Wonen in Voorthuizen met kids
donderdag 11 juni 2020 om 21:35
We hebben een mooie woning in Voorthuizen op t oog. Het is in een nieuwbouwwijk. We komen er zelf niet vandaan. Ik weet inmiddels wel een en ander over de gemeenschap.
Ik vraag me af hoe het is om als niet-gelovige in dit dorp te wonen. We wonen nu ook in een gelovige omgeving, en op zich bevalt dat prima. Mensen zijn hier vnl Katholiek, en dat schijnt toch anders te zijn.
We hebben al wat sites van scholen bekeken(binnenkort afspraken), en deze zijn voornamelijk protestants-christelijk. Volgens mijn man valt dat qua zwaarte wel mee, hij is zelf op een christelijke school geweest.
Verder merken we dat opvang mogelijk een probleem wordt. We hebben t bijna 'rond', maar voorschoolse opvang is wel een dingetje. Nu zijn we zelf graag bereid om een dergelijk probleem voor een ander op te lossen, maar ik vind het lastig om dit bij voorbaat al te verwachten in een omgeving waar je nog weinig mensen kent. Op zich is dat wel een goede oefening voor me
.
Ik merk dat deze dingen ons remmen om de knoop door te hakken. Het huis en de omgeving is verder perfect.
Ik hoop dat er mensen zijn die ervaringen kunnen delen. Mag ook per pb!
Ik vraag me af hoe het is om als niet-gelovige in dit dorp te wonen. We wonen nu ook in een gelovige omgeving, en op zich bevalt dat prima. Mensen zijn hier vnl Katholiek, en dat schijnt toch anders te zijn.
We hebben al wat sites van scholen bekeken(binnenkort afspraken), en deze zijn voornamelijk protestants-christelijk. Volgens mijn man valt dat qua zwaarte wel mee, hij is zelf op een christelijke school geweest.
Verder merken we dat opvang mogelijk een probleem wordt. We hebben t bijna 'rond', maar voorschoolse opvang is wel een dingetje. Nu zijn we zelf graag bereid om een dergelijk probleem voor een ander op te lossen, maar ik vind het lastig om dit bij voorbaat al te verwachten in een omgeving waar je nog weinig mensen kent. Op zich is dat wel een goede oefening voor me

Ik merk dat deze dingen ons remmen om de knoop door te hakken. Het huis en de omgeving is verder perfect.
Ik hoop dat er mensen zijn die ervaringen kunnen delen. Mag ook per pb!

donderdag 11 juni 2020 om 21:43
Begrijp ik goed dat je wilt dat in je nieuwe woonomgeving de buren of ouders van klasgenoten op je kinderen gaan letten 's ochtends?
Daarnaast is protestants-christelijk basisonderwijs een overkoepelende term: het is wel handig om te kijken of het jouw vorm is. Je kunt katholicisme niet vergelijken met het christendom zoals dat op de Veluwe prevaleert.
Daarnaast is protestants-christelijk basisonderwijs een overkoepelende term: het is wel handig om te kijken of het jouw vorm is. Je kunt katholicisme niet vergelijken met het christendom zoals dat op de Veluwe prevaleert.
donderdag 11 juni 2020 om 21:48
Nou liever niet. Ik maak liever gebruik van VSO voor zover mogelijk. Maar die is beperkt in die omgeving. Ik kan me voorstellen dat mensen dat oplossen door dit voor elkaar te doen. Zoals ik al zei, ik zou t ook met plezier voor een ander doen.Betty_Slocombe schreef: ↑11-06-2020 21:43Begrijp ik goed dat je wilt dat in je nieuwe woonomgeving de buren of ouders van klasgenoten op je kinderen gaan letten 's ochtends?
Je tweede opmerking snap ik ook. We gaan maar gewoon op de diverse scholen kijken en vragen hoe ze er invulling aan geven. Op zich vinden we geloofsonderwijs geen probleem, maar ik ben dus wel benieuwd naar ervaringen.
donderdag 11 juni 2020 om 21:51
VSO wordt hier, niet in de bible belt of anderzins zwaar gelovige omgeving, ook niet op alle scholen aangeboden. Ik heb het nooit nodig gehad en inmiddels zijn de kinderen er ook te groot voor, dus ik heb me er nooit zo in de verdiept. Misschien dat een gast ouder een optie is?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 11 juni 2020 om 21:59
Daar is al naar gezocht, er zijn geen gastouders in de buurt die vso/bso aanbieden, omdat de combi jonge kids en van en naar school brengen te lastig is.Belle73 schreef: ↑11-06-2020 21:51VSO wordt hier, niet in de bible belt of anderzins zwaar gelovige omgeving, ook niet op alle scholen aangeboden. Ik heb het nooit nodig gehad en inmiddels zijn de kinderen er ook te groot voor, dus ik heb me er nooit zo in de verdiept. Misschien dat een gast ouder een optie is?
donderdag 11 juni 2020 om 22:05
Zelf opgegroeid in een gelovige omgeving terwijl ik dat zelf niet was. En ik ben echt weggerend op m'n 18e. Die sociale controle, ons kent ons, ik werd er als tiener helemaal gek van. En die strijd tussen voetbalvereniging die wel op zondag voetbalt en die niet. Moeilijkheden als je een vriendje kreeg die wel geloofde. En ik heb serieus een keer bij een sollicitatie de vraag gehad naar welke kerk ik eigenlijk ging want ze kenden mij niet.
vrijdag 12 juni 2020 om 00:18
Als je eigenlijk niet zo'n idee hebt wat het verschil is tussen een katholieke omgeving en de bible belt, dan zou ik het echt niet doen. Voorthuizen is toch bible belt?
Lees de post hiervoor van iemand die op haar 18e is weggerend... Je kinderen zullen er nooit echt bij horen want het gezin waar ze uitkomen zijn zelf niet echt bijbels opgevoed. Weet dat op zondag in de kerk velen te horen krijgen dat jouw gezin afvallig is en zondig. Of ben je wel christelijk en ga je naar de kerk?
Hoe mooi het huis is enzo: denk er heel goed over na.
Lees de post hiervoor van iemand die op haar 18e is weggerend... Je kinderen zullen er nooit echt bij horen want het gezin waar ze uitkomen zijn zelf niet echt bijbels opgevoed. Weet dat op zondag in de kerk velen te horen krijgen dat jouw gezin afvallig is en zondig. Of ben je wel christelijk en ga je naar de kerk?
Hoe mooi het huis is enzo: denk er heel goed over na.
vrijdag 12 juni 2020 om 08:07
Ik moet wel een beetje grinniken om bovenstaande reacties hoor
Ik woon zelf in Barneveld dus ik ken Voorthuizen goed. Er wonen hier ook genoeg mensen die niet naar de kerk gaan. De kerken in Voorthuizen zijn ook absoluut geen conservatieve kerken en de mensen die daar in de kerk zitten krijgen zeker niet te horen over hel en verdoemenis voor ongelovigen.
Ga gewoon een keer kijken, ga op een terrasje zitten (De Bunckman is een aanrader), voor mijn part bezoek je een keer een kerkdienst in Bethabara en zie je dat het allemaal niet zo heftig is als je denkt
Ga gewoon een keer kijken, ga op een terrasje zitten (De Bunckman is een aanrader), voor mijn part bezoek je een keer een kerkdienst in Bethabara en zie je dat het allemaal niet zo heftig is als je denkt
vrijdag 12 juni 2020 om 09:26
Leintje-xx schreef: ↑12-06-2020 08:07Ik moet wel een beetje grinniken om bovenstaande reacties hoorIk woon zelf in Barneveld dus ik ken Voorthuizen goed. Er wonen hier ook genoeg mensen die niet naar de kerk gaan. De kerken in Voorthuizen zijn ook absoluut geen conservatieve kerken en de mensen die daar in de kerk zitten krijgen zeker niet te horen over hel en verdoemenis voor ongelovigen.
Ga gewoon een keer kijken, ga op een terrasje zitten (De Bunckman is een aanrader), voor mijn part bezoek je een keer een kerkdienst in Bethabara en zie je dat het allemaal niet zo heftig is als je denkt![]()
En nadat je daar bent geweest, bezoek dan ook deze kerk: https://www.gk-voorthuizen.nl/
Je kan op zondag kiezen uit de ochtend of de avond, want deze gelovigen gaan op zondag twee maal naar de kerk. Oja, en trek een jurk of rok aan om niet uit de toon te vallen.
En om nog iets toe te voegen aan het sfeerbeeld: de supermarkten zijn dicht op zondag. Dus dan weet je ongeveer hoe de gemeenteraad is samengesteld en dus de bewoners.
vrijdag 12 juni 2020 om 11:47
C⨀urage schreef: ↑12-06-2020 09:26En nadat je daar bent geweest, bezoek dan ook deze kerk: https://www.gk-voorthuizen.nl/
Je kan op zondag kiezen uit de ochtend of de avond, want deze gelovigen gaan op zondag twee maal naar de kerk. Oja, en trek een jurk of rok aan om niet uit de toon te vallen.
En om nog iets toe te voegen aan het sfeerbeeld: de supermarkten zijn dicht op zondag. Dus dan weet je ongeveer hoe de gemeenteraad is samengesteld en dus de bewoners.
Bij beiden genoemde kerken is een rok niet nodig hoor. Het grootste deel van de kerkgangers gaat daar gewoon in een broek naar de kerk.
De supermarkten zijn inderdaad wel gesloten op zondag.
vrijdag 12 juni 2020 om 11:54
Ik woon in een dorp vlakbij voorthuizen, gelovig dorp, maar niet al te streng.
Maar ik zou er absoluut niet willen wonen in voorthuizen, voorthuizen is qua geloof en sociale controle toch wel aardig zwaar.
Als je er meer over wil weten, kun je ook een weekend of een weekje op de camping in de buurt gaan staan en eens goed gaan rondkijken op doordeweekse dagen en de zondag, heb je meer beeld dan wanneer je alleen een dagje gaat.
Bij ons in het dorp, niet veel verder dan voorthuizen, is de opvang beter geregeld en niet tot geen lange wachtlijsten.
Maar ik zou er absoluut niet willen wonen in voorthuizen, voorthuizen is qua geloof en sociale controle toch wel aardig zwaar.
Als je er meer over wil weten, kun je ook een weekend of een weekje op de camping in de buurt gaan staan en eens goed gaan rondkijken op doordeweekse dagen en de zondag, heb je meer beeld dan wanneer je alleen een dagje gaat.
Bij ons in het dorp, niet veel verder dan voorthuizen, is de opvang beter geregeld en niet tot geen lange wachtlijsten.