Vaderdag in deze tijd

03-06-2020 19:43 98 berichten
Vandaag punt op de agenda van de vergadering waar de meningen nogal over verdeeld waren. Vaderdag.

Binnen ons onderwijs hebben de belangrijkste vakken nu even voorrang op alle andere zaken op school. Dus kwam de vraag of we wel vaderdagcadeautjes zouden maken. De één vond het niet nodig want we deden immers ook niets aan Moederdag, behalve dan wat linkjes met ideetjes. De ander vond het juist heel belangrijk om gewone dingen nu weer gewoon door te laten gaan, ik vond het ook dat we dat gewoon moesten doen, maar een ander wilde sowieso wel eens met elkaar brainstormen of het überhaupt nog van deze tijd was. Meningen van ouders hebben we (nog) niet kunnen/willen vragen. Eén ongevraagde mening gehad van een gescheiden ouder, die het niet nodig vond omdat zij ook niets met Moederdag had gekregen. Verder ook nog wat kinderen op school die geen vader hebben die een rol speelt in hun leven, dus dat is elk jaar sowieso al een puntje van aandacht.

Dus ik dacht, laat ik eens wat anonieme meningen vragen.

Vaderdag wel of niet dit jaar ? Vaderdag én Moederdag sowieso achterhaald

Totaal aantal stemmen: 170

Nu geen Vaderdag, want Moederdag was er ook niet. (1%)
Wel Vaderdag, want zsm terug naar normaal. (45%)
Nu geen Vaderdag want onderwijs is belangrijker (7%)
V-dag en M-dag gewoon zou houden, want zo leuk (25%)
Van mij mag die hele poppenkast afgeschaft (21%)
Phineas schreef:
03-06-2020 19:57
Trouwens, het doet er toch helemaal niet toe wat ouders ervan vinden? Het gaat toch om wat de kinderen ervan vinden? Kijkend naar die van mij vinden ze het leuk om ons iets te geven.

Dat is zeker waar, ouders hebben helaas wel altijd een uitgesproken mening over dit soort dingen en steken die dan niet onder stoelen of banken.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 20:01
Dat is zeker waar, ouders hebben helaas wel altijd een uitgesproken mening over dit soort dingen en steken die dan niet onder stoelen of banken.
Gewoon niet om vragen, die mening. Als ze het zelf beter weten dan knutselen ze zelf maar iets. En als ze vinden dat het kind dat knutseluurtje beter had kunnen spenderen aan rekenen gaat niemand hen tegenhouden om op zaterdagmiddag te rekenen met hun spruit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Pandax schreef:
03-06-2020 19:51
Op de school van mijn kinderen wordt niet aan vader- of moederdag gedaan.

Hier ook niet, ik wist niet dat dat nog gebeurde op basisscholen.
Ik heb wel wat knutsels gekregen in het verleden, maar die waren dan gemaakt op het kdv of de bso.
Pien252 schreef:
03-06-2020 19:58
Als je terugdenkt aan toen je zelf nog op de basisschool zat: hoe leuk was het om je zelfgemaakte prullaria aan je vader of moeder te geven, nadat je het eerst heel goed (album) verstopt had thuis.
Verder is het een ‘feestdag’ die overal ter wereld gevierd wordt, ik vind het wel goed dat school aan dit soort dingen kort aandacht schenkt.
Koppel het maken van een vaderdag/moederdagkado aan het uurtje knutselen/tekenen/handvaardigheid, en er gaat geen tijd verloren.

Dat zijn op dit moment de vakken waar wat minder tijd voor wordt ingepland en zonder cadeautjes kun je wel meer inhoud aan het vak geven. Knutselen en teken zijn geen tijdvulling maar echt een schoolvak waar je iets van leert, en wat tijdens de afgelopen weken ook al te weinig aandacht heeft gehad.
Poppy_del_Rio schreef:
03-06-2020 20:03
Hier ook niet, ik wist niet dat dat nog gebeurde op basisscholen.
Ik heb wel wat knutsels gekregen in het verleden, maar die waren dan gemaakt op het kdv of de bso.

Waarom zou dat niet meer gebeuren anno 2020?
lemoos2 schreef:
03-06-2020 20:03
Gewoon niet om vragen, die mening. Als ze het zelf beter weten dan knutselen ze zelf maar iets. En als ze vinden dat het kind dat knutseluurtje beter had kunnen spenderen aan rekenen gaat niemand hen tegenhouden om op zaterdagmiddag te rekenen met hun spruit.

Ongevraagde mening worden natuurlijk ook gewoon gedeeld.
Lopervanhiernaardaar schreef:
03-06-2020 19:51
Al die zooi.
Lijkt me dat dit jaar sowieso leervakken moeten prevaleren, en dan volgend jaar gewoon achterwege laten.
Inderdaad dit. Het is echt goed bedoeld al die knutsels, maar ik krijg het liefste ontbijt op bed, een bloemetje en een tekening die mijn man ook prima met ze kan maken. Die laatste kan ik in een doosje doen en neemt niet zo veel ruimte in.

Doet me eraan denken: Op de BSO van mijn kinderen maakte ze het liefst elke dag knutsels op grote A2 stukken karton (geen wonder dat die BSO zo duur was). Serieus, waar moeten we dat laten?
Star3 schreef:
03-06-2020 20:05
Waarom zou dat niet meer gebeuren anno 2020?

Geen idee, ik ging uit van de situatie hier, waar het niet gebeurt.
Andersom schreef:
03-06-2020 20:01
Dat is zeker waar, ouders hebben helaas wel altijd een uitgesproken mening over dit soort dingen en steken die dan niet onder stoelen of banken.
Oh ja getsie, die ouders weer. Af-schu-we-lijk.
Eames6 schreef:
03-06-2020 20:07
Inderdaad dit. Het is echt goed bedoeld al die knutsels, maar ik krijg het liefste ontbijt op bed, een bloemetje en een tekening die mijn man ook prima met ze kan maken. Die laatste kan ik in een doosje doen en neemt niet zo veel ruimte in.

Doet me eraan denken: Op de BSO van mijn kinderen maakte ze het liefst elke dag knutsels op grote A2 stukken karton (geen wonder dat die BSO zo duur was). Serieus, waar moeten we dat laten?

Ik heb een grote dekenkist met zowel mijn eigen knutsels/tekeningen van vroeger als de knutsels/tekeningen van mijn kinderen.
SallySpectra* schreef:
03-06-2020 20:09
Oh ja getsie, die ouders weer. Af-schu-we-lijk.

Je plaat blijft hangen.
Star3 schreef:
03-06-2020 20:10
Ik heb een grote dekenkist met zowel mijn eigen knutsels/tekeningen van vroeger als de knutsels/tekeningen van mijn kinderen.

Dit dus, en verder hoef je niet alles te bewaren. Ik heb van de kinderen van elk jaar een aantal bijzondere dingen bewaard, en veel dingen ook gewoon weg gedaan. Ze hebben alle drie een platte map op A2 formaat en een verhuisdoos voor ruimtelijk werk.
Eames6 schreef:
03-06-2020 20:07
Doet me eraan denken: Op de BSO van mijn kinderen maakte ze het liefst elke dag knutsels op grote A2 stukken karton (geen wonder dat die BSO zo duur was). Serieus, waar moeten we dat laten?
Doet me er ook nog aan denken: ik vindt knutselen an sich wel heel leuk en belangrijk. Gisteren hebben we hier nog een grote raket geknutseld. Ik zeg er van te voren wel altijd duidelijk bij dat We niet alles kunnen bewaren en dat ik het dan en dan weg ga gooien. Ik maak er dan wel altijd een foto van.
Andersom schreef:
03-06-2020 20:10
Je plaat blijft hangen.
Anders die van jou wel.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
03-06-2020 20:07
I: Op de BSO van mijn kinderen maakte ze het liefst elke dag knutsels op grote A2 stukken karton (geen wonder dat die BSO zo duur was). Serieus, waar moeten we dat laten?
Maak er een foto van en pleur ze weg
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Vaderdagknutselen hoeft toch ook geen hele ochtend te duren ?

Afbeelding

15 minuutjes , zoiets ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me best voorstellen dat niet elk kind op school een vader en een moeder heeft. De moeders die ik ken hebben vader/moederdag onderling verdeeld (2 moeders).
Het is in het stabiele relaties ook reden voor onrust, want moet de vriendin van papa ook iets voor moederdag?

Eigenlijk is dat vooral aan de ouders, om dat goed te regelen. Als ze dan komen klagen bij de juf dat het niet eerlijk is dat ze als bewust alleenstaande moeder niet mee kan doen aan Vaderdag. Maar dat kan juist wel, want kind mag zelf bepalen voor wie hij iets maakt. Alsnog voor BAM, of voor die ene huisvriend.

Mijn kinderen deden vaak een tekening en een gedichtje. Spannend voor ze, maar ook heel trots.

Edit: net als bij Sinterklaas is er een natuurlijk verloop. Ik geef mijn moeder geen gekleide vaas meer. Op school is het voor de bovenbouw toch ook anders?
madderijn wijzigde dit bericht op 03-06-2020 20:21
10.35% gewijzigd
Vorige maand konden de ouders het ook zelf oplossen het lijkt mij een prima idee om het aan de ouders terug te geven het is een prive ding maken zw ook knutselwerkjes thuis vorige maand kon het ook prima toen de schlen dicht waren.
blijfgewoonbianca schreef:
03-06-2020 20:18
Vaderdagknutselen hoeft toch ook geen hele ochtend te duren ?

Afbeelding

15 minuutjes , zoiets ?

Leuk idee! Ben ik nu ook naar op zoek, dingen die echt heel weinig tijd gaan kosten en die van te voren ook niet veel tijd vragen in voorbereiding.
Alle reacties Link kopieren
Voordat het moederdag is knutselen kinderen bij ons op school 3 cadeautjes die ingepakt worden en waarvan ze dan zelf kunnen kiezen aan wie ze het geven. Ik geloof dat alle ouders zich hierin konden vinden, we doen dit nu een aantal jaar. Dit jaar niet i.v.m. de sluiting, dus dit jaar geen vaderdagcadeaus of moederdagcadeaus.
Gatinmijnsok schreef:
03-06-2020 20:22
Voordat het moederdag is knutselen kinderen bij ons op school 3 cadeautjes die ingepakt worden en waarvan ze dan zelf kunnen kiezen aan wie ze het geven. Ik geloof dat alle ouders zich hierin konden vinden, we doen dit nu een aantal jaar. Dit jaar niet i.v.m. de sluiting, dus dit jaar geen vaderdagcadeaus of moederdagcadeaus.

Leuk idee, wel benieuwd waarom drie en geen twee cadeautjes? Wij hadden voor Moederdag ook iets groepsdoorbroken willen doen, konden kinderen zelf kiezen wat ze gingen maken. Konden de oudste kinderen de kleintjes helpen.
Joh, laat ze allemaal een mooie kei beschilderen (al zul je die bij jullie minder snel vinden dan bij ons) en schrijf er "voor een kei van een papa" op.
Mijn dochters maakten een keer een fotolijstje van macaroni om een ingelijste foto van zichzelf met een plaksnorretje erop met de tekst "papa, met jou zit het wel snor!"

Kleine moeite, groot gebaar.

Ingewikkelde gezinssamenstellingen zijn verder niet per se de zaak van de juffen. Ik was een halfwees, dus maakte ik iets voor mijn grootouder, in plaats van ouder. Dat vond niemand gek.
Andersom schreef:
03-06-2020 20:21
Leuk idee! Ben ik nu ook naar op zoek, dingen die echt heel weinig tijd gaan kosten en die van te voren ook niet veel tijd vragen in voorbereiding.
Een Vaderdag bingokaart?
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
03-06-2020 20:22
Voordat het moederdag is knutselen kinderen bij ons op school 3 cadeautjes die ingepakt worden en waarvan ze dan zelf kunnen kiezen aan wie ze het geven. Ik geloof dat alle ouders zich hierin konden vinden, we doen dit nu een aantal jaar. Dit jaar niet i.v.m. de sluiting, dus dit jaar geen vaderdagcadeaus of moederdagcadeaus.
Wat leuk verzonnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een poppenkast, maar als die kleintjes (4- 7 jaar, dan zetten ze zich er bewust voor in) dit nou leuk vinden dan kan dit toch gewoon doorgaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven