Geld & Recht alle pijlers

erfenis van een huis in de toekomst

06-07-2020 09:19 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee en ik hoop dat ze nog heel lang in hun huis kunnen wonen. Ze hebben wel een broze gezondheid. Mijn vader laat deze week iemand komen omdat hij zijn testament wil veranderen.
Mijn vader wil graag dat het huis in de familie blijft, het is een normale 2 onder 1 kap huis uit 1965. Goed onderhouden maar wel binnen gedateerd.
Ik ben samen met mijn zus dus later erven wij samen het huis. Huis is hypotheek vrij.
Ik denk dat het 275.000 waard is.

Mijn vader opperde dat mijn kinderen het voor 60.00 euro mogen kopen. Mijn kinderen willen daar niet wonen en op hun leeftijd kunnen ze nog geen beslissingen maken ze zijn 17 en 20 jaar.
Deze gedachten van mijn vader vind ik al niet kloppen want dan mis ik en mijn zus een groot gedeelte van de erfenis. natuurlijk gun ik mijn kinderen het, maar het moet wel eerlijk ook naar mijn zus toe.

Nu wil hij dat wij het later verhuren, zodat we er geen erfbelasting over hoeven te betalen. ( ?) Ik vind het totaal niet erg om er belasting over te betalen ...maar ja...

Maar hij denkt er niet erg aan dat ik dan samen met mijn zus dan eigenaar ben, dus ook al het onderhoud door ons moet worden betaald. Mijn zus heeft een inkomen met haar man op bijstand nivo. Wij hebben een modaal inkomen. Ik heb genoeg aan mijn eigen huishouden om normaal te kunnen leven.
Hij zegt dat we van de huur het onderhoud kunnen betalen. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo voor.
Nu heeft hij dit ook met mijn zus besproken, en mijn zus is laaiend enthousiast en wil later in het huis gaan wonen en dan huur aan ons betalen.
Ik zie hier heel veel haken en ogen aan eerlijk gezegd.
Hoe dan ? met onderhoud ?
En ik loop de helft van de waarde van het huis mis, ja pas later ooit als mijn zus uit het huis gaat word het verkocht ,maar dan ben ik zelf ook bejaard.

Ik zou het eerlijker vinden als mijn zus de helft van waarde van het huis aan ons betaald,
dus mijn zus is dan eigenaar en kan ze er mee doen wat ze wil.Maar dat kunnen ze niet want met hun inkomen krijgen ze geen hypotheek .
Ik weet wel dit is een probleem van latere zorg, maar mijn vader laat wel een nieuw testament maken. Wat kan ik doen in dit geval ? en heb ik nog rechten ?
Ik wil het graag eerlijk, ieder de helft.!!
Ik ben bang dat hier rotzooi van gaat komen als ik zeg dat ik gewoon de helft wil, dat mijn zus dan zegt dat ik haar niets gun om daar te wonen . Ik wil geen ruzie om iets wat nog komen gaat.
Wat moet ik nu ?
Hoe doen andere het in dit geval?
Mina81 schreef:
06-07-2020 10:24
Waarschijnlijk niet. Testament is heel persoonlijk en om te voorkomen dat er iemand onder druk een andere wens doorgeeft dan de zijne wordt een testament alleen besproken met degene die het opmaakt.

Ik zou vader een vragenlijst meegeven om met notaris te bespreken.

Dat is van een kant heel logisch. Wel jammer dat dan de situaties van beide kinderen misschien niet goed bekend zijn bij de notaris.

Mijn ouders zijn er ook mee bezig geweest om alles zo goed mogelijk voor hun dochters te regelen. Maar omdat wij alle drie in één andere situatie zitten, niet allemaal hetzelfde aantal kinderen hebben waren sommige keuzes niet voor iedereen gelijk te maken. Ook hebben mijn zussen en ik andere wensen voor wat betreft de erfenis. Dus hebben mijn ouders in veel gevallen gewoon de wet gevolgd.
Marana schreef:
06-07-2020 10:36
TO schrijft dat zus samen met haar man een inkomen op bijstandsniveau heeft. Dat is iets anders dan dat ze bijstand heeft.
Klopt. Maar het kan wel zijn dat ze bijstand heeft. Het betekent namelijk ook niet dat ze dat niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-07-2020 10:30
Beter is schenken op papier, en dat de ouders dan het geld terug lenen. Uiteraard tegen een normale rente. Als kind heb je dus het geld niet in handen, maar je krijgt jaarlijks wel de rente.

Je verminderd trouwens niet de erfenis, want de hypotheek zal toch eerst afgelost moeten worden. De persoon die uitkoopt moet dit tegen een normale taxatie waarde doen, niet tegen het bedrag waar geen hypotheek op staat.
6% anders kom je in de problemen. Maar de ouders moeten wel het geld hebben liggen voor die rente x 2.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
To, ik zou eerst het gesprek met de notaris afwachten. Maar zeker bij je vader aandringen dat hij al zijn ideeën met deze bespreekt en eventueel aantekeningen maakt over wat handig is en wat niet. Help hem eventueel met de diverser scenario's op papier te zetten.

In ieder geval, ver onder de marktwaarde verkopen kan niet (nou ja, kan wel, is alleen niet verstandig), want dan is er sprake van een schenking en dus schenkbelasting over het verschil tussen (grofweg) de verkoopprijs en de taxatiewaarde.

Als jij en je zus het huis erven, zullen jullie er erfbelasting over moeten betalen. Het aanhouden van het huis kan alleen als jullie dit geld hebben. Om het even of jullie het gaan verhuren aan jouw zus of een derde.

De vraag is of jouw zus uberhaupt de huur kan betalen. Om de kosten dekkend te houden, kan het best zijn dat de huur boven de maximale grens van een sociale woning moet zijn. Dan krijgt ze ook geen huurtoeslag en dergelijke.

Terecht dat je geen zin hebt in de verplichtingen die een huurhuis meebrengt. Dan bedoel ik niet alleen de kosten van onderhoud of van het huurklaar maken (als het heel gedateerd is, is dat wel zo handig), maar de fiscale gevolgen.
De waarde van de woning komt dan voor 50% in je box 3, de eventuele hypotheek gaat er wel vanaf, maar je zult er wel extra belasting over moeten betalen. (De huur hoef je niet op te geven.)
Naast het gezeur. Want als jouw zus er gaat wonen en vindt dat zaken opgeknapt moeten worden, zal ze vast verwachten dat jij als mede-eigenaar mee gaat betalen. En als het een derde is, moet je ook maar afwachten hoe het loopt.

In ieder geval, wacht het gesprek af.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
redbulletje schreef:
06-07-2020 10:36
Dat hebben mijn ouders ooit laten uitzoeken bij de notaris, maar dat was financieel zeker niet gunstiger voor mij als enige erfgename.
Huh, hoezo zou dat niet gunstiger zijn? Als ze het jou schenken (en teruglenen) is het formeel al jouw eigendom. Hoe kan dat níet gunstiger uitpakken?
Het is zo onduidelijk allemaal, want als zus bijstand heeft, heeft ze in geen geval iets aan de erfenis. Die moet ze eerst opeten, dus huis moet toch verkocht.
Ook als ze de helft erft. Want stenen kun je niet opeten.

Zelfs bij een verhuurconstructie.
NYC schreef:
06-07-2020 10:48
Huh, hoezo zou dat niet gunstiger zijn? Als ze het jou schenken (en teruglenen) is het formeel al jouw eigendom. Hoe kan dat níet gunstiger uitpakken?
Dan heb ik 2 huizen ten laste waardoor ik veel extra belasting moet gaan betalen. Een 2e huis hebben is belastingtechnisch zeer nadelig.
-jolijn- schreef:
06-07-2020 10:37
Klopt. Maar het kan wel zijn dat ze bijstand heeft. Het betekent namelijk ook niet dat ze dat niet heeft.


Nee, maar ik acht het zeer waarschijnlijk dat TO dan geschreven zou hebben dat zus bijstand heeft.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2020 10:54
Dan heb ik 2 huizen ten laste waardoor ik veel extra belasting moet gaan betalen. Een 2e huis hebben is belastingtechnisch zeer nadelig.
Niet het huis maar het vermogen.
Je krijgt dan wel weer wat meer vermogensbelasting maar je ouders weer minder dus dat kun je dan opvangen met de rente.
redbulletje schreef:
06-07-2020 10:54
Dan heb ik 2 huizen ten laste waardoor ik veel extra belasting moet gaan betalen. Een 2e huis hebben is belastingtechnisch zeer nadelig.
Oh, dan bedoelden we wat anders. Ik bedoelde: stel je ouders zeggen, we schenken 90.000 euro (bijvoorbeeld) en Redbulletje leent dat ons terug. Dan betalen wij RB 6% rente (over die 90.000) en hoeft RB na het overlijden van beide ouders geen belasting meer te betalen over de 90.000 want dat is al van haar. Dat is wat er met terugleenconstructie wordt bedoeld.
NYC schreef:
06-07-2020 10:57
Oh, dan bedoelden we wat anders. Ik bedoelde: stel je ouders zeggen, we schenken 90.000 euro (bijvoorbeeld) en Redbulletje leent dat ons terug. Dan betalen wij RB 6% rente (over die 90.000) en hoeft RB na het overlijden van beide ouders geen belasting meer te betalen over de 90.000 want dat is al van haar. Dat is wat er met terugleenconstructie wordt bedoeld.
Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het zou ingewikkeld zijn en je zou er financieel niet veel mee opgeschieten.
Het kindsdeel van mijn vader (wat nog onder vruchtgebruik van mijn moeder valt) daar is de belasting al over betaald (door mijn moeder) dus dat deel is sowieso belastingvrij.
Je kan toch gewoon tegen je vader zeggen dat niemand in het huis wil wonen dus dat hij beter kan vragen wat voor hun zelf het gunstigs is bij leven?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2020 11:00
Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het zou ingewikkeld zijn en je zou er financieel niet veel mee opgeschieten.
Het kindsdeel van mijn vader (wat nog onder vruchtgebruik van mijn moeder valt) daar is de belasting al over betaald (door mijn moeder) dus dat deel is sowieso belastingvrij.
Het ligt er inderdaad wel een beetje aan hoeveel vermogen en hoeveel erfgenamen er zijn.
Volgens mij ben jij de enige erfgename toch? Dan kan je moeder maximaal 5.500 per jaar schenken, en levert het misschien weinig op.
Zijn er bijvoorbeeld 4 kinderen en 10 kleinkinderen dan kun je (4x5.500 + 10*2.200= ) 44.000 per jaar schenken. Dat gaat een stuk harder.
Alle reacties Link kopieren
Er lopen nu twee discussies door elkaar:
Hoe kun je dit fiscaal het beste regelen?
Daarvoor weten we echt te weinig dus wordt het geen advies maar speculatie: Zit zus echt in de bijstand? Wil ze wel huren als ze weet wat erbij komt kijken? Heeft TO geld om de belasting te betalen? Wil Pa de koude kant uitsluiten? Is er überhaubt nog een overlevende moeder? Wat is het huis eigenlijk waard?

De andere kwestie is hoe je de familie op één lijn houdt.
Zelfs het best bedoelde advies dat TO geeft kan al achterdocht wekken: "Oh, dat komt jou wel héél goed uit hè?"

Volgens mij is die tweede veel belangrijker dan de eerste, want adviezen zonder basis zijn speculatie.
Dat huis loopt niet weg (daarom heet het ook vastgoed).
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie in de familie zo open zijn dat dit besproken wordt, dan vind ik ook dat je kunt zeggen dat je deze constructie helemaal niet ziet zitten.

En jij bent bang dat zus het niet leuk vindt... maar nu vind jij het toch niet leuk?
Luci_Morgenster schreef:
06-07-2020 11:03
Je kan toch gewoon tegen je vader zeggen dat niemand in het huis wil wonen dus dat hij beter kan vragen wat voor hun zelf het gunstigs is bij leven?
Dit!

En hem ook voorrekenen hoeveel geld het gaat kosten dat huis naar 2020 te tillen qua onderhoud/inrichting.
En dat je nu naar je zin woont in 'n woning die al helemaal jouw smaak is terwijl je bij het ouderlijk huis opnieuw moet beginnen.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 16:26
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
06-07-2020 11:03
Je kan toch gewoon tegen je vader zeggen dat niemand in het huis wil wonen dus dat hij beter kan vragen wat voor hun zelf het gunstigs is bij leven?
Maar zus is dat dus wel, die ziet zich daar al wonen. Of zus helemaal door heeft welke consequenties daaraan zitten is mij niet duidelijk. To kan natuurlijk tegen vader wel zeggen dat zij het huis niet wil en waarom niet.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan alles in dat testament laten zetten, maar na zn dood zijn er 2 eigenaren, en zal t huis verkocht moeten worden, of de 1 moet de ander uitkopen. Jullie zijn dan de eigenaren, de wil van je vader vervalt dan.
Zou wat zijn zeg, dat iemand die dood is, beslist wat jij met je geld gaat doen.
Onder de marktwaarde verkopen, mag niet van de belastingdienst.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
06-07-2020 11:13
Onder de marktwaarde verkopen, mag niet van de belastingdienst.


Fout. Het mag wel, als je dan wel schenkingsbelasting gaat betalen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou samen met je vader en je zus het gesprek met de notaris en/of fiscalist doen.

Dan weten jullie alle drie wat nou wel en niet kan én je krijgt geen scheve gezichten in de familie, want iedereen weet precies waarom er voor een bepaalde oplossing is gekozen.
Het lijkt alsof er allemaal andere doelstellingen aan het huis worden opgehangen die niks met het huis zelf te maken hebben.

Als pa tot doel heeft zo min mogelijk weg te dragen aan de belasting dan heeft dat niks te maken met het in de familie houden van het huis. Als zus tot doel heeft met de erfenis lekker goedkoop te kunnen wonen dan heeft dat ook niks te maken met het behouden van dit huis. TO wil niet opgezadeld worden met allerlei vage regelingen en een erfenis die haar nog jaren blijft achtervolgen; ook dat heeft niks met het huis zelf te maken.

Het huis zelf is niks bijzonders. Iedereen wil volgens mij alleen de financiële kant zo goed mogelijk geregeld hebben. En dat is dan volgens mij de vraag die je bij de notaris (of een financieel adviseur) moet stellen. Dat is ook een vraag die heel veel mensen in zo'n situatie hebben, dus je bent echt niet het wiel opnieuw aan het uitvinden.

Maak er niet iets van wat het niet is, dan ben je ook niet de verkeerde vragen aan het beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
06-07-2020 10:38
6% anders kom je in de problemen. Maar de ouders moeten wel het geld hebben liggen voor die rente x 2.
Niet x2, gewoon per uitgeleend geld. Je kan als kind de rente ook weer terug schenken, zolang je onder de belastingvrije voet blijft is dit geen enkel probleem.

Die 6% is er niet wanneer de lening is afgesproken in een officiële overeenkomst, zodat je kan laten zien wat de rentepercentage is. Er is geen wettelijk minimum of maximum rentepercentage. Vergelijkbaar met een lening bij een bank is gewoon acceptabel. Maar wel vastleggen in een officiële overeenkomst!

Goed voor laten lichten na alle mogelijkheden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
06-07-2020 11:22
Niet x2, gewoon per uitgeleend geld. Je kan als kind de rente ook weer terug schenken, zolang je onder de belastingvrije voet blijft is dit geen enkel probleem.

Die 6% is er niet wanneer de lening is afgesproken in een officiële overeenkomst, zodat je kan laten zien wat de rentepercentage is. Er is geen wettelijk minimum of maximum rentepercentage. Vergelijkbaar met een lening bij een bank is gewoon acceptabel. Maar wel vastleggen in een officiële overeenkomst!

Goed voor laten lichten na alle mogelijkheden.
Volgens mij bedoelde Tickel met x2 dat de schenkende partij het bedrag voor twee personen (ontvangers) moet hebben liggen indien het gaat om het schenken van een ouder aan twee kinderen. Al kan je natuurlijk schuiven. Het hypothetische voorbeeld dat ik al aan Redbulletje gaf zou kunnen gaan om 90.000 euro voor 1 kind. Heb je geen 2x 90.000 dan wordt dat waarschijnlijk 2x 45.000 of 3x 30.000 bij meer dan 1 kind/ontvangende partij. Maar ik zou niet weten "vanaf welk bedrag" dit soort constructies interessant worden/in de praktijk worden gebracht.
NYC schreef:
06-07-2020 11:28
Volgens mij bedoelde Tickel met x2 dat de schenkende partij het bedrag voor twee personen (ontvangers) moet hebben liggen indien het gaat om het schenken van een ouder aan twee kinderen. Al kan je natuurlijk schuiven. Het hypothetische voorbeeld dat ik al aan Redbulletje gaf zou kunnen gaan om 90.000 euro voor 1 kind. Heb je geen 2x 90.000 dan wordt dat waarschijnlijk 2x 45.000 of 3x 30.000 bij meer dan 1 kind/ontvangende partij. Maar ik zou niet weten "vanaf welk bedrag" dit soort constructies interessant worden/in de praktijk worden gebracht.
Maar dat bedrag mag je ook belastingvrij geven aan je kinderen mits ze dat in hun koophuis steken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven