Overlast? zwembad buren
dinsdag 23 juni 2020 om 10:40
Hallo iedereen,
ben al een poosje een trouwe lezer, maar ik heb nu zelf wat advies/realty check nodig.
Onze buren hebben, zoals veel mensen, sinds een paar weken een groot zwembad in de tuin staan. Wij hebben dit zelf niet, dus ik heb geen idee wat daar aan onderhoud/verzorging allemaal bij komt kijken. Nu is het zo dat er 24 uur per dag een filter(?) draait die het geluid maakt wat nog het best te vergelijken valt met een computer die wat traag is; dat krakende/piepende geluid, samen met een licht zoemend geluid. Nu is dit niet heel hard, maar je hoort het wel. Mijn man hoort het ook, maar die heeft er totaal geen last van. Nu weet ik ook van mezelf dat ik wat overgevoelig ben voor geluid, vooral geluid wat gemaakt wordt door andere mensen, én dat het wonen in een rijtjeshuis nu eenmaal inhoudt dat je ook dingen van elkaar moet accepteren. Nu is mijn vraag eigenlijk heel stom: is dit iets waar je de buren op kunt aanspreken of valt dit onder mijn overgevoeligheid?
ben al een poosje een trouwe lezer, maar ik heb nu zelf wat advies/realty check nodig.
Onze buren hebben, zoals veel mensen, sinds een paar weken een groot zwembad in de tuin staan. Wij hebben dit zelf niet, dus ik heb geen idee wat daar aan onderhoud/verzorging allemaal bij komt kijken. Nu is het zo dat er 24 uur per dag een filter(?) draait die het geluid maakt wat nog het best te vergelijken valt met een computer die wat traag is; dat krakende/piepende geluid, samen met een licht zoemend geluid. Nu is dit niet heel hard, maar je hoort het wel. Mijn man hoort het ook, maar die heeft er totaal geen last van. Nu weet ik ook van mezelf dat ik wat overgevoelig ben voor geluid, vooral geluid wat gemaakt wordt door andere mensen, én dat het wonen in een rijtjeshuis nu eenmaal inhoudt dat je ook dingen van elkaar moet accepteren. Nu is mijn vraag eigenlijk heel stom: is dit iets waar je de buren op kunt aanspreken of valt dit onder mijn overgevoeligheid?
dinsdag 23 juni 2020 om 10:43
Je kunt het altijd bespreken wellicht kunnen ze hem wat minder lang aan zetten.
Maar als ik eerlijk ben vind ik je overgevoelig..
Ik val bij die geluiden in slaap dus tja
Maar bespreek het effe sowieso goed om te laten weten hoe jij iets ervaart als het een beetje ok buren zijn kunnen ze rekening met je houden en jij met hen..Misschien mag je komende dagen wel even komen plonsen
Maar als ik eerlijk ben vind ik je overgevoelig..
Ik val bij die geluiden in slaap dus tja
Maar bespreek het effe sowieso goed om te laten weten hoe jij iets ervaart als het een beetje ok buren zijn kunnen ze rekening met je houden en jij met hen..Misschien mag je komende dagen wel even komen plonsen
♡
dinsdag 23 juni 2020 om 10:44
Zacht zoemen zou ik niet mijn buren op aanspreken.
Ik zou kijken of het toch een soort van 'gaat wennen' net als mensen die langs het spoor wonen na een tijdje.
Ik vond persoonlijk de trampoline in de tuin van de buren (precies naast onze schutting) echt verschrikkelijk omdat het springen al-tijd gepaard ging met schreeuwen en gegil, maar dat heb ik ook gelaten, want het zijn nou eenmaal kinderen.
Ik zou kijken of het toch een soort van 'gaat wennen' net als mensen die langs het spoor wonen na een tijdje.
Ik vond persoonlijk de trampoline in de tuin van de buren (precies naast onze schutting) echt verschrikkelijk omdat het springen al-tijd gepaard ging met schreeuwen en gegil, maar dat heb ik ook gelaten, want het zijn nou eenmaal kinderen.
Grief is just love with nowhere to go
dinsdag 23 juni 2020 om 10:46
Als je een goede verstandhouding hebt met je buren zou ik het er gewoon eens over hebben. Maar dan uiteraard niet op een geiriteerde of dwingende toon. Als jij na je werk bijvoorbeeld even lekker buiten gaat zitten op mooie dagen, vraag dan of het mogelijk is om dan de pomp 2uurtjes uit te zetten.
Als de verhouding tussen jullie toch al onder spanning staat zou ik voor mezelf nagaan of dit een strijd is die jij aan wil gaan.
Als de verhouding tussen jullie toch al onder spanning staat zou ik voor mezelf nagaan of dit een strijd is die jij aan wil gaan.
dinsdag 23 juni 2020 om 10:47
Misschien kan er een kist, doos of omgekeerde plantenpot over de pomp.
En hij kan vast ook op een timer.
Stel het eens voor bij de buren. Misschien 'is het heel gek als ik die timer wil betalen?' (dat kost geen 5 euro - maar mogelijk hebben ze zelf nog zo'n ding liggen).
Ze hebben er gewoon niet bij stilgestaan dat jij het hoort en er door geïrriteerd wordt, dus zo'n opmerking kan zeker helpen voor de bewustwording.
En hij kan vast ook op een timer.
Stel het eens voor bij de buren. Misschien 'is het heel gek als ik die timer wil betalen?' (dat kost geen 5 euro - maar mogelijk hebben ze zelf nog zo'n ding liggen).
Ze hebben er gewoon niet bij stilgestaan dat jij het hoort en er door geïrriteerd wordt, dus zo'n opmerking kan zeker helpen voor de bewustwording.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
dinsdag 23 juni 2020 om 10:47
Dit vind ik altijd zo'n aparte logica; 'ik heb er geen last van dus heeft een ander er ook geen last van.' Zo werkt dat toch niet?
dinsdag 23 juni 2020 om 10:51
dinsdag 23 juni 2020 om 10:59
Dit is ook mijn ervaring. Het viel mij juist op dat je de pomp echt nauwelijks hoort.Madeliefjees schreef: ↑23-06-2020 10:53Wij doen de pomp maar een paar uur per dag aan. Dat hoeft toch niet de hele dag? En zit de opening wel goed onder water? Die van ons hoor je amper.
dinsdag 23 juni 2020 om 10:59
Alleen omdat ze overgevoelig is wil toch niet zeggen dat het geluid niet irritant kan zijn? Ik vind dat zo makkelijk om dan te roepen dat het haar probleem is. Alsof je dan geen rekening hoeft te houden met iemand.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:01
Het ligt eraan of het normale woongeluiden zijn of geluiden die daadwerkelijk overlast geven.
Een gezoem lijkt me onder normale woongeluiden vallen. Uiteraard is het de vraag of die pomp daarwerkelijk de hele dag aan moet staan.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:01
dinsdag 23 juni 2020 om 11:11
dinsdag 23 juni 2020 om 11:15
Bedankt voor jullie inzichten! Kijk, het js nu al "fijn" om te weten dat zo'n pomp niet 24/7 aan hoeft te staan. Wij hebben niet zo'n zwembad, nooit in verdiept ook, dus ik had geen idee.
Om de vraag te beantwoorden hoeveel meter er tussen het zwembad en ons terras zitten, ik denk 1.5/2 meter. Ze hebben het zwembad tegen de schutting aangezet en direct achter de schutting is ons terras.
Om de vraag te beantwoorden hoeveel meter er tussen het zwembad en ons terras zitten, ik denk 1.5/2 meter. Ze hebben het zwembad tegen de schutting aangezet en direct achter de schutting is ons terras.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:28
Overgevoelig of niet. Je hoort het. En mogelijk met een eenvoudige oplossing (beter in het zwembad of idd iets erover) kan het opgelost worden.
Als ik mijn buren met zoiets kleins kan helpen ben ik blij als ze er over beginnen.
En dat is ook exact de reden waarom wij de trampoline niet naast de buren hebben geplaatst.
Als ik mijn buren met zoiets kleins kan helpen ben ik blij als ze er over beginnen.
En dat is ook exact de reden waarom wij de trampoline niet naast de buren hebben geplaatst.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:31
Is dat de enige plek in hun tuin waar dat ding kan staan?Kruimeltaart schreef: ↑23-06-2020 11:15Bedankt voor jullie inzichten! Kijk, het js nu al "fijn" om te weten dat zo'n pomp niet 24/7 aan hoeft te staan. Wij hebben niet zo'n zwembad, nooit in verdiept ook, dus ik had geen idee.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.