Gezondheid alle pijlers

Histamine provocatie test

18-06-2020 13:01 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Volgende week krijg ik deze test en maak me er nogal nerveus over. Wie heeft deze al eens gehad en wil de ervaring delen?

Groetjes
bitterbal wijzigde dit bericht op 18-06-2020 13:05
Reden: Spelfout
0.71% gewijzigd
Je bedoelt zo'n test van je luchtwegen? Die heb ik ook gehad toen ik een jaar of zestien was. Ik vond het het naarste dat ik de test zonder enige voorbereiding kreeg en geen idee had wat me te wachten stond, en dan nog iemand die boos stond te doen: 'Kom op, je doet je best niet, je kan best nog wat verder inademen.' Dat vind ik achteraf echt slecht.

Als je weet wat er gaat gebeuren valt het denk ik wel mee. Het voelt even niet zo fijn maar het is ook wel snel voorbij. Naast dat ik het slecht uitgevoerd vond heb ik er niet echt sterke herinneringen aan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een longfunctietest is hetzelfde?
Ik vond het blazen echt erg lastig, moest ook lang en op een bepaalde manier die ik haast niet redde.
Ben het trouwens eens met Susan, blijkbaar was het voor degene die het af nam allemaal heel vanzelfsprekend en ik kreeg zeer beperkte uitleg en voorbereiding. Beetje nors was ze ook omdat ik dus niet direct kon blazen op die manier wat ze van mij wilde en verwachte.

Maar goed ik bleek astma te hebben en functioneer zo enorm veel beter nu ik medicatie heb dat ik het er wel voor over had.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
De longfunctie testen heb ik vandaag gehad, maar bij deze gaan ze in kleine hoeveelheden histamine geven waardoor je longen gaan vernauwen. Er wordt bewust een aanval geprovoceerd. Ze hebben het me vandaag al allemaal goed uitgelegd, maar ben stiekem toch wat angstig.
Die longfunctietest heb ik nooit gehad, dat is zo te lezen echt iets anders.

Van zo'n provocatietest word je wel even kortademig, maar het duurt niet heel lang, het is te doen en zodra het klaar is, is er een inhaler om te zorgen dat je weer normaal kunt ademen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nooit gehad, maar misschien helpt de redenatie: als je dan toch benauwd gaat worden, dan is de beste plek in een gecontroleerde omgeving in het ziekenhuis.

Vragen die je nog kan stellen om je gerust te stellen:
- heb jij het recht/mogelijkheid om het onderzoek af te breken als je het te heftig vind worden?
- en hoe lang duurt het als ze je dan medicijnen geven, voor het weer een beetje oké is?
Ik heb het jaren geleden eens gehad. Ik vond het een beetje vervelend, maar echt geen ramp en ik kan het me nu nauwelijks nog goed herinneren :) Het komt vast helemaal goed!
En zeg het gerust van te voren, dat je het een beetje spannend vindt. Dan kunnen ze het nog eens rustig met je doornemen.

Succes!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ik heb deze test wel gehad en ook de gewone longfunctietesten.
Bij mij werd het van te voren allemaal goed uitgelegd.
Ook was ik bang van te voren om een astma-aanval te krijgen, dat gebeurde ook, maar je krijgt dan direct medicijnen toegediend.
Het was niet fijn, maar achteraf heb ik me drukker gemaakt dan nodig.
Dames bedankt, inderdaad beter in het ziekenhuis een aanval dan thuis . En die vragen ga ik inderdaad stellen.
Een histamine-test is wel iets anders dan een luchtwegtest.

Wel ooit een test gehad, maar ik denk dat dat niet representatief is voor hoe het nu gaat.

En helaas, afgelopen week toch weer iets gegeten dat een allergische reactie/opwekking van histamine teweeg bracht (echt na > 20 jaar). Echt zwaar k*t, was er beslist weer ziek van (en dat gaat dus echt verder dan alleen luchtweg klachten, helaas). Ik weet nu in ieder geval dat ik de pesto die in het restaurant bij mij om de hoek wordt bereid toch maar beter niet kan eten ....
Ik heb het vroeger ook een aantal keer gehad in verband met astma en vond het eigenlijk wel meevallen. Het is precies zoals je zegt, ze lokken een aanval uit. Maar de medicijnen staan klaar en ze laten je er geen uren mee zitten, eerder een paar minuten.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
18-06-2020 16:18
Een histamine-test is wel iets anders dan een luchtwegtest.

Wel ooit een test gehad, maar ik denk dat dat niet representatief is voor hoe het nu gaat.

En helaas, afgelopen week toch weer iets gegeten dat een allergische reactie/opwekking van histamine teweeg bracht (echt na > 20 jaar). Echt zwaar k*t, was er beslist weer ziek van (en dat gaat dus echt verder dan alleen luchtweg klachten, helaas). Ik weet nu in ieder geval dat ik de pesto die in het restaurant bij mij om de hoek wordt bereid toch maar beter niet kan eten ....
Dit is een histamine test voor de luchtwegen. Ik moet via een vernevelaar kleine hoeveelheden histamine inademen en daarna steeds een longfunctie blazen totdat mijn longinhoud met 20% verminderd is.

Dankjewel nijntje, iedere keer als ik denk ohhhh dan lees ik even de berichten 🙈

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven