Vaderdag in deze tijd

03-06-2020 19:43 98 berichten
Vandaag punt op de agenda van de vergadering waar de meningen nogal over verdeeld waren. Vaderdag.

Binnen ons onderwijs hebben de belangrijkste vakken nu even voorrang op alle andere zaken op school. Dus kwam de vraag of we wel vaderdagcadeautjes zouden maken. De één vond het niet nodig want we deden immers ook niets aan Moederdag, behalve dan wat linkjes met ideetjes. De ander vond het juist heel belangrijk om gewone dingen nu weer gewoon door te laten gaan, ik vond het ook dat we dat gewoon moesten doen, maar een ander wilde sowieso wel eens met elkaar brainstormen of het überhaupt nog van deze tijd was. Meningen van ouders hebben we (nog) niet kunnen/willen vragen. Eén ongevraagde mening gehad van een gescheiden ouder, die het niet nodig vond omdat zij ook niets met Moederdag had gekregen. Verder ook nog wat kinderen op school die geen vader hebben die een rol speelt in hun leven, dus dat is elk jaar sowieso al een puntje van aandacht.

Dus ik dacht, laat ik eens wat anonieme meningen vragen.

Vaderdag wel of niet dit jaar ? Vaderdag én Moederdag sowieso achterhaald

Totaal aantal stemmen: 170

Nu geen Vaderdag, want Moederdag was er ook niet. (1%)
Wel Vaderdag, want zsm terug naar normaal. (45%)
Nu geen Vaderdag want onderwijs is belangrijker (7%)
V-dag en M-dag gewoon zou houden, want zo leuk (25%)
Van mij mag die hele poppenkast afgeschaft (21%)
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 03-06-2020 20:41
4.06% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier tijdens de sluiting toch een zelf geknutseld moederdag cadeau gekregen. De kleuterjuffen hadden een knutselpakket met aanwijzingen voor de vaders meegegeven bij het thuiswerk pakket. En de andere leerkrachten hadden in een instructiefilmpje met materiaal dat iedereen wel in huis heeft een opdracht gegeven.

Dus ja... hier verwacht ik wel een geknutseld vaderdagcadeau. Ik had het ook prima thuis willen maken in de afgelopen weken overigens. Maar denk dat ze het op school doen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ladylemonade.nl/toververf-b ... xperiment/

“ magische verf “ . Donkerblauw karton, paar sterretjes en een grote, ronde maan.
Zet je eronder “ ik hou van je tot aan de maan en weer terug “.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De kinderen (6, 8, 10) leven hier wel helemaal naar vader en moederdag toe. Op school is ooit bedacht dat ze vanaf groep 5 geen knutsels meer maken voor vader/moederdag en dat vinden ze heel erg stom. Nu maken ze thuis wat. Ze vinden het heel leuk om mij (en hun vader) wat te geven :heart: Ik zou als school zo'n dag voor kinderen niet onderschatten en wél wat doen :)
blijfgewoonbianca schreef:
03-06-2020 20:40
Afbeelding

Ha ha, leuk in deze tijd, nog vier kier handen wassen erbij om de kleuren niet door elkaar te mengen. En ze wassen al zeven keer verplicht hun handen, naast toiletbezoek.
Jaren geleden werkte ik op een babygroep met rond moederdag veel kleine baby’s, die ook veel van onze aandacht vroegen oa huilbaby’s.
Toen besloten niks aan moederdag te doen omdat wij de kinderen en hun welzijn belangrijker vonden dan een haastig gemaakte knutsel wat ons veel tijd kostte, tijd die we liever besteedden aan aandacht voor de kleintjes.
Er zijn toen zelfs officiële klachten in gediend omdat we niks voor moederdag hadden gemaakt.
Ik ben nog steeds van mening dat wij juist hebben gehandeld en ik snap de ouders nog steeds niet dat zij meer waarde hechten aan iets dat de leidsters hebben gemaakt dan aan het feit dat we hun kind goed hebben verzorgd entijd en liefde hebben gegeven.
Ik vind dat ouders er niet zomaar vanuit kunnen gaan dat er op school en in de kinderopvang altijd dit soort knutsels worden gemaakt.
Leuk als het is gebeurd, ook oke als er belangrijkere zaken op het programma staan.
Alle reacties Link kopieren
Iets verven met scheerschuim.



https://jufmaike.nl/verven-met-scheerschuim/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 20:49
Ha ha, leuk in deze tijd, nog vier kier handen wassen erbij om de kleuren niet door elkaar te mengen. En ze wassen al zeven keer verplicht hun handen, naast toiletbezoek.
O, ja. Niet aan gedacht.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij als school hebben tijdens de sluiting telkens “huiswerk”pakketjes gemaakt, voor moederdag dus een extra pakketje in een dichte envelop, via foto’s hebben we stap voor stap het werkje uitgelegd (met bijbehorende materialen uiteraard). De moeders konden dit erg waarderen. Van mijn eigen kinderen heb ik ook zo moederdagcadeautjes gehad. Dus ja wij gaan in de komende twee weken ook voor de vaders aan het knutselen, het is nou ook weer niet dat het uren onderwijstijd in beslag neemt
Eén ongevraagde mening gehad van een gescheiden ouder, die het niet nodig vond omdat zij ook niets met Moederdag had gekregen.
Tjongejonge zeg, wat een zure mossel. Dus omdat ex tijdens Corona niet met de kinderen voor haar heeft hoeven knutselen mogen de kinderen nu op school niets voor vader knutselen? Dan ben je wel heel bitter.
Star3 schreef:
03-06-2020 19:45
Als er tijd voor is; lekker knutselen.
Nou dit. En anders niet, dan doe ik het zelf.

Mijn man moest wel zelf aan de slag met de kinderen. En hij heeft een hekel aan knutselen. Dat was best vermakelijk toen hij erachter kwam dat hij het zelf moest doen. :proud:
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 20:56
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor maken gestemd, ik ben zo'n ouder die moederdag en vaderdag onwijs leuk vindt :-D . Cadeautjes hoef ik niet, maar zo'n knutsel van de kinderen..superleuk. En dan die snoetjes erbij :heart: .
Niet alles hoeft zo efficiënt mogelijk, laat er ook een beetje lol zijn.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
menta schreef:
03-06-2020 20:56
Ik heb voor maken gestemd, ik ben zo'n ouder die moederdag en vaderdag onwijs leuk vindt :-D . Cadeautjes hoef ik niet, maar zo'n knutsel van de kinderen..superleuk. En dan die snoetjes erbij :heart: .
Niet alles hoeft zo efficiënt mogelijk, laat er ook een beetje lol zijn.

Dat voorop, maar drie keer een uur, wat we vorig jaar hebben gedaan, dat kan nu echt niet.
Alle reacties Link kopieren
tantetilly schreef:
03-06-2020 20:50
Jaren geleden werkte ik op een babygroep met rond moederdag veel kleine baby’s, die ook veel van onze aandacht vroegen oa huilbaby’s.
Toen besloten niks aan moederdag te doen omdat wij de kinderen en hun welzijn belangrijker vonden dan een haastig gemaakte knutsel wat ons veel tijd kostte, tijd die we liever besteedden aan aandacht voor de kleintjes.
Er zijn toen zelfs officiële klachten in gediend omdat we niks voor moederdag hadden gemaakt.
Ik ben nog steeds van mening dat wij juist hebben gehandeld en ik snap de ouders nog steeds niet dat zij meer waarde hechten aan iets dat de leidsters hebben gemaakt dan aan het feit dat we hun kind goed hebben verzorgd entijd en liefde hebben gegeven.
Ik vind dat ouders er niet zomaar vanuit kunnen gaan dat er op school en in de kinderopvang altijd dit soort knutsels worden gemaakt.
Leuk als het is gebeurd, ook oke als er belangrijkere zaken op het programma staan.
Op een echte babygroep is het misschien nog iets anders, maar ook die kleintjes vinden ‘schilderen’ of tekenen vaak geweldig. Mijn dochter is 1,5 en wordt echt heel blij van verven. Dus als het je om haar welzijn te doen is, draag je daar prima aan bij met een knutselwerkje voor Moederdag. Met ze knutselen is juíst het soort tijd en aandacht waarvan ik hoop dat ze dat aan mijn kind geven. Het zou mij als ouder dus niet gaan om dat gemiste kunstwerk (inderdaad, ik kan heel goed zonder), maar wel om dat jullie blijkbaar geen tijd hebben voor leuke dingen omdat je alleen met zorg bezig bent. Dat zou ik wel een beetje zorgwekkend vinden.

Op scholen geldt wat mij betreft een beetje hetzelfde. Niks doen zou voor veel kinderen betekenen ‘weer iets dat niet doorgaat’. Die ene rekenles missen ze een stuk minder denk ik.
(Ik zou het overigens best begrijpen als een juf/meester zou zeggen ‘sorry, we zijn zo druk geweest met online lessen, school herinrichten, weer iets anders qua planning enz, dat het bedenken van een knutsel er bij ingeschoten is.’ Iedereen doet wat hij kan, en als het echt niet lukt, dat is dat zo. Maar het argument ‘want dan missen ze weer een les’ vind ik minder sterk).
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn kinderen wordt niets geknutseld met vaderdag, moederdag of wat voor dag dan ook. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou niets doen. Alles waarmee de werkdruk kunt verlagen lijkt me prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
captain_hindsight schreef:
03-06-2020 20:55
Nou dit. En anders niet, dan doe ik het zelf.

Mijn man moest wel zelf aan de slag met de kinderen. En hij heeft een hekel aan knutselen. Dat was best vermakelijk toen hij erachter kwam dat hij het zelf moest doen. :proud:
Ik hoorde heel Corona lang vooral ouders klagen over dat geknutsel. Heel veel mensen hebben echt een hekel aan knutselen. Ik ook, maar ik heb geen kinderen.

Vooral de vriendin die de eerste quarantaineweek moest brooddeegknutselen met hun kleuter heeft het er nu nog over, haha!
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:03
11.70% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
03-06-2020 20:57
Afbeelding

oh wat gaaf deze! Dank je wel. Ik had al zitten Pinteresten, kan nu bijna niet meer kiezen.
nausicaa schreef:
03-06-2020 21:00
Op een echte babygroep is het misschien nog iets anders, maar ook die kleintjes vinden ‘schilderen’ of tekenen vaak geweldig. Mijn dochter is 1,5 en wordt echt heel blij van verven. Dus als het je om haar welzijn te doen is, draag je daar prima aan bij met een knutselwerkje voor Moederdag. Met ze knutselen is juíst het soort tijd en aandacht waarvan ik hoop dat ze dat aan mijn kind geven. Het zou mij als ouder dus niet gaan om dat gemiste kunstwerk (inderdaad, ik kan heel goed zonder), maar wel om dat jullie blijkbaar geen tijd hebben voor leuke dingen omdat je alleen met zorg bezig bent. Dat zou ik wel een beetje zorgwekkend vinden.

Op scholen geldt wat mij betreft een beetje hetzelfde. Niks doen zou voor veel kinderen betekenen ‘weer iets dat niet doorgaat’. Die ene rekenles missen ze een stuk minder denk ik.
(Ik zou het overigens best begrijpen als een juf/meester zou zeggen ‘sorry, we zijn zo druk geweest met online lessen, school herinrichten, weer iets anders qua planning enz, dat het bedenken van een knutsel er bij ingeschoten is.’ Iedereen doet wat hij kan, en als het echt niet lukt, dat is dat zo. Maar het argument ‘want dan missen ze weer een les’ vind ik minder sterk).

Dat was inderdaad ook mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 20:59
Dat voorop, maar drie keer een uur, wat we vorig jaar hebben gedaan, dat kan nu echt niet.
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
03-06-2020 21:06
Afbeelding

Stop! Ik kan niet meer kiezen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Van mij hoeft het niet zo nodig, maar mijn 6 jarige heeft zich echt Zorgen gemaakt over het niet knutselen van een moederdagkadootje. Gelukkig bleek dat je dat ook thuis kon doen, maar daar had ze eerst niet bij stil gestaan. Ik zou dus voor die leeftijdsgroep wel iets simpels fröbelen.

Dit is ook doodsimpel (als je bereid bent de sleutelhangers te kopen)
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 20:04
Dat zijn op dit moment de vakken waar wat minder tijd voor wordt ingepland en zonder cadeautjes kun je wel meer inhoud aan het vak geven. Knutselen en teken zijn geen tijdvulling maar echt een schoolvak waar je iets van leert, en wat tijdens de afgelopen weken ook al te weinig aandacht heeft gehad.
Misschien denk ik er iets te makkelijk over hoor, maar kun je niet iets doen waarin je dit combineert? Een vaderdagcadeautje maken dat niet prefab/tijdvulling is maar waar ze echt wat van leren? Waarom kun je meer inhoud aan het vak geven zonder cadeautjes?
elein schreef:
03-06-2020 21:13
Van mij hoeft het niet zo nodig, maar mijn 6 jarige heeft zich echt Zorgen gemaakt over het niet knutselen van een moederdagkadootje.
Wat zoet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven