Spijt van koophuis
vrijdag 19 juni 2020 om 16:46
Wij zijn bezig met de koop van een huis. De financiën zijn bijna rond en in juli is de sleutel overdracht.
Maar naarmate de datum nadert zie ik er steeds meer tegenop. En heb ik eigenlijk spijt van onze keuze.
Het is moeilijk om klussers te vinden (is nu wel bijna rond), de nieuwe buurvrouw deed nogal lelijk toen ik me wilde voorstellen(we hebben zulke leuke buren op dit moment , snik), vrachtwagen die we wilde lenen voor de verhuizing is nu verkocht, dakkapel is niet te krijgen voor de verhuizing.
En het ergste is dat de maandelijkse lasten 275 euro in de maand omhoog gaan met een koophuis ipv ons huidige huurhuis.
Ik heb altijd willen kopen maar nu het zover is begin ik me af te vragen waarom. Als we over 30 jaar afbetaald hebben is mijn leven bijna om. Ik leef liever nu. Mijn kinderen krijgen het huis dan als we dood gaan. Maar ja, moet ik het daarvoor doen? Ze hebben ook een vader met een koophuis.
Maar goed, ik ben gewoon een beetje in paniek en vraag me af of mensen het herkennen. Misschien hoort dit gewoon een beetje bij verhuizen, al die stress?
Maar naarmate de datum nadert zie ik er steeds meer tegenop. En heb ik eigenlijk spijt van onze keuze.
Het is moeilijk om klussers te vinden (is nu wel bijna rond), de nieuwe buurvrouw deed nogal lelijk toen ik me wilde voorstellen(we hebben zulke leuke buren op dit moment , snik), vrachtwagen die we wilde lenen voor de verhuizing is nu verkocht, dakkapel is niet te krijgen voor de verhuizing.
En het ergste is dat de maandelijkse lasten 275 euro in de maand omhoog gaan met een koophuis ipv ons huidige huurhuis.
Ik heb altijd willen kopen maar nu het zover is begin ik me af te vragen waarom. Als we over 30 jaar afbetaald hebben is mijn leven bijna om. Ik leef liever nu. Mijn kinderen krijgen het huis dan als we dood gaan. Maar ja, moet ik het daarvoor doen? Ze hebben ook een vader met een koophuis.
Maar goed, ik ben gewoon een beetje in paniek en vraag me af of mensen het herkennen. Misschien hoort dit gewoon een beetje bij verhuizen, al die stress?
vrijdag 19 juni 2020 om 17:33
Dit is waar je je dus juist wel zorgen om zou moeten maken.Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 17:05Dat is wel zo. Stel dat het niet werkt tussen ons sta ik met 2 kinderen op straat. Maar die angst heb ik eigenlijk wel gehad. Het voelt goed.
Ik ga nooit meer wonen in een huis dat ik zelf niet alleen kan betalen.
Maar ja, ik heb het op de harde manier moeten leren. Heeft een anderhalf jaar stress, vakantiepark en hulp van familie gekost en dan ben ik nog goed weg gekomen.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:34
vrijdag 19 juni 2020 om 17:37
Ik snap je. Ik heb nog mazzel gehad na de scheiding.delicious35 schreef: ↑19-06-2020 17:33Dit is waar je je dus juist wel zorgen om zou moeten maken.
Maar ja, ik heb het op de harde manier moeten leren. Heeft een anderhalf jaar stress, vakantiepark en hulp van familie gekost en dan ben ik nog goed weg gekomen.
Op zich sta ik nu 6 jaar weer ingeschreven bij de woningbouw. Ik ga ervan uit dat we samen blijven maar ja, je weet het nooit. Dan hoop ik weer een huurhuis te krijgen mocht het toch mis gaan.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:38
Maar als je samen een huis koopt dat je niet alleen kunt betalen en de ander blijft er wel wonen, dan zal de ander je toch moeten uitkopen. Of je verkoopt het huis en dan koop je er iets goedkopers voor terug.delicious35 schreef: ↑19-06-2020 17:33Dit is waar je je dus juist wel zorgen om zou moeten maken.
Als je zelf een goed inkomen hebt, dan kun je dat prima doen, of eerst tijdelijk iets huren. Ik zie het probleem niet?
vrijdag 19 juni 2020 om 17:41
Je kunt in de komende 30 jaar natuurlijk allerlei kanten op, over 10 jaar heb je al een stuk afgelost en misschien ook wel overwaarde. Dan zou je ook weer een andere keuze kunnen maken, je zit niet gevangen qua huis en de hypotheek is na verloop van tijd ook aan te passen. Ons huis is in ruim 20 jaar ruim in waarde verdubbelt, dat is erg fijn. We hebben de hypotheek diverse keren aangepast, dus verkijk je niet teveel op 30 jaar. Je zult wel even een start moeten maken en hoe lang dat is ligt natuurlijk ook aan de markt. Succes! Komt vast goed!
vrijdag 19 juni 2020 om 17:44
Dank je! Ik vind deze dure tijd best spannend. Dat ons huis over 20 jaar verdubbeld is in waarde komt niet meer voor denk ik. Maar wie weet.Flair1995 schreef: ↑19-06-2020 17:41Je kunt in de komende 30 jaar natuurlijk allerlei kanten op, over 10 jaar heb je al een stuk afgelost en misschien ook wel overwaarde. Dan zou je ook weer een andere keuze kunnen maken, je zit niet gevangen qua huis en de hypotheek is na verloop van tijd ook aan te passen. Ons huis is in ruim 20 jaar ruim in waarde verdubbelt, dat is erg fijn. We hebben de hypotheek diverse keren aangepast, dus verkijk je niet teveel op 30 jaar. Je zult wel even een start moeten maken en hoe lang dat is ligt natuurlijk ook aan de markt. Succes! Komt vast goed!
Ik ben in de slechte tijd gaan scheiden en het huis verkocht aan mijn ex. 80000 euro aan verloren en nu is het huis een ton meer waard. Nu is het weer een dure tijd. Maar ik neem aan dat de waarde niet veel zal dalen. Dat hoop ik in ieder geval.
vrijdag 19 juni 2020 om 18:11
Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 16:56We zouden eerst een gedeelte aflossingsvrij nemen maar de hypotheek verstrekker heeft een fout gemaakt en keurt het nu af. Daarom worden de maandlasten ineens veel hoger. Dat bezorgt bij mij echt paniek.
Van dat deel aflossing vrij mag je de hypotheekrente niet aftrekken. En doordat je niet automatisch aflost houd je na afloop van je hypotheek nog een schuld over. Het lijkt op de korte termijn dus goedkoper, maar als je niet zo gedisciplineerd bent dat je dat deel vroegtijdig aflost is het op de lange termijn alleen maar duurder.
Voor heel veel van de beren die je nu op de weg ziet geldt dat die er alleen op de (heel) korte termijn zijn. Een huis kopen is juist iets wat je niet voor de korte termijn doet. Houd dat voor ogen, dan valt het allemaal mee.
vrijdag 19 juni 2020 om 18:40
Ahh, Ballenbak888 dit klinkt als koudwatervrees en stress. Helemaal niet gek bij zo'n life-event. Verhuizen staat hoog in de lijst stress veroorzakers.
Ik heb een paar jaar geleden in mijn eentje een huis gekocht en heb dat als heel stressvol ervaren. Ik zat in een prachtig huurappartement - maar dat werd elk jaar duurder.
Toen ik het papierwerk zat uit te zoeken zonk de moed me in de schoenen. Ik was ernstig ziek geweest en moest verplicht een overlijdensrisicoverzekering. Dat was een helse zoektocht naar een partij die dat voor elkaar kreeg. Daarnaast enorme trage bank over of de hypotheek wel of niet goedgekeurd werd.
Dat maakte dat ik net als jij dacht: waarom wilde ik dit ook alweer?!
Maar als het allemaal achter de rug is, en je zit erin dan ga je langzaam wennen. En een hypotheek blijft voor lange tijd stabiel, terwijl je huur steeds hoger zou worden.
Het komt echt wel goed!
Ik heb een paar jaar geleden in mijn eentje een huis gekocht en heb dat als heel stressvol ervaren. Ik zat in een prachtig huurappartement - maar dat werd elk jaar duurder.
Toen ik het papierwerk zat uit te zoeken zonk de moed me in de schoenen. Ik was ernstig ziek geweest en moest verplicht een overlijdensrisicoverzekering. Dat was een helse zoektocht naar een partij die dat voor elkaar kreeg. Daarnaast enorme trage bank over of de hypotheek wel of niet goedgekeurd werd.
Maar als het allemaal achter de rug is, en je zit erin dan ga je langzaam wennen. En een hypotheek blijft voor lange tijd stabiel, terwijl je huur steeds hoger zou worden.
Het komt echt wel goed!
hetisallemaalwat wijzigde dit bericht op 19-06-2020 18:41
Reden: typefouten
Reden: typefouten
0.28% gewijzigd
vrijdag 19 juni 2020 om 19:53
Ik ben onlangs verhuisd en man wat een stress en gedoe. De financiering rondkrijgen was uiteindelijk geen probleem, maar het gedoe met alle papieren verzamelen en op tijd aanleveren. Toen de verbouwing waarin we alles klaar wilden krijgen voor we uit het andere huis moesten en natuurlijk zaten er dingen tegen. Heb weleens jankend op de bank gezeten me afvragend waar we aan begonnen waren. Nu inmiddels helemaal gesetteld en superblij, ik wil hier niet meer weg!
Ik heb weleens gelezen dat een verhuizing net zoveel stress kan opleveren als een echtscheiding of overlijden, dus helemaal niet raar dat je je zo voelt
Ik heb weleens gelezen dat een verhuizing net zoveel stress kan opleveren als een echtscheiding of overlijden, dus helemaal niet raar dat je je zo voelt
vrijdag 19 juni 2020 om 21:16
O gelukkigBallenbak888 schreef: ↑19-06-2020 17:02Nee hoor, ik heb een berekening gemaakt en het moet makkelijk kunnen. We leven alleen heel ruim en dat wil ik eigenlijk niet missen. We hebben 2 motoren, een vakantie woning (gaan verder niet op vakantie), halen nog wel eens te eten enzo.
Ik ben zo bang dat we moeten inkrimpen. Dat wil ik helemaal niet.
Maar ja, het is een luxe probleem.
En waarschijnlijk gewoon koudwatervrees. Maar pfff, wat een stress is een huis kopen zeg.
Je moet zo denken: misschien moet je iets inleveren, maar je krijgt er ook iets voor terug: een huis in een fijne omgeving waar jullie samen een toekomst hebben.
En wat een eventuele echtscheiding betref: als je dat laat meewegen, dan zou niemand ooit meer zo'n stap kunnen zetten. Niemand weet wat de toekomst brengt, maar het voelt nú goed. Je zei eerder dat je nú wilt leven. Geldt dat dan niet voor een leven in een fijn huis dat echt van jullie samen is? Dat lijkt mij belangrijker dan al het materiële.
vrijdag 19 juni 2020 om 22:14
Ik denk ook koudwatervrees. Wij zijn net verhuisd en ik heb me ook afgevraagd waar we aan begonnen zijn. Daarbij de eerste nacht zo beroerd geslapen door al het geluid: trein, politieauto’s, buren in de tuin, verkeer, echt vreselijk. Maar nu 2 maanden verder vind ik het een top huis, nergens meer last van en ik geniet van alle ruimte en gemakken. Komt goed!
vrijdag 19 juni 2020 om 22:15
Wat knap dat je alleen een huis kunt kopen! Lijkt me nog spannender.Hetisallemaalwat schreef: ↑19-06-2020 18:40Ahh, Ballenbak888 dit klinkt als koudwatervrees en stress. Helemaal niet gek bij zo'n life-event. Verhuizen staat hoog in de lijst stress veroorzakers.
Het komt echt wel goed!
Maar je hebt gelijk, huur gooien we maar gewoon weg.
vrijdag 19 juni 2020 om 22:57
Ik dacht ook dat je geen nieuwe aflossingsvrije hypo meer af kon sluiten.
vrijdag 19 juni 2020 om 23:23
Ah, dat klinkt logisch.madamecannibale schreef: ↑19-06-2020 23:15Dat kan wel alleen heb je dan geen hypotheekrente aftrek. En je kan maximaal 50% van de marktwaarde van je huis lenen.
Verder klinkt het als koudwatervrees TO.
zaterdag 20 juni 2020 om 07:38
De hypotheek adviseur had ons verteld dat het wel kan alleen niet onder NHG. En toen hij onder NHG aanvroeg heeft de hypotheek verstrekker een fout gemaakt en het goed gekeurd. Later toen het bijna rond was trok de bank het plan weer in. We konden wel dan zonder NHG gaan lenen maar dat scheelde zoveel geld wat je dan einde van het verhaal na 30 jaar weg gooide dat we toch maar besloten alles af te lossen.
Ik vind het eng maar ja, als de huur ieder jaar 5,6 procent omhoog gaat komen we ook een keer op dat bedrag uit.
Ik vind het eng maar ja, als de huur ieder jaar 5,6 procent omhoog gaat komen we ook een keer op dat bedrag uit.
zaterdag 20 juni 2020 om 17:35
Dat lijkt zo simpel maar in de praktijk werkt het toch echt anders. De regels om een hypotheek te krijgen zijn in 12 jaar nogal strak geworden en de huizenmarkt was vorig jaar nogal oververhit.TanteOlivia schreef: ↑19-06-2020 17:38Maar als je samen een huis koopt dat je niet alleen kunt betalen en de ander blijft er wel wonen, dan zal de ander je toch moeten uitkopen. Of je verkoopt het huis en dan koop je er iets goedkopers voor terug.
Als je zelf een goed inkomen hebt, dan kun je dat prima doen, of eerst tijdelijk iets huren. Ik zie het probleem niet?
Nu heeft ex het mij nog lastiger gemaakt door een rechtszaak te beginnen over waar ik mocht gaan wonen. Wat hem betreft alleen in het dorp waar we woonde maar waar hijzelf 25 autominuten vandaan was gaan wonen.
Maar goed, woon ondertussen in mijn eigen koophuis in het dorp waar ik graag wilde wonen. Uiteindelijk is het na veel stress en hoge extra kosten wel goed gekomen.
To: ik vond het hele verhuisgedoe ook echt niet leuk. Het komt goed.
zaterdag 20 juni 2020 om 18:13
Ik vind het echt knap van je!delicious35 schreef: ↑20-06-2020 17:35Dat lijkt zo simpel maar in de praktijk werkt het toch echt anders. De regels om een hypotheek te krijgen zijn in 12 jaar nogal strak geworden en de huizenmarkt was vorig jaar nogal oververhit.
Nu heeft ex het mij nog lastiger gemaakt door een rechtszaak te beginnen over waar ik mocht gaan wonen. Wat hem betreft alleen in het dorp waar we woonde maar waar hijzelf 25 autominuten vandaan was gaan wonen.
Maar goed, woon ondertussen in mijn eigen koophuis in het dorp waar ik graag wilde wonen. Uiteindelijk is het na veel stress en hoge extra kosten wel goed gekomen.
Maar het is inderdaad een gedoe. Ik herken het dat de ex wilde bepalen waar ik ging wonen. 6km verkoop mocht niet. Gelukkig nu met dit dorp geen problemen.
zaterdag 20 juni 2020 om 18:50
Gevoel is echt niet genoeg, zorg vooral dat je het goed geregeld hebt!Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 17:10Dat klopt wel. Maar ja, ik ben eerder gescheiden en moest toen noodgedwongen met mijn kinderen particulier huren in een appartement. Dit huurhuis is prachtig.
Maar nogmaals, ik maak me daar geen zorgen meer over. Ik weet dat het goed zit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zaterdag 20 juni 2020 om 19:04
Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik heb een jaar geleden nog een huis gekocht en zes jaar geleden ook, dus ik weet er alles van. De eis van je ex klinkt belachelijk, goed dat je daar niet in mee bent gegaan.delicious35 schreef: ↑20-06-2020 17:35Dat lijkt zo simpel maar in de praktijk werkt het toch echt anders. De regels om een hypotheek te krijgen zijn in 12 jaar nogal strak geworden en de huizenmarkt was vorig jaar nogal oververhit.
Ik zeg alleen dat je niet altijd kunt afgaan op de situatie, zoals die zou zijn als je geen relatie had. Het is toch zonde om je mogelijkheden daarvan te laten afhangen, terwijl je samen veel meer te besteden hebt? Ik vind het zonde om daar alles vanaf te laten hangen en te leven alsof je nog single bent. Ook niet leuk voor degene die wel meer te besteden heeft, die moet dan in een kleiner, goedkoper huis gaan zitten zijn leven lang, omdat jij alleen maar wil wonen wat je alleen kunt betalen? Of moet je dan blijven latten, ook als je samen kinderen hebt?
Zelf vind ik het veel belangrijker dat ik een realistisch plan b heb. Mocht ik ooit gaan scheiden, dan zou ik met mijn inkomen prima een huis kunnen kopen, al zou dat wat kleiner en minder luxe zijn, dan waar ik nu woon. Geen probleem hoor. Het zou erg jammer zijn, dat wel, maar ik zou me prima redden op een andere plek. Dat is toch het belangrijkste? Ik geniet nu van de mogelijkheden die ik nu heb en als het niet meer mogelijk is, dan red ik me ook wel weer.