Het Chin.Ind.spec.restaurant

03-07-2020 21:14 252 berichten
Naar aanleiding van het nieuws dat het Chinese restaurant op de lijst voor immaterieel erfgoed komt (zie:https://nos.nl/artikel/2339171-chinees- ... Nederland.) gecombineerd met het trieste feit dat de jeugd van tegenwoordig geen afhaalchinees meer wil eten en dus veel Chinese restaurants hun deuren sluiten, is de tijd wel rijp voor een topic over dit uitzonderlijk Nederlandse culinaire fenomeen.

Een breed topic, met plek voor de geschiedenis van deze schitterende eetcultuur, maar ook voor het ophalen van herinneringen aan roze tafellinnen, gegraveerd glas met grote goudvissen erop en menukaarten met spelfouten.
Zwartgroen schreef:
03-07-2020 21:44
Oh die omschrijvingen, wat een nostalgie! Iemand de oudroze tafelkleden en servetten al genoemd? En de achtergrondmuziek die vaak bestond uit panfluitversies van bekende popnummers?

Door dit topic heb ik zin om Chinees af te halen.. :lol:
Die van ons had een panfluitversie van The Beatles en ik moet dus altijd kwijlen als ik The Fool on the Hill hoor.
Alle reacties Link kopieren
Onze plaatselijke (nu, heden) is vaak doelwit van overvallen trouwens
Dat was vroeger niet toch?
Wie overvalt er nou een Chinees? Wat stom.
Alle reacties Link kopieren
Onze chinees wil alleen contant geld, ik kan mij wel iets voorstellen bij een overval.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
03-07-2020 21:36
Stomen of pocheren

Nope. In een flinke laag olie in een loeihete wok soort van frituren. Is thuis makkelijk na te maken. Laag olie (zonnebloem of arachide van minstens 1 cm).
Ik heb ik 1 keer in mijn leven iets gehaald bij een Chinees. Maar die vergeet ik ook niet meer.

Foe yong hai. Ei dus.

Ik zat nog geen minuut en toen was het al klaar. Vond ik al spannend, een eigerecht wat binnen 1 minuut klaar was.

Maar ja, toch opgegeten thuis. En ja hoor, het kwam er een uurtje later aan alle kanten uitlopen.

Sinds die keer, never nooit meer Chinees.
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2020 21:46
Die van ons had een panfluitversie van The Beatles en ik moet dus altijd kwijlen als ik The Fool on the Hill hoor.
Ik kan me vooral nog de panfluitversie van "My heart will go on" herinneren :facepalm: :proud:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:47
Onze plaatselijke (nu, heden) is vaak doelwit van overvallen trouwens
Dat was vroeger niet toch?
Ja hier helaas ook. De vorige eigenaars zijn getraumatiseerd vertrokken daardoor.
De nieuwe eigenaars hebben een groepje potige jongens in dienst die maaltijden bezorgen en ik vermoed dat die ook een beetje voor de veiligheid dienen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
De namen van die restaurants is ook erfgoed. Volgens mij zijn er heel wat Lange Muren, China Gardens en Golden Palaces
Alle reacties Link kopieren
Candy2020 schreef:
03-07-2020 21:25
Wij halen nog regelmatig chinees,in Zutphen zit een heel goede afhaal .Ik hoop dat die blijft :-D
De Hoven?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt dol op chin.ind.
Gelukkig zit bij mijn ouders in het dorp nog dezelfde Chinees als toen ik jong was. Ik kan dus nog geregeld jeugdherinneringen ophalen. Mijn ouders halen elke 2 weken Chinees. Altijd. Al 40 jaar.
Fou yong Hai, Babi Pangang. Tjap Tjoy. Soms doen ze gek en nemen ze het maandmenu waar dan "kip in speciale saus" in zit.

Ik zou heel verdrietig zijn als het verdwijnt.
bethweeter schreef:
03-07-2020 21:55
De namen van die restaurants is ook erfgoed. Volgens mij zijn er heel wat Lange Muren, China Gardens en Golden Palaces
Ik vind ook dat dat zo hoort. Al ben ik in Zeeland, dan weet ik tenminste waar ik moet zijn.

En lantaarntjes, die wil ik ook zien.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:18
en mee met mijn vader om het eten af te halen, en dan kreeg hij een biertje van de zaak en ik cola en kroepoek

en rond kerst een hele mooie kalender en zomers een waaier
Jaaaaaa, die kalenders! Fantastisch.
Ik ruik nu bijna de Chinees.
Heerlijk hoor, Chinees.
Dubbeljus schreef:
03-07-2020 21:50
Nope. In een flinke laag olie in een loeihete wok soort van frituren. Is thuis makkelijk na te maken. Laag olie (zonnebloem of arachide van minstens 1 cm).
Dan zijn de kantjes krokantig. Die van de Chinees is helemaal flubberig.
Dubbeljus schreef:
03-07-2020 22:01
Ik ben echt dol op chin.ind.
Gelukkig zit bij mijn ouders in het dorp nog dezelfde Chinees als toen ik jong was. Ik kan dus nog geregeld jeugdherinneringen ophalen. Mijn ouders halen elke 2 weken Chinees. Altijd. Al 40 jaar.
Fou yong Hai, Babi Pangang. Tjap Tjoy. Soms doen ze gek en nemen ze het maandmenu waar dan "kip in speciale saus" in zit.

Ik zou heel verdrietig zijn als het verdwijnt.
Hier ook elke 2 weken ( tsja tsjieuw is ook erg lekker en lijkt op babi pangang) en satesaus erbij :proud: Heerlijk! Die Chinese dunne bami (geen mihoen) vind ik ook erg lekker.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 03-07-2020 22:05
4.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
03-07-2020 22:01
Ik ben echt dol op chin.ind.
Gelukkig zit bij mijn ouders in het dorp nog dezelfde Chinees als toen ik jong was. Ik kan dus nog geregeld jeugdherinneringen ophalen. Mijn ouders halen elke 2 weken Chinees. Altijd. Al 40 jaar.
Fou yong Hai, Babi Pangang. Tjap Tjoy. Soms doen ze gek en nemen ze het maandmenu waar dan "kip in speciale saus" in zit.

Ik zou heel verdrietig zijn als het verdwijnt.
In de wijk waarin ik ben opgegroeid zit ook een lekkere Chinees. Ik heb er alleen in al die 36 jaar nog nooit iemand in het restaurant zien zitten. Toch bijzonder dat ze toch blijven bestaan (waarschijnlijk leven ze van de afhaal).
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2020 22:02
Ik vind ook dat dat zo hoort. Al ben ik in Zeeland, dan weet ik tenminste waar ik moet zijn.

En lantaarntjes, die wil ik ook zien.

Kijk je ook waar de dichtstbijzijnde afhaalchinees zit op de vakantielocatie? :mrgreen:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:31
en dan ging het luikje open, en had je een doorkijkje naar de keuken
Ja en dan werd er zo'n hele stapel doosjes doorgeschoven die de kassadame razendsnel in papier pakte.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
03-07-2020 22:05
In de wijk waarin ik ben opgegroeid zit ook een lekkere Chinees. Ik heb er alleen in al die 36 jaar nog nooit iemand in het restaurant zien zitten. Toch bijzonder dat ze toch blijven bestaan (waarschijnlijk leven ze van de afhaal).
Ik kan daar naar van dromen, of wakker van liggen.
Dat lege restaurant, al bijna 40 jaar.
En dat intrigerende klapluik.
Die combinatie.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:31
en dan ging het luikje open, en had je een doorkijkje naar de keuken
Yep!
En er stond altijd een gokkast.
eckano schreef:
03-07-2020 22:09
Kijk je ook waar de dichtstbijzijnde afhaalchinees zit op de vakantielocatie? :mrgreen:
Als ik in Nederland ga, dan wel. In het buitenland eet ik liever geen Chinees, want dat haal ik altijd op op de dag dat ik thuiskom of de dag erna. Om te vieren dat ik weer thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
03-07-2020 22:10
Ik kan daar naar van dromen, of wakker van liggen.
Dat lege restaurant, al bijna 40 jaar.
En dat intrigerende klapluik.
Die combinatie.
Omdat je het zielig vindt?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2020 22:11
Als ik in Nederland ga, dan wel. In het buitenland eet ik liever geen Chinees, want dat haal ik altijd op op de dag dat ik thuiskom of de dag erna. Om te vieren dat ik weer thuis ben.
Dat doen wij ook vaak inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar voor het eerst sinds jaren iets van de chinees gegeten. Het enige vega recept wat er was haha.
Maar.... toch kom ik zo af en toe wel bij "onze" chinees maar dan op sambal op te halen. Die blijft toch wel verreweg het lekkerste.

Vroeger was chinees halen een feest! Veel en veel te veel. Volgende dag nog genoeg.
En de tomatensoep blijft lekker. Die kan ik wel weer eens halen hoewel ik me soms blijf afvragen of ze gewoon rond de kip heen scheppen... :proud: :rofl:
ibiopviva wijzigde dit bericht op 03-07-2020 22:23
0.62% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
'Haaienvinnensoep...' :-D
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven