Geld & Recht alle pijlers

erfenis van een huis in de toekomst

06-07-2020 09:19 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee en ik hoop dat ze nog heel lang in hun huis kunnen wonen. Ze hebben wel een broze gezondheid. Mijn vader laat deze week iemand komen omdat hij zijn testament wil veranderen.
Mijn vader wil graag dat het huis in de familie blijft, het is een normale 2 onder 1 kap huis uit 1965. Goed onderhouden maar wel binnen gedateerd.
Ik ben samen met mijn zus dus later erven wij samen het huis. Huis is hypotheek vrij.
Ik denk dat het 275.000 waard is.

Mijn vader opperde dat mijn kinderen het voor 60.00 euro mogen kopen. Mijn kinderen willen daar niet wonen en op hun leeftijd kunnen ze nog geen beslissingen maken ze zijn 17 en 20 jaar.
Deze gedachten van mijn vader vind ik al niet kloppen want dan mis ik en mijn zus een groot gedeelte van de erfenis. natuurlijk gun ik mijn kinderen het, maar het moet wel eerlijk ook naar mijn zus toe.

Nu wil hij dat wij het later verhuren, zodat we er geen erfbelasting over hoeven te betalen. ( ?) Ik vind het totaal niet erg om er belasting over te betalen ...maar ja...

Maar hij denkt er niet erg aan dat ik dan samen met mijn zus dan eigenaar ben, dus ook al het onderhoud door ons moet worden betaald. Mijn zus heeft een inkomen met haar man op bijstand nivo. Wij hebben een modaal inkomen. Ik heb genoeg aan mijn eigen huishouden om normaal te kunnen leven.
Hij zegt dat we van de huur het onderhoud kunnen betalen. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo voor.
Nu heeft hij dit ook met mijn zus besproken, en mijn zus is laaiend enthousiast en wil later in het huis gaan wonen en dan huur aan ons betalen.
Ik zie hier heel veel haken en ogen aan eerlijk gezegd.
Hoe dan ? met onderhoud ?
En ik loop de helft van de waarde van het huis mis, ja pas later ooit als mijn zus uit het huis gaat word het verkocht ,maar dan ben ik zelf ook bejaard.

Ik zou het eerlijker vinden als mijn zus de helft van waarde van het huis aan ons betaald,
dus mijn zus is dan eigenaar en kan ze er mee doen wat ze wil.Maar dat kunnen ze niet want met hun inkomen krijgen ze geen hypotheek .
Ik weet wel dit is een probleem van latere zorg, maar mijn vader laat wel een nieuw testament maken. Wat kan ik doen in dit geval ? en heb ik nog rechten ?
Ik wil het graag eerlijk, ieder de helft.!!
Ik ben bang dat hier rotzooi van gaat komen als ik zeg dat ik gewoon de helft wil, dat mijn zus dan zegt dat ik haar niets gun om daar te wonen . Ik wil geen ruzie om iets wat nog komen gaat.
Wat moet ik nu ?
Hoe doen andere het in dit geval?
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het zo belangrijk dat het huis in de familie blijft? Het is niet alsof het al generaties lang in de familie is of dat je vader het eigenhandig heeft gebouwd?
Alle reacties Link kopieren
Je vader kan niet van jullie eisen dat jullie het huis houden en dat het in de familie blijft. En als je zus het niet op kan brengen om jou uit te kopen, dan kan zij er dus ook niet wonen. Punt.

Dus uiteindelijk toch gewoon verkopen en het geld delen. Anders komt er alleen maar gedoe van. Dan koopt of huurt zij maar een huis met dat bedrag.
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
06-07-2020 09:41
Reken jij je misschien alvast rijk met de helft en ben je nu teleurgesteld dat dit wellicht niet door gaat? Er is nog helemaal niets van jou of je zus. Pas na het overlijden van één van je ouders heb je recht op je kindsdeel. Je ouders mogen doen wat ze willen nu, zolang het is toegestaan. Daar heb je helaas geen inspraak in.
Dat vind ik niet eerlijk.
Het balletje dat Pa heeft opgegooid kan de relatie tussen TO en haar zus goed verpesten.

Waarschijnlijk moeten ze een aardige erfbelasting betalen.
Wat als de zus dat niet heeft? En haar wordt uitgelegd dat ze er niet zomaar in kan gaan wonen?

Misschien kijkt ze dan TO er wel op aan, want "vader had het zo gewild".
Moet TO dan alles doen om de laatste wens van vader te vervullen?
Misschien moet zij tienduizenden euro's betalen voor een huis op papier, en haar zus krijgt een huis om in te wonen.

Het is niet slim van de vader om dit soort dingen over zijn graf heen te bepalen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral raar dat je vader denkt dat hij en je moeder tegelijk overlijden. Wat is het plan als 1 ouder wel heel oud wordt?
Denkt hij wel aan vruchtgebruik en erfbelasting? Ik zit nu zelf in een situatie waarbij we een huis erven met vruchtgebruik. Maar de belastingdienst heeft al aangeklopt hoor. Want je bent (bloot) eigenaar van een huis geworden en dan moet je ook de bijbehorende belasting betalen. Moet je ook maar hebben liggen.

Jouw vader zou beter eerst verschillende scenario's moeten door spreken met de notaris en na bedenktijd een keuze maken. Aan iedere beslissing zitten haken en ogen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
TO, kunnen jij en je zus erbij zijn wanneer die persoon komt om met je vader over zijn testament te praten?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2020 09:44
Vader kan beter met warme hand schenken als daar geld voor is. Dat mag tot een bepaald bedrag belastingvrij. En een hoger bedrag als dat geld ook daadwerkelijk in een huis gestoken wordt.

Stel dat je ouders op 'n gegeven moment naar een aanleunwoning of serviceflat gaan, dan kan hij het huis verkopen en jullie beiden een ton geven wat je in je koophuis kunt steken.
Inderdaad.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken

Op de vraag van TS hoe anderen dat doen, dan is het antwoord met een warme hand bij ons.
Ouders hebben de eengezinswoning goed verkocht en wonen nu in een mooi huurappartement. Alles gelijkvloers en helemaal nieuw ingericht. Kinderen en kleinkinderen krijgen jaarlijks een vrij van belasting gesteld bedrag. Bij ons gekscherend de kinderbijslag genoemd. Ze willen dit doen tot er een bedrag over is dat ze wellicht nodig zouden kunnen hebben om bijvoorbeeld extra zorg of hulp te betalen als dat nodig mocht zijn want ze willen niet naar een verpleeghuis.
Wij jaarlijks een leuke extra bonus en dat scheelt later weer belasting betalen want met een erfenis komt eerst de belastingdienst en dan pas de erfgenamen.
Als je vader zijn vermogen bij leven verdeeld onder de kleinkinderen, dan mis je niks van je erfenis. Het is namelijk geen onderdeel van de erfenis. En je vader gaat over zijn vermogen.

Als je zus op bijstandsniveau leeft, vraag ik me af of ze ook daadwerkelijk bijstand heeft. Want als dat het geval is, kan ik me voorstellen dat je vader zoekt naar een manier om dat erfdeel niet volledig aan de overheid te laten vervallen. Dat is op zich niet netjes natuurlijk - als je zus straks vermogen heeft, dan heeft ze geen recht op bijstand tot dat vermogen bijna op is en dat is fijn voor de samenleving - maar ik kan me voorstellen dat je vader dan liever ziet dat jouw kinderen er wél voordeel van hebben.

En ik kan me ook wat voorstellen bij de verdeling dat je zus het huurt van jou - en dat jij het dan bij leven al krijgt (in de toegestane jaarlijkse belastingvrije giften).
-jolijn- schreef:
06-07-2020 10:13
Als je vader zijn vermogen bij leven verdeeld onder de kleinkinderen, dan mis je niks van je erfenis. Het is namelijk geen onderdeel van de erfenis. En je vader gaat over zijn vermogen.

Als je zus op bijstandsniveau leeft, vraag ik me af of ze ook daadwerkelijk bijstand heeft. Want als dat het geval is, kan ik me voorstellen dat je vader zoekt naar een manier om dat erfdeel niet volledig aan de overheid te laten vervallen. Dat is op zich niet netjes natuurlijk - als je zus straks vermogen heeft, dan heeft ze geen recht op bijstand tot dat vermogen bijna op is en dat is fijn voor de samenleving - maar ik kan me voorstellen dat je vader dan liever ziet dat jouw kinderen er wél voordeel van hebben.

En ik kan me ook wat voorstellen bij de verdeling dat je zus het huurt van jou - en dat jij het dan bij leven al krijgt (in de toegestane jaarlijkse belastingvrije giften).
Maar dan zadelt hij TO op met de belastingkosten en het onderhoud. Daar zou ik als TO voor passen.
Alle reacties Link kopieren
En misschien heeft pa wel gelijk.

Waarschijnlijk kun je het onderhoud betalen als je het huis verhuurt, en houd je nog geld over ook.

Maar ook dan is het erg verstandig om met je zus uit te maken of zij wel die huurder moet zijn (nee!!!!).
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
-jolijn- schreef:
06-07-2020 10:13


En ik kan me ook wat voorstellen bij de verdeling dat je zus het huurt van jou - en dat jij het dan bij leven al krijgt (in de toegestane jaarlijkse belastingvrije giften).
Hoe dan? Een heel huis in jaarlijkse giften?
Is het niet mogelijk dat jullie ouders een opeet hypotheek nemen? Dan kan een groot gedeelte van de woz waarde opgenomen worden en daarvan kan dan een gedeelte aan jullie geschonken worden. De rest wat niet opgenomen wordt kan dan weer als aflossing op die lening gebruikt worden. Jij zou een groter deel kunnen ontvangen dan jouw zus om jouw hypotheek te verlagen. Dat scheelt al een heel eind in het overblijvende bedrag. Zo verminder je de hoogte van jullie erfenis en kan jouw zus het ontvangen gedeelte wegzetten om later eventueel jou uit te kopen. Als dit nog een paar jaar gebeurt zal er een heel stuk minder erfenis zijn dus ook een lagere uitkoopsom voor jouw zus. Bespreek dit eens met jullie ouders en een deskundige. Volgens mij is dit de enige manier hoe het in de familie kan blijven.
Alle reacties Link kopieren
Als je zus in de bijstand zit dan is het voor haar ook allemaal nogal ongunstig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Marana schreef:
06-07-2020 09:24
Ik vind dat je vader niet voor jullie mag bepalen dat zijn huis na zijn overlijden in de familie moet blijven. Hij is over het graf heen aan het regeren.

Eens. Dit zou ik niet waarderen en dit zou ik ook tegen mijn ouders zeggen. Ze hebben het weleens over erfenissen gehad en wat er zou zijn als zij zouden overlijden, maar ik heb ze meteen verteld dat ze vooral zelf moeten genieten van hun geld. Ik hoop dat ze alles opmaken.
hijdie schreef:
06-07-2020 10:19
Is het niet mogelijk dat jullie ouders een opeet hypotheek nemen? Dan kan een groot gedeelte van de woz waarde opgenomen worden en daarvan kan dan een gedeelte aan jullie geschonken worden. De rest wat niet opgenomen wordt kan dan weer als aflossing op die lening gebruikt worden. Jij zou een groter deel kunnen ontvangen dan jouw zus om jouw hypotheek te verlagen. Dat scheelt al een heel eind in het overblijvende bedrag. Zo verminder je de hoogte van jullie erfenis en kan jouw zus het ontvangen gedeelte wegzetten om later eventueel jou uit te kopen. Als dit nog een paar jaar gebeurt zal er een heel stuk minder erfenis zijn dus ook een lagere uitkoopsom voor jouw zus. Bespreek dit eens met jullie ouders en een deskundige. Volgens mij is dit de enige manier hoe het in de familie kan blijven.
Maar TO wil dat huis helemaal niet houden. Je hebt er alleen maar financiele last van.
AnAppleADay schreef:
06-07-2020 09:54
Waarom is het zo belangrijk dat het huis in de familie blijft? Het is niet alsof het al generaties lang in de familie is of dat je vader het eigenhandig heeft gebouwd?
Oude mannen hebben wel vaker dat soort ideeën denk ik. Ze willen waarschijnlijk iets vasts nalaten. Het heeft denk ik meer te maken met hoe ze hun leven af willen sluiten dan zorg om wat er later terecht komt van de familie/het huis, al zullen ze dat laatste oprecht zo voelen.

Ik snap het helemaal, maar de uitwerking zorgt voor verdriet en pijn.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
06-07-2020 10:07
TO, kunnen jij en je zus erbij zijn wanneer die persoon komt om met je vader over zijn testament te praten?
Waarschijnlijk niet. Testament is heel persoonlijk en om te voorkomen dat er iemand onder druk een andere wens doorgeeft dan de zijne wordt een testament alleen besproken met degene die het opmaakt.

Ik zou vader een vragenlijst meegeven om met notaris te bespreken.
Nee RB, TO heeft dan al een ton ontvangen dus geen kans meer om dat huis te krijgen. Het gaat erom dat de zus van TO op deze manier een grotere reserve heeft om een huis te kopen waar TO al een groot gedeelte van heeft ontvangen.
anoniem_642209adb413c wijzigde dit bericht op 06-07-2020 10:31
3.49% gewijzigd
hijdie schreef:
06-07-2020 10:29
Nee rb, to heeft dan al een ton ontvangen dus geen kans meer om dat huis te krijgen. Het gaat erom dat de zus van to op deze manier een grotere reserve heeft om een huis te kopen waar to al een groot gedeelte van heeft ontvangen.
Zus kan waarschijnlijk uberhaupt geen huis kopen als ze bijstand heeft.
Alle reacties Link kopieren
hijdie schreef:
06-07-2020 10:19
Is het niet mogelijk dat jullie ouders een opeet hypotheek nemen? Dan kan een groot gedeelte van de woz waarde opgenomen worden en daarvan kan dan een gedeelte aan jullie geschonken worden. De rest wat niet opgenomen wordt kan dan weer als aflossing op die lening gebruikt worden. Jij zou een groter deel kunnen ontvangen dan jouw zus om jouw hypotheek te verlagen. Dat scheelt al een heel eind in het overblijvende bedrag. Zo verminder je de hoogte van jullie erfenis en kan jouw zus het ontvangen gedeelte wegzetten om later eventueel jou uit te kopen. Als dit nog een paar jaar gebeurt zal er een heel stuk minder erfenis zijn dus ook een lagere uitkoopsom voor jouw zus. Bespreek dit eens met jullie ouders en een deskundige. Volgens mij is dit de enige manier hoe het in de familie kan blijven.


Beter is schenken op papier, en dat de ouders dan het geld terug lenen. Uiteraard tegen een normale rente. Als kind heb je dus het geld niet in handen, maar je krijgt jaarlijks wel de rente.

Je verminderd trouwens niet de erfenis, want de hypotheek zal toch eerst afgelost moeten worden. De persoon die uitkoopt moet dit tegen een normale taxatie waarde doen, niet tegen het bedrag waar geen hypotheek op staat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dit is een recept voor ellende. Als de erfenis er ooit komt is het beste om deze te verkopen en de opbrengst te splitten. Je zus zal haar bijstand dan wel kwijtraken want die moet dan eerst het vermogen opeten.

Ik kan wel begrijpen dat je je hier zorgen over maakt. Dit gaat leiden tot familie ruzies.
Ik zou niet naar een notaris, maar eerst eens een gesprek aangaan met een belastingadviseur. Die kan jullie waarschijnlijk het best uitleggen wat je in deze situatie moet doen, om hier financieel zo gunstig mogelijk uit te komen. Een huis met WOZ-waarde van 275.000 mag je niet zomaar verkopen voor 60.000. Als je dat al zou willen, want dat is inderdaad vragen om problemen. Voor welk bedrag je het dan wel binnen de familie mag verkopen weet ik niet (adviseur heeft daar waarschijnlijk wel inzicht in) maar denk dat je al blij mag zijn als het kan voor 5% onder de marktwaarde.

In jullie geval zou ik ook willen dat het huis "gewoon" verkocht wordt na overlijden ouders en de opbrengst gedeeld. Zus zou er best mogen gaan wonen (de koper zijn) maar dan inderdaad wel tegen een normale koopprijs.

In mede-eigenaar zijn, medeverantwoordelijk voor de huur (van een zus) of samen het huis moeten gaan verhuren aan derden tot misschien een van de kinderen er mogelijk wil gaan wonen/het kan kopen zou ik echt helemaal geen trek hebben.

Maar laat jullie adviseren dus. Er zijn heel veel constructies mogelijk die zowel voor je vader als voor jullie gunstig uitpakken en waarbij de Belastingdienst zo min mogelijk meeprofiteert.
Wat wel heel belangrijk is bij erfenissen is uitsluiting van de koude kant!
TO schrijft dat zus samen met haar man een inkomen op bijstandsniveau heeft. Dat is iets anders dan dat ze bijstand heeft.
hamerhaai schreef:
06-07-2020 10:30
Beter is schenken op papier, en dat de ouders dan het geld terug lenen. Uiteraard tegen een normale rente. Als kind heb je dus het geld niet in handen, maar je krijgt jaarlijks wel de rente.

Je verminderd trouwens niet de erfenis, want de hypotheek zal toch eerst afgelost moeten worden. De persoon die uitkoopt moet dit tegen een normale taxatie waarde doen, niet tegen het bedrag waar geen hypotheek op staat.
Dat hebben mijn ouders ooit laten uitzoeken bij de notaris, maar dat was financieel zeker niet gunstiger voor mij als enige erfgename.
Mina81 schreef:
06-07-2020 10:24
Waarschijnlijk niet. Testament is heel persoonlijk en om te voorkomen dat er iemand onder druk een andere wens doorgeeft dan de zijne wordt een testament alleen besproken met degene die het opmaakt.

Ik zou vader een vragenlijst meegeven om met notaris te bespreken.

Dat is van een kant heel logisch. Wel jammer dat dan de situaties van beide kinderen misschien niet goed bekend zijn bij de notaris.

Mijn ouders zijn er ook mee bezig geweest om alles zo goed mogelijk voor hun dochters te regelen. Maar omdat wij alle drie in één andere situatie zitten, niet allemaal hetzelfde aantal kinderen hebben waren sommige keuzes niet voor iedereen gelijk te maken. Ook hebben mijn zussen en ik andere wensen voor wat betreft de erfenis. Dus hebben mijn ouders in veel gevallen gewoon de wet gevolgd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven