Blauwe tong

27-04-2009 11:21 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb een dochtertje van 3,5 maanden en sinds een paar dagen heb ik het idee dat ze toe is aan meer dan flessenvoeding alleen. Heb daarom dit weekend een appeltje gestoomd en gepureerd en haar een paar likjes gegeven. Ze vond en het vindt het heerlijk dit nieuwe voedsel.

Alleen viel vandaag mij op dat het achterste van haar tong een blauwige kleur heeft. Alsof ze op een pen heeft gekauwd of alsof ze bosbessen heeft gegeten.

Heb zitten googlen maar kan wat betreft baby's niet vinden wat het is. Het enige wat ik kan vinden is dat als ze blauwe handjes, lippen en/of voetjes zou hebben iets te maken zou hebben met een slechte bloedsomloop. Dit is echter niet het geval....Het is echt alleen het achterste van haar tong die een blauwe waas heeft.

Wat betreft een dergelijke verkleuring van de tong bij volwassenen schijnt het om een verandering in de mondflora te gaan. Dochterlief heeft verder geen pijn of dergelijk en ook geen last met drinken. Ik heb dus zelf het vermoeden dat het bij haar waarschijnlijk ook verandering in de mondflora is omdat ze nu een paar likjes appel heeft gehad ipv alleen de gebruikelijke flessenvoeding.

Ben langsgeweest bij het consultatiebureau, maar die wisten ook niet wat het was.

Heeft een van jullie ook wel eens zoiets gehad? Wat is er toen mee gedaan? Ik hoor graag jullie ervaringen.

I
Heb geen kinderen maar mag een kind van 3,5 maand wel vast voedsel? Ook geef je in je stuk aan dat het bij volwassene om verandering in de mondflora kan gaan. Dat klinkt logisch en dat is waarschijnlijk niet anders bij een baby.
Een kind van 3,5 maand geef je toch geen vast voedsel? Hoezo kan ze hier nou 'aan toe' zijn?

Vast voedsel mag vanaf 6 maanden, of rond de 6 maanden, maar níet al met 3,5 maand. Zélfs alle fabrikanten zeggen dat het vanaf 4 maanden pas mag (en dat is veel te vroeg).

Zou je niet eens beter opletten wat en wanneer je iets in je kind stopt?
Google eens iets zinnigs, zou ik zeggen, zoals de juist leeftijd voor bijvoeding..... Hoef je je ook geen zorgen te maken om de kleur van haar tong.
quote:Eowynn_ schreef op 27 april 2009 @ 11:39:

Een kind van 3,5 maand geef je toch geen vast voedsel? Hoezo kan ze hier nou 'aan toe' zijn?

Vast voedsel mag vanaf 6 maanden, of rond de 6 maanden, maar níet al met 3,5 maand. Zélfs alle fabrikanten zeggen dat het vanaf 4 maanden pas mag (en dat is veel te vroeg).

Zou je niet eens beter opletten wat en wanneer je iets in je kind stopt?Ben het eens dat je een kind van 3.5 maand nog geen vast voedsel geeft, maar die 6 maanden is ook niet helemaal waar. Bij onze zoon (nu 1.5) werd ons door het consultatieburo + huisarts bij 4.5 maanden gezegd dat wij met groentepuree mochten beginnen omdat hij gewoon niet genoeg had aan melk (ook niet met laatste fles met rijstebloem)
Tja, technisch gezien horen baby's van 4 maanden natuurlijk ook gewoon borstvoeding te krijgen, dan heb je het hele probleem niet, maar goed, andere discussie.

En wat het CB zegt, dat lijkt me vrij onzinnig op sommige punten, daar zou ik dus ook niet altijd op af gaan. Liever zou ik het advies van de WHO serieus nemen, weet je zeker dat het up to date en kloppend is. Op het CB lopen ook nogal wat ouderwetse dames rond uit de tijd dat er met 6 weken sinaasappelsap gegeven wordt.
ik vind 3,5 maand ook lichtelijk vroeg om al andere voeding te geven, maar daar gaat het nu niet om. ik zou gewoon even de huisarts bellen en het vragen. je hoeft er niet gelijk naartoe te rennen, maar even een telefonisch consult doen. bij onze huisarts kan dat tenminste. als het echt ernstig is, zal hij je vragen langs te komen met je dochtertje. en ik zou voorlopig in ieder geval even niet meer iets anders geven dan de melk/pap die ze normaal krijgt.
toch vraag ik me wel af hoe ze op het idee komt dat haar kind aan bijvoeding toe is
Die blauwe tong klinkt mij als normaal in de oren, vind het alleen bijzonder dat TO wél kan googlelen als het daarom gaat, maar dat dat de juiste leeftijd voor bijvoeding kennelijk bijzaak of niet interessant is.

En idd, hoe zie je dat een kind van 3,5 toe is aan bijvoeding? (wat onmogelijk kan, maar goed).

Mijn kind speelde op die leeftijd weleens met de autosleutels, dus ik heb haar in de auto gezet voor haar eerste rijles, daar was ze wel aan toe geloof ik.
quote:citronella schreef op 27 april 2009 @ 12:05:

toch vraag ik me wel af hoe ze op het idee komt dat haar kind aan bijvoeding toe iswaarschijnlijk omdat ze het zelf leuk/schattig vindt als het kind ergens anders op sabbelt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mal, je avatar en motto
Hee Eow, ik had laatst een berichtje geplaatst op je hyves over de kinderboerderij (geheel off topic, ik weet het) reageer eens
Ja, vreselijk, moet ik doen, sorry!
3,5 maand is inderdaad wel erg vroeg hoor maar goed ze heeft haar kind geen hele gestoomde appel gegeven of een potje o.i.d.

Ik moet zeggen dat het wel erg naief is om nu te gaan denken dat je kind bijvoeding nodig heeft of er al echt aan toe is!

3,5 maand is echt nog maar heel klein!

Mijn zoontje kreeg (op advies) met 5 maanden zijn eerste groente-bijvoeding vanwege een darmaandoening en dat vond de kinderarts zelf al aan de vroege kant.

Wat die verkleuring zou kunnen zijn weet ik ook niet maar ik zou dan eerder een huisarts bellen dan een forum raadplegen.
quote:citronella schreef op 27 april 2009 @ 12:05:

toch vraag ik me wel af hoe ze op het idee komt dat haar kind aan bijvoeding toe is

- kind steekt vanalles in dr mond

- kind sabbelt en kwijlt dat het een lieve lust heeft

- kind kijkt zeer geinteresseerd als papa/mama eet

Just guessin' hoor.

Lijkt me heel aannemelijk dat een baby van 3,5 mnd een verstoorde mondflora krijgt van iets anders dan melk. Daar is het gewoon nog niet aan toe.
Het zal wel gewoon met de mondflora te maken hebben!

Jullie meningen zijn wel erg kort door de bocht, want in landen zoals zuid-Amerika (en andere landen ook) krijgen kinderen jonger dan 4 maanden bijv. al likjes met de vinger van het (avond)eten mee en die kindjes worden ook allemaal groot, als je naar alle regeltjes zou moet luisteren (vooral hier in NL, wat elkaar heel vaak tegen spreekt of zogenaamde goedbedoelde adviezen die het allemaal beter weten wat je om de oren vliegt) dan mag je zowat helemaal niks met je kindje! Gewoon op je eigen gevoel af gaan, want je weet uiteindelijk zelf wel wat t beste is voor je kindje (moedergevoel/intuitie) en wat je kindje zelf aangeeft, die heeft tenslotte 9 maanden in jouw buikje gezeten en elk kind is verschillend. En nee ik ben niet tegen alle adviezen/regeltjes, sommige zijn juist hartstikke goed, maar als ouder kijk je toch wat het beste bij jou en je kindje aansluit en voor hetzelfde geld had ze met 6 maanden of ouder ook een blauwe tong gekregen.............
Yeah right niesje! goed onderbouwd betoog.
Niesje; het is gewoon niet goed voor de ontwikkeling van de darmen als je al heel vroeg een kind gaat bijvoeden, ook al zijn het maar likjes. Het heet niet voor niks een 'zuigeling'.

En al dat geneuzel van; je moet gewoon je gevoel volgen. Mijn gevoel heeft geen medische studie gedaan. Laat me raden, jij vindt de adviezen van het consultatiebureau ook allemaal maar dom gezeur.
Yeah right Niesje.

Je kind is dríe-én-éen-hálve-máánd... Ik zou er ook een blauwe tong van krijgen als ik zo jong was en ik kreeg een appel.
selma.duim wijzigde dit bericht op 27-04-2009 13:19
Reden: verkeerde nick
% gewijzigd
Nliesje, vet goed verhaal. Vandaar dat bijvoorbeeld bij allochtone vrouwen het percentage wiegendood zo hoog is, omdat ze 'hun gevoel volgen' en het kindje onder lagen dekentjes en kleertjes instoppen, al is het buiten 20 graden.

Tof dat je gebieden waar de medische wetenschap misschien minder ver gevorderd is even gelijktrekt met Nederland en vervolgens zegt dat wij het precies zoals daar moeten gaan doen. Heel goed gefundeerd advies. Wij weten op basis van feiten hier beter hoe het moet, maar je moet voorál je gevoel volgen.
Beste Zon,

Ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat de blauwe tong van je kindje te maken heeft met de bijvoedig. Dat kan ook puur toeval zijn. Er kan net zo goed iets heel anders aan de hand zijn.

Mijn dochter had dezelfde klachten (behalve dan dat haar tong aan de voorkant blauw zag), terwijl zij geen bijvoeding kreeg. Dit bleek toch met de bloedsomloop te maken te hebben.

Dus één tip: als je het niet vertrouwt, ga dan naar de huisarts!

Succes, Grace
Ik wilde nog even reageren op de nogal heftige reacties op mijn vraag. Volgens het CB zou ik (omdat er bij ons geen sprake is van allergiën of voedselintolerantie) vanaf 4 maanden kunnen beginnen met fruithapje. Maar dan zou mijn dochtertje wel de tekenen moeten vertonen dat ze eraan toe is. Namelijk o.a. kwijlen alsof er een kraan open staat, ons het eten uit de mond staren en sabbelen alsof het een lieve lust is. Dit was allemaal al ruim een week voordat ik haar die paar likjes appel gaf het geval. Van die likjes heeft ze wat betreft haar darmpjes in ieder geval geen last.

Toen wij allemaal nog baby waren was het niet ongebruikelijk dat baby's al met 3 maanden (of zelfs 6 weken gehoord) fruithapje kregen.

Trouwens....ik ken meiden die een baby hebben die ongeveer net zo oud zijn als mijn dochtertje en die al veel eerder hun eerste likje fruit kregen.

Ik vind dat ieder voor zich moet bepalen en haar eigen intuitie moet volgen wat dit soort dingen betreft. Ik ga ook niet oordelen over mensen die hun kind tot hun 4e jaar borstvoeding willen blijven geven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat als mijn dochtertje met 4 maanden of met 6 maanden de eerste likjes fruit had gegeven dat ze dan ook een blauwe tong zou hebben gehad.

Ik ga in ieder geval met de huisarts checken of zij weet wat die blauwe tong nou precies is.
quote:zon09 schreef op 27 april 2009 @ 13:18:

Ik wilde nog even reageren op de nogal heftige reacties op mijn vraag. Volgens het CB zou ik (omdat er bij ons geen sprake is van allergiën of voedselintolerantie) vanaf 4 maanden kunnen beginnen met fruithapje. Maar dan zou mijn dochtertje wel de tekenen moeten vertonen dat ze eraan toe is. Namelijk o.a. kwijlen alsof er een kraan open staat, ons het eten uit de mond staren en sabbelen alsof het een lieve lust is. Dit was allemaal al ruim een week voordat ik haar die paar likjes appel gaf het geval. Al deze dingen klinken mij eerder in de oren als het bijna krijgen van tandjes, ipv toe zijn aan bijvoeding Van die likjes heeft ze wat betreft haar darmpjes in ieder geval geen last. Net of je dat meteen merkt...

Toen wij allemaal nog baby waren was het niet ongebruikelijk dat baby's al met 3 maanden (of zelfs 6 weken gehoord) fruithapje kregen. Ja hoor, ik kreeg dat ook van mijn moeder. Ik heb al vanaf mijn 12e eczeem. Het is niet voor niks dat die adviezen al jaren veranderd zijn

Trouwens....ik ken meiden die een baby hebben die ongeveer net zo oud zijn als mijn dochtertje en die al veel eerder hun eerste likje fruit kregen. Ja, als mijn vrienden in de sloot springen dan doe ik dat ook

Ik vind dat ieder voor zich moet bepalen en haar eigen intuitie moet volgen wat dit soort dingen betreft. Ik ga ook niet oordelen over mensen die hun kind tot hun 4e jaar borstvoeding willen blijven geven. Dat is wel een heel ander uiterste

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat als mijn dochtertje met 4 maanden of met 6 maanden de eerste likjes fruit had gegeven dat ze dan ook een blauwe tong zou hebben gehad.

Ik ga in ieder geval met de huisarts checken of zij weet wat die blauwe tong nou precies is. Lijkt me verstandig
quote:zon09 schreef op 27 april 2009 @ 13:18:

Toen wij allemaal nog baby waren was het niet ongebruikelijk dat baby's al met 3 maanden (of zelfs 6 weken gehoord) fruithapje kregen. .

Ja en vroegah gingen de baby's in de reigwieg los op de achterbank, rookte pa en ma als ketters etc etc

En als jou vriendinnen hun kind in de sloot gooien doe jij het dan ook?

Nou dan.
Indertijd werd ons aangeraden om rond 3,5 maanden te beginnen met groente (worteltjes, boontjes; gepureerd) en zo'n anderhalve maand later met fruit. De volgorde van eerst groente en later pas fruit, daar lag met name de nadruk op.

Uit de reacties hier begrijp ik dat dit héél érg ánders ligt allemaal vandaag de dag

Enfin, het is aan TO om te bepalen wat ze daarmee doet.

Maar goed, het topic ging over de blauwe tong. Als het consultatiebureau er verder niet hysterisch op gereageerd heeft, dan zal dat vermoedelijk ook niet zo erg zijn. Bel anders voor de zekerheid even met de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven