Geld & Recht alle pijlers

erfenis van een huis in de toekomst

06-07-2020 09:19 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee en ik hoop dat ze nog heel lang in hun huis kunnen wonen. Ze hebben wel een broze gezondheid. Mijn vader laat deze week iemand komen omdat hij zijn testament wil veranderen.
Mijn vader wil graag dat het huis in de familie blijft, het is een normale 2 onder 1 kap huis uit 1965. Goed onderhouden maar wel binnen gedateerd.
Ik ben samen met mijn zus dus later erven wij samen het huis. Huis is hypotheek vrij.
Ik denk dat het 275.000 waard is.

Mijn vader opperde dat mijn kinderen het voor 60.00 euro mogen kopen. Mijn kinderen willen daar niet wonen en op hun leeftijd kunnen ze nog geen beslissingen maken ze zijn 17 en 20 jaar.
Deze gedachten van mijn vader vind ik al niet kloppen want dan mis ik en mijn zus een groot gedeelte van de erfenis. natuurlijk gun ik mijn kinderen het, maar het moet wel eerlijk ook naar mijn zus toe.

Nu wil hij dat wij het later verhuren, zodat we er geen erfbelasting over hoeven te betalen. ( ?) Ik vind het totaal niet erg om er belasting over te betalen ...maar ja...

Maar hij denkt er niet erg aan dat ik dan samen met mijn zus dan eigenaar ben, dus ook al het onderhoud door ons moet worden betaald. Mijn zus heeft een inkomen met haar man op bijstand nivo. Wij hebben een modaal inkomen. Ik heb genoeg aan mijn eigen huishouden om normaal te kunnen leven.
Hij zegt dat we van de huur het onderhoud kunnen betalen. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo voor.
Nu heeft hij dit ook met mijn zus besproken, en mijn zus is laaiend enthousiast en wil later in het huis gaan wonen en dan huur aan ons betalen.
Ik zie hier heel veel haken en ogen aan eerlijk gezegd.
Hoe dan ? met onderhoud ?
En ik loop de helft van de waarde van het huis mis, ja pas later ooit als mijn zus uit het huis gaat word het verkocht ,maar dan ben ik zelf ook bejaard.

Ik zou het eerlijker vinden als mijn zus de helft van waarde van het huis aan ons betaald,
dus mijn zus is dan eigenaar en kan ze er mee doen wat ze wil.Maar dat kunnen ze niet want met hun inkomen krijgen ze geen hypotheek .
Ik weet wel dit is een probleem van latere zorg, maar mijn vader laat wel een nieuw testament maken. Wat kan ik doen in dit geval ? en heb ik nog rechten ?
Ik wil het graag eerlijk, ieder de helft.!!
Ik ben bang dat hier rotzooi van gaat komen als ik zeg dat ik gewoon de helft wil, dat mijn zus dan zegt dat ik haar niets gun om daar te wonen . Ik wil geen ruzie om iets wat nog komen gaat.
Wat moet ik nu ?
Hoe doen andere het in dit geval?
zusanne1968 schreef:
06-07-2020 12:52
Mijn vader geniet van zijn huis en zijn tuin. Ik begrijp dat helemaal. Daarom wil hij zo graag dat een ander van de familie daar ook van kan genieten
Maar dat kan nu eenmaal niet, want jij hebt al een huis naar jouw smaak waarschijnlijk en aan het ouderlijk huis moet wellicht voor een halve ton verbouwd worden wil het aan de huidige wooneisen voldoen.
En jouw zus heeft uberhaupt geen geld voor een koophuis.
En jij hebt begrijpelijk geen trek in het financiele gedoe met een huis op jouw naam waar je zus van profiteert.
zusanne1968 schreef:
06-07-2020 12:52
Mijn vader geniet van zijn huis en zijn tuin. Ik begrijp dat helemaal. Daarom wil hij zo graag dat een ander van de familie daar ook van kan genieten
Geniet hij ook zo van financieel gezeik in de familie dat hij een ander dat ook gunt? ;)
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 06-07-2020 13:27
0.64% gewijzigd
zusanne1968 schreef:
06-07-2020 13:09
Mijn zus is gescheiden van haar eerste man, en mijn vader wil hem niet meer genoemd hebben in zijn testament. Daarom wil hij het veranderen.
Dat is sowieso nooit verstandig dat een partner rechten zou kunnen krijgen op de erfenis. Koude kant uitsluiten is vrij standaard tegenwoordig. Hopelijk doet je vader dat aan jouw kant ook mocht jij een partner hebben.
Jij kan zelf besluiten je partner bijv een auto kado te doen of een reis te betalen van jouw erfenis, maar het mag nooit zo zijn dat bij 'n relatiebreuk jouw ex recht heeft op de helft van wat je van je ouders hebt geerfd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het huis van onze ouder behouden na het overlijden om te verhuren. Dit wist de ouder overigens niet toen deze overleed. De erfbelasting moet je aftikken, dus dat geld moet je hebben liggen. En je moet echt heel goede afspraken met elkaar maken.

Wij hebben het aan derden verhuurd, dus we wonen er niet zelf. Maar waar je ook aan moet denken is wat er gebeurt als jij of je zus komen te overlijden? Koopt de een de ander dan uit of schuift het door naar de kinderen? In het laatste geval heb je op een gegeven moment tig eigenaren waarmee je aan tafel moet zitten met allemaal andere belangen. Wie regelt het onderhoud? Hoe verdeel je de huur? Maak je reserveringen voor onderhoud?

Als ik het zo lees, is het bij jullie al niet mogelijk om het huis te behouden, tenzij je ouders ook nog een subtantieel bedrag aan contanten nalaten zodat je zus de erfbelasting kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als jezelf geen broers en zussen hebt en je gaat in de ouderlijke woning wonen, betaal je toch lang zoveel erfbelasting niet.
Alle reacties Link kopieren
Je moeder hoeft helemaal geen erfbelasting te betalen. Ze heeft een vrijstelling van ruim 600.000€ en bij een huis kijken ze naar de woz waarde en niet naar de verkoopwaarde. Mocht de woz waarde hoger blijken dan de verkoopwaarde kan je altijd bezwaar indienen als erfgenaam.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
06-07-2020 13:24
Als jezelf geen broers en zussen hebt en je gaat in de ouderlijke woning wonen, betaal je toch lang zoveel erfbelasting niet.
Je wordt aangeslagen over de woz waarde of je er gaat wonen of niet.
kindrebel schreef:
06-07-2020 13:11
Geniet hij ook zo van financieel gezeik in de familie dat hij een ander dat ook gunt? ;)

:idee:
zusanne1968 schreef:
06-07-2020 13:09
Bedankt voor je bijdrage !
Mijn zus is gescheiden van haar eerste man, en mijn vader wil hem niet meer genoemd hebben in zijn testament. Daarom wil hij het veranderen.
En ook omdat ze hebben gelezen ergens dat mijn moeder erf belasting moet betalen en daar maken ze zich druk om omdat ze geen grote spaarrekening hebben en mijn moeder bang is dat ze een hypotheek moet opnemen om dit te betalen mocht mijn vader eerder overlijden dan mijn mijn moeder ( aangezien dat een grote kans is i.v.m zijn slechte gezondheid.)
Het enigste wat ze hebben is het hypotheekvrije huis en een kleine spaarrekening.



Het is goed dat er iemand komt om goede voorlichting te geven!

Ik denk dat je de focus moet leggen op de financiële vraagstukken en dat los moet gaan zien van het huis. Het huis behouden is niet het doel; er financieel en praktisch het beste uitkomen is het doel.

Waarschijnlijk zal het je vader kunnen helpen als hij van jullie beiden (van jou en je zus) een signaal krijgt dat het jullie niet om het huis te doen is. Ik neem dan aan dat je zus ook geen emotionele binding heeft met het huis en dat haar doel is 'goedkoop wonen/zoveel mogelijk profijt uit de erfenis, maar niet het kost wat kost behouden van specifiek dit huis?
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
06-07-2020 13:24
Als jezelf geen broers en zussen hebt en je gaat in de ouderlijke woning wonen, betaal je toch lang zoveel erfbelasting niet.
Jawel, je betaalt zelfs meer. Want voor alle kinderen geld een vrijstelling, stel dat dit 5000 euro per kind zou zijn en je bent met zijn 4-en dan hoef je over 20.000 niet af te tikken. Ben je alleen, dan is dat maar 5000.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zusanne1968 schreef:
06-07-2020 12:58
Nou, ik begrijp wat je bedoelt, inderdaad denk ik ...later erf ik de helft. daarvan kunnen wij een groot deel van onze hypotheek aflossen, en onze kinderen iets toestoppen. Ik voel mij daar niet schuldig over dat ik dat denk. Ik hoop dat mijn ouders er nog heel lang zijn en ze kunnen genieten van hun huis en tuin dat hoop ik van harte. Ik ga helemaal geen kindsdeel opeisen als 1 van mijn ouders overlijd. Dat is dan van mijn vader of moeder .Pas als beide er niet meer zijn dan gaat het huis van mijn ouders een rol spelen in de erfenis. Hoop dat ze er nog heel lang zijn. Hoop dat ik dit goed heb verwoord.
Ik vind dit toch een hele rare gedachte. Het geld is niet van jou. Je hebt echt nergens recht op. Ja, als er straks een erfenis is, dan heb je recht op een kindsdeel.

Maar als ik dan lees dat jouw zus dat fysieke ongemakken het helemaal niet breed heeft, dan snap ik echt niet dat je niet gewoon op zijn minst eens mee kan denken richting wat jouw vader voor haar kan betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je vader zo van zijn huis geniet! Je moeder (of hij) hoeft zich inderdaad geen zorgen te maken over erfbelasting, de vrijstelling voor partners is hoog genoeg.

Voor jou en je zus ligt dat anders.

Je zus is zo blij met het vooruitzicht, maar realiseert zich blijkbaar niet dat ze haar (aanvullende) uitkering waarschijnlijk kwijtraakt (ligt er een beetje aan wat voor uitkering het is) omdat ze ineens ‘kapitaal’ heeft en dat ze de erfbelasting moet kunnen ophoesten. En dan nog huur aan jou moet betalen.

Jij wordt ineens huurbaas, waar je helemaal niet op zit te wachten. En als je zus de huurder wordt verandert jullie onderlinge verhouding nogal. Moet je niet willen, denk ik. En jij moet natuurlijk ook de erfbelasting betalen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over of jij en je zus in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, daar moet je bij een eventuele scheiding dan wat mee.

En als laatste klap: als jij of je zus overlijdt worden jullie kinderen erfgenaam. Dus nog meer meningen en nog meer situaties waarbij verkopen of verhuren wel of juist niet gunstig is. Garantie op familieruzie.

Zorg alsjeblieft dat je vader zich niet alleen over zijn eigen financiën maar ook over de gevolgen voor jullie laat voorlichten!
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
06-07-2020 13:59
Ik vind dit toch een hele rare gedachte. Het geld is niet van jou. Je hebt echt nergens recht op. Ja, als er straks een erfenis is, dan heb je recht op een kindsdeel.

Maar als ik dan lees dat jouw zus dat fysieke ongemakken het helemaal niet breed heeft, dan snap ik echt niet dat je niet gewoon op zijn minst eens mee kan denken richting wat jouw vader voor haar kan betekenen.
Natuurlijk mag vader met zijn geld doen wat hij wil. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als hij tegen de notaris roept ‘ik wil dat het huis in de familie blijft’ krijgt hij heel ander advies dan wanneer hij ‘Ik wil mijn ene dochter helpen’ roept. In het eerste geval kan het zelfs enorm nadelige gevolgen hebben voor de zus van TO. Het is juist fijn, ook voor vader lijkt me, dat TO hier nu over meedenkt dan dat ze over een aantal jaren bij de verdeling van de erfenis in de problemen komen.
The owls are not what they seem
DS1971 schreef:
06-07-2020 13:59
Ik vind dit toch een hele rare gedachte. Het geld is niet van jou. Je hebt echt nergens recht op. Ja, als er straks een erfenis is, dan heb je recht op een kindsdeel.

Maar als ik dan lees dat jouw zus dat fysieke ongemakken het helemaal niet breed heeft, dan snap ik echt niet dat je niet gewoon op zijn minst eens mee kan denken richting wat jouw vader voor haar kan betekenen.

Ik zou ook mijn erfdeel niet in de waagschaal stellen om mijn zus te helpen hoor. Vind ik niet zo heel gek. Als mijn ouders het goed regelen krijgen wij alle drie evenveel, daarmee kan ieder doen wat hem/haar goeddunkt. Lijkt mij het meest eerlijk.

Mijn zus meer gunnen omdat ze het nu minder heeft dan ik lijkt mij raar want dan heeft ze het straks misschien zelfs beter dan ik. Toen ik financieel heel moeilijk zat sprongen ze ook niet bij.
Andersom schreef:
06-07-2020 14:12
Ik zou ook mijn erfdeel niet in de waagschaal stellen om mijn zus te helpen hoor. Vind ik niet zo heel gek. Als mijn ouders het goed regelen krijgen wij alle drie evenveel, daarmee kan ieder doen wat hem/haar goeddunkt. Lijkt mij het meest eerlijk.

Mijn zus meer gunnen omdat ze het nu minder heeft dan ik lijkt mij raar want dan heeft ze het straks misschien zelfs beter dan ik. Toen ik financieel heel moeilijk zat sprongen ze ook niet bij.
Ik heb er ook niet zoveel begrip voor. Zeker niet wanneer het een constructie betreft die uiteindelijk voor allebei misschien wel heel nadelig uitpakt, of die zelfs de onderlinge verhouden (zus huurder, andere zus verhuurder) heel scheef trekt. Helpen in de zin van het armere kind af en toe een briefje van 50 in de hand drukken, of de boodschappen betalen snap ik wel. En ik zou ook niet alles tot op de cent gaan verrekenen als het ene kind bijv een duurdere opleiding gaat doen of het andere kind geld nodig heeft voor kamerhuur en eentje thuis blijft wonen. Dan zou het denk ik globaal verdeeld worden. Maar wat betreft schenkingen, erfenis etc. zou ik dat toch altijd zo transparant en eerlijk mogelijk proberen te regelen.
LadyL0101 schreef:
06-07-2020 14:11
Natuurlijk mag vader met zijn geld doen wat hij wil. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als hij tegen de notaris roept ‘ik wil dat het huis in de familie blijft’ krijgt hij heel ander advies dan wanneer hij ‘Ik wil mijn ene dochter helpen’ roept. In het eerste geval kan het zelfs enorm nadelige gevolgen hebben voor de zus van TO. Het is juist fijn, ook voor vader lijkt me, dat TO hier nu over meedenkt dan dat ze over een aantal jaren bij de verdeling van de erfenis in de problemen komen.
Natuurlijk. Daarom schreef ik ook ergens dat het goed is om even gezamenlijk voor te bespreken, dan kom je er het makkelijkste uit. Zeker als to zich realiseert dat ze recht heeft op niets. Want dat is wat ik zorgwekkend vindt, dat to niet alleen dat stipje aan de horizon heeft, maar het ook al in haar hoofd heeft uitgegeven. Dan wil het nog wel eens gaan voelen als VAN MIJ. En dan zijn de poppen al snel aan het dansen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
06-07-2020 14:18
Ik heb er ook niet zoveel begrip voor. Zeker niet wanneer het een constructie betreft die uiteindelijk voor allebei misschien wel heel nadelig uitpakt, of die zelfs de onderlinge verhouden (zus huurder, andere zus verhuurder) heel scheef trekt. Helpen in de zin van het armere kind af en toe een briefje van 50 in de hand drukken, of de boodschappen betalen snap ik wel. En ik zou ook niet alles tot op de cent gaan verrekenen als het ene kind bijv een duurdere opleiding gaat doen of het andere kind geld nodig heeft voor kamerhuur en eentje thuis blijft wonen. Dan zou het denk ik globaal verdeeld worden. Maar wat betreft schenkingen, erfenis etc. zou ik dat toch altijd zo transparant en eerlijk mogelijk proberen te regelen.
Mee eens inderdaad.
Zeker omdat een erfenis veel meer langere termijn is en situaties enorm kunnen veranderen.
Andersom schreef:
06-07-2020 14:12
Ik zou ook mijn erfdeel niet in de waagschaal stellen om mijn zus te helpen hoor. Vind ik niet zo heel gek. Als mijn ouders het goed regelen krijgen wij alle drie evenveel, daarmee kan ieder doen wat hem/haar goeddunkt. Lijkt mij het meest eerlijk.

Mijn zus meer gunnen omdat ze het nu minder heeft dan ik lijkt mij raar want dan heeft ze het straks misschien zelfs beter dan ik. Toen ik financieel heel moeilijk zat sprongen ze ook niet bij.
Het is alleen niet jouw erfdeel. Jouw ouders kunnen bij leven alles gewoon weggeven, of opmaken, enz.
Joh misschien komt dat huis nooit in jullie eigendom. Voor hetzelfde geld wordt je moeder heel oud en moet verzorgd gaan wonen. Je schrijft dat ze geen grote spaarrekening hebben dus dan zal ze het huis moeten verkopen om ergens anders te gaan wonen.
Jij rekent jezelf nu al rijk maar misschien blijft er helemaal niets over.
DS1971 schreef:
06-07-2020 13:59
Ik vind dit toch een hele rare gedachte. Het geld is niet van jou. Je hebt echt nergens recht op. Ja, als er straks een erfenis is, dan heb je recht op een kindsdeel.

Maar als ik dan lees dat jouw zus dat fysieke ongemakken het helemaal niet breed heeft, dan snap ik echt niet dat je niet gewoon op zijn minst eens mee kan denken richting wat jouw vader voor haar kan betekenen.
Ook als vaders idee inhoudt dat TO haar zus financieel moet gaan onderhouden? Tenzij zus op dat moment een betaalde baan heeft heeft zus namelijk geen inkomen meer als zij een halve woning heeft geërfd. De kosten komen dan dus voor rekening van TO en ik zie ook niet waar zus dan precies huur van kan gaan betalen. Leuk idee maar levert alleen maar problemen op.
Maar haar vader is niet van plan om bij leven alles op te maken, hij wil juist het huis doorgeven.

En het zou fijn zijn als hij beseft dat hij daarmee TO en haar zus op kosten kan jagen en de familie banden op scherp kan zetten door iets dat hij juist bedoelt als een gulle gift.
Dat hij zus van TO die het niet breed heeft het huis gunt is heel lief, maar als dat betekent dat TO dus voor alle kosten opdraait, vraagt ie dus van TO om na zijn dood de woonlasten van zus op haar te nemen.
( Zus verliest waarschijnlijk aanvulling op inkomen en het is nog maar de vraag of ze een kostendekkende huur dan kan betalen. En gaat TO bij wanbetaling een deurwaarder afsturen op haar bloedeigen zus?)
Dan kost die erfenis TO dus geld, en als ze m om die reden verwerpt heeft zus alsnog niets.
Toch fijn als vader dat beseft voor ie zijn testament opstelt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
06-07-2020 14:23
Het is alleen niet jouw erfdeel. Jouw ouders kunnen bij leven alles gewoon weggeven, of opmaken, enz.
Dat zou in veel gevallen, niet alleen bij TO een hoop minder gedonder geven. Erfenissen hebben al vaak ellende gebracht, of het nu om een ton gaat of om een lullig schilderijtje met of zonder gevoelswaarde.
Maar volgens mij ging het in eerste instantie er over dat vader het huis in de familie wilde houden, omdat hij er zelf zo blij mee was. Niet om iemand te helpen. En daardoor van de erfenis een blok aan het been maakt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Rachmaninoff schreef:
06-07-2020 14:36
Ook als vaders idee inhoudt dat TO haar zus financieel moet gaan onderhouden? Tenzij zus op dat moment een betaalde baan heeft heeft zus namelijk geen inkomen meer als zij een halve woning heeft geërfd. De kosten komen dan dus voor rekening van TO en ik zie ook niet waar zus dan precies huur van kan gaan betalen. Leuk idee maar levert alleen maar problemen op.
Vader kan helemaal niets regelen waardoor to haar zus moet onderhouden. Dus dat is een rare vraag.

Ik zeg ook niet dat to alles maar moet slikken, ze moet gewoon samen met haar ouders en zus om tafel gaat zitten en dan kan iedereen zijn zegje doen. En ouders beslissen. Hun geld. Zo simpel is het.
nlies schreef:
06-07-2020 14:54
Dat zou in veel gevallen, niet alleen bij TO een hoop minder gedonder geven. Erfenissen hebben al vaak ellende gebracht, of het nu om een ton gaat of om een lullig schilderijtje met of zonder gevoelswaarde.
Maar volgens mij ging het in eerste instantie er over dat vader het huis in de familie wilde houden, omdat hij er zelf zo blij mee was. Niet om iemand te helpen. En daardoor van de erfenis een blok aan het been maakt.
Klopt hoor. Maar dat begint dus bij dat sommigen een erfenis niet zien als wat het is. Mooi meegenomen bij een groot verlies. En of je dan een tientje krijgt, 10.000 euro, of een miljoen, maak je daar nou eens niet zo druk om. Als het om iets gaat met emotionele waarde, beter vooraf regelen.

Sowieso het beste bij een beetje erfenis. Alles vooraf regelen.
nlies schreef:
06-07-2020 14:54
Dat zou in veel gevallen, niet alleen bij TO een hoop minder gedonder geven. Erfenissen hebben al vaak ellende gebracht, of het nu om een ton gaat of om een lullig schilderijtje met of zonder gevoelswaarde.
Maar volgens mij ging het in eerste instantie er over dat vader het huis in de familie wilde houden, omdat hij er zelf zo blij mee was. Niet om iemand te helpen. En daardoor van de erfenis een blok aan het been maakt.
Maar hij moet toch ook wel inzien dat hun smaak anders is dan van hun dochters? Dat het wellicht een halve ton kost of meer om dat huis te moderniseren.

Als hij de ene dochter voor wil trekken door haar er goedkoop te laten wonen terwijl de andere opgezadeld wordt met onderhoud en belasting loopt het uit op 'n familievete.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven