Tips Veluwe

20-06-2020 23:07 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij blijven dit jaar in NL, de Veluwe. Voor het eerst dat we in de zomervakantie in NL blijven. We vinden het, waar we ook heen gaan, altijd leuk om niet (alleen) de standaard dingen/highlights te doen. De folders bij de VVV kunnen we prima zelf halen en daar ben ik in dit topic dus niet naar op zoek.
Nu er dit jaar vast niet of nauwelijks marktjes en andere kneuterige-eens-per-jaar-activiteiten worden georganiseerd in de zomervakantie, hoop ik dat mensen die ongeveer in de driekhoek Zwolle-Amersfoort-Arnhem bekend zijn ons leuke tips kunnen geven voor een leuke wandeling, fietstocht, iets met water/zwemmen/suppen etc. Een activiteit/een plek of eventueel een restaurant die niet bij elk VVV hangt.
We zijn een gezin van 4 (2 jongens van bijna 13 en 10 jaar).

Wie heeft er tips voor ons?
Alvast bedankt!
De Zandenplas bij Nunspeet.
Het Hulhosterzand (parkeren bij de Hierderweg bij Hulshorst)
Radio Kootwijk.
Klimbos in Garderen
De Veluwe is groot! Maar bijvoorbeeld een pannenkoek eten bij de Ossenstal in Epe en daar een wandeling maken?

Mocht je in Vierhouten komen dan vind ik Herberg Tante Sjaan een aanrader. Het Verscholen Dorp zit daar in de buurt, ook leuk voor een kijkje.

Het Heerderstrand is ook leuk qua water.
Het Aardhuis ( kroondomein Het Loo) in Hoog Soeren
Het Kootwijkerzand
Mijn lievelingswandeling gaat van Dieren station naar Velp of Rheden (je kunt kiezen). Je kunt dan je auto in Dieren zetten, naar het eindpunt lopen, onderweg een taartje eten of lunchen en dan met de trein een stukje terug naar je auto (zo ver is dat niet). Alleen is dat met Corona-NS-beleid niet zo makkelijk. Je zou wel een stuk van die route kunnen pakken (hij staat wel op internet) en dan zelf een rondwandeling maken.
Ossenstal in Epe is inderdaad leuk. Als je daar de wandeling voor wildspotten doet heb je echt een grote kans om wilde zwijnen te zien. Daar in de buurt zit ook Floor, dat is ook een leuk restaurant. Iets meer richting Heerde zit een schaapskooi waar ze voor Corona wandelingen met de herder en schapen organiseerden. Misschien zijn die er nog wel. Het Openluchtmuseum in Arnhem is ook leuk, vooral als je kinderen hebt. In Apeldoorn zit ook een klimbos. Bij het Emstergat kun je waterskiën aan zo'n lijn. En naar de Hoge Veluwe natuurlijk, maar dat stond vast al op jullie lijstje.
Marana schreef:
20-06-2020 23:22
De Zandenplas bij Nunspeet.
De zandenplas is de afgelopen weken al meerdere keren afgesloten geweest omdat het er te druk was icm corona maatregelen, dus hou daar rekening mee als je aankomende week met 30 graden denkt daar even verkoeling te zoeken.

De eibertjesmarkten (Zomermarkten) in nunspeet zijn geannuleerd.

Her bezoekerscentrum van Nunspeet kan je ook nog bezoeken voor tips in de omgeving. Zij organiseren zelf ook dingen en verhuren ook.

Toeristische route Elspeet fietsen en even stoppen bij de speelplaats Stakenberg incl uitkijktoren.
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 21-06-2020 00:17
31.78% gewijzigd
Hoenderloo.

Imkerij BijDaan. Een kwekerij en bijenhouderij. https://www.imkerijbijdaan.nl/

Vanzelfsprekend pannekoeken.
https://www.pannekoekhuishoenderloo.nl/

IJs waar je vóór de corona ook voor in de rij ging staan.
https://www.ijsvanco.nl/

Ederveen
Happy BeePlant. Een kwekerij met planten waar bijen, hommels en vlinders dol op zijn. Ook veel soorten lavendel.
https://happybeeplant.nl/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Waterskiën bij burn side in emst, kun je heerlijk zitten en borrelen /eten!
Rondleiding door Museum voor KOR. Heel leuk! Ik zou gewoon even bellen met zo'n gids. https://www.museumvoorkor.nl/bezoek/

Wandelen door het Sonsbeekpark.
En ik zou de indebuurt websites van Arnhem, Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle even in de gaten houden!
mabelle schreef:
20-06-2020 23:43
Klimbos in Garderen
.
Wilde ik ook noemen. Zeker met kinderen in die leeftijd.

Heb je een huisje geboekt? Ik zou vooral ook fietsen meenemen als dat kan.
Bedankt voor alle tips tot nu toe! We gaan over 2 weken en de fietsen gaan zeker mee.
Ik ga jullie tips uitzoeken!
De boulevard in Harderwijk is leuk. Ook met stukje strand.

Hanzesteden bezoeken als Hattem en Elburg.

Radio Kootwijk, kun je ook leuk wandelen.
Het Kröller-Müller natuurlijk!
Combinatie van Natuur, cultuur, Fietsen, wandelen en eten.
enn wijzigde dit bericht op 21-06-2020 10:00
9.29% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En een dagje Julianatoren vinden de kinderen vast heel leuk.

Niet, ze zijn te oud.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
21-06-2020 09:59
En een dagje Julianatoren vinden de kinderen vast heel leuk.

Niet, ze zijn te oud.
De apenheul kan nog wel?
Er zijn in de provincie Gelderland allemaal klompenpaden om te wandelen. Er is een app van en een website echt een aanrader. Je komt op plekken waar je anders niet zo snel komt. Genoeg te doen in die omgeving. Veel plezier en hopen op mooi weer :sun:
Fietsen langs de IJsseldijk, tussen Deventer en Wapenveld.
Een van de allermooiste landschappen in Nederland, vind ik.

Inderdaad, de renderklippen bij Epe (vlakbij voorgenoemde Ossenstal) is een mooi heidegebied met inderdaad de schaapskooi erop. Heb ik in mijn jeugd bij de Scouting veel rondgehangen, het clubhuis was daar vlakbij.
Hoog Soeren is ook schitterend, het dorpje daar ook, zeker in de buurt van het kapelletje.

Kasteel Staverden is ook leuk en in Vaassen is er de Cannenburgh. Ook een mooi kasteel.

Tja, geboren Epenaar, ik ken de omgeving aardig. Hoewel ik er al 23 jaar weg ben.
Maar moeders woont nog in Epe en een zus in Wapenveld. Dus ik ben er nog vaak.
When in doubt, the auditor is always right!
lilalinda schreef:
21-06-2020 10:14
De apenheul kan nog wel?
Die is altijd leuk, zelfs als je 80 bent.
When in doubt, the auditor is always right!
lilalinda schreef:
21-06-2020 10:14
De apenheul kan nog wel?
Tuurlijk.
Vinden jullie jongens wandelen nog leuk?
Ik sprak gisteren een kennis die regelmatig leuke dingen plaatst op FB van activiteiten met haar kinderen (15 en 12), wandelingen fietstochten e.d. Ik ben daar wel een beetje jaloers op, want die van mij gaan vanaf 12 mee met frisse tegenzin en vanaf 14 weigeren ze het meeste. Bleek dus bij haar exact hetzelfde te gaan, de oudste loopt op een wandeling van 15 km minstens 11 km te muiten. Een hele geruststelling :proud:
Een wandeling voortaan een "uitdagende hike" noemen en ze rennen hem.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Julianatoren gaan we niet meer doen, maar Apenheul wel (met dank aan gewonnen kaarten bij de Postcodeloterij). Dat hebben we inderdaad al gereserveerd.

Op het waterskieen reageerden de jongens erg enthousiast. Het weer in de gaten houden en dan gaan we dat misschien wel doen.

Wandelen vinden ze tot nu toe prima. Vooraf klagen ze wel eens, maar eenmaal aan de wandel, vermaken ze zich heerlijk!
@SEM72: Die app van de klompenpaden ga ik zeker even opzoeken. De website is veelbelovend en weet zeker dat ze daar gaan lopen. Dank je voor de tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven