Vaderdag in deze tijd

03-06-2020 19:43 98 berichten
Vandaag punt op de agenda van de vergadering waar de meningen nogal over verdeeld waren. Vaderdag.

Binnen ons onderwijs hebben de belangrijkste vakken nu even voorrang op alle andere zaken op school. Dus kwam de vraag of we wel vaderdagcadeautjes zouden maken. De één vond het niet nodig want we deden immers ook niets aan Moederdag, behalve dan wat linkjes met ideetjes. De ander vond het juist heel belangrijk om gewone dingen nu weer gewoon door te laten gaan, ik vond het ook dat we dat gewoon moesten doen, maar een ander wilde sowieso wel eens met elkaar brainstormen of het überhaupt nog van deze tijd was. Meningen van ouders hebben we (nog) niet kunnen/willen vragen. Eén ongevraagde mening gehad van een gescheiden ouder, die het niet nodig vond omdat zij ook niets met Moederdag had gekregen. Verder ook nog wat kinderen op school die geen vader hebben die een rol speelt in hun leven, dus dat is elk jaar sowieso al een puntje van aandacht.

Dus ik dacht, laat ik eens wat anonieme meningen vragen.

Vaderdag wel of niet dit jaar ? Vaderdag én Moederdag sowieso achterhaald

Totaal aantal stemmen: 170

Nu geen Vaderdag, want Moederdag was er ook niet. (1%)
Wel Vaderdag, want zsm terug naar normaal. (45%)
Nu geen Vaderdag want onderwijs is belangrijker (7%)
V-dag en M-dag gewoon zou houden, want zo leuk (25%)
Van mij mag die hele poppenkast afgeschaft (21%)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 20:59
Dat voorop, maar drie keer een uur, wat we vorig jaar hebben gedaan, dat kan nu echt niet.
Ja maar het gaat niet om de mooiheid van de knutsel, dus iets wat sneller klaar is, is ook hartstikke leuk.
nicole123 schreef:
03-06-2020 21:15
Misschien denk ik er iets te makkelijk over hoor, maar kun je niet iets doen waarin je dit combineert? Een vaderdagcadeautje maken dat niet prefab/tijdvulling is maar waar ze echt wat van leren? Waarom kun je meer inhoud aan het vak geven zonder cadeautjes?

Meestal nemen we dan meer tijd, dus nu dan meer weken aan iets werken. Dan staat de creativiteit meer voorop. Bij een cadeautje wil je toch nog wel iets maken dat herkenbaar is en er toch nog enigszins 'goed' uit ziet.

De tijd ontbreekt ook om met halve klassen aan de knutsel te gaan, wat we anders wel doen. Zolang de kinderen maar twee dagen kwamen werd er niet geknutseld.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
03-06-2020 21:00
Niks doen zou voor veel kinderen betekenen ‘weer iets dat niet doorgaat’. Die ene rekenles missen ze een stuk minder denk ik.
(Ik zou het overigens best begrijpen als een juf/meester zou zeggen ‘sorry, we zijn zo druk geweest met online lessen, school herinrichten, weer iets anders qua planning enz, dat het bedenken van een knutsel er bij ingeschoten is.’ Iedereen doet wat hij kan, en als het echt niet lukt, dat is dat zo. Maar het argument ‘want dan missen ze weer een les’ vind ik minder sterk).
Dit ook ja. Mijn kinderen van 5 en 7 houden helemaal niet zo van knutselen, maar van iets knutselen voor moederdag of vaderdag zijn ze helemaal vol. Voor hen is dat heel groots en belangrijk (vooral het geheimhouden, wat ze dan bijna niet lukt: "Mama, ik heb vandaag niks geknutseld hoor en je mag NIET in die la kijken!"). Ik kan me wel voorstellen dat je het voor kinderen die niet de traditionele vader en moeder hebben liever zou afschaffen of aanpassen (bijv. 2 cadeautjes voor mensen naar keuze), maar dat zou ik dan juist niet nu dit jaar doen nu er al zoveel niet door is gegaan en veel dingen nog steeds niet doorgaan de komende tijd.

Mijn kinderen hebben overigens voor moederdag wel ook iets gemaakt, daar hadden we instructies voor gekregen van hun juffen en meester.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft overigens geen vader, en nu op de opvang iets voor opa geknutseld. Daar vindt ze zelf nog niks van (te jong), maar ik weet van andere minder traditionele gezinnen dat het heel vaak zo gaat. Een kindje met twee moeders had gewoon twee knutsels voor Moederdag en met Vaderdag voor opa. Ze zijn tegenwoordig wel wat gewend op scholen ;) .
Ik zou er overigens wel alle begrip voor hebben als school het inderdaad zou afschaffen vanwege de thuissituatie van de andere kinderen die verdrietig zouden zijn vanwege het gemis van een vader of een moeder. Dan knutselen we het voortaan gewoon zelf voor elkaar. Mijn vriend met iets meer tegenzin dan ik, maar een pasta ketting moet ook hem gewoon wel gaan lukken,
Alle reacties Link kopieren
Knutselen is ook onderwijs! Handvaardigheid of tekenen staat hopelijk gewoon op het rooster. Dit kan je mooi koppelen aan vaderdag!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een vaderdagcadeautje. Of nouja, een knutsel. Voor wie dan ook.

Ik benoem in deze periode altijd wel dat vaderdag er aan zit te komen. Dat we allemaal iets maken. En dat je zelf kan kiezen of je dat aan je vader/moeder/tante/opa/buurvrouw/vriendje geeft.

En is het meuk? Vast en zeker. Maar kinderen vinden het leuk, zijn trots en het hoort er voor velen echt bij.

Als ik zie hoe enthousiast mijn eigen kinderen zijn over hun zelfgemaakte frutsels en hoe geheimzinnig ze die zooi verstoppen... dat vind ik leuk voor hen.

Nou èn dat we dit jaar voor Moederdag niets konden maken, net of je dan geen aandacht aan Vaderdag mag besteden. Dat vind ik kleutergedrag.

In mijn eigen klas maken de kinderen overigens twee dingen. Eventueel de ene voor moeders en de ander voor vaders (of alletwee voor henzelf of voor wie dan ook).
Ik ben zelf enorm van het didactische, zou het liefste de hele dag taal, rekenen en spelling doen. Maar dat trekken die kinderen toch niet, tussendoor moet er ook echt wel iets vrijers en creatievers aan bod komen. Dus die 1-2 uurtjes voor een vaderdagknutsel moeten toch wel te realiseren zijn?

De afgelopen jaren best grappige (en soms ook zinvolle) dingen gedaan.
Een keer een cookie in a jar voor Moederdag (om samen te maken), kids versieren een pot en maken zelf het etiket en recept voor erbij. Meten, wegen, beetje creativiteit.

Voor vaderdag een keer een dambord gemaakt, damstenen van strijkkralen en zelf van oude lapjes stof een zakje genaaid om de stenen in te bewaren. Dit kostte best tijd, maar de kinderen leerden er ook echt wel van.
blogbabe schreef:
03-06-2020 21:32
Knutselen is ook onderwijs! Handvaardigheid of tekenen staat hopelijk gewoon op het rooster. Dit kan je mooi koppelen aan vaderdag!

Als iemand het met je eens is, ben ik het hoor! Maar sinds de kinderen maar wekelijks twee dagen naar school kwamen was daar toch wat minder gelegenheid voor. Kinderen moeten al zeven keer per dag handen wassen. Dat kost al best veel tijd. Gelijk om half negen, voor het eten en drinken om tien uur, na het eten, dan na het buitenspelen. Is drie keer in een half uur. Bij de lunch weer drie keer.
blijfgewoonbianca schreef:
03-06-2020 20:14
Maak er een foto van en pleur ze weg
Dat doe ik idd
Alle reacties Link kopieren
Het zou er voor mij als ouder ook aan liggen in hoeverre er achtergelopen wordt op de planning en of dat enorm stressen wordt voor de leraren en leerlingen om dat nog in te lopen. (Als ze het al allemaal in willen lopen, er kan natuurlijk ook wat doorgeschoven worden naar na de zomervakantie.)

Als zo'n vaderdagcadeautje iets is wat de werkdruk voor de leraren heel erg verhoogt, terwijl die nu misschien al waanzinnig druk zijn met leerlingen begeleiden die het de afgelopen maanden heel moeilijk hadden, dan snap ik goed dat de prioriteiten anders liggen nu. En als in de klas onder grote tijdsdruk kinderen gepusht worden om het snel af te raffelen omdat er eigenlijk nog 10 andere dingen moeten op die dag, dan vind ik dat het ook niet waard.

Ik kan zelf helemaal niet overzien wat op dit moment de druk is op leraren en op leerlingen, dus ik vind ook eigenlijk niet dan dat ik nu als ouder veel te zeggen heb over of er wel of niet een vaderdagcadeautje zou moeten komen. Hoe zit dat bij jullie Andersom? Is er stress om alles af te krijgen, lopen jullie veel achter?
Alle reacties Link kopieren
School van mijn oudste houdt het op ouderdag dit jaar. Dus ze zouden zowel wat voor Vaderdag als met terugwerkende kracht wat voor Moederdag maken.
Door de juffen uit de kleuterklas was geen pakketje samengesteld tijdens de lockdown. Jongste, nog op het Kdv, kreeg wel een pakketje thuisbezorgd. Manlief is al geen planner en ook geen held in het bedenken wat iets. Omdat ik het voor oudste sneu vond dat zij niets had om te knutselen, heb ik manlief zelf maar ideeën aangedragen (lang leve mijn pedagogische achtergrond ;) )
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het vooral als een feestje van de kinderen, die hebben veel voorpret en zijn trots als ze je kunnen verwennen met een zelfgemaakt cadeau.

Moederdag instructies heeft school wel gegeven maar dat was toch te onduidelijk. Zoon heeft al verklapt dat er met Vaderdag een cadeautje voor vader én alsnog eentje voor moeder komt, lief van school.

Overigens is ex met de kinderen gaan knutselen, heb twee mooie pallet schilderijen gekregen, volgens aanwijzingen van de kinderen, uitgezaagd door ex en beschilderd door de kinderen. Zijn ze (met tussenpozen want ze wonen de meeste tijd bij mij) anderhalve week mee bezig geweest.

Ex houdt niet van 'knutseltroep' en heeft niks met verjaardagen en Vaderdag (beiden in aantocht). Hij probeert de kinderen te ontmoedigen om iets te knutselen, ik heb de kinderen gesteund in tóch een mooie tekening maken (en dochter wilde ook een schilderij maken) en tja, het is toch je ex, haha, dus die knutsels komen er toch. Twee kinderen blij en (jawel, braaf) een leuke reactie van vader in het verschiet.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 21:50
Als iemand het met je eens is, ben ik het hoor! Maar sinds de kinderen maar wekelijks twee dagen naar school kwamen was daar toch wat minder gelegenheid voor. Kinderen moeten al zeven keer per dag handen wassen. Dat kost al best veel tijd. Gelijk om half negen, voor het eten en drinken om tien uur, na het eten, dan na het buitenspelen. Is drie keer in een half uur. Bij de lunch weer drie keer.
Kan ik me voorstellen! Ik merkte bij het thuisschool gebeuren pas hoeveel tijd er aan dat soort dingen op gaat, respect voor hoe jullie dat op school managen en dat je er niet compleet gestoord van wordt. En dan heb ik er nog maar 3 (waaronder wel een dreumes die wegrent als je haar schoenen aan wil trekken). Even buiten spelen tussendoor en je bent al 10 minuten kwijt aan kinderen aansporen om hun schoenen aan te doen, iemand die zijn sok kwijt is, oh toch nog even naar de wc, etc etc. En 25 kinderen die bij 1 of 2 kranen hun handen moeten wassen kost natuurlijk eindeloos veel tijd.
Alle reacties Link kopieren
https://nl.pinterest.com/pin/782289397761311337/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
nicole123 schreef:
03-06-2020 21:57
Het zou er voor mij als ouder ook aan liggen in hoeverre er achtergelopen wordt op de planning en of dat enorm stressen wordt voor de leraren en leerlingen om dat nog in te lopen. (Als ze het al allemaal in willen lopen, er kan natuurlijk ook wat doorgeschoven worden naar na de zomervakantie.)

Als zo'n vaderdagcadeautje iets is wat de werkdruk voor de leraren heel erg verhoogt, terwijl die nu misschien al waanzinnig druk zijn met leerlingen begeleiden die het de afgelopen maanden heel moeilijk hadden, dan snap ik goed dat de prioriteiten anders liggen nu. En als in de klas onder grote tijdsdruk kinderen gepusht worden om het snel af te raffelen omdat er eigenlijk nog 10 andere dingen moeten op die dag, dan vind ik dat het ook niet waard.

Ik kan zelf helemaal niet overzien wat op dit moment de druk is op leraren en op leerlingen, dus ik vind ook eigenlijk niet dan dat ik nu als ouder veel te zeggen heb over of er wel of niet een vaderdagcadeautje zou moeten komen. Hoe zit dat bij jullie Andersom? Is er stress om alles af te krijgen, lopen jullie veel achter?

Valt mee, er is door de meeste kinderen prima thuis gewerkt. De kinderen waar we problemen zagen aankomen daar zijn inderdaad achterstanden ontstaan. Gelijk fors ook, we lopen dus niet achter in zijn geheel, maar er zijn wel zorgen. Vaderdag (in een wat afgeslankte vorm) kan er wel bij, dat is het probleem niet. Het ging meer over de dilemma's ten opzichte van moederdag, waar de kinderen thuis aan de slag konden maar mogelijk niet gedaan hebben. En over de kinderen die een afwijkende gezinssamenstelling hebben. Dus ook een beetje de vraag over welke plek vaderdag op de lange termijn op school moet hebben.
Vader en moeder dag cadeaus maken tot groep 3. Daarna niet meer want dan vind ik het geen taak voor school meer. Bij kinderopvang en kleuterklas leuk dit erin te blijven houden.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 22:09
Valt mee, er is door de meeste kinderen prima thuis gewerkt. De kinderen waar we problemen zagen aankomen daar zijn inderdaad achterstanden ontstaan. Gelijk fors ook, we lopen dus niet achter in zijn geheel, maar er zijn wel zorgen. Vaderdag (in een wat afgeslankte vorm) kan er wel bij, dat is het probleem niet.
Gelukkig! Dat lijkt me trouwens wel lastig, een klas waarbij een paar leerlingen opeens fors achterlopen. De rest van de klas wil natuurlijk wel ook gewoon door, die kun je ook niet 'on hold' zetten om de achterlopers hun achterstanden in te laten halen.
Het ging meer over de dilemma's ten opzichte van moederdag, waar de kinderen thuis aan de slag konden maar mogelijk niet gedaan hebben. En over de kinderen die een afwijkende gezinssamenstelling hebben. Dus ook een beetje de vraag over welke plek vaderdag op de lange termijn op school moet hebben.
Oh daar zou ik me nou niet druk over maken. Als moeders zich achtergesteld voelen omdat zij geen knutsel gekregen hebben en papa wel, dan vind ik ze vooral erg sneu. Ik heb van onze jongste geen knutsel gekregen omdat het kinderdagverblijf dicht was, maar geen haar op mijn hoofd om op hoge poten naar de juffen van haar groep toe te stappen dat ik niks heb gekregen en mijn man straks wel. Dat zou wel heel erg kinderachtig zijn.

Wat betreft de lange termijn snap ik dat je na wilt denken over de invulling, maar juist omdat dat een structureel lange termijn ding is zou ik dat mooi naar volgend jaar doorschuiven. Dan kun je echt even goed nadenken over verschillende alternatieven en oplossingen ipv nu onder tijdsdruk snel te moeten beslissen. En volgens mij hebben jullie het al druk zat straks met weer volle klassen en op een goede en veilige manier zoveel mogelijk uit de laatste weken halen.
nicole123 schreef:
03-06-2020 22:20
Gelukkig! Dat lijkt me trouwens wel lastig, een klas waarbij een paar leerlingen opeens fors achterlopen. De rest van de klas wil natuurlijk wel ook gewoon door, die kun je ook niet 'on hold' zetten om de achterlopers hun achterstanden in te laten halen.



Oh daar zou ik me nou niet druk over maken. Als moeders zich achtergesteld voelen omdat zij geen knutsel gekregen hebben en papa wel, dan vind ik ze vooral erg sneu. Ik heb van onze jongste geen knutsel gekregen omdat het kinderdagverblijf dicht was, maar geen haar op mijn hoofd om op hoge poten naar de juffen van haar groep toe te stappen dat ik niks heb gekregen en mijn man straks wel. Dat zou wel heel erg kinderachtig zijn.

Wat betreft de lange termijn snap ik dat je na wilt denken over de invulling, maar juist omdat dat een structureel lange termijn ding is zou ik dat mooi naar volgend jaar doorschuiven. Dan kun je echt even goed nadenken over verschillende alternatieven en oplossingen ipv nu onder tijdsdruk snel te moeten beslissen. En volgens mij hebben jullie het al druk zat straks met weer volle klassen en op een goede en veilige manier zoveel mogelijk uit de laatste weken halen.

Toch wel handig om juist nu hier even te kijken hoe 'men' er over denkt. Dat neem ik dan mee naar volgend schooljaar. Medio januari gaan we daar al weer over nadenken.
Iets met origami is ook een idee. Daar heb je vooral veel vouwblaadjes voor nodig, maar niemand wordt vies. Je kunt het heel simpel houden voor de jongere kinderen, en wat moeilijker voor de oudere kinderen. Er is zo'n 'doosje' waar je je vingers in kan doen en dan op twee manier open kunt klappen. De ander moet dan zeggen hoe vaak het doosje open en dicht moet. Op de flapjes aan de binnenkant schreven we dan een nummer dat je dan kon kiezen. En daaronder was een boodschap verborgen. (lekker duidelijk zo, maar hoe vind je daar een afbeelding van?).

Hebbes:
Afbeelding

Het wordt een happertje genoemd.
Lijkt me belangrijk ook wat tijd te hebben voor ontspanning op school.

Ik hecht er geen grote waarde aan, maar als kind vond ik het wel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2020 22:09
Het ging meer over de dilemma's ten opzichte van moederdag, waar de kinderen thuis aan de slag konden maar mogelijk niet gedaan hebben. En over de kinderen die een afwijkende gezinssamenstelling hebben. Dus ook een beetje de vraag over welke plek vaderdag op de lange termijn op school moet hebben.
Als vaders nu niks mogen krijgen van sommige moeders omdat zij niks hebben gehad, dan is dat wel héél kinderachtig en kunnen ze beter even naar zichzelf kijken.

Voor de lange termijn lijkt mij dat elke leraar wel weet welke bijzondere situaties er in zijn/haar klas zijn en dat die leraar daar dan op kan inspelen. En dat dat niet elk jaar opnieuw bedacht hoeft te worden, maar 1x, waarbij de docent van het volgende jaar alleen even moet toetsen of dat nog passend is gegeven de situatie.

Het is heel anders als iemand met 2 vaders is dan als dat iemand beide ouders heeft verloren. Het lijkt me dat je als school kan bedenken hoe je dat in die situaties wil aanpakken en de docent levert vervolgens maatwerk door te kijken wat het specifieke kind nodig heeft en handige communicatie in de klas (Je hoeft natuurlijk niet te zeggen dat je vandaag wat voor alle moeders gaat knutselen, maar kan dat best wat handiger inkleden in zo'n geval).
Dan kun je vader- en moederdag gewoon zoals normaal aanpakken volgens mij en het is denk ik niet heel erg veel meer werk. Op het einde van het schooljaar - als moeder/vaderdag valt - ken je de kinderen echt wel.
Of denk ik hier nu te makkelijk over?
Persoonlijk zou ik het prima vinden als school er nooit meer iets mee doet. Dat doen we thuis zelf wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven