Zwangere tomaten en prei met bloemen

19-06-2020 21:46 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook wel eens tomaten gekocht waarin de zaadjes al bleken te ontkiemen? Ik zag het een paar jaar geleden voor het eerst. Alsof er taugé in zit. Nooit eerder gezien. En deze maand had ik ook ineens twee keer een prei die al in de knop bleek te zitten (eentje weggegooid, de ander staat rond en paars te pronken in een vaas).

Iemand een idee hoe dat kan? Hebben die groentes een nieuw soort kunstmest gehad waardoor ze idioot vroeg rijp zijn?

En kan het kwaad? Tomaat komt uit de nachtschadefamilie. Die moet je eigenlijk alleen ècht rijp eten. Hoe zit het dan met die zwangere tomaten waarvan de zaden zelfs al worteltjes en mini-blaadjes hebben?

Vaag topic, maar da's precies wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Die heb ik in de groentetuin staan, is nog niet zo mooi als ik had gehoopt.

Tomaat met uitgelopen zaden heb ik inderdaad ook weleens, eet ik gewon op. De paprika ook. Bij zelfgekweekte paprika's heb ik dat verschijnsel nog nooit gezien.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
20-06-2020 09:03
Een bloeiende prei lijkt me wel gaaf
Ik had daar wel wat geduld voor nodig, maar -zoals verwacht- is het een soort uit de kluiten gewassen bieslookbloem geworden. Heel licht lila-roze.
Alle reacties Link kopieren
Bloeiende preien zijn prachtig :heart:

Afbeelding

Afbeelding
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 20-06-2020 09:24
0.00% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
Astromeria schreef:
20-06-2020 09:03
Een bloeiende prei lijkt me wel gaaf
Ik las bloedende :nope:
Alle reacties Link kopieren
De uien liepen uit, we hebben ze nu links en rechts in de tuin gezet voor de bloemen.

Van bieslook pluk ik (als er jonge bloemknoppen zijn) een knop om mijn salade mee te versieren. Met een handvol bieslookbloemen kleurt je witte azijn prachtig roze.

Waarschijnlijk kan dit ook met de bloemen van prei en ui?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
20-06-2020 09:00
Dit verschijnsel blijkt een naam te hebben: viviparie!

Google levert interessante plaatjes op. Deze aardbei vind ik wel mooi - zou die met een beetje liefde kunnen uitgroeien tot tig nieuwe planten?
Afbeelding

Gaaf!
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
20-06-2020 09:15
Ik had daar wel wat geduld voor nodig, maar -zoals verwacht- is het een soort uit de kluiten gewassen bieslookbloem geworden. Heel licht lila-roze.

Het is ook een soort ui, toch? Het blad van een ui kun je ook door de salade doen net als de bloemen van de bieslook :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-06-2020 09:35
Gaaf!

Ja, ik vind het dus ook super mooi om te zien hoe zo'n plant of vrucht zich als een levend product blijft gedragen en ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
20-06-2020 09:03
Een bloeiende prei lijkt me wel gaaf
Afbeelding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-06-2020 09:36
Het is ook een soort ui, toch? Het blad van een ui kun je ook door de salade doen net als de bloemen van de bieslook :)
Helaas heb ik (nog) geen bieslook dit jaar. Maar bloemen van kruiden of bijvoorbeeld rucola, doe ik inderdaad ook door de sla.

Inmiddels heb ik hier nu wel geleerd hoe je zo lang mogelijk lol kan hebben van één uitgelopen prei ;-)
* buitenste bladeren eten
* steel met knop in een vaas zetten
* bloem door je salade mengen
* steel koken als asperge
Alle reacties Link kopieren
Yette, je kunt het afgesneden kontje van de prei ook nog in een glas met een laagje water zetten. Dan zou er een nieuwe prei uit moeten groeien. Ik heb het gezien op Pinterest en ben het nu aan het uitproberen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Bupsie schreef:
20-06-2020 00:11
Ik heb weleens ontkiemde appelpitjes gehad. Die heb ik maar in een pot gezet. Uiteindelijk is er nu nog maar 1 die dapper een poging doet om daadwerkelijk een boom te worden. Hij is zowaar na een jaar groeien nu een centimeter of 15 hoog :lol:
Heb ze ook geplant nog geen 3 maanden geleden, ze kwamen alle 4 op, maar besloten om er één te houden. Die is nu 45cm... Welk soort had jij? Ik Evelina, geen idee of dat het verschil maakt.
O, wacht even, ik heb gewoon appelpitjes (die niet uitliepen) geplant, niet diegene die uitgelopen waren, want die kwam ik toevallig 2 weken later tegen, nooit eerder gezien nog.

En kleine tomaatjes in plakjes gesneden en geplant, 4 stuks uitgekozen, zijn nu prachtige planten van meer dan een meter hoog, de eerste tomaatjes beginnen te groeien.
Alle reacties Link kopieren
Met tomaten doe ik dat ook. Wel de plant geregeld snoeien voor een goede opbrengst.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-06-2020 10:53
Met tomaten doe ik dat ook. Wel de plant geregeld snoeien voor een goede opbrengst.
Dieven bedoel je.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-06-2020 10:54
Dieven bedoel je.
Dieven doe ik inderdaad wel, bedoel jij dat ook Dahlia74?
Want snoeien doe ik niet, is mijn eerste keer dat ik zelf groenten probeer te kweken :)
Alle reacties Link kopieren
Goeie, Sabeltand!

Ik heb wel eens knoflookteentjes geplant, maar dat werd helaas niks. Op dit moment heb ik ook wat peperplantjes van +/-4 cm hoog staan, maar die doen al een maand niet veel meer. Ik vrees dat het niks wordt. De gember daarentegen, doet het goed. We eten alleen sneller dan hij groeit, dus af en toe koop ik toch een nieuw stuk met frisse groene knobbels dat ik dan in dezelfde bloembak zet.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
20-06-2020 10:19
Yette, je kunt het afgesneden kontje van de prei ook nog in een glas met een laagje water zetten. Dan zou er een nieuwe prei uit moeten groeien. Ik heb het gezien op Pinterest en ben het nu aan het uitproberen.
Heb ik ook geprobeerd en het leek te lukken (bij alle drie), maar bij mij zijn ze allemaal doorgeschoten. We hebben nu dus wel leuke bloemetjes in de tuin. :-D Ik ga nu proberen om de zaden te oogsten als de bloemen zijn uitgebloeid en kijken of ik daar dan prei uit kan kweken.

Dat kan ook met kool en bleekselderij enzo. Maar alles schiet heel makkelijk door.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
20-06-2020 11:04
Goeie, Sabeltand!

Ik heb wel eens knoflookteentjes geplant, maar dat werd helaas niks. Op dit moment heb ik ook wat peperplantjes van +/-4 cm hoog staan, maar die doen al een maand niet veel meer. Ik vrees dat het niks wordt. De gember daarentegen, doet het goed. We eten alleen sneller dan hij groeit, dus af en toe koop ik toch een nieuw stuk met frisse groene knobbels dat ik dan in dezelfde bloembak zet.
Gember heb ik ook geprobeerd maar lukte niet goed. Hoe heb je dat gedaan?

Paprika's en pepers heb ik ook staan, maar die groeien heeeeeel langzaam. Ze hebben vooral veel zon en niet te veel water nodig. Voor die plantjes heb je een beetje geduld nodig. Die van mij zijn inmiddels een cm of 25 maar daar hebben ze wel 3 maand over gedaan. Nu maar hopen dat er überhaupt paprika's aan gaan komen.
Alle reacties Link kopieren
De kontjes van lenteui plant ik heel vaak.
Of ik stop wat knoflookteentjes in de aarde.
Wat je daar even later vanaf kunt snijden om door je verse pasta, salade of kruidenboter te mengen.. dat is echt zo heerlijk!
Maar een prei-kontje is mij nog nooit gelukt.
Niet op water, niet op aarde.
Gewoon morsdood?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
20-06-2020 11:04
Goeie, Sabeltand!

Ik heb wel eens knoflookteentjes geplant, maar dat werd helaas niks. Op dit moment heb ik ook wat peperplantjes van +/-4 cm hoog staan, maar die doen al een maand niet veel meer. Ik vrees dat het niks wordt. De gember daarentegen, doet het goed. We eten alleen sneller dan hij groeit, dus af en toe koop ik toch een nieuw stuk met frisse groene knobbels dat ik dan in dezelfde bloembak zet.

Ik heb ooit van zo'n heel scherp pepertje met paprika-achtige pepers de zaden geplant. Had op den duur een boompje van een jaar of 3 met kleine pepertjes. Zo leuk! Helaas ben ik toen een keer vergeten 'm water te geven.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
20-06-2020 11:25
De kontjes van lenteui plant ik heel vaak.
Of ik stop wat knoflookteentjes in de aarde.
Wat je daar even later vanaf kunt snijden om door je verse pasta, salade of kruidenboter te mengen.. dat is echt zo heerlijk!
Maar een prei-kontje is mij nog nooit gelukt.
Niet op water, niet op aarde.
Gewoon morsdood?

Neem je dan het blad van de knoflook?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-06-2020 11:32
Neem je dan het blad van de knoflook?

Ja, die dunne, groene steeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
20-06-2020 11:34
Ja, die dunne, groene steeltjes.
Wat een goed idee!
Later is nu
IBIopviva schreef:
20-06-2020 07:50
Getverdemme, je hebt niet lang hoeven te wachten haha.
Gruwel. :'(

Waarom o waarom klik ik dan ook op een dergelijk topic? :facepalm: ;-D

En dan ook nog met bonusfoto :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-06-2020 11:32
Neem je dan het blad van de knoflook?

Oh nee!!
Dat had ik met een muntplant die ik al jaren op pot had staan en waar ik al jaren van plukte.
Na een vakantie trof ik de plant verbrand en uitgedroogd aan.
Nog het verbrande loof afgeknipt en de kluiten gedompeld in water.. maar het mocht niet meer baten. Zo zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven