Woningnood ervaringen
zaterdag 27 juni 2020 om 13:22
Ik ben niet een hele actieve poster, maar lees wel veel mee op het forum. Met dit topic hoop ik wat ervaringen te kunnen uitwisselen en af en toe ook een beetje te kunnen spuien.
De woningnood is denk ik voor veel mensen een actueel onderwerp. Ik ben een single vrouw van bijna 28 en woon momenteel in een kleine studio, waar ik al enkele jaren woon. Ik zou heel graag een appartementje willen (huur of koop), echter zit kopen er op dit moment voor mij nog niet in en de huurprijzen zijn zo ontzettend hoog dat dit ook niet haalbaar is. Met periodes baal ik flink van deze situatie en andere periodes besef ik mij ook wel dat ik geluk heb dat ik in ieder geval een woning heb... Ik ben benieuwd of hier op het forum meer mensen in een soortgelijke situatie zitten, of misschien ook weer tijdelijk bij ouders zijn gaan wonen of (ongewenst) met huisgenoten wonen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en mogelijk ook tips naar hoe jullie wel aan een woning zijn gekomen!
De woningnood is denk ik voor veel mensen een actueel onderwerp. Ik ben een single vrouw van bijna 28 en woon momenteel in een kleine studio, waar ik al enkele jaren woon. Ik zou heel graag een appartementje willen (huur of koop), echter zit kopen er op dit moment voor mij nog niet in en de huurprijzen zijn zo ontzettend hoog dat dit ook niet haalbaar is. Met periodes baal ik flink van deze situatie en andere periodes besef ik mij ook wel dat ik geluk heb dat ik in ieder geval een woning heb... Ik ben benieuwd of hier op het forum meer mensen in een soortgelijke situatie zitten, of misschien ook weer tijdelijk bij ouders zijn gaan wonen of (ongewenst) met huisgenoten wonen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en mogelijk ook tips naar hoe jullie wel aan een woning zijn gekomen!
zaterdag 27 juni 2020 om 13:44
Hier ervaring. Al 3 jaar aan het zoeken naar een woning en nog steeds niks gevonden. Inmiddels een relatie dus de opties zijn wel iets breder geworden, maar tot nu toe nog steeds geen geluk. Wachttijden voor sociale huur zijn inmiddels meer dan 6 jaar. Particuliere huur is meer dan 1000€ voor een mini appartementje. Kopen is voor nu ivm nog geen vaste contracten geen optie. Mijn vriend en ik zijn allebei heel blij met ons werk dus we willen en kunnen ook niet even naar de andere kant van het land verhuizen in de hoop dat daar minder woningnood is. Helaas geen tips dus! In welke regio zoek je? Want misschien heb ik toevallig wel tips voor de plaats waar jij wilt wonen
zaterdag 27 juni 2020 om 13:44
Yep. Hier was eerst de reden teveel inkomensonzekerheid (flexwerker) en toen ik eindelijk een wat vaster en hoger inkomen had ontplofte de woningmarkt. Zo woon ik hier al 15 jaar en ben echt al erg lang toe aan wat anders.
Daarnaast kwam ik een paar jaar geleden mijn vriend tegen die in precies hetzelfde schuitje zat, in een andere stad. Beide nog een stuk studieschuld af te lossen. Voldoende punten opgebouwd voor een duurdere sociale huurwoning maar net teveel inkomen.
Particulier huren dan gaan we er financieel op achteruit en heb huisdieren (mag bijna nooit) en drie tot vier keer de huurprijs moeten verdienen terwijl je prima iets zou kunnen kopen (waar we nu voor de bijkomende kosten voor sparen) vind ik echt belachelijk. Dus betalen nu braaf scheefwonerstoeslag en sparen waar we kunnen terwijl we elke maand dubbele lasten weggooien omdat hij voornamelijk bij mij woont door de week vanwege werk.
Allebei klein behuisd drie hoog achter en ik inmiddels gillende gek dat ik door het nieuwe toewijzingsbeleid tussen opeens wel heel erg veel sjappies zit die voor het eerst op zichzelf wonen dus dat laat zich wel raden. We moeten nog even, hopelijk begin volgend jaar eindelijk de stap zetten naar een koopwoning. Dan zijn we beide 40 jaar inmiddels.
Gelukkig (!) wonen we in een regio waar de huizenprijzen onder het gemiddelde liggen. Ik weet dat ik (net als jij) blij moet zijn met een dak boven mijn hoofd maar ik kijk heel erg uit naar wonen in een groter huis met vriend en katten, een klein tuintje en vooral: minder burengerucht! Ik merk dat Ik een beetje "Too old for this shit" word.
Heb je al iets van een plan gemaakt voor jezelf?
Daarnaast kwam ik een paar jaar geleden mijn vriend tegen die in precies hetzelfde schuitje zat, in een andere stad. Beide nog een stuk studieschuld af te lossen. Voldoende punten opgebouwd voor een duurdere sociale huurwoning maar net teveel inkomen.
Particulier huren dan gaan we er financieel op achteruit en heb huisdieren (mag bijna nooit) en drie tot vier keer de huurprijs moeten verdienen terwijl je prima iets zou kunnen kopen (waar we nu voor de bijkomende kosten voor sparen) vind ik echt belachelijk. Dus betalen nu braaf scheefwonerstoeslag en sparen waar we kunnen terwijl we elke maand dubbele lasten weggooien omdat hij voornamelijk bij mij woont door de week vanwege werk.
Allebei klein behuisd drie hoog achter en ik inmiddels gillende gek dat ik door het nieuwe toewijzingsbeleid tussen opeens wel heel erg veel sjappies zit die voor het eerst op zichzelf wonen dus dat laat zich wel raden. We moeten nog even, hopelijk begin volgend jaar eindelijk de stap zetten naar een koopwoning. Dan zijn we beide 40 jaar inmiddels.
Gelukkig (!) wonen we in een regio waar de huizenprijzen onder het gemiddelde liggen. Ik weet dat ik (net als jij) blij moet zijn met een dak boven mijn hoofd maar ik kijk heel erg uit naar wonen in een groter huis met vriend en katten, een klein tuintje en vooral: minder burengerucht! Ik merk dat Ik een beetje "Too old for this shit" word.
Heb je al iets van een plan gemaakt voor jezelf?
zaterdag 27 juni 2020 om 13:53
In mijn stad wordt dit opgelost door papa en mama een starterswoninkje te laten aanschaffen en dat te splitsen in kamertjes, om er vervolgens met een paar vriendinnen in te gaan wonen, die huur betalen die het tweede hypotheekbedrag ver overschrijdt zodat er ook nog vette winsten worden gemaakt door de ouders. Waardoor normale starters nog meer uit de markt worden gedrukt en woonwijken hun cohesie verliezen.
zaterdag 27 juni 2020 om 13:54
Hier ook al 6 jaar bezig om een andere huurwoning te vinden, soms wordt je er moedeloos van. Nu las ik vanochtend dit weer ook niet echt hoopvol..
https://www.ad.nl/binnenland/beleggers- ... ~acbce149/Beleggers kapen starterswoningen weg om ze te verhuren aan arbeidsmigranten’
zaterdag 27 juni 2020 om 14:08
@ Intie: Ook een lastige situatie, wel fijn dat er nu meer mogelijkheden zijn maar als startend stel zonder vaste contracten is het nog steeds heel lastig ja.. Ik ben op zoek in de regio Amersfoort, maar kijk ook in de regio Veluwe. Bij beide sta ik ingeschreven voor sociale huurwoningen, maar qua inschrijftijd maak ik nog geen kans, ik reageer wel wekelijks op lotingwoningen maar tot nu toe geen geluk gehad.
@ eefje1980: Dat is volgens mij ook een veel voorkomende situatie, heb je eindelijk genoeg inschrijftijd voor een sociale huurwoning maar dan verdien je teveel.. En met dat inkomen is het vaak nog steeds onmogelijk om particulier iets te krijgen. Hopelijk gaat het dan begin volgend jaar wel lukken met een koopwoning! Nog een kleine hoop dat de huizenprijzen ook nog iets gaan dalen..
Mijn plan voor nu is om te blijven reageren op lotingwoningen, daarnaast ben ik bijna klaar met mijn studie en hoop ik een baan te vinden met een vast inkomen (nu flexwerk). Ik denk dat ik dan nog steeds weinig kans heb om te huren en dus meer naar koopwoningen moet kijken op minder populaire plekken...
@ eefje1980: Dat is volgens mij ook een veel voorkomende situatie, heb je eindelijk genoeg inschrijftijd voor een sociale huurwoning maar dan verdien je teveel.. En met dat inkomen is het vaak nog steeds onmogelijk om particulier iets te krijgen. Hopelijk gaat het dan begin volgend jaar wel lukken met een koopwoning! Nog een kleine hoop dat de huizenprijzen ook nog iets gaan dalen..
Mijn plan voor nu is om te blijven reageren op lotingwoningen, daarnaast ben ik bijna klaar met mijn studie en hoop ik een baan te vinden met een vast inkomen (nu flexwerk). Ik denk dat ik dan nog steeds weinig kans heb om te huren en dus meer naar koopwoningen moet kijken op minder populaire plekken...
zaterdag 27 juni 2020 om 14:11
Dit idee heb ik ook. Schofterig vind ik dit. Wat leer je je kind ook hoe je met vrienden omgaat.Poppy_del_Rio schreef: ↑27-06-2020 13:53In mijn stad wordt dit opgelost door papa en mama een starterswoninkje te laten aanschaffen en dat te splitsen in kamertjes, om er vervolgens met een paar vriendinnen in te gaan wonen, die huur betalen die het tweede hypotheekbedrag ver overschrijdt zodat er ook nog vette winsten worden gemaakt door de ouders. Waardoor normale starters nog meer uit de markt worden gedrukt en woonwijken hun cohesie verliezen.
zaterdag 27 juni 2020 om 14:12
Hier heb ik op zich een mooie ruime huurwoning in het noorden.
Maar ik heb al bijna 7 jaar een latrelatie met mijn vriend die in een grote stad woont.
We zouden wel graag willen samenwonen. Het probleem is dat hij hier geen werk kan vinden. Dus kunnen we vanwege de betere arbeidsmarkt toch beter naar zijn stad verhuizen. Maar daar heeft hij een wat ouder klein koopflatje wat voor ons beiden te krap is.
Dus moeten we binnen zijn stad verhuizen. Maar een woning huren is daar onbetaalbaar. Een woning kopen is ook nog niet haalbaar. De prijzen zijn er geëxplodeerd en zijn huidige flatje moet gemoderniseerd worden en zal niet zoveel opleveren bij verkoop. Bovendien rust er voor een deel nog een hypotheek op.
Dus zo blijven we maar latten!
Maar ik heb al bijna 7 jaar een latrelatie met mijn vriend die in een grote stad woont.
We zouden wel graag willen samenwonen. Het probleem is dat hij hier geen werk kan vinden. Dus kunnen we vanwege de betere arbeidsmarkt toch beter naar zijn stad verhuizen. Maar daar heeft hij een wat ouder klein koopflatje wat voor ons beiden te krap is.
Dus moeten we binnen zijn stad verhuizen. Maar een woning huren is daar onbetaalbaar. Een woning kopen is ook nog niet haalbaar. De prijzen zijn er geëxplodeerd en zijn huidige flatje moet gemoderniseerd worden en zal niet zoveel opleveren bij verkoop. Bovendien rust er voor een deel nog een hypotheek op.
Dus zo blijven we maar latten!
beertje321 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:15
0.27% gewijzigd
zaterdag 27 juni 2020 om 14:15
Ik wil zeker niet zeggen dat iedereen maar moet (of kan) kopen. Maar ik begrijp de logica van ‘geen vast contract dus kan niet’ niet zo goed. Vrijwel al mijn collega’s hebben door de aard van ons werk geen vast contract. En de meerderheid heeft toch gewoon een koopwoning (en nee, niet volledig gefinancierd door een partner). Ik heb zelf mij eerste twee huizen ook gekocht toen ik nog een tijdelijk contract had. Waarom zou dat niet kunnen? Het is iets meer gedoe qua papieren, en als je baan ook echt onzeker is snap ik dat je het zelf liever niet wilt. Maar het wordt hier gebracht alsof het uitgesloten is. En dat is echt niet zo.
zaterdag 27 juni 2020 om 14:30
Banken doen veel lastiger tegenwoordig. toen ik mijn eerste woning kocht was de sky de limit. verbouwingen en kosten koper werden gewoon gefinancierd desnoods lopende leningen opgenomen in de hypotheek en alles aflossingsvrij. maar, dat is nu anders. op dit moment worden mensen zelfs afgewezen omdat het inkomen niet corona proof is. en dan hebben ze dus gewoon een baan!nausicaa schreef: ↑27-06-2020 14:15Ik wil zeker niet zeggen dat iedereen maar moet (of kan) kopen. Maar ik begrijp de logica van ‘geen vast contract dus kan niet’ niet zo goed. Vrijwel al mijn collega’s hebben door de aard van ons werk geen vast contract. En de meerderheid heeft toch gewoon een koopwoning (en nee, niet volledig gefinancierd door een partner). Ik heb zelf mij eerste twee huizen ook gekocht toen ik nog een tijdelijk contract had. Waarom zou dat niet kunnen? Het is iets meer gedoe qua papieren, en als je baan ook echt onzeker is snap ik dat je het zelf liever niet wilt. Maar het wordt hier gebracht alsof het uitgesloten is. En dat is echt niet zo.
Don't cry, buy a bag and move on.
zaterdag 27 juni 2020 om 14:33
Ik heb het niet over lang geleden hoor, in de meeste gevallen gewoon het afgelopen jaar. Als je in een Corona gevoelige sector zit, is het inderdaad lastig nu, maar dat heeft dan weer niet alleen met tijdelijke contracten te maken.daenerys79 schreef: ↑27-06-2020 14:30Banken doen veel lastiger tegenwoordig. toen ik mijn eerste woning kocht was de sky de limit. verbouwingen en kosten koper werden gewoon gefinancierd desnoods lopende leningen opgenomen in de hypotheek en alles aflossingsvrij. maar, dat is nu anders. op dit moment worden mensen zelfs afgewezen omdat het inkomen niet corona proof is. en dan hebben ze dus gewoon een baan!
zaterdag 27 juni 2020 om 14:53
Ik heb een tijdelijk contract, in een nu onzekere markt, maar als scholen (en de catering op de scholen) weer open mogen/zijn, weer een wat zekerdere markt. En toch heb ik net een huis gekocht, samen met man (dat wel) en ook nog bouwdepot gefinancierd. Was echt geen probleem en ook geen moeilijkheden qua branche, inkomen of corona.. Mocht ik begin 2021 mijn baan kwijt raken, dan kunnen we er blijven wonen, máár dat wordt financieel wel even moeilijk. En dan zitten we bij lange na niet op ons max te lenen hypotheekbedrag.daenerys79 schreef: ↑27-06-2020 14:30Banken doen veel lastiger tegenwoordig. toen ik mijn eerste woning kocht was de sky de limit. verbouwingen en kosten koper werden gewoon gefinancierd desnoods lopende leningen opgenomen in de hypotheek en alles aflossingsvrij. maar, dat is nu anders. op dit moment worden mensen zelfs afgewezen omdat het inkomen niet corona proof is. en dan hebben ze dus gewoon een baan!
Het kan dus zeker wel, misschien iets meer moeite, maar de conclusie; tijdelijk contract en kan dus niet kopen, klopt niet helemaal
zaterdag 27 juni 2020 om 14:58
Op mn 28e zat ik ook met een tijdelijk contract en deeltijdwerk in een studio van 22m2.
Dat is toch helemaal goed (nouja qua huis dan) gekomen. Ik ben allereerst ft gaan werken en heb actief gezocht naar een fulltime en goedverdienende baan. Dat was hard werken, niet de leukste baan en ook niet die waar ik zo naartoe fietste. Maar goed. Toen op tijdelijk contract klein appartement gekocht en daar bijna 10 jaar gewoond. Geen tuin, 1 slaapkamer, boven- en onderburen. Daarop best veel afgelost en stukje bij beetje opgeknapt. En dankzij de werkervaring een goede nieuwe en leuke baan gevonden.
Pas toen ik 38 was en veel vrienden bij wijze van al jaaaaren in een boerderij met woonkeuken of nieuwbouwhuis met kookeiland zaten ben ik verhuisd. Met gezin, het werd echt te klein.
Van spaargeld en overwaarde + hypo toen een fijn huis gekocht en daarop nu ook weer aan het aflossen. Eind goed al goed hier, en ja de tijden zijn nu weer anders. Maar kijk of je vast met vriend kan gaan wonen in jouw appartement of meer kunt gaan verdienen zodat je de stap naar een eigen huis kunt zetten als je dat zo graag wilt.
Dat is toch helemaal goed (nouja qua huis dan) gekomen. Ik ben allereerst ft gaan werken en heb actief gezocht naar een fulltime en goedverdienende baan. Dat was hard werken, niet de leukste baan en ook niet die waar ik zo naartoe fietste. Maar goed. Toen op tijdelijk contract klein appartement gekocht en daar bijna 10 jaar gewoond. Geen tuin, 1 slaapkamer, boven- en onderburen. Daarop best veel afgelost en stukje bij beetje opgeknapt. En dankzij de werkervaring een goede nieuwe en leuke baan gevonden.
Pas toen ik 38 was en veel vrienden bij wijze van al jaaaaren in een boerderij met woonkeuken of nieuwbouwhuis met kookeiland zaten ben ik verhuisd. Met gezin, het werd echt te klein.
Van spaargeld en overwaarde + hypo toen een fijn huis gekocht en daarop nu ook weer aan het aflossen. Eind goed al goed hier, en ja de tijden zijn nu weer anders. Maar kijk of je vast met vriend kan gaan wonen in jouw appartement of meer kunt gaan verdienen zodat je de stap naar een eigen huis kunt zetten als je dat zo graag wilt.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:32
Ik zat hiervoor in Arnhem in een studio van 20 vierkante meter inclusief badkamer en keuken op mijn 23e, afgestudeerd HBO. Daar kon net een twijfelaar, een twee persoons bartafel, smalle kast, nachtkastje en een tv meubel in en daar betaalde ik inclusief 750 euro voor. Inmiddels verhuisd naar het zuiden van het land en daar huur ik voor hetzelfde geld een kleine benedenwoning met 1 slaapkamer en woon-leef kamer. Ik heb nog een groot stuk studieschuld (ca 30k) maar inmiddels wel een goed betaalde baan voor 32 uur gescoord. Wanneer ik daar een vast contract krijg ga en ooit kinderen krijg ga ik samen met mijn vriend kijken voor een kleine koopwoning met minimaal 2 slaapkamers en het liefst een tuintje. Hier in de omgeving is het nog te doen, maar 'ff een huis kopen' zit er inderdaad niet in.
zaterdag 27 juni 2020 om 16:05
Het is bij ons ook meer een combinatie van factoren. Ten eerste is de baan van mijn vriend momenteel onzeker door corona. We willen dus eerst meer zekerheid of hij kan blijven. Ten tweede zijn we nog niet super lang bij elkaar, dan vind ik het prettiger om te huren zodat mocht het samenwonen niet werken je zonder allerlei financiële struggles uit elkaar kunt. Mochten we over een jaar nog steeds geen vast contract hebben (maar wel nog dexelfde baan) dan is kopen zeker een optie. Ik wil alleen liever niet nog een jaar wachten tot we samen kunnen wonennausicaa schreef: ↑27-06-2020 14:15Ik wil zeker niet zeggen dat iedereen maar moet (of kan) kopen. Maar ik begrijp de logica van ‘geen vast contract dus kan niet’ niet zo goed. Vrijwel al mijn collega’s hebben door de aard van ons werk geen vast contract. En de meerderheid heeft toch gewoon een koopwoning (en nee, niet volledig gefinancierd door een partner). Ik heb zelf mij eerste twee huizen ook gekocht toen ik nog een tijdelijk contract had. Waarom zou dat niet kunnen? Het is iets meer gedoe qua papieren, en als je baan ook echt onzeker is snap ik dat je het zelf liever niet wilt. Maar het wordt hier gebracht alsof het uitgesloten is. En dat is echt niet zo.
zaterdag 27 juni 2020 om 17:41
Oude tijden lijken te herleven, in de jaren vijftig/zestig was de woningnood ook zo bizar. Meeste mensen trouwden en moesten de eerste jaren in het achterhuis of schuur van hun ouders wonen
Ze hebben toen (Oa) het bejaardenhuis uitgevonden, zodat mensen in huizen die eigenlijk kleiner en gezamelijk wilden wonen daarheen konden stromen
Ben benieuwd Wanneer ze de afgeschafte bejaardenhuizen gaan heruitvinden want onder ouderen is de nood erg groot om niet in hun eentje in een eensgezinswoning te zitten totdat ze naar her verpleeghuis moeten. (Bovendien veel handiger En goedkoper thuiszorg organiseren Alles centraal)
Ze hebben toen (Oa) het bejaardenhuis uitgevonden, zodat mensen in huizen die eigenlijk kleiner en gezamelijk wilden wonen daarheen konden stromen
Ben benieuwd Wanneer ze de afgeschafte bejaardenhuizen gaan heruitvinden want onder ouderen is de nood erg groot om niet in hun eentje in een eensgezinswoning te zitten totdat ze naar her verpleeghuis moeten. (Bovendien veel handiger En goedkoper thuiszorg organiseren Alles centraal)
zaterdag 27 juni 2020 om 19:46
Hier ben ik ook al tijden benieuwd naar, wanneer de seniorenflat weer wordt opgeplust! Voor zowel zorgverleners als ook ouderen zelf is het -mits in eigen woonplaats- echt niet gek om te verhuizen naar een appartementencomplex of kleine benedenwoning met een zorgverlener in de buurt en veel aanspraak. Massa's aan ruime woningen worden nu bezet door alleenstaanden of paren rond de 70 jaar. Als ze daar blijven wonen tot hun dood, kan dat nog 10-15+ jaar duren voor de doorstroom van de voorraad er weer inkomt.absor schreef: ↑27-06-2020 17:41Oude tijden lijken te herleven, in de jaren vijftig/zestig was de woningnood ook zo bizar. Meeste mensen trouwden en moesten de eerste jaren in het achterhuis of schuur van hun ouders wonen
zaterdag 27 juni 2020 om 20:35
Voor oudjes die huren is het vaak een behoorlijke huurverhoging. Dit is ook een reden om niet te verhuizen.Birdist schreef: ↑27-06-2020 19:46Hier ben ik ook al tijden benieuwd naar, wanneer de seniorenflat weer wordt opgeplust! Voor zowel zorgverleners als ook ouderen zelf is het -mits in eigen woonplaats- echt niet gek om te verhuizen naar een appartementencomplex of kleine benedenwoning met een zorgverlener in de buurt en veel aanspraak. Massa's aan ruime woningen worden nu bezet door alleenstaanden of paren rond de 70 jaar. Als ze daar blijven wonen tot hun dood, kan dat nog 10-15+ jaar duren voor de doorstroom van de voorraad er weer inkomt.
zaterdag 27 juni 2020 om 20:55
Klopt, ik snap zeker de redenen om te blijven zitten. Er is nu geen fatsoenlijk alternatief. Ik zie dit ook aan mijn schoonouders. Kast van een huis op prachtige locatie voor gezinnen. Wel steile trappen, onderhoud zou echt moeten, grote intensieve tuin etc. Maar sja, nauwelijks woonkosten meer en ze zijn nogal zuinig dus dan schrikken ze zich lam van 800 euro per maand voor een net appartement met klein tuintje. In hun straat bijna alleen maar lege-nesters van rond de 60 of een stuk ouder. Ik hou m'n hart vast met die steile trappen en t feit dat ze niet echt onderhoud aan t huis laten uitvoeren.roodpaardje schreef: ↑27-06-2020 20:35Voor oudjes die huren is het vaak een behoorlijke huurverhoging. Dit is ook een reden om niet te verhuizen.