Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
@Lou76, Ik laat mijn meisje ook af en toe uit een flesje drinken. In het begin wilde ze per se niks van plastic weten, nu gaat het goed. Maar ik zoek ook nog een ander flesje:

- avent, gaat goed, maar ze zuigt erg veel lucht mee. Is een grote hap gewend aan de borst en die speen vult niet.

- Tommy Tippie, speen voelt goed, maar druppelt te snel. En dus verslikt ze zich.

- Difrax: speen doet het goed, maar druppelt ook vrij snel. Eerst ging deze het best, maar nu verslikt ze zich steeds.

Ik zoek dus nog een fles met speen die niet snel druppelt.

En verder heb ik dit weekend zomaar geen pijn of andere gekke dingen in/aan borst. Zou het over zijn?

Groetjes,

Sterre
Sterre, zou het? Ik hoop het zo voor je!
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Wij hebben hier trouwens de Avent speen nr 2. Maar meneer is meestal een snelle eter (Behalve snachts whehe, we zitten weer op 2 nachtvoedingen, hij wil dan 2 borsten, 20 minuten borst 1 en een kwartier borst 2. Overdag is ie met 10 minuten klaar en snachts gaat ie lekker rustig drinken. Het is geen sabbelen, maar gewoon heel relaxed drinken. Kan het me wel voorstellen, snachts is er geen grote zus die om hem heen rent en heel interessante dingen doet)
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Haha Smollie lees jij dit maar niet trouwens. Ik weet wel dat ik niet al te hard mag klagen met 2 nachtvoedingen hoor . Maar meeeen vorige week sliep ie min of meer door en nu ineens weer 2 keer snachts.
.
Ha meiden!

Hier ook een spruwvraagje: mijn zoon (9 weken) blijkt een schimmelinfectie in zijn lies te hebben, die zich had uitgebreid in de hele kruisstreek. Die wordt nu bestreden met miconazolnitraat. Ik herinnerde me dat ik een pijnlijker tsr had de afgelopen dagen en heb de ha gevraagd wat ik aan mijn (mogelijke) spruw kon doen. Volgens haar is af en toe smeren met hetzelfde zalfje op mijn tepels voldoende - mijn zoons mondje lijkt schoon dus hij zou niet behandeld hoeven worden.

Ik vraag me af in hoeverre deze behandeling afdoende is tegen zoiets hardnekkigs als spruw. De pijn in mijn borst is nog niet over, juist erger geworden (steken). Wat vinden jullie, moet ik ook mijn zoons mond gaan behandelen? Met welke creme?

bedankt alvast weer! Heel fijn dat ik hier altijd wat vraagjes kan dumpen!
En nog iets *(heel snel want hij wordt wakker):

Tussen 6 en 9 's avonds drinkt hij heel vaak en veel, en dan komt hij pas weer om 3 uur. Maar op het cb zeiden ze dat we de late voeding niet mogen skippen ivm bloedsuikerspiegel. Maar alsik hem om 12 uur voed, komt hij ook om 3 uur (en om 6 uur).

wat vinden jullie?
* Zet Frans in de negeerstand *

MissMara, wat betreft jouw spruw. Mini en ik hebben ook spruw gehad, in het begin. Niet zichtbaar in Mini's mondje en ook niet op mijn tepels. Behalve die niet genezende kloven dan... Het advies van mijn lactatiekundige was: ... Dzjee, ik weet het niet meer. Het was ofwel: 4 keer per dag na een voeding een dun laagje miconazol creme op de tepels en een erwtje Daktarin orale gel in het mondje van Mini. Ofwel het was: ditzelfde maar dan na elke voeding. 4 keer per dag klinkt mij bekender in de oren, maar heel zeker weet ik het niet meer.

Wat betreft de late voeding. Hij is 9 weken en er zit 6 uur tussen. Ik zou me er niet te druk om maken. Zelfde CB zou je waarschijnlijk adviseren de nachtvoeding te rekken als hij wel standaard om 12 uur zou komen en om 3, 6 en 9. Ik zou gewoon aanleggen op zijn verzoek, dus als hij vraagt, tenzij jíj de indruk hebt dat er iets niet klopt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 27 april 2009 @ 10:54:

Wat betreft de late voeding. Hij is 9 weken en er zit 6 uur tussen. Ik zou me er niet te druk om maken. Zelfde CB zou je waarschijnlijk adviseren de nachtvoeding te rekken als hij wel standaard om 12 uur zou komen en om 3, 6 en 9. Ik zou gewoon aanleggen op zijn verzoek, dus als hij vraagt, tenzij jíj de indruk hebt dat er iets niet klopt.Eensch.
Bedankt voor jullie kijk erop. Misschien ter aanvulling: hij is fors zwaarder dan de gemiddelde baby (bijna 7.5 kg met 9 weken!!!) en ik wil hem juist liever een voeding minder dan een voeding meer geven....
Even een vraag of herkenning, want ik weet niet precies of ik er iets mee wil. Zoon is nu bijna 7 maanden en krijgt al tijden vier voedingen op een dag. De laatste is rond 19.30 uur, de eerste rond 7.30 uur. Hij vraag niet vaker om een voeding.

Nu heb ik last van een teruglopende productie. Sinds twee weken een wat klagende zoon aan het einde van de voeding, vorige week maandag ook protest na fles van 180 ml op kdv (hij krijgt die hoeveelheid altijd mee, soms 190, soms 200, afhankelijk van kolfopbrengst). Met 6 maanden begonnen met bijvoeding (rapley/geprakt) maar er kwam niet overdreven veel binnen.

Kolfopbrengsten ook duidelijk minder. Ik kreeg voorheen uit twee borsten wel 180 ml, zeker bij de eerste kolfbeurt. Tweede rond 150, derde 's avonds laat 80-100. Nu is dat bij de eerste maar 140.

Dingen die (kunnen) meespelen:

Op dinsdagen kolf ik overdag maar een keer, vanwege een deadline op mijn werk. Afgelopen dinsdag moest ik vroeg weg vanwege tandartsafspraak, dus geen tijd gehad te kolven.

Bij het cb woensdag wat afvlakkende groeilijn, dus advies om bijvoeding op te voeren. Heb ik gedaan (ik sloeg nog wel eens een dagje over of bood alleen maar fruit aan, als het niet goed uitkwam met slaapjes) maar dat behelst dat ik zorg dat hij elke dag wel fruit voorgeschoteld krijgt en nu ook brood. Hij eet dan een halve boterham. Fruit is meestal een half stuk. Groente 's en aardappel 's avonds is ook niet meer dan kwart tot half stuk.

Ik slik al bijna 6 maanden Cerazette. Twee weken na slikken weer ongesteld geworden, daarna niet meer. Twee weken terug doorbraakbloeding, heel licht bloedverlies gedurende 2 à 3 dagen. Ik dacht toen eigenlijk dat ik behoorlijk ongesteld ging worden vanwege een avond buik- en rugpijn. Vandaag is dat lichte bloedverlies weer begonnen.

Bijvoeding geef ik altijd na een bv.

Zelf denk ik dat het toch een beetje aan de hormonen ligt. Ik heb eigenlijk twee opties: of productie opvoeren door vaker aan te leggen, dan wel (na) te kolven of gewoon aankijken en bijvoeding na de bv blijven aanbieden.
quote:MissMara schreef op 27 april 2009 @ 12:09:

Bedankt voor jullie kijk erop. Misschien ter aanvulling: hij is fors zwaarder dan de gemiddelde baby (bijna 7.5 kg met 9 weken!!!) en ik wil hem juist liever een voeding minder dan een voeding meer geven....

Holymoly! Mini was met 6 maanden 7,5 kg...

Gewoon op je eigen gevoel vertrouwen, jij kunt veel beter inschatten hoe jouw zoon het doet dan iemand die op het CB jouw kind tien minuutjes ziet.
quote:katalin schreef op 27 april 2009 @ 14:07:

Even een vraag of herkenning, want ik weet niet precies of ik er iets mee wil. Zoon is nu bijna 7 maanden en krijgt al tijden vier voedingen op een dag. De laatste is rond 19.30 uur, de eerste rond 7.30 uur. Hij vraag niet vaker om een voeding.

Nu heb ik last van een teruglopende productie. Sinds twee weken een wat klagende zoon aan het einde van de voeding, vorige week maandag ook protest na fles van 180 ml op kdv (hij krijgt die hoeveelheid altijd mee, soms 190, soms 200, afhankelijk van kolfopbrengst). Met 6 maanden begonnen met bijvoeding (rapley/geprakt) maar er kwam niet overdreven veel binnen.

Kolfopbrengsten ook duidelijk minder. Ik kreeg voorheen uit twee borsten wel 180 ml, zeker bij de eerste kolfbeurt. Tweede rond 150, derde 's avonds laat 80-100. Nu is dat bij de eerste maar 140.

Dingen die (kunnen) meespelen:

Op dinsdagen kolf ik overdag maar een keer, vanwege een deadline op mijn werk. Afgelopen dinsdag moest ik vroeg weg vanwege tandartsafspraak, dus geen tijd gehad te kolven.

Bij het cb woensdag wat afvlakkende groeilijn, dus advies om bijvoeding op te voeren. Heb ik gedaan (ik sloeg nog wel eens een dagje over of bood alleen maar fruit aan, als het niet goed uitkwam met slaapjes) maar dat behelst dat ik zorg dat hij elke dag wel fruit voorgeschoteld krijgt en nu ook brood. Hij eet dan een halve boterham. Fruit is meestal een half stuk. Groente 's en aardappel 's avonds is ook niet meer dan kwart tot half stuk.

Ik slik al bijna 6 maanden Cerazette. Twee weken na slikken weer ongesteld geworden, daarna niet meer. Twee weken terug doorbraakbloeding, heel licht bloedverlies gedurende 2 à 3 dagen. Ik dacht toen eigenlijk dat ik behoorlijk ongesteld ging worden vanwege een avond buik- en rugpijn. Vandaag is dat lichte bloedverlies weer begonnen.

Bijvoeding geef ik altijd na een bv.

Zelf denk ik dat het toch een beetje aan de hormonen ligt. Ik heb eigenlijk twee opties: of productie opvoeren door vaker aan te leggen, dan wel (na) te kolven of gewoon aankijken en bijvoeding na de bv blijven aanbieden.

Herkenning kan ik je niet geven, want Mini drinkt met 9 maanden fors vaker dan jouw zoon.

Mocht je de productie willen opvoeren dan zou ik in eerste instantie vaker aanleggen of wat extra kolven tussendoor. Ik heb zelf een tijd geleden mijn vriezervoorraad flink opgevoerd, en tegelijkertijd ook mijn productie, door elke avond en op vrije dagen ook elke ochtend een keer extra kolven.
.
.
Bedankt voor de antwoorden!

Qwertu, ik denk dat je gelijk hebt. Eigenlijk was het ook wel mijn eerste ingeving die veranderde behoefte. Maar omdat ik ineens doorbraakbloedingen heb en ik dus vorige week overdag op mijn werk niet gekolfd heb, wilde ik andere redenen toch ook niet uitsluiten.

Bij dochter was het anders. Minder voorbeeldige baby , die overdag kortere slaapjes deed en pas met 6 maanden doorsliep. Ik zat toen met 7 mnd. nog op 5/6 voedingen. Dit exemplaar sliep bijna meteen 's nachts door en doet het al zeker 3 maanden op 4 voedigen. Hij zou nu overigens volgens de laatste meting 66,5 cm lang zijn en weegt 7140 gram. Hangt dus net op of onder de middellijn van het cb. Verder super gezond en vrolijk.

Ik kan me overigens van dochter wel herinneren dat ik bij toename van bijvoeding ook moeilijker ging kolven. Ik weet alleen niet meer precies wanneer dat was. Het is natuurlijk ook weer een kwestie van opnieuw instellen qua ml's. Tot nu toe 2 flessen mee naar kdv en oma van 180-200 ml. Die hoeveelheid wil je dan toch op een of andere manier halen. Dus dat moet waarschijnlijk toch gaan zakken. Overigens kolf ik de meeste dagen van de week al 's avonds rond 22.00 uur om genoeg te hebben+beetje extra. Vriezer is vrij leeg verder.
N.B.: Apart toch. Twee jaar bv bij dochter (nog 3 voedingen bij een jaar en 1 vanaf 14 mnd) en al bijna 7 mnd bij zoon en toch nog vragen. Ik merk echt dat je de details vergeet!

Overigens heb ik nooit noemenswaardige problemen ondervonden (op opstartproblemen bij dochter na; ongeduldig typje).
.
iemand vroeg of door laten slapen een probleem is ivm suikerspiegel. Ik kom net van cb, dochtertje is bijna 9 weken. Ze krijgt 7 voedingen per etmaal, laatste om 21.30, eerste om 6.00 uur. Heb haar wel eens wakker gemaakt rond 23/23.30 maar dat hielp niet, ze bleef slapen, hapte wel aan maar dronk nauwelijks. Omdat ze te weinig was aangekomen afgelopen maand heb ik met de arts en de verpleegkundige uitgebreid haar voedingspatroon besproken. Dat ze doorslaapt is geen enkel probleem! Ze vraagt 's middags en 's avonds vaak (om de 2 uur). Dus als je het geluk hebt dat je kindje doorslaapt 's nachts: niet wakker maken, ze worden wel wakker als ze honger hebben.

Ga trouwens toch op zoek naar een andere fles tegen het gulzige drinken.
quote:MissMara schreef op 27 april 2009 @ 12:09:

Haha, mijn zoon woog 7245 met 9 weken

Hier precies hetzelfde, als ik hem wakker maakte rond 23:00 dan kwam hij vrolijk ook om 02:00, 05:00 en 08:00. Zonder wakker maken sliep hij ongeveer tot 05:00 en kwam daarna rond 08:30. Dus ik heb het wakker maken héél snel afgeleerd.
.
anoniem_69276 wijzigde dit bericht op 27-04-2009 16:54
Reden: Dubbel!
% gewijzigd
quote:Luxaflex schreef op 27 april 2009 @ 16:52:

[...]

Haha, mijn zoon woog 7245 met 9 weken

Hier precies hetzelfde, als ik hem wakker maakte rond 23:00 dan kwam hij vrolijk ook om 02:00, 05:00 en 08:00. Zonder wakker maken sliep hij ongeveer tot 05:00 en kwam daarna rond 08:30. Dus ik heb het wakker maken héél snel afgeleerd.

Grappig zeg, die vergelijkbare ervaringen! Zou het ermee te maken hebben dat door de late voeding de spijsvertering niet op de waakvlam gaat maar 'aan' blijft staan (hogere bloedsuikerspiegel) waardoor ze in een hongermodus blijven? Dat is best goed is voor kleintjes denk ik, terwijl dergelijke reusjes ook wel eens even rust kunnen gebruiken op dat punt. Mijn zoon heeft de hele dag door gruwelijke krampen, dus ik gun hem die paar uren rust zo.

Luxaflex, is jouw zoon zo groot gebleven? Hoe oud is hij nu?
Geen idee. Misschien heeft het inderdaad iets te maken met de spijsvertering, of misschien worden ze wel uit een bepaald slaappatroon gehaald.

Mijn zoon heeft gelukkig amper last gehad van krampen. Ik hoop voor jou (en hem natuurlijk) dat hij na de beruchte 3 maanden grens geen last meer heeft. Geef je hem iets tegen de krampen?

Ventje is vandaag 5 maanden. Hij woog begin april 8955 gram en was 68 cm lang. Bij zijn geboorte was hij 4200 gram en 54 cm. In de eerste week is hij flink afgevallen, zijn laagste gewicht was 3750 gram. Daarna ging hij als een speer omhoog, met als record 1200 gram in 3 weken.
Je theorie klinkt op zich logisch, MissMara, maar hij gaat voor Mini niet op. Die drinkt al een maand of 9 zo ongeveer elke 3 uur.
Hoi!

Heeft iemand nog tips voor een borstweigerend mannetje? We zijn allebei ziek geweest, maar nu weer opgeknapt, maar Mannetje drinkt nu heel slecht uit mijn borst. Hij laat na 2 slokken los en gaat dan liggen lachen en geluidjes maken. Als ik hem opnieuw probeer aan te leggen gaat hij krijsen en overstrekken.

Hij is 4, 5 maanden oud en weegt 6500 gram.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven