Gazelle vs. Batavus
woensdag 10 juni 2020 om 10:14
Ik ben toe aan een nieuwe fiets. Het is duidelijk wat ik wil: 8 versnellingen (nadrukkelijk niet 7), een stadsfiets, een laag instapframe en niet elektrisch. 53" is voor mijn lengte de beste optie.
Met name die 8 versnellingen maken het best lastig, de meeste fietsen hebben er geen, 3 of 7. Ik zoef echter over de fietspaden op de 8e versnelling en een 8-versnellingsnaaf is kwalitatief beter dan een 7 volgens de Fietsersbond.
Op mijn shortlist staan een Gazelle Orange en Batavus Dinsdag. De afgelopen 25 jaar heb ik Gazelles gehad en ik heb het idee dat ze in kwaliteit achteruit aan het gaan zijn. Maar ja, dat geldt voor zoveel tegenwoordig. Ik gebruikte de fiets pre-Corona dagelijks voor woon-werkverkeer (3,6km) en boodschappen.
Heeft iemand een mening over Gazelle vs. Batavus of een andere suggestie?
Budget tot 1000 euro.
Met name die 8 versnellingen maken het best lastig, de meeste fietsen hebben er geen, 3 of 7. Ik zoef echter over de fietspaden op de 8e versnelling en een 8-versnellingsnaaf is kwalitatief beter dan een 7 volgens de Fietsersbond.
Op mijn shortlist staan een Gazelle Orange en Batavus Dinsdag. De afgelopen 25 jaar heb ik Gazelles gehad en ik heb het idee dat ze in kwaliteit achteruit aan het gaan zijn. Maar ja, dat geldt voor zoveel tegenwoordig. Ik gebruikte de fiets pre-Corona dagelijks voor woon-werkverkeer (3,6km) en boodschappen.
Heeft iemand een mening over Gazelle vs. Batavus of een andere suggestie?
Budget tot 1000 euro.
woensdag 10 juni 2020 om 14:14

Dit is 'm geworden.
Ik ben naar de Batavusdealer geweest in de buurt, dat was een afknapper. Geen interesse, hij wilde dan nog net wel een rondje door de winkel lopen, maar hij had het model niet staan, hij was pas een jaar Batavus-dealer en er stond heel veel in backorder, Volgens Batavus zou het volgend jaar worden.
Vervolgens naar de Gazelle-dealer. Die drukte me gelijk een fiets in de hand, ga maar een proefritje maken. Vervolgens was ie verbaasd dat ik al na vijf minuten terug was en hebben we het daarna vooral gehad over de framehoogte. Volgens hem heb ik lange benen en heb ik 57 nodig, terwijl m'n huidige fiets tot mijn verbazing 49 is. Ik twijfelde over de hoogte, kreeg weer dezelfde fiets in m'n handen gedrukt om een proefritje te maken en specifiek op de hoogte te letten, maar ik ben al jaren gewend om niet af te stappen bij een stoplicht en met deze 57 kon ik op de laagste stand net met m'n tenen op de grond. Ik heb geprobeerd om elke keer af te stappen, maar als je daar steeds bij na moet denken, gaat dat natuurlijk een keer fout.
Vervolgens kreeg ik een 54 mee, qua hoogte vergelijkbaar met een 53 met verende zadelpen en die was te laag op de laagste stand maar voelde wel beter bij stops. We zijn dus uiteindelijk op het compromis van 53 uitgekomen en die is besteld. Uiterlijk september zou ie binnen moeten komen volgens Gazelle, maar mogelijk eerder. Hij kon het niet nakijken omdat het backordersysteem in storing stond of zoiets.
Ik heb een Chamonix staan als reservefiets, maar dat was een 57 en ik heb er een niet-verende zadelpen in laten zetten omdat ik niet aan de hoogte kon wennen. Daarbij komt een minder handige instap, vind ik zelf. De Orange was dus de beste keus (eigenlijk een nieuwere versie van mijn huidige Orange en dus een stukje hoger).
We hebben het nog over Batavus gehad. Die hebben ze ook lang verkocht en hij heeft de verschillen een beetje aangegeven. Batavus heeft met name een wat langer frame waardoor je anders zit, Gazelles zijn wat korter en wendbaarder. Omdat ik Gazelle gewend ben, heb ik het daar dan toch maar bij gehouden.
Bedankt voor de tips! Het ging wat sneller dan ik had gedacht met de aankoop.