Erg vervelend gedrag stiefzoon
maandag 22 juni 2020 om 23:53
Goed, het is al een tijd geleden sinds ik voor het laatst actief was hier. Toen was ik nog samen met ex, geloof ik.
Ik heb inmiddels een aantal jaar een fijne relatie met een leuke, lieve man. Mijn ex en ik hebben co- ouderschap over onze dochtertje, dat gaat prima.
Vriend heeft echter ook een zoon, die niks van mij wilde weten de eerste jaren. Waar ik eerst nog hoopte dat het na verloop van tijd zou bijtrekken, troostte ik mezelf later met de gedachte dat we in elk geval niet 24/7 op elkaars lip zaten. Hij kwam alleen in het weekend, waarvan ik ook nog 1 dag werkte, dus de ongemakkelijke momenten bleven beperkt.
Echter is de situatie nu veranderd door problemen van zijn moeder, waardoor hij niet thuis kon blijven wonen. Om die reden woont hij nu al sinds Maart bij ons. En het breekt me op.
Vriend gooit alles wat zoon doet op "ach hij is aan het puberen/ heeft het moeilijk met de situatie rondom zn moeder/ mist zn vrienden/ gaat door een moeilijke periode"
Maar het voelt voor mij alsof zoon me expres uitdaagt, en mij en zijn vader uit elkaar wil drijven.
Als vriend thuis is, doet zoon namelijk nooit rare dingen. Gedraagt zich zoals een gemiddelde puber dat doet, maar zoekt geen ruzie ofzo.
Zodra zijn vader het huis uit is, ben ik al op mn hoede, omdat ik niet weet wat er nu weer gaat komen. Een greep uit de dingen die hij de afgelopen maanden heeft gedaan:
Hij maakt bijvoorbeeld dingen stuk, en zegt vervolgens dat hij het niet gedaan heeft. Echt als in: pakt mok uit de kast, kijkt mij aan, laat hem vallen en loopt triomfantelijk weg.
Bestelt dingen online, op mijn naam, met achteraf betalen.
Maakt dingen kwijt, waarvan ik zeker weet dat het gewoon op een vaste plek lag. Doet vervolgens alsof ie geen idee heeft waar ik het over heb.
Dat zijn nog 'kleine' dingetjes.
De meest recente ontwikkelingen vind ik erger, maar daar ga ik later even verder op in.
Wat moet ik hier nou mee???
Ik heb inmiddels een aantal jaar een fijne relatie met een leuke, lieve man. Mijn ex en ik hebben co- ouderschap over onze dochtertje, dat gaat prima.
Vriend heeft echter ook een zoon, die niks van mij wilde weten de eerste jaren. Waar ik eerst nog hoopte dat het na verloop van tijd zou bijtrekken, troostte ik mezelf later met de gedachte dat we in elk geval niet 24/7 op elkaars lip zaten. Hij kwam alleen in het weekend, waarvan ik ook nog 1 dag werkte, dus de ongemakkelijke momenten bleven beperkt.
Echter is de situatie nu veranderd door problemen van zijn moeder, waardoor hij niet thuis kon blijven wonen. Om die reden woont hij nu al sinds Maart bij ons. En het breekt me op.
Vriend gooit alles wat zoon doet op "ach hij is aan het puberen/ heeft het moeilijk met de situatie rondom zn moeder/ mist zn vrienden/ gaat door een moeilijke periode"
Maar het voelt voor mij alsof zoon me expres uitdaagt, en mij en zijn vader uit elkaar wil drijven.
Als vriend thuis is, doet zoon namelijk nooit rare dingen. Gedraagt zich zoals een gemiddelde puber dat doet, maar zoekt geen ruzie ofzo.
Zodra zijn vader het huis uit is, ben ik al op mn hoede, omdat ik niet weet wat er nu weer gaat komen. Een greep uit de dingen die hij de afgelopen maanden heeft gedaan:
Hij maakt bijvoorbeeld dingen stuk, en zegt vervolgens dat hij het niet gedaan heeft. Echt als in: pakt mok uit de kast, kijkt mij aan, laat hem vallen en loopt triomfantelijk weg.
Bestelt dingen online, op mijn naam, met achteraf betalen.
Maakt dingen kwijt, waarvan ik zeker weet dat het gewoon op een vaste plek lag. Doet vervolgens alsof ie geen idee heeft waar ik het over heb.
Dat zijn nog 'kleine' dingetjes.
De meest recente ontwikkelingen vind ik erger, maar daar ga ik later even verder op in.
Wat moet ik hier nou mee???

dinsdag 23 juni 2020 om 17:19
Zekers, alleen wel lastig voor een jongen van 17. Hoewel je hem in theorie nog wel kan dwingen, valt dat in de praktijk vaak tegen.sneeuwwitje80 schreef: ↑23-06-2020 17:15Dat kan inderdaad zo zijn. TIjd voor professionele hulp dus.
dinsdag 23 juni 2020 om 17:19
Dit ja.Merrick schreef: ↑23-06-2020 16:54Ik zal het heeeeeeel voorzichtig zeggen. Maar ik vind het hoogst opmerkelijk dat je eerst de details achterwege wil laten (mooi integer vond ik dat) en dat je ze (escalerend in perversiteit) alsnog deelt nadat je al een conclusie getrokken hebt?
In eerste instantie klonk je nog vrij nuchter. Misschien wel te nuchter. En nu er allerhande ideeen tot pedofilie aan toe genoemd worden, gooi je extra olie op het vuur?
Ik vind dat erg lastig met elkaar te verenigen.
dinsdag 23 juni 2020 om 17:22
En dan trek je hem bij zijn haren naar die hulp en dan zegt hij daar geen stom woord.
Of gedraagt zich daar als "normale puber".
Of gaat lopen verklaren dat niet hij een probleem heeft, maar stiefma.
Of dat stiefma de boel bij elkaar liegt / fantaseert.
Ben je helaas nog geen stap verder.
Om over wachtlijsten in de zorg / voor psychologische hulp maar te zwijgen

Als je nu belt is het waarschijnlijk iets "voor na de zomervakantie" en in september "zijn er 10 wachtenden voor u".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

dinsdag 23 juni 2020 om 17:24
Nou dan moet TO het verder zo maar laten.Wissewis schreef: ↑23-06-2020 17:22En dan trek je hem bij zijn haren naar die hulp en dan zegt hij daar geen stom woord.
Of gedraagt zich daar als "normale puber".
Of gaat lopen verklaren dat niet hij een probleem heeft, maar stiefma.
Of dat stiefma de boel bij elkaar liegt / fantaseert.
Ben je helaas nog geen stap verder.
Om over wachtlijsten in de zorg / voor psychologische hulp maar te zwijgen.
Als je nu belt is het waarschijnlijk iets "voor na de zomervakantie" en in september "zijn er 10 wachtenden voor u".

dinsdag 23 juni 2020 om 17:31

niet zelden speelt bij het ontstaan van een psychische stoornis de erfelijke component een rol

dinsdag 23 juni 2020 om 17:36
Nee, het is zeker niet oké.sneeuwwitje80 schreef: ↑23-06-2020 17:14En stel nou dat dit zo is. Is het dan wel ok?
Stel dat hij in de kroeg leuk contact heeft met een vrouw. Ze elkaar uitdagen, maar puntje bij paaltje ze toch niet met hem naar huis wil. Dan is hij geprovoceerd en mag hij haar grensoverschrijdend seksueel gedrag gaan vertonen. Over haar grenzen gaan en niet te luisteren naar haar nee?
Zo werkt het niet en zo komt hij in de problemen in de toekomst.
TO had onmiddellijk een grens moeten trekken bij de eerste seksuele provocatie van hem uit. Dat had nooit zo mogen escaleren.

dinsdag 23 juni 2020 om 17:46
WTF .lolita666 schreef: ↑23-06-2020 16:31Hij heeft al eens ondergoed 'gebruikt' teruggelegd in mijn la, en daar heb ik hem wel op aangesproken. Maar dat vond ik zo ongemakkelijk. En op de een of andere manier durfde ik dat niet tegen vriend te vertellen, omdat ik het zo enorm gênant vond.
"Je zoon heeft zn kwakje op mn ondergoed gedumpt en het terug in mn la gelegd"? Hoe krijg je zoiets op tafel?

edit: En ik vind het ook erg dat vader jou niet serieus neemt in het ongevraagd bestellen van dingen en het kapotgooien van een mok. Echt ontzettend slappe hap en schofferend jegens jou. Je staat toch niet een potje te liegen?

dinsdag 23 juni 2020 om 17:56
Macarinata schreef: ↑23-06-2020 17:46WTF .![]()
![]()
Dat je dit nog niet direct met je vriend gedeeld hebt, hier gaat iets heel erg mis!!! Gestoord joch. Ingrijpen. Slappe hap van vader met zijn ach en wee. Voelt hij zich schuldig tegenover zijn zoon en praat hij er daar maar overheen? En 'ik kan dit er niet bij hebben', leuk zo'n reactie. Zoon is wel belangrijker dan zijn bedrijf verdomme. Dit is seksueel overschrijdend gedrag en vader moet dit oplossen, niet jij. Bescherm in godsnaam jezelf én je dochter. Grens trekken, gisteren nog.
edit: En ik vind het ook erg dat vader jou niet serieus neemt in het ongevraagd bestellen van dingen en het kapotgooien van een mok. Echt ontzettend slappe hap en schofferend jegens jou. Je staat toch niet een potje te liegen?
Geheel mee eens.
dinsdag 23 juni 2020 om 18:15
TanteOlivia schreef: ↑23-06-2020 17:05Wat is dat toch met vrouwen die niet worden geloofd als een jongen/man over grenzen gaat op seksueel gebied? En als ze wel worden geloofd, dan wordt altijd de verantwoordelijkheid naar de vrouw toegeschoven, alsof het haar schuld is? Waar slaat die reactie op?
Dat schreef ik helemaal nergens.
Huts!

dinsdag 23 juni 2020 om 18:50

dinsdag 23 juni 2020 om 19:25
En ik vind jou enorm stoken, provoceren en rellen. En nu?

dinsdag 23 juni 2020 om 19:27
En ik voor de verandering eens niet. Je begint niet met " mijn stiefzoon trekt zich af voor mijn neus" TO kwam er pas mee toen ze serieus genomen werd. Lijkt me vrij logisch.Merrick schreef: ↑23-06-2020 16:54Ik zal het heeeeeeel voorzichtig zeggen. Maar ik vind het hoogst opmerkelijk dat je eerst de details achterwege wil laten (mooi integer vond ik dat) en dat je ze (escalerend in perversiteit) alsnog deelt nadat je al een conclusie getrokken hebt?
In eerste instantie klonk je nog vrij nuchter. Misschien wel te nuchter. En nu er allerhande ideeen tot pedofilie aan toe genoemd worden, gooi je extra olie op het vuur?
Ik vind dat erg lastig met elkaar te verenigen.

dinsdag 23 juni 2020 om 19:45
Dan moet dochter wel even ergens anders eten vanavond.......
Succes met het gesprek vanavond TO. Ik hoop dat je vriend daarna een goed gesprek met zoon gaat hebben en er verandering komt.
dinsdag 23 juni 2020 om 20:04
Is er nog contact met moeder? Enig idee hoe het thuis bij zijn moeder ging? Nooit geen signalen ontvangen?
Zoas ik er tegen aan kijk is deze jongen echt wanhopig op zoek naar aandacht en begrip. Juist omdat hij dit gedrag [ wat overigens absoluut niet door de beugel kan ] bij jou TO laat zien en niet bij zijn vader zegt mij heel veel. Waarschijnlijk ben jij voor hem nu de meest stabiele factor in zijn leven. En aangezien het om een kind gaat vind ik dat to ook er voor hem moet zijn en zoeken naar een oplossing.
Hij is puber..lange tijd niet naar school kunnen gaan, moeder is opgenomen en vader heeft nooit geen tijd....dus blijft TO over om tegen aan te schoppen.
Ik zou dit heel duidelijk uitleggen aan je man en dan samen een plan de campagne opstellen. Ga hulp zoeken die je kunnen helpen eventueel of zoek het op via internet, fora, ervaringsdeskundigen, huisarts.
Deze jongen heeft sturing, liefde en aandacht nodig.
Zoas ik er tegen aan kijk is deze jongen echt wanhopig op zoek naar aandacht en begrip. Juist omdat hij dit gedrag [ wat overigens absoluut niet door de beugel kan ] bij jou TO laat zien en niet bij zijn vader zegt mij heel veel. Waarschijnlijk ben jij voor hem nu de meest stabiele factor in zijn leven. En aangezien het om een kind gaat vind ik dat to ook er voor hem moet zijn en zoeken naar een oplossing.
Hij is puber..lange tijd niet naar school kunnen gaan, moeder is opgenomen en vader heeft nooit geen tijd....dus blijft TO over om tegen aan te schoppen.
Ik zou dit heel duidelijk uitleggen aan je man en dan samen een plan de campagne opstellen. Ga hulp zoeken die je kunnen helpen eventueel of zoek het op via internet, fora, ervaringsdeskundigen, huisarts.
Deze jongen heeft sturing, liefde en aandacht nodig.

dinsdag 23 juni 2020 om 20:12
Er zijn rare kronkels te bedenken, maar ik kan er toch geen bedenken waarbij een jongen zich aftrekt voor het oog van zijn vader of zijn kwakje deponeert in zijn boxerskataravrouw schreef: ↑23-06-2020 20:04Juist omdat hij dit gedrag [ wat overigens absoluut niet door de beugel kan ] bij jou TO laat zien en niet bij zijn vader zegt mij heel veel.

dinsdag 23 juni 2020 om 20:23
TO : goed stuk dit, denk ik.
https://www.gezinspraktijkgestel.nl/blo ... ert-me-45/
“ Verminder het loyaliteitsconflict
Er zijn ook kinderen die hun stiefouders expres negeren. Ze zijn boos of verdrietig over de scheiding en reageren dat af op de stiefouder. Als ze hun stiefmoeder al niet zien als de oorzaak van de scheiding, dan is ze er in ieder geval de oorzaak van dat hun vader nog minder tijd voor hen heeft dan daarvoor. Als hun eigen moeder moeite heeft met jou, dan kunnen de kinderen jou ook gaan negeren uit loyaliteitsgevoelens. Ze moeten dan gewoon even niets van jou hebben, omdat ze bang zijn dat ze hun moeder daarmee verdriet doen. Zo’n loyaliteitsconflict kun je verminderen door wat minder je best te doen. Als jij niet zo leuk en fantastisch bent, kunnen de kinderen met een geruster hart over jou praten bij hun moeder. Wat je vooral niet moet doen is proberen het beter te doen dan hun eigen moeder, ook niet als die eigen moeder in jouw ogen helemaal niet zo’n goede moeder is. Je geeft daarmee namelijk de boodschap af aan de kinderen dat hun eigen moeder niet goed genoeg is. Dat is voor hen heel pijnlijk. Gun ze de moeder die ze hebben, en doe zelf een stapje terug. Je hoeft er niet altijd te zijn als ze komen, en je hoeft ze niet overal mee te helpen. Dat kan je vreselijk toeschijnen, maar zeker als de kinderen een moeder hebben die in jouw ogen niet optimaal is, kan dit een goede strategie zijn. En mocht je het echt niet kunnen laten om meer te doen voor je stiefkinderen, doe het dan zo onopvallend mogelijk (en verwacht geen dankjewel).
“
https://www.gezinspraktijkgestel.nl/blo ... ert-me-45/
“ Verminder het loyaliteitsconflict
Er zijn ook kinderen die hun stiefouders expres negeren. Ze zijn boos of verdrietig over de scheiding en reageren dat af op de stiefouder. Als ze hun stiefmoeder al niet zien als de oorzaak van de scheiding, dan is ze er in ieder geval de oorzaak van dat hun vader nog minder tijd voor hen heeft dan daarvoor. Als hun eigen moeder moeite heeft met jou, dan kunnen de kinderen jou ook gaan negeren uit loyaliteitsgevoelens. Ze moeten dan gewoon even niets van jou hebben, omdat ze bang zijn dat ze hun moeder daarmee verdriet doen. Zo’n loyaliteitsconflict kun je verminderen door wat minder je best te doen. Als jij niet zo leuk en fantastisch bent, kunnen de kinderen met een geruster hart over jou praten bij hun moeder. Wat je vooral niet moet doen is proberen het beter te doen dan hun eigen moeder, ook niet als die eigen moeder in jouw ogen helemaal niet zo’n goede moeder is. Je geeft daarmee namelijk de boodschap af aan de kinderen dat hun eigen moeder niet goed genoeg is. Dat is voor hen heel pijnlijk. Gun ze de moeder die ze hebben, en doe zelf een stapje terug. Je hoeft er niet altijd te zijn als ze komen, en je hoeft ze niet overal mee te helpen. Dat kan je vreselijk toeschijnen, maar zeker als de kinderen een moeder hebben die in jouw ogen niet optimaal is, kan dit een goede strategie zijn. En mocht je het echt niet kunnen laten om meer te doen voor je stiefkinderen, doe het dan zo onopvallend mogelijk (en verwacht geen dankjewel).
“
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 23 juni 2020 om 20:53

dinsdag 23 juni 2020 om 21:39
Daar noem je een raak punt! Maar ... zoon is niet het probleem van TO, denk ik. Ze kan dit volgens mij echt beter bij vader laten liggen. Dat is de ouder. Deze aap kan ze beter niet op haar schouder nemen. Daar is op termijn niemand bij gebaat. Vrees ik voor iedereen.kataravrouw schreef: ↑23-06-2020 20:04...Zoals ik er tegen aan kijk is deze jongen echt wanhopig op zoek naar aandacht en begrip. Juist omdat hij dit gedrag [ wat overigens absoluut niet door de beugel kan ] bij jou TO laat zien en niet bij zijn vader zegt mij heel veel. Waarschijnlijk ben jij voor hem nu de meest stabiele factor in zijn leven. ...

dinsdag 23 juni 2020 om 21:45
Waarom zou ze ook? Er is gewoon een vader in leven, die in hetzelfde huis woont. Het idee alleen al dat TO dit moet oplossen is ontzettend krom.
Ik hoop dat je alles eruit hebt gegooid vanavond, TO. Sterkte, komt goed! Succes met het regelen van een veilige, stabiele plek voor je dochter en voor jezelf.
Ik hoop dat je alles eruit hebt gegooid vanavond, TO. Sterkte, komt goed! Succes met het regelen van een veilige, stabiele plek voor je dochter en voor jezelf.