Het Chin.Ind.spec.restaurant

03-07-2020 21:14 252 berichten
Naar aanleiding van het nieuws dat het Chinese restaurant op de lijst voor immaterieel erfgoed komt (zie:https://nos.nl/artikel/2339171-chinees- ... Nederland.) gecombineerd met het trieste feit dat de jeugd van tegenwoordig geen afhaalchinees meer wil eten en dus veel Chinese restaurants hun deuren sluiten, is de tijd wel rijp voor een topic over dit uitzonderlijk Nederlandse culinaire fenomeen.

Een breed topic, met plek voor de geschiedenis van deze schitterende eetcultuur, maar ook voor het ophalen van herinneringen aan roze tafellinnen, gegraveerd glas met grote goudvissen erop en menukaarten met spelfouten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe maken ze dat eitje?
eckano schreef:
03-07-2020 21:33
Bij zo'n toko zou ik niet eens willen werken... :nooo:
Leraren zijn snobs.
pos1980 schreef:
03-07-2020 21:35
Hoe maken ze dat eitje?
Dat is gepocheerd, denk ik.
pos1980 schreef:
03-07-2020 21:35
Hoe maken ze dat eitje?
Stomen of pocheren
anoniem_396738 wijzigde dit bericht op 03-07-2020 21:36
5.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2020 21:34
Ik ben als meisje tien kilometer verderop verhuisd, maar de Chinees was echt een van de ernstigste problemen van die verhuizing. Heel andere nasi hadden ze daar en de satésaus was ook vreemd.We vonden de mensen daar maar zielig, dat zij geen weet hadden van de geweldige culinaire ervaringen die je een paar dorpen verderop wél kon beleven.
ohja, mijn ooms en tantes vonden altijd dat onze-chinees veel beter was, dat die uit hun woonplaats
als er chinees was op verjaardagen, was het dubbelfeest
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:32
kssssssssssssst weg jij
Haha sorry. Chin.Ind.Spec.Restaurant is ook lekker. Vooral De Chinese Muur in Den Haag, bij Drievliet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wij halen nog best regelmatig Chinees, er zit een goede hier in het dorp. Lekker hoor, nasi, bami, gebakken banaan, mini loempia en satesaus. Je kunt daar ook in het restaurant eten, met een ander menu dan het afhaalmenu, meer “fusion” en ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Wij halen nog regelmatig Chinees. In ons dorp zit een redelijke, tien kilometer verderop een betere. Het ligt een beetje aan onze "naar-huis-route" welke we nemen.

We halen één keer per week met de collega's Chinees voor de lunch. Per twee mensen een gerecht uitkiezen, centjes lappen, telefonisch bestellen en één iemand haalde het dan op.

Gezellig!! 😋
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ah gestoomd of gepocheerd. Vraag ik me al jaren af.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog klein was gingen we soms, één keer per jaar of zo, naar het dichtstbijzijnde Chinese restaurant om daar te eten. Alle clichés die hier al voorbij gekomen zijn waren er aanwezig. Maar ook altijd als decoratie een wortel of wat dan ook gesneden in de vorm van een roos. Prachtig snijwerk waar wij als kinderen diep van onder de indruk waren. Als de bediening dat merkte, kwam er soms een kok een roos snijden aan tafel. Fantastisch! Niet bepaald verfijnd allemaal, maar geweldige herinneringen. :flirting:
Ik vind het heel jammer dat dit aan het verdwijnen is, en ik vond/vind het eten heel lekker :D
Maar ik snap ook helemaal dat het niet uit kan en die huidige/nieuwe generatie graag iets anders gaat doen!

Of het gaat zo:
"Familie Tsang veranderde afhaalchinees in sterrentent, 'maar dat geeft ook druk'"
https://nos.nl/artikel/2318433-familie- ... -druk.html
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 03-07-2020 21:40
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pos1980 schreef:
03-07-2020 21:39
Ah gestoomd of gepocheerd. Vraag ik me al jaren af.
Gelamineerd?
Alle reacties Link kopieren
Vroegah namen we zelf een pan mee voor de nassi.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet lekker maar ging altijd graag mee om het op te halen toen ik kind was.

Kijken naar de karpers in het badje met brug erover en de kreeften met samengebonden scharen (veel te kleine verblijven achteraf, zielig), proberen op die betonnen leeuwen bij de ingang te klimmen, op alle knopjes drukken op de sigaretten automaat. Kijken wat ik kon zien in de gauwigheid als het luik openging. Verlekkerd naar de enorme glazen pot met zuurtjes bij de kassa loeren. En dan superblij zijn als ik een pakje shag mocht kopen voor mijn vader en de plastic tas mocht dragen |-)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:36
als er chinees was op verjaardagen, was het dubbelfeest
Hahaha. Klopt. Als er nog verjaardagsvisite was rond etenstijd werd er Chinees gehaald
bethweeter schreef:
03-07-2020 21:40
Hahaha. Klopt. Als er nog verjaardagsvisite was rond etenstijd werd er Chinees gehaald
Doen we nog steeds hier
Alle reacties Link kopieren
Of het worden van die wok/buffet/all you cat eat dingen. Vond ik even leuk, maar nu mag het wel weer gewoon "de chinees" worden.
Wij waren paupers en kwamen niet bij de Chinees. Nu laat ik soms bezorgen, wordt de liefde bij van. Het laatste jaar is er een andere kok, want veel beter eten!
Lievelings: babi pangang en gebakken banaan.
Laatste keer: afgelopen maandag.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
03-07-2020 21:40
Vroegah namen we zelf een pan mee voor de nassi.
en voor de soep!
Alle reacties Link kopieren
Senseo schreef:
03-07-2020 21:32
Voordat de plastic bakjes kwamen, ging mijn vader met een pan naar de Chinees om nasi te halen. Ik zie hem nog tevreden binnenstappen met zijn pannetje nasi.
Dat ken ik dan weer niet van de Chinees. Wel mensen die naar de snackbar kwamen en daar hun pan vol patat lieten scheppen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Als ik in de stad blijf na mijn werk vanwege een cursus haal ik soms ook Chinees. In het kader van "minder plastic en gezelliger" neem ik mijn rantang dan mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Oh die omschrijvingen, wat een nostalgie! Iemand de oudroze tafelkleden en servetten al genoemd? En de achtergrondmuziek die vaak bestond uit panfluitversies van bekende popnummers?

Door dit topic heb ik zin om Chinees af te halen.. :lol:
Het meest spannende vond ik altijd of je hond, kat, rat, duif of vleermuis te eten kreeg als je babi pangang bestelde.

En hoe lang ie weer dicht moest als de kakkerlakken in polonaise door de keuken liepen.
Alle reacties Link kopieren
De Chinees in mijn durp is prima, daar komen we regelmatig.
Die in de nabije stad was beter, erg leuk personeel en eigenaresse ook.
Helaas, de oude eigenaresse ging met pensioen, net als haar man (de kok). Bij de nieuwe eigenaar hebben we 1x gegeten, maar daar bleef het bij, die maakte totaal geen indruk. Erg jammer.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk! Meteen zin in. Vooral dat krokante spek mmmm en die gegrilde groenten in ketjapsaus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven