische reactie op hebben (jeuk in mond).

Bij twijfel, niet googlen, niet forummen maar huisarts bellen!
quote:Omen schreef op 27 april 2009 @ 13:41:

[...]

Blijft mijn vraag staan: je vindt dat TO niet op haar intuitie moet afgaan, maar ook dat ze kritisch moet zijn t.a.v. het consultatiebureau en wat vriendinnen haar zeggen.

Maar naar jou als onbekende forummer zou ze dan wel moeten luisteren? (Want jij wist al dat je niet zou gaan bijvoeden voordat je kind er was. Tja.)

Dat heb ik nergens geschreven hoor, dus ik vind het knap dat jij dat zo kunt invullen voor mij. Maar ik heb een man die als baby erg veel darmproblemen gehad heeft en omdat ik bang was dat dat misschien erfelijk zou zijn was ik er erg op gebrand dat de BV zou lukken en dat ik de adviezen van het WHO ter harte zou nemen. En achteraf een juiste keus omdat mijn zoon een zware koemlekallergie heeft.

Ik denk dat het verstandig is als elke aanstaande moeder, zich zélf verdiept in voeding en bijvoeding. Door bijvoorbeeld op de site van WHO te lezen en andere informatieve sites. Dat is het antwoord op je vraag.
Ik vind het niet meer dan normaal om zelf te lezen over hoe je je baby wil gaan voeden het eerste jaar. Juist omdat er heel veel tegenstrijdige adviezen gegeven worden op verschillende consultatiebureau's. Het advies wat zon09 kreeg over het bijvoeden, heb ik nog nooit gehoord op mijn CB eerlijk gezegd, en vriendinnen van mij ook niet, dus ja, dan vind ik dat dubieus.
quote:Maleficent schreef op 27 april 2009 @ 13:50:

Ik vind het niet meer dan normaal om zelf te lezen over hoe je je baby wil gaan voeden het eerste jaar. Juist omdat er heel veel tegenstrijdige adviezen gegeven worden op verschillende consultatiebureau's. Het advies wat zon09 kreeg over het bijvoeden, heb ik nog nooit gehoord op mijn CB eerlijk gezegd, en vriendinnen van mij ook niet, dus ja, dan vind ik dat dubieus.

Je doet dus precies hetzelfde als TO: je informeert je door boeken en sites te lezen, je neemt de voorgeschiedenis van de ouders in acht en denkt na over wat je hoort en lees en ervaart.

Alleen kom jij tot andere conclusies voor jouw kind wat betreft de praktijk. Logisch, want jouw kind is weer anders dan TO's kind.

Wat TO doet is dus anders dan wat jij doet. Niet daarom meteen verkeerd.

Ik laat het verder hierbij, maar kon het eens een keer niet nalaten om te reageren op die heftige reacties die TO kreeg van mensen die zelf geen haar deskundiger zijn.
Ik doe helemaal niet precies wat TO doet ,ik neem geen achterhaalde domme adviezen aan van het CB,

nou ja, whatever Omen. Ik vind dat jij maar rare conclusies trekt.
quote:Maleficent schreef op 27 april 2009 @ 12:56:

Niesje; het is gewoon niet goed voor de ontwikkeling van de darmen als je al heel vroeg een kind gaat bijvoeden, ook al zijn het maar likjes. Het heet niet voor niks een 'zuigeling'.

En al dat geneuzel van; je moet gewoon je gevoel volgen. Mijn gevoel heeft geen medische studie gedaan. Laat me raden, jij vindt de adviezen van het consultatiebureau ook allemaal maar dom gezeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven