'Laal maal waal' (dochter zegt ineens 'l'voor 'r')

woensdag 29 april 2009 om 10:02
Zomaar, vanuit het niks heeft ze het over 'gloot' zijn (ze is net 5 jaar geworden). Geen idee waar dit vandaan komt.
Ik corrigeer haar doorlopend, we hebben besproken (op dit moment denk ik zelf ook 'bespLoken' als ik 'besproken' schrijf hahaha!), ze weet zelf niet waarom ze het doet maar van de een op de andere dag werd de R een L.
Is dit een vaasje (fase)? Zijn er moeders die het herkennen? Zo ja, hoe heb jij het aangepakt?
Na de vakantie ga ik (natuurlijk) met de juf praten als ze het nog doet maar misschien is het wel iets wat vaker voorkomt en wat ook weer overgaat, ik denk, ik vraag het eens even aan de onvolprezen moeders hier
Ik corrigeer haar doorlopend, we hebben besproken (op dit moment denk ik zelf ook 'bespLoken' als ik 'besproken' schrijf hahaha!), ze weet zelf niet waarom ze het doet maar van de een op de andere dag werd de R een L.
Is dit een vaasje (fase)? Zijn er moeders die het herkennen? Zo ja, hoe heb jij het aangepakt?
Na de vakantie ga ik (natuurlijk) met de juf praten als ze het nog doet maar misschien is het wel iets wat vaker voorkomt en wat ook weer overgaat, ik denk, ik vraag het eens even aan de onvolprezen moeders hier

woensdag 29 april 2009 om 10:55
Ik zal ophouden er als een bok op de haverkist bovenop te zitten, dat is natuurlijk alleen maar stomvervelend en dan maak ik het haar tegen. Niet goed.
Ze moet naar een orthopedagoog van de juf en alles wat met ook maar enig 'afwijkend' gedrag te maken heeft maakt me bezorgd. Slaat nergens op maar het is gewoon even zo * zucht*.
Ze moet naar een orthopedagoog van de juf en alles wat met ook maar enig 'afwijkend' gedrag te maken heeft maakt me bezorgd. Slaat nergens op maar het is gewoon even zo * zucht*.
woensdag 29 april 2009 om 11:00
Vervelend Eleonora, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt als er wat meer zaken spelen rondom je dochter. Ik zou me echter wat betreft die /r/ niet al te veel zorgen maken hoor. Waarschijnlijk gaat dat weer helemaal goed komen! Het kan best zijn dat je dochter zich op dit moment op een ander gebied hard aan het ontwikkelen is en dat daardoor de uitspraak even wat terugvalt. Dat zie je wel vaker bij kinderen van die leeftijd.

woensdag 29 april 2009 om 11:07
quote:eleonora schreef op 29 april 2009 @ 10:55:
Ach, heel herkenbaar hoor. Ineens valt alles op en vraag je je bij alles af of het wel "normaal" is.
Ik verbeter Zoon nooit, herhaal gewoon het woord wat hij verkeerd zegt in mijn antwoord, maar dan correct.
Zoon eet nog steeds bamaan, ondanks zijn bizar grote woordenschat
Ach, heel herkenbaar hoor. Ineens valt alles op en vraag je je bij alles af of het wel "normaal" is.
Ik verbeter Zoon nooit, herhaal gewoon het woord wat hij verkeerd zegt in mijn antwoord, maar dan correct.
Zoon eet nog steeds bamaan, ondanks zijn bizar grote woordenschat
woensdag 29 april 2009 om 11:11
woensdag 29 april 2009 om 11:11
quote:eleonora schreef op 29 april 2009 @ 11:05:
Lispeltuut, geruststellende posting, die laatste.....
Kwarktaart, het mag kort door de bocht zijn, nochtans snap ik het wel hoor. Ze is aan het ontwikkelen en tijdens die ontwikkeling kan dit voorkomen, het betekent niet dat het blijvend is.
Ik begrijp!Had wel verwacht dat je het zou begrijpen hoor! Ik was eigenlijk mezelf aan het indekken voor eventueel commentaar , vond het namelijk nogal lastig om op te schrijven, vandaar.
Lispeltuut, geruststellende posting, die laatste.....
Kwarktaart, het mag kort door de bocht zijn, nochtans snap ik het wel hoor. Ze is aan het ontwikkelen en tijdens die ontwikkeling kan dit voorkomen, het betekent niet dat het blijvend is.
Ik begrijp!Had wel verwacht dat je het zou begrijpen hoor! Ik was eigenlijk mezelf aan het indekken voor eventueel commentaar , vond het namelijk nogal lastig om op te schrijven, vandaar.
woensdag 29 april 2009 om 11:12
Leo, hier nog een ''betere'' site die je wellicht kunt raadplegen mbt spelletjes/spelenderwijs oefenen. Deze biedt meer info: http://www.angelfire.com/al/logopedie/modules.html
woensdag 29 april 2009 om 11:14
woensdag 29 april 2009 om 11:22
Leo, ik sluit me aan bij Zusenzo. Ze heeft net een verhuizing achter de rug, dus da's toch een hele verandering. Soms zie je na een verandering even een kleine terugval bij kinderen. Of ze gaan juist experimenteren omdat ze nieuwe indrukken opdoen.
Niet te veel zorgen maken he Leo Komt helemaal goed met mini. Ze is slim zat, ik verwijs maar even terug naar de uitgekookte omzeiling van het woord ''grijze''.
Iedereen heeft soms een duwtje in de rug nodig.
Niet te veel zorgen maken he Leo Komt helemaal goed met mini. Ze is slim zat, ik verwijs maar even terug naar de uitgekookte omzeiling van het woord ''grijze''.
Iedereen heeft soms een duwtje in de rug nodig.
woensdag 29 april 2009 om 11:28
quote:alice33 schreef op 29 april 2009 @ 11:22:
Leo, ik sluit me aan bij Zusenzo. Ze heeft net een verhuizing achter de rug, dus da's toch een hele verandering. Soms zie je na een verandering even een kleine terugval bij kinderen. Of ze gaan juist experimenteren omdat ze nieuwe indrukken opdoet.Dit was ook mijn eerste gedachte. Sterker nog: ik herken het van mezelf van vroeger .
Leo, ik sluit me aan bij Zusenzo. Ze heeft net een verhuizing achter de rug, dus da's toch een hele verandering. Soms zie je na een verandering even een kleine terugval bij kinderen. Of ze gaan juist experimenteren omdat ze nieuwe indrukken opdoet.Dit was ook mijn eerste gedachte. Sterker nog: ik herken het van mezelf van vroeger .
woensdag 29 april 2009 om 11:40
Hmm.....ik zou denken een gevalletje spannend,leuk nieuwtje?
Op die leeftijd kunnen ze nog weleens iets ontdekken wat aandacht geeft,en dat is leuk!!
Het kan wel gebeuren dat het dan snel een gewoonte wordt (zoals je zelf al aangeeft,het lijkt niet bewust te gebeuren).
Copieergedrag kan inderdaad ook.
Ik zou zelf er niet te veel aandacht aangeven.
Gewoon af en toe het woord met de r herhalen lijkt mij voldoende.
Meestal waait het wel weer over.
Stelkte
Op die leeftijd kunnen ze nog weleens iets ontdekken wat aandacht geeft,en dat is leuk!!
Het kan wel gebeuren dat het dan snel een gewoonte wordt (zoals je zelf al aangeeft,het lijkt niet bewust te gebeuren).
Copieergedrag kan inderdaad ook.
Ik zou zelf er niet te veel aandacht aangeven.
Gewoon af en toe het woord met de r herhalen lijkt mij voldoende.
Meestal waait het wel weer over.
Stelkte
woensdag 29 april 2009 om 12:19
quote:Spinster schreef op 29 april 2009 @ 11:28:
[...]
Dit was ook mijn eerste gedachte. Sterker nog: ik herken het van mezelf van vroeger .Idem. Mijn verhuizing van de stad naar een dorpje op mijn 6e had ook beslist impact. Een klas vol kinderen die ik niet verstond a.g.v. het dialect die ze spraken. Was toch behoorlijk wennen.
[...]
Dit was ook mijn eerste gedachte. Sterker nog: ik herken het van mezelf van vroeger .Idem. Mijn verhuizing van de stad naar een dorpje op mijn 6e had ook beslist impact. Een klas vol kinderen die ik niet verstond a.g.v. het dialect die ze spraken. Was toch behoorlijk wennen.

woensdag 29 april 2009 om 12:21
quote:Lispeltuutje schreef op 29 april 2009 @ 11:11:
Sorry als ik je met eerdere postings wellicht wat ongerust heb gemaakt Eleonora. Was niet de bedoeling! Ik wist niet dat er nog wat meer speelde en probeerde puur uit te leggen hoe je het beste kunt reageren op dit soort dingen. Nogmaals sorry als ik je ongerust heb gemaakt!
Heb je niet, ik bedoelde het oprecht, ik vond het een fijne, geruststellende posting
No worries!
Sorry als ik je met eerdere postings wellicht wat ongerust heb gemaakt Eleonora. Was niet de bedoeling! Ik wist niet dat er nog wat meer speelde en probeerde puur uit te leggen hoe je het beste kunt reageren op dit soort dingen. Nogmaals sorry als ik je ongerust heb gemaakt!
Heb je niet, ik bedoelde het oprecht, ik vond het een fijne, geruststellende posting
No worries!

woensdag 29 april 2009 om 12:23
quote:Kwarktaart schreef op 29 april 2009 @ 11:11:
[...]
Had wel verwacht dat je het zou begrijpen hoor! Ik was eigenlijk mezelf aan het indekken voor eventueel commentaar , vond het namelijk nogal lastig om op te schrijven, vandaar.
Ik zie dat ik meer gebruik van de smileys moet maken. Ook met jouw posting was ik heel blij. Dat kwam niet zo over denk ik. Toch is het echt wel zo.
Alsnog een ook voor jou!
Goed om ook eens de theorie te lezen, van deskundigen, daar ren je als moeder dan aan voorbij, in je ongerustheid.
[...]
Had wel verwacht dat je het zou begrijpen hoor! Ik was eigenlijk mezelf aan het indekken voor eventueel commentaar , vond het namelijk nogal lastig om op te schrijven, vandaar.
Ik zie dat ik meer gebruik van de smileys moet maken. Ook met jouw posting was ik heel blij. Dat kwam niet zo over denk ik. Toch is het echt wel zo.
Alsnog een ook voor jou!
Goed om ook eens de theorie te lezen, van deskundigen, daar ren je als moeder dan aan voorbij, in je ongerustheid.

woensdag 29 april 2009 om 12:34
Leo, ik denk dat de verhuis-these de meest waarschijnlijke is. Ikzelf ben ook op mijn 6e naar het oosten v/h land verhuisd, en een van mijn eerste reacties op de nieuwe klas waarin ik me moest handhaven was: zo plat mogelijk Twents gaan praten. Dat was best moeilijk! En ik deed het vast ook niet zo overtuigend, want de juf maakte me steeds belachelijk...
Ik denk dat je gevoelige en slimme dochter aan het experimenteren geslagen is met taal. Omdat ze zich er een stuk meer van bewust is nu dat er verschillende manieren van praten zijn. Maak er verder maar niet te veel van.
liefs!
Ik denk dat je gevoelige en slimme dochter aan het experimenteren geslagen is met taal. Omdat ze zich er een stuk meer van bewust is nu dat er verschillende manieren van praten zijn. Maak er verder maar niet te veel van.
liefs!

woensdag 29 april 2009 om 12:51
Hier is het vooral herkenbaar. Dochter (4 geworden eind maart) gaat nu een maandje naar school en makat ineens allerlei fouten die ze eerder nooit maakte. Zelf vind ze het vooral grappig en ze zegt ook dat de andere kindjes in de klas dat ook doen 'dus' zei ook. Ik zie het maar als een fase gaat vanzelf over.
En iemand maakte de opmerking van bamaam. Ook dochter heeft een hele grote woordenschat en eet nog altijd kapika (paprika).
En iemand maakte de opmerking van bamaam. Ook dochter heeft een hele grote woordenschat en eet nog altijd kapika (paprika).
woensdag 29 april 2009 om 12:57
quote:eleonora schreef op 29 april 2009 @ 12:23:
[...]
Alsnog een ook voor jou!
Okee! Dank.
Succes met je dochtertje, dit gaat echt weer over. Je hebt immers al gehoord dat ze het heus wel kan.
[...]
Alsnog een ook voor jou!
Okee! Dank.
Succes met je dochtertje, dit gaat echt weer over. Je hebt immers al gehoord dat ze het heus wel kan.
woensdag 29 april 2009 om 18:49
quote:Kwarktaart schreef op 29 april 2009 @ 10:19:
Ik ben geen moeder maar studeer wel iets met taal (ik hou het even vaag )
Als je de 'r' en de 'l' uitspreekt merk je dat dat gebeurt op dezelfde plaats in je mond. Alleen bij de 'l' kun je je tong stilhouden en bij de 'r' moet je hem bewegen. Het produceren van de 'l' is dus gemakkelijker. Ik denk dat je dochter dit heeft ontdekt en daarom nu, vanwege het gemak, de 'l' produceert in plaats van de 'r'. Dit is denk ik een fase en gaat vanzelf wel weer over. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om het even in de gaten te houden!Succes!
Huh, ik gebruik mijn tong niet als ik de "R" zeg maar met de "L" zit je tong toch tegen de achterkant van je tanden.
Ik ben geen moeder maar studeer wel iets met taal (ik hou het even vaag )
Als je de 'r' en de 'l' uitspreekt merk je dat dat gebeurt op dezelfde plaats in je mond. Alleen bij de 'l' kun je je tong stilhouden en bij de 'r' moet je hem bewegen. Het produceren van de 'l' is dus gemakkelijker. Ik denk dat je dochter dit heeft ontdekt en daarom nu, vanwege het gemak, de 'l' produceert in plaats van de 'r'. Dit is denk ik een fase en gaat vanzelf wel weer over. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om het even in de gaten te houden!Succes!
Huh, ik gebruik mijn tong niet als ik de "R" zeg maar met de "L" zit je tong toch tegen de achterkant van je tanden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 29 april 2009 om 18:58
Mijn dochtertje (drie jaar) kan ook de r niet zeggen en zegt dan een l. Nou had ik gehoord dat het ook kan komen omdat ze om in te slapen nog een speen gebruikt. Wie weet of dat klopt? Niet dat dit voor dochterlief een argument zal zijn om haar geliefde speen in de vuilnisbak te gooien hoor..Maar ben wel benieuwd. Mijn zoontje kon de l niet zeggen en gebruikte de n..was ook hilarisch..heb je fijn gespeeld met je vriendje? Ja het was neuk..