Het Chin.Ind.spec.restaurant

03-07-2020 21:14 252 berichten
Naar aanleiding van het nieuws dat het Chinese restaurant op de lijst voor immaterieel erfgoed komt (zie:https://nos.nl/artikel/2339171-chinees- ... Nederland.) gecombineerd met het trieste feit dat de jeugd van tegenwoordig geen afhaalchinees meer wil eten en dus veel Chinese restaurants hun deuren sluiten, is de tijd wel rijp voor een topic over dit uitzonderlijk Nederlandse culinaire fenomeen.

Een breed topic, met plek voor de geschiedenis van deze schitterende eetcultuur, maar ook voor het ophalen van herinneringen aan roze tafellinnen, gegraveerd glas met grote goudvissen erop en menukaarten met spelfouten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de tomatensoep van de Chinees is heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-07-2020 21:41
Doen we nog steeds hier
Mijn ouders haalden vroeger ook Chinees op speciale momenten/ als er wat te vieren was. Vind het nog steeds erg lekker.

Vroeger waren er ook grote hoeveelheden kan ik me herinneren. Een Chinese of Indische rijsttafel voor 1 persoon betekende genoeg voor 4 personen.

Het snelle vouwen van het papier om de bakjes, de inrichting, vaak drukker bij de afhaal dan in het restaurant zelf, de stoelen in de wachtruimte met een oude leesmap, de nummers voor de gerechten. Het heeft iets!

Oh ja, het vult heel snel, maar je hebt ook weer snel honger!
Is Frans Bauer al langsgekomen? De man dacht slim te zijn en nam gewoon de menukaart van zijn favoriete restaurant mee naar China. De ontgoocheling...

Sinds kort halen we af en toe Chinees. Man probeert de nasi na te maken, lastige klus maar het komt steeds meer in de buurt. Denk dat ik de volgende keer panfluitmuziek opzet, voor de totaalbeleving.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
03-07-2020 22:16
Ja, de tomatensoep van de Chinees is heerlijk.
Als je appelmoes door tomatensoep doet lijkt het op soep van de Chinees.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
03-07-2020 22:20


Man probeert de nasi na te maken, lastige klus maar het komt steeds meer in de buurt. Denk dat ik de volgende keer panfluitmuziek opzet, voor de totaalbeleving.
Wokolie gebruiken, van de toko, gaf hier een doorslaggevend zetje
Alle reacties Link kopieren
[quote=Voornu post_id=31599878 time=1593807640 user_id=370028]

Sinds kort halen we af en toe Chinees. Man probeert de nasi na te maken, lastige klus maar het komt steeds meer in de buurt. Denk dat ik de volgende keer panfluitmuziek opzet, voor de totaalbeleving.
[/

https://ashleywillems.nl/diner/nasi-gor ... e-chinees/
Deze lijkt er behoorlijk op.
pos1980 schreef:
03-07-2020 21:35
Hoe maken ze dat eitje?

Dat eitje vind ik zoooo lekker.
Met een scheut Maggi erop :love:
Het water loopt me al in de mond door dit topic :kwijl:
Dolfje en Lilalinda, dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan al jaren naar de Chinees als er wat te vieren is. Opa en oma’s trouwdag, hun verjaardag. Helaas is opa er niet meer maar we gaan nog steeds met oma en de rest van de fam. En als afsluiter altijd een foto op de stoep :heart:

Ze kregen dan ook altijd een cadeau als trouwe gasten. Een thee servies, een vaas dat soort dingen. Echt heel attent.

Ik denk dat die tent in 20 jaar niks is veranderd. Zelfs het aquarium niet (die raakt wel steeds leger en vuiler helaas).
Vroeger als kind kon ik uren naar die vissen staren, en nu kijken mijn eigen kinderen er graag naar (die paar die er nog zwemmen).

Het menu is wel iets veranderd, als we een lopend buffet bestellen ligt er ook sushi bij, maar eigenlijk neemt niemand dat. We gaan allemaal voor de vette bek.
Ik heb een tijdje vlakbij de zeedijk gewoond en daar had je ook 'moderne chinees'.
Dat is heel lekker maar toch, babi pangang met rode saus en zo'n loempia is soms zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
03-07-2020 22:20
Is Frans Bauer al langsgekomen? De man dacht slim te zijn en nam gewoon de menukaart van zijn favoriete restaurant mee naar China. De ontgoocheling...

Sinds kort halen we af en toe Chinees. Man probeert de nasi na te maken, lastige klus maar het komt steeds meer in de buurt. Denk dat ik de volgende keer panfluitmuziek opzet, voor de totaalbeleving.
Ken je tijgerkop recepten in de playstore? Is van een vrouwelijke Chinese kok die zelf ook in een Chinees restaurant werkt. Zij helpt je door alle gerechten heen. Wel veel werk maar super lekker. Gelukkig heb ik een man die ontzettend van koken houdt :-D
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
03-07-2020 22:26
Het water loopt me al in de mond door dit topic :kwijl:
Eens ;-)
Alle reacties Link kopieren
Heb hier een goeie Chinees in de buurt en mijn kinderen zijn er gek op. Liefst zouden ze altijd daarheen gaan als we uit eten gaan. Prachtig vinden ze de aankleding (precies zoals je denkt dat het er uit ziet) en de hele beleving ook geweldig.
Zelf vind ik 2x per jaar wel genoeg, haha
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ouders in het dorp zat een hele goede, won ook prijzen. Daar hadden ze , naast de klassiekers, ook altijd gerechten met ossenhaas en coquilles.
Een rijsttafel daar was echt hemels!
En één keer per week was er buffet, ging ik wel eens alleen met mijn vader heen als mijn moeder op pad was.

Helaas vorig jaar gesloten, eigenaar is met pensioen :-(
Alle reacties Link kopieren
Verdomme, nou heb ik zin in Chinees.
Zondag komen vrienden eten. Ik ga denk ik Chinees voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en deze tent had lange tijd een Koi vijver in het midden van de zaal :proud:
IBIopviva schreef:
03-07-2020 22:14
Ik heb vorig jaar voor het eerst sinds jaren iets van de chinees gegeten. Het enige vega recept wat er was haha.
Maar.... toch kom ik zo af en toe wel bij "onze" chinees maar dan op sambal op te halen. Die blijft toch wel verreweg het lekkerste.

Vroeger was chinees halen een feest! Veel en veel te veel. Volgende dag nog genoeg.
En de tomatensoep blijft lekker. Die kan ik wel weer eens halen hoewel ik me soms blijf afvragen of ze gewoon rond de kip heen scheppen... :proud: :rofl:

Je kunt heel veel van de gewone gerechten gewoon zonder vlees bestellen.

Loempia, Foe Young Hai, Tjap Tjoy, Gado Gado, bami, nasi, mihoen enz

En die soep gooien ze pas later de kip in.
Alle reacties Link kopieren
In mijn jeugddurp zit hij nog! Dezelfde en met een klassieke kaart
Inclusief 3 Hollandse gerechten
Ohh hier moet ik gepost hebben. Altijd hetzelfde menu voor mij. Babi pangang met bami en saté waar ik dan 3 porties van kan invriezen zoveel als dat dat is.
Alle reacties Link kopieren
Peixe schreef:
03-07-2020 22:33
Je kunt heel veel van de gewone gerechten gewoon zonder vlees bestellen.

Loempia, Foe Young Hai, Tjap Tjoy, Gado Gado, bami, nasi, mihoen enz

En die soep gooien ze pas later de kip in.
Jawel maar dan zit iedereen vega te eten. Nergens voor nodig. 1 ding voor mij is meer dan voldoende om heel eerlijk te zijn hou ik niet eens van pasta/rijst dus die vega foe young hai gaat er goed in.
Dat van die soep is een fijn weetje.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
lilalinda schreef:
03-07-2020 22:33
In mijn jeugddurp zit hij nog! Dezelfde en met een klassieke kaart
Inclusief 3 Hollandse gerechten
Hollandse gerechten als in: boerenkoolstamppot enzo?
Bij ons was dat biefstuk en karbonade, kan ik me herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
03-07-2020 22:04
Dan zijn de kantjes krokantig. Die van de Chinees is helemaal flubberig.

Nee hoor, je moet hem soort van pocheren in olie.
Als het krokant wordt dan heb je of te weinig olie of toch het vuur iets té heet.

De chinees staat echt geen eieren te pocheren op z'n Frans hoor ;-D
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
03-07-2020 22:38
Hollandse gerechten als in: boerenkoolstamppot enzo?
Kip.met frites
Karbonade met frites
Biefstuk met frites

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven