Blauwe tong

27-04-2009 11:21 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb een dochtertje van 3,5 maanden en sinds een paar dagen heb ik het idee dat ze toe is aan meer dan flessenvoeding alleen. Heb daarom dit weekend een appeltje gestoomd en gepureerd en haar een paar likjes gegeven. Ze vond en het vindt het heerlijk dit nieuwe voedsel.

Alleen viel vandaag mij op dat het achterste van haar tong een blauwige kleur heeft. Alsof ze op een pen heeft gekauwd of alsof ze bosbessen heeft gegeten.

Heb zitten googlen maar kan wat betreft baby's niet vinden wat het is. Het enige wat ik kan vinden is dat als ze blauwe handjes, lippen en/of voetjes zou hebben iets te maken zou hebben met een slechte bloedsomloop. Dit is echter niet het geval....Het is echt alleen het achterste van haar tong die een blauwe waas heeft.

Wat betreft een dergelijke verkleuring van de tong bij volwassenen schijnt het om een verandering in de mondflora te gaan. Dochterlief heeft verder geen pijn of dergelijk en ook geen last met drinken. Ik heb dus zelf het vermoeden dat het bij haar waarschijnlijk ook verandering in de mondflora is omdat ze nu een paar likjes appel heeft gehad ipv alleen de gebruikelijke flessenvoeding.

Ben langsgeweest bij het consultatiebureau, maar die wisten ook niet wat het was.

Heeft een van jullie ook wel eens zoiets gehad? Wat is er toen mee gedaan? Ik hoor graag jullie ervaringen.

I
goede nuttige bijdrage... kan je even toelichten waarom je daar die smiley plaatst?
Stressed is just desserts spelled backwards
Overigens kan het CB heel wat zéggen, maar in hun groeiboekje staat gewoon zwart op wit dat bijvoeden bij voorkeur vanaf 6 maanden gaat. Dus als een verpleegkundige of arts iets anders zegt dan dat, dan wijken ze van hun eigen beleid af. Sowieso geen pluspunt.
omdat je jezelf wel erg tegenspreekt Maleficent, maarja maakt niet uit, iedereen heeft een blinde vlek voor zichzelf, de een komt er wat meer voor uit dan de ander ;)
Hoezo spreek ik mezelf tegen. Leg dat eens uit.

Ik heb me én ingelezen en een heel goed consultatiebureau. Dus ik weet niet wat je bedoeld. Maar ja, het is altijd leuk om iemand te bashen die het niet eens is met je.
begrijp ik ook niet helemaal hoe maleficent zichzelf tegenspreekt. Ben altijd zo jaloers op moeders die hun verse baby zo goed aanvoelen dat ze precies weten waar die met 3-4 maanden aan toe is, en dat hun intuitie zegt dat melk niet meer genoeg is. Ik mis echt die intuitie.

Hoe is het toch mogelijk dat elke keer maar weer mensen het argument blijven gebruiken, ja maar vroeger, ja maar ik kreeg ook met 6 weken liga en ik ben heel gezond,

en eowynn, wegblijven van dit soort topics,is niet goed voor je voornemen om je dagelijkse gemiddelde naar beneden te krijgen...
Kwijlen als een lopende kraan en overal op bijten is bij mijn intuïtie eerder doorkomende tandjes. Kijken naar de ouders met eten, is bij mij meer dat ze dat leuk vinden om te zien. Dus dat advies vind ik raar van het CB gezien de leeftijd van de baby.

Zun09, laat je nog weten wat de huisarts zei? Nadat ik sommige reacties las en zelf ging google-en werd ik best bezorgd. Ik hoop dat het allemaal meevalt met je kindje.
Arwen....
Maleficent, ik vind het ook een slecht idee om met 3,5 maand te gaan bijvoeden maar ik zie toch wel een tegenstelling tussen aan de ene kant zeggen:

Laat me raden, jij vindt de adviezen van het consultatiebureau ook allemaal maar dom gezeur.

en aan de andere kant:

Ik doe helemaal niet precies wat TO doet ,ik neem geen achterhaalde domme adviezen aan van het CB.

(Feesie trekt zich snel weer terug uit deze discussie die zij al 30 seconden na plaatsing van OP tot in detail kon voorspellen)
mahna mahna tuduuuudududu
Ja oke dat bedoelen jullie. Ik snapte het al niet.

Tja, ik heb gewoon een goed CB, en ik neem van hun wel advies aan, omdat ze goed op de hoogte zijn van de laatste WHO-richtlijnen. En ik ga er dus vanuit gemakshalve dat de meeste CB's met goede adviezen komen, daarom vond ik het advies aan TO wel heel raar, om met deze 'tekenen' te constateren dat een kind toe is aan vaste voeding. Temeer omdat in het groene boekje (wat uitgedeeld wordt door het CB), hele andere dingen staan tav vaste voeding geven.
.
quote:Eowynn_ schreef op 27 april 2009 @ 11:40:

Google eens iets zinnigs, zou ik zeggen, zoals de juist leeftijd voor bijvoeding..... Hoef je je ook geen zorgen te maken om de kleur van haar tong.Lekker wijf
quote:_niesje_ schreef op 27 april 2009 @ 12:50:

Het zal wel gewoon met de mondflora te maken hebben!

Jullie meningen zijn wel erg kort door de bocht, want in landen zoals zuid-Amerika (en andere landen ook) krijgen kinderen jonger dan 4 maanden bijv. al likjes met de vinger van het (avond)eten mee en die kindjes worden ook allemaal groot, als je naar alle regeltjes zou moet luisteren (vooral hier in NL, wat elkaar heel vaak tegen spreekt of zogenaamde goedbedoelde adviezen die het allemaal beter weten wat je om de oren vliegt) dan mag je zowat helemaal niks met je kindje! Gewoon op je eigen gevoel af gaan, want je weet uiteindelijk zelf wel wat t beste is voor je kindje (moedergevoel/intuitie) en wat je kindje zelf aangeeft, die heeft tenslotte 9 maanden in jouw buikje gezeten en elk kind is verschillend. En nee ik ben niet tegen alle adviezen/regeltjes, sommige zijn juist hartstikke goed, maar als ouder kijk je toch wat het beste bij jou en je kindje aansluit en voor hetzelfde geld had ze met 6 maanden of ouder ook een blauwe tong gekregen.............Heeft niks met regeltjes in Nederland te maken. Het is een advies van de WHO. WORLD Health Organisation.
quote:Omen schreef op 27 april 2009 @ 13:28:

[...]

Dus ze mag niet op haar intuitie afgaan, maar ook niet op het consultatiebureau? Zou ze misschien beter af zijn wanneer ze jou voortaan raadpleegt?Nee uiteraard niet, maar het is nogal vreemd te noemen dat vrouwen zich tijdens de zwangerschap ontzettend over allerlei kwaaltjes, verschijnselen, bevallingsvoortekenen, bevallingen etc. in lezen, maar als het kind eenmaal geboren is, zich niet bezig houden met iets essentieels als babyvoeding.
quote:arwen173 schreef op 27 april 2009 @ 15:04:

en eowynn, wegblijven van dit soort topics,is niet goed voor je voornemen om je dagelijkse gemiddelde naar beneden te krijgen...Nee blijven. Ik vind het namelijk helemaal niet leuk als Eow wegblijft
quote:Star schreef op 27 april 2009 @ 18:36:

[...]

Heeft niks met regeltjes in Nederland te maken. Het is een advies van de WHO. WORLD Health Organisation.AMEN!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Star schreef op 27 april 2009 @ 18:40:

[...]

Nee uiteraard niet, maar het is nogal vreemd te noemen dat vrouwen zich tijdens de zwangerschap ontzettend over allerlei kwaaltjes, verschijnselen, bevallingsvoortekenen, bevallingen etc. in lezen, maar als het kind eenmaal geboren is, zich niet bezig houden met iets essentieels als babyvoeding.Dat vind ik ook wel typisch. Als je als zwangere vrouw in gezelschap een broodje filet gaat eten of een sigaret gaat roken dan valt iedereen over je heen (nee, ik heb het niet uitgeprobeerd) en als je je kind eerder dan de aangeraden 6 maanden bijvoeding gaat geven dan is dat "intuitie" en mag je je daar niet mee bemoeien.

je mag je er wel mee bemoeien,maar het is de toon......

en TO als je je zorgen maakt, ga naar de huisarts
Even ter iedereen geruststelling. Heb vanmiddag de huisarts gebeld en meteen langsgeweest. Huisarts heeft dochtertje helemaal nagekeken (waaronder ook naar het hartje geluisterd). Verkleuring van de tong heeft niets met haar hart te maken. Volgens mijn huisarts kan het toeval zijn dat haar tong een blauwe waas heeft een paar dagen nadat ik haar wat likjes appel hebben gegeven. Gezien het feit dat bij mij en bij mijn man geen allergiën voorkomen, kon volgens de huisarts die likjes geen kwaad. Huisarts ziet niet een 1 op 1 verband met de appel. Volgens de huisarts hoef ik me in ieder geval niet ongerust te maken en zou het vanzelf over moeten gaan.
Domme huisarts. Heeft niks met allergien te maken, maar met darmen die nog niet klaar zijn voor vast voedsel. Zoals Mal zo mooi zei; het heet niets voor niets een zuigeling.
En hee, bij mijn vader en moeder kwamen ook geen allergien voor, maar bij mij wel. Rara hoe kan dat dan?
Dat is goed nieuws dat het niks ernstigs is!

Iedereen loopt wel te geinen maar het zal maar een hartklacht oid zijn.

quote:Star schreef op 27 april 2009 @ 21:39:

En hee, bij mijn vader en moeder kwamen ook geen allergien voor, maar bij mij wel. Rara hoe kan dat dan?Dat was het Grote Appelmoes Monster...!
Damn, ik dacht altijd dat ik ontsproten was uit het vliegende spaghettimonster!
quote:Star schreef op 27 april 2009 @ 21:39:

En hee, bij mijn vader en moeder kwamen ook geen allergien voor, maar bij mij wel. Rara hoe kan dat dan?Bij mij ook. Ik ben de enige in de familie die eczeem heeft. Mijn man is de enige van zijn familie met een heftige koemelkallergie. Het kan zomaar ineens ontstaan.
Maar ik ben blij voor je dat de huisarts er niks ergs in zag. Dat is fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven