Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
qwertu, sorry voor de late reactie maar bedankt voor je reactie. Kan echt merken dat je (meer) ervaring hebt wat betreft het bv en weet waar je over praat. Ik kijk het de komende weken gewoon maar even aan wat rapley betreft. Wanneer we met brood mogen beginnen zal er wel pas wezenlijke een verandering optreden. Ik heb nog wel een vraag. Mijn dochter vraagt de laatste dagen meer tijd tussen de voeding van 11 en 15:00 uur. Manlief belde net (16:30) en ze leek nog geen honger te hebben. Ik lees dat 4 voedingen "gewoon" is met zes maanden (ze heeft er nu in principe nog 5). Is dit dan het moment te kijken of ze de laatste voeding tussen 22 en 23 uur nog wel wil zodat ze overdag wel op de reguliere tijden drinkt?
Hallo Borstvoeders,

Onlangs vierden wij de eerste verjaardag van onze jongste zoon. Een mooi en bijzonder moment. Tevens het moment waarop ik wilde stoppen met het geven van borstvoeding. Ik ben er nu namelijk wel aan toe weer helemaal 'van mezelf' te zijn. Bovendien eet zoonlief hele boterhammen en 's avonds met de pot mee. Hij drinkt ook gewoon halfvolle koeienmelk en af en toe optimel. Met andere woorden: voor de voeding heeft hij mijn borsten niet meer nodig. Hij vindt het gewoon zo gezellig en troostend.

Ik denk daar inmiddels anders over. Meneer heeft 8 tanden, twee kiezen en nog een hoop onderweg. Bloedende tepels komen hier regelmatig voor. En ken je dat gedoe van jonge katjes met hun nagels? Nou, dat doet hij dus ook. Gevolg blauwe, zere borsten.

Lang verhaal kort, ik heb er genoeg van. Hoe bouwen we het borstvoeden af op een zo gezellig mogelijke manier. (Cold turkey bleek echt te zwaar...)

Oja, hij drinkt gemiddeld één keer per dag bij mij. Op de twee dagen dat hij naar de crèche is, komt het wel voor dat ik hem helemaal niet meer aanleg. Op andere dagen kan het gebeuren dat hij toch twee keer drinkt/sabbelt. Ik ben al maanden geleden gestopt met kolven. De vriezer lag vol en de behoefte is er ook al tijden niet meer. Daarmee bedoel ik dat ik makkelijk een dag zonder voeden kan gaan, zonder ook maar iets van gespannen borsten te krijgen.

Er is dus eigenlijk nauwelijks nog melk, maar toch wil hij aan de borst. Ik ben er klaar mee. Wie heeft tips?

Alvast heel hartelijk bedankt.

PS

Sorry voor langdradig, warrig verhaal.
anoniem_53670 wijzigde dit bericht op 04-05-2009 10:24
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
.
.
.
Qwertu, bedankt voor de tip. Gaan we zeker proberen!
He meiden! Zou één van jullie mij mischien een tip kunnen geven? Ik ben vandaag weer begonnen met werken, maar net als bij de eerste gaat het kolven niet fantastisch. Meis drinkt 390 ml, ik heb vandaag met moeite 220 gekolfd. Dit betekent dat ik erg snel door mijn (niet enorme) voorraad heen ben. UIteraard kolf ik ook op mijn vrije dagen, maar eigenlijk heb ik geen zin om er (zoals bij de eerste) 'snachts voor op te moeten staan.

De toeschietreflex is perfect: de eerste vijf minuten heb ik ongeveer 60/70 ml. Het probleem zit 'm in daarna. De melk komt zeer druppelsgewijs en houdt vervolgens erg snel op. Heeft iemand een tip hoe ik mijn kolfproduktie kan ophogen? Desnoods ga ik wel aanvullen met kunstvoeding, als het écht niet anders kan, maar eigenlijk wilde ik de eerste zes maanden uitsluitend bv geven (zeker nu meis wat symptomen van een eventuele (koemelk?)allergie begint te krijgen...)
quote:qwertu schreef op 04 mei 2009 @ 16:49:

Snowy, ik had je vraag helaas niet eerder gezien. Hoe is het nu? Alweer bijgetrokken? Sowieso heb je vaak een dip tijdens of na ziekte, dat kan je zoontjes onrustige drinkgedrag veroorzaken. Daarnaast is rond de 4 maanden een bekende "borstweiger-periode".

Mijn advies zou zijn: productie opkrikken (door vaak aanleggen of bijkolven) en even duidelijk onderscheid tussen borst en fles aanbrengen, mocht je ook de fles geven. Maak het hem even makkelijk, door vaak met je blote borsten bij hem in de buurt, bijvoorbeeld door samen een dagje in bed door te brengen, jij met ontbloot bovenlichaam. Zo kan hij gewoon lekker aanhappen naar behoefte.

Ga in ieder geval niet pushen. Hij gaat hoogstwaarschijnlijk vanzelf weer drinken, wanhoop niet!

Maar wellicht was je hier intussen allemaal al achter.

Het is inderdaad alweer over, maar qua productie blijft het een beetje tobben... Ik kolf niet genoeg op mijn werk, "live" drinkt Mannetje bijna altijd wel genoeg. Dus hebben we nu besloten dat hij als hij aan de gekolfde melk niet genoeg heeft, hij een flesje kv krijgt. Nu we die knoop hebben doorgehakt ( en al 2 keer gedaan hebben) merk ik dat ik rustiger ben, en ook weer iets meer kolf.

Ook zijn we begonnen met een beetje bijvoeding ( wat groente) en we hebben nu weer een heel blij en tevreden Mannetje!
Hallo allemaal,

Kon even het topic niet vinden, hoe snugger, maar ik heb weer een vraagje. Ik ben inmiddels de ab-kuur aan het afronden en het gaat erg goed. Heb vrijwel geen pijn meer, geen jeuk, geen steken. Denk niet dat ik spruw heb gehad, het zal 'genezingspijn' geweest zijn. Over een paar dagen heb ik dus geen antibiotica meer, maar wel nog heel volle borsten. Ik ben als de dood dat ik binnen no-time weer een ontsteking heb. Hoe kom ik daar nou vanaf? Ik heb een tijd aan blokvoeden gedaan, maar dat had niet veel zin. Of ik deed het verkeerd, dat kan natuurlijk ook. Maar als ik zeg om 9.00 rechts geef, dan geef ik tot 12.00 ook alleen maar rechts. Vanaf 12.00 dan weer links, enz. Maar tussendoor komt mijn meisje helemaal niet, ze doet gewoon 3 uur met één borst. Dus heeft het weinig zin, toch?

En 's nachts komt ze veel minder vaak, maar dan zit ik dus met overvolle borsten, vooral die van de ontstekingen. Ik dacht dat de productie wel minder zou worden als de vraag minder werd, maar niks hoor.... Ben bijna blij dat ze nog niet doorslaapt, want dan drinkt ze de boel even lekker leeg (nou ja, halfleeg). Hoe moet dat nou als ze echt door gaat slapen?

Ik kolf ook af en toe om de ergste druk er vanaf te halen. Tegelijk ben ik bang dat ik door dat kolven de productie weer verhoog. Maar zonder red ik het niet. En een beetje kolven heeft geen zin. Binnen 5 minuten zit ik met 130 cc oid. Als ik 30 kolf, voel ik geen verschil. Kortom, ik geloof nooit dat ik ontstekingsvrij blijf met die volle borsten.

Wie denkt met me mee? Erg bedankt vast weer!

Groetjes,

Sterre
Nog even iets: gisteren hoorde ik dat flessenkindjes rond de 10 weken en 5 kilo zo ongeveer 165 cc drinken per voeding. Als ik mijn dochter af en toe een flesje gekolfde melk geef, drinkt ze 100 of 120 cc. Ze groeit prima hoor en is erg vrolijk en fit, dus ik maak me geen zorgen, maar was wel verbaasd over dat enorme verschil. Misschien drinkt mijn meisje wel vaker aan de borst dan een ander een flesje krijgt, maar toch.

En nog een vraagje, schiet me nu te binnen: om te oefenen geef ik dus af en toe een flesje afgekolfde melk. Als ik dat geef ipv een borst, dan drinkt ze dus ongeveer 100 cc als hele voeding, maar moet ik dan ook kolven omdat ze anders uit een borst had gedronken? Of moet ik haar veel minder uit een flesje geven en dan de rest de borst? Ik heb zat melk, dus op zich zal die productie niet zo snel stilliggen. Maar toch ben ik bang dat er te weinig zal zijn als ik niet dat voedingsschema aanhoud. Aan de andere kant zijn mijn borsten ook vaak vol op zo'n moment dus moet ik wel wat kolven. Pfffff, ligt het aan mij dat ik hier zo mee bezig ben? Wat een organisatie!
Ha Sterre, lastig he, dat kolven en voeden enzo. En jij hebt ook nog eens die borstontstekingen gehad. Heb je al gekeken op www.borstvoeding.com?

Ik houd hier zelf aan: bij elke keer flesje wordt er gekolfd. Dit om het ritme van mijn dochtertje aan te houden en te zorgen dat de productie op peil blijft. Ik kan me voorstellen dat dit met een hele hoge productie zoals bij jou raar lijkt, maar anders zit je idd met hele volle borsten. Extra kolven (dus niet ter vervanging van een voeding) zou de productie juist stimuleren lijkt me. Na een voeding nog verder afkolven omdat je borsten nog niet leeg genoeg zijn, tja, ik weet niet of dat handig is in jouw geval. Ik doe het zelf wel en heb niet de indruk dat het tot meer productie leidt. Maar ik doe dit alleen 's ochtends omdat ze doorslaapt en ik dan zulke volle borsten heb dat ze ze niet goed leeg kan drinken. Als dochter flesje krijgt terwijl ik weg ben, kolf ik zoveel mogelijk op het ritme van die voedingen. Dus 2 voedingen vervangen door flesje betekent voor mij voor ik weg ga kolven en als ik terug kom ook weer. Ik geef trouwens volledig bv en ze is 11 weken.

Succes en misschien kan iemand hier met meer ervaring je helpen met je andere vragen. Wat ook zou kunnen, is via je cb een lactatiekundige om advies vragen. Heeft mij heel erg geholpen toen mijn dochtertje veel te weinig was aangekomen.
Dank je voor je antwoord! Daar heb ik wel wat aan. Ik geef ook volledige bv en mijn dochter is 10 weken :-).

Lijkt ook wel logisch om te kolven ipv een voeding of 'tijdens' (ervoor of erna dan), niet nog eens extra. Ik kreeg ook wel eens de tip om elke avond beide borsten helemaal leeg te kolven. Voelt wel lekker om leeg te gaan slapen, maar ik zit altijd weer te rekenen wanneer ze dan weer komt en of er dan wel melk is. Die is er natuurlijk wel, maar goed, daar moet ik dan weer over nadenken.
Overigens ben ik bij een lk geweest maar dat was meer voor aanlegtips. Misschien nog maar eens gaan.
.
.
Ik zou niet graag met je ruilen, maar het lijkt me toch wel lekker als je zeker weet dat je genoeg melk hebt.

Zoontje is nu 4 maanden en een beetje, en ik moet echt de melk bijelkaar sprokkelen voor een werkdag. Nu is het zelfs zo dat als ik kolf er maar ongeveer 80 cc komt. En dat is dan van beide borsten samen. (er zit dan ongeveer 3,5 uur tussen) Ik gebruik zelfs al de neusspray om het opgang te krijgen

De enige mogelijkheid om dit te verhogen is aanleggen en extra kolven he? Pff vannavond dan maar weer een cluster-kolf avondje inlassen.
Wil je een voorraadje? :-) (ik heb die hoeveelheden nog net niet op marktplaats gezet )
.
Ik zou het bijna accepteren, die extra voorraad

Voldoende eten, daar zal het wel niet aan liggen ben ik bang . Dan moet ik toch maar iets meer gaan drinken en rusten. Vannavond maar languit op de bank, met klof ipv lief.
Qwertu, dank weer voor je wijze raad! Wat moesten we hier zonder jou?

Ik ga sowieso consequent elke avond de boel leegtrekken als ik van de ab af ben. En verder maar vooral soepel houden, die handel....
Nou gisteravond elk half uur gekolfd. (van half 8 tot ongeveer 11 uur) en op het laatst kwam er bijna niets meer. Een paar druppeltjes per borst.

Zou ik dan vandaag moeten merken dat er weer meer melk is? Of moet ik vannavond weer gaan clusterkolven. Maw moet je dat cluserkolven een aantal dagen herhalen voordat je resultaat hebt?
.
Lieve qwertu,

dankje wel voor je advies en antwoorden elke keer.

Nou tot dusfer geen reactie van mn borsten. Of beter gezegt een negatieve reactie. Net gekolfd, nadat ik mannetje 3,5 uur geleden heb gevoed en maar 80 cc. Dat is echt wel het diepte punt van een ochtend sessie.
.
quote:qwertu schreef op 13 mei 2009 @ 11:05:

Eles, dieptepunt? Dat hebben ze niet verdiend hoor, de dames.

Tussen de 4 en de 6 maanden zit je productie op z'n hoogste punt. Het is in die periode continue bijbenen om het te kunnen halen. Dat kan betekenen dat je tijdelijk even wat minder kolft, omdat je zoontje zo veel drinkt. De enige manier om het op te krikken is geduld, blijven kolven en... ontspannen. Laat die getallen even los voor nu en probeer een paar avonden achtereen te clusteren. Daarná mag je weer naar getallen gaan kijken.

Ja maar, ja maar, dan heb ik niet genoeg melk voor de volgende dag of week

Toen ons zoontje een week of 6 was, kreeg ik een cyste in mn borst. Volgens de artsen moest ik maar stoppen met BV en koppig als ik ben, heb ik toch doorgezet. Linker borst (is van de cyste) geeft al veel minder melk en nu rechts ook al. En ik zou zo graag 6 maanden vol maken. Vooral natuurlijk voor mn zoontje, wat bv is het aller beste, maar ook om iedereen een poepie te laten ruiken. Opgeven doen we niet zomaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven