Geld & Recht alle pijlers

erfenis van een huis in de toekomst

06-07-2020 09:19 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee en ik hoop dat ze nog heel lang in hun huis kunnen wonen. Ze hebben wel een broze gezondheid. Mijn vader laat deze week iemand komen omdat hij zijn testament wil veranderen.
Mijn vader wil graag dat het huis in de familie blijft, het is een normale 2 onder 1 kap huis uit 1965. Goed onderhouden maar wel binnen gedateerd.
Ik ben samen met mijn zus dus later erven wij samen het huis. Huis is hypotheek vrij.
Ik denk dat het 275.000 waard is.

Mijn vader opperde dat mijn kinderen het voor 60.00 euro mogen kopen. Mijn kinderen willen daar niet wonen en op hun leeftijd kunnen ze nog geen beslissingen maken ze zijn 17 en 20 jaar.
Deze gedachten van mijn vader vind ik al niet kloppen want dan mis ik en mijn zus een groot gedeelte van de erfenis. natuurlijk gun ik mijn kinderen het, maar het moet wel eerlijk ook naar mijn zus toe.

Nu wil hij dat wij het later verhuren, zodat we er geen erfbelasting over hoeven te betalen. ( ?) Ik vind het totaal niet erg om er belasting over te betalen ...maar ja...

Maar hij denkt er niet erg aan dat ik dan samen met mijn zus dan eigenaar ben, dus ook al het onderhoud door ons moet worden betaald. Mijn zus heeft een inkomen met haar man op bijstand nivo. Wij hebben een modaal inkomen. Ik heb genoeg aan mijn eigen huishouden om normaal te kunnen leven.
Hij zegt dat we van de huur het onderhoud kunnen betalen. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo voor.
Nu heeft hij dit ook met mijn zus besproken, en mijn zus is laaiend enthousiast en wil later in het huis gaan wonen en dan huur aan ons betalen.
Ik zie hier heel veel haken en ogen aan eerlijk gezegd.
Hoe dan ? met onderhoud ?
En ik loop de helft van de waarde van het huis mis, ja pas later ooit als mijn zus uit het huis gaat word het verkocht ,maar dan ben ik zelf ook bejaard.

Ik zou het eerlijker vinden als mijn zus de helft van waarde van het huis aan ons betaald,
dus mijn zus is dan eigenaar en kan ze er mee doen wat ze wil.Maar dat kunnen ze niet want met hun inkomen krijgen ze geen hypotheek .
Ik weet wel dit is een probleem van latere zorg, maar mijn vader laat wel een nieuw testament maken. Wat kan ik doen in dit geval ? en heb ik nog rechten ?
Ik wil het graag eerlijk, ieder de helft.!!
Ik ben bang dat hier rotzooi van gaat komen als ik zeg dat ik gewoon de helft wil, dat mijn zus dan zegt dat ik haar niets gun om daar te wonen . Ik wil geen ruzie om iets wat nog komen gaat.
Wat moet ik nu ?
Hoe doen andere het in dit geval?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2020 11:30
Maar dat bedrag mag je ook belastingvrij geven aan je kinderen mits ze dat in hun koophuis steken.

Ja, maar die schenking moet dan ook daadwerkelijk worden overgemaakt, dus dat geld moet er dan wel zijn. Terwijl de schenking op papier niet op jouw bankrekening hoeft te worden gezet (de rente dan weer wel).
redbulletje schreef:
06-07-2020 11:30
Maar dat bedrag mag je ook belastingvrij geven aan je kinderen mits ze dat in hun koophuis steken.
Dat mag inderdaad eenmalig en voor het kind de leeftijd van veertig jaar heeft bereikt. En tot een bedrag van maximaal 100.000 euro geloof ik. Daarna gelden andere tarieven/voorwaarden of zijn andere constructies mogelijk.
NYC schreef:
06-07-2020 11:11
Meer kan ook wel. Daar moet dan ook belasting over worden betaald, maar dat is (bij leven) minder dan pas na overlijden. Maar echt, ik denk dat advies van een belastingadviseur in zoveel gevallen veel opheldering geeft. Meer dan via een notaris die vastlegt wat je wensen (rechten en plichten) zijn, maar niet per se gericht is op belastingtechnisch zo gunstig mogelijk handelen.
Dit. Ik heb meegemaakt dat de notaris alles netjes optekent, helemaal volgens de regels natuurlijk, precies zoals de klant het wilde, maar zonder rekening te houden met 'het grote geheel'. Met als eindresultaat onnodig stress, verdriet, afgunst, miskenning, ongemak,

Dus je hebt gelijk, een financieel/belastingadviseur is misschien een beter idee.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-07-2020 11:22
Niet x2, gewoon per uitgeleend geld. Je kan als kind de rente ook weer terug schenken, zolang je onder de belastingvrije voet blijft is dit geen enkel probleem.

Die 6% is er niet wanneer de lening is afgesproken in een officiële overeenkomst, zodat je kan laten zien wat de rentepercentage is. Er is geen wettelijk minimum of maximum rentepercentage. Vergelijkbaar met een lening bij een bank is gewoon acceptabel. Maar wel vastleggen in een officiële overeenkomst!

Goed voor laten lichten na alle mogelijkheden.
Kijk even op de site van de belastingdienst. Bij een papieren schenking is er pas sprake van een schuld als de schenker 6% rente per jaar betaald. En die 2x is vanwege de 2 kinderen uit de OP.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
To, ik denk dat het om te beginnen goed is om het idee van de erfenis los te laten. Op dit moment heb je simpelweg nergens recht op.

Als jouw vader het mogelijk wil maken voor jouw zus dat zij straks in de woning kan wonen, tegen betaling van huur, dan is dat zijn goed recht. Kan hij gewoon bij leven doen. En dan erf jij gewoon een woning in verhuurde staat en aangezien jouw zus dan huurbescherming geniet kun je alleen maar kiezen om dan de erfenis te weigeren als je daar vanaf wil, dan wel jouw deel in de woning te verkopen aan wie dat deel wenst te kopen.

Het staat je vrij om daar even samen over te praten, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat jouw vader vanwege het idee dat het huis beschikbaar blijft voor familie en hij op die manier ook kan zorgen dat jouw zus met een laag inkomen toch een prima woning heeft, hij deze constructie kiest.

Want nogmaals, jij hebt momenteel recht op helemaal niets.
Het is best lief van je vader dat hij zijn kostbaarste bezit graag door wil geven aan de volgende generatie, maar daarbij moet hij wel een weloverwogen keuze maken en alle consequenties overzien. De notaris kan hem helpen de zaken op een rijtje te zetten.

Leeft je moeder nog trouwens?
anoniem_396861 wijzigde dit bericht op 06-07-2020 13:20
71.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO heeft jouw moeder ook nog ergens zeggenschap in dit verhaal?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
tja, als je vader scheve verhoudingen in de familie wilt, is dit wel de manier.
hoe zien zus en vader dat voor zich? Zus betaalt huur aan jou, niet al te hoog natuurlijk want het is familie, waarvan het grootste deel op gaat aan belasting en onderhoud, en over een jaar of wat wil ze toch ergens anders wonen, en verwacht ze de helft van de opbrengst te krijgen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
06-07-2020 12:14


Leeft je moeder nog trouwens?

Voor mensen die zich afvragen of de moeder van TO nog leeft:
"Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee "
Tweede zin uit de OP.
Ik vraag me eerder af of TO nog leeft?
DS1971 schreef:
06-07-2020 12:13
To, ik denk dat het om te beginnen goed is om het idee van de erfenis los te laten. Op dit moment heb je simpelweg nergens recht op.

Als jouw vader het mogelijk wil maken voor jouw zus dat zij straks in de woning kan wonen, tegen betaling van huur, dan is dat zijn goed recht. Kan hij gewoon bij leven doen. En dan erf jij gewoon een woning in verhuurde staat en aangezien jouw zus dan huurbescherming geniet kun je alleen maar kiezen om dan de erfenis te weigeren als je daar vanaf wil, dan wel jouw deel in de woning te verkopen aan wie dat deel wenst te kopen.

Het staat je vrij om daar even samen over te praten, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat jouw vader vanwege het idee dat het huis beschikbaar blijft voor familie en hij op die manier ook kan zorgen dat jouw zus met een laag inkomen toch een prima woning heeft, hij deze constructie kiest.

Want nogmaals, jij hebt momenteel recht op helemaal niets.

Tegelijkertijd zadelt hij zijn andere dochter op met een huurhuis en een huurder waarbij de verhoudingen opeens heel anders komen te liggen. Ze zijn dan niet alleen maar zussen, maar ook verhuurder en huurder. Ze zeggen niet voor niets dat je met je familie moet wandelen, niet handelen. Nee, ik kan me maar slecht voorstellen dat dit de bedoeling is van vader.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-07-2020 09:30
Tijd voor een afspraak bij de notaris.

Je mag een huis dat €275.000 niet verkopen voor €60.000, de belasting ziet dit als een schenking van €215.000, en je moet daar dan schenkingsbelasting over betalen.

De erfbelasting is 20%. Stel je zus wil in het huis wonen. Over het huis moet dan €55.000 belasting betaald worden. En jullie voor 50% uitkopen. Is het niet mogelijk dat zij probeert meer inkomen te genereren zodat ze een hypotheek kan €165.000?

Lukt dit haar niet, dan het huis verkopen en de opbrengst netjes verdelen bij de erfenis.

Vraag de notaris ook eens over "schenken op papier"
Deze bedragen kloppen niet toch?
Ze erven beiden de helft, dat is dus 140.000 euro per persoon. Daarvan is de eerste 20.000 euro vrijgesteld (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting) Over de volgende 126.000 euro betaal je 10% dus dat is 12.600 euro per persoon en dan heb je nog 4000 euro per persoon waar je 20% over betaald, dus dat is nog 800 euro (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting)

Als je zus de woning wil kopen moet ze jouw de helft van de woningwaarde dan moet ze jou 140.000 euro betalen en ze moet de 13.200 euro aan belastingen financieeren. Dus het is maar 157.200 plus alle bijkomende kosten.

Verder geen idee over dit onderwerp, maar ik wilde wel even wijzen op de juiste tarieven.
Alle reacties Link kopieren
Je vader praat over testament veranderen. Hoe is het geregeld in zijn huidige testament?

Heeft jouw zus of zwager bijstand of hebben ze een laag inkomen? Zitten ze in de bijstand dan stopt de bijstand tot hun erfenis op is. Dat betekent niet dat ze lekker kan gaan shoppen. Daar zijn regels voor. Hoe lang je met een bedrag moet doen is al vastgelegd.

Als jullie verhuren moeten jullie gewoon erfbelasting betalen. Je zus heeft dat niet op de rekening en kan het huis dus niet aanhouden.

Zelf in het huis wonen kan daarom ook niet. Eerst afrekenen met de fiscus, daarna jou huur betalen. Helft onderhoud blijft voor jou. Niet gunstig dus. Als jouw zus stopt met huur betalen ontslaat jou niet van belasting betalen etc. Een dochter laten huren geeft zeer grote kans op ruzie. Kan mij. Iet voorstellen dat je vader dat wil.

Aan een kleinkind verkopen voor een laag bedrag kan niet. Hij benadeelt daarmee de kinderen en andere kleinkinderen. Hij wil vast niet een kind bevoordelen. Je moet minimaal de woz-waarde betalen.

Erfbelasting is voor een kind 10%over de eerste 126.000€, daarna wordt het 20. Een kleinkind betaalt 18% over de eerste 126.000€ en daarna 36%. Als het huis verkocht wordt voor 275.000€ Erven jullie p.p. 137.500€. Erfbelasting is dan 11.655€. Je hebt nl ook een vrijstelling van 20.946€. Als je ouders nog meer geld hebben komt daar nog belasting overheen.

Als jullie de erfbelasting wel zouden kunnen betalen zouden jullie nog een hypotheek moeten opnemen om de verbouwing te betalen. Daar heb je geen aftrek over. Zit je zus in de bijstand is dit dus helemaal geen optie.

Je ouders zouden wel de kleinkinderen een legaat kunnen geven uit jullie deel van de erfenis. Als jij bv 2 kinderen hebt en je zus 4 dan zou het niet eerlijk zijn om iedereen hetzelfde bedrag te geven. Hij zou dan kunnen kiezen om ze wel hetzelfde bedrag te geven maar dan de zus met de meeste kinderen minder erfenis zodat het bedrag over de 2 families wel 50/50 is verdeeld (bv: erfenis 280, per kind 140, kleinkinderen krijgen allemaal 10, dochter met 4 kinderen houdt dan 100 over en de andere dochter 120. Of: kleinkinderen krijgen per gezin 40.000,4 kinderen krijgen 10.000, gezin waar 2 kinderen zijn erven 20.000 per kind)

Voordeel hiervan is dat er minder erfbelasting wordt betaald omdat je meer vrijstelling hebt. Elk kind en elk kleinkind heeft een bepaald bedrag als vrijstelling. Als beide dochters het zelf heel goed zouden kunnen gebruiken en liever niet direkt een deel naar hun kinderen willen laten gaan dan moet je het zo niet doen.

Het is verstandig om met beide dochters en notaris een gesprek aan te gaan. Eerste gesprek is vaak gratis. Je vader en zus hebben duidelijk meer informatie nodig. Belangrijkste voor je vader is vast dat hij niet wil dat dochters ruzie krijgen vanwege zijn testament.bespreek ook wie executeur wordt, hoef je daar ook geen problemen door te krijgen. Zijn er dingen waar jullie heel erg aan gehecht zijn benoem dat dan voor het testament gemaakt is. Dan bedoel ik geen dingen van waarde maar juist dat vaasje of die koektrommel. Zo zonde als een erfenis een breuk in de familie Veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
06-07-2020 12:24
Ik vraag me eerder af of TO nog leeft?

:)
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
06-07-2020 09:25
Wat voor huur zou je zus kunnen betalen? Zou dat enigszins in de buurt komen van een normale huur voor zo'n huis? Waarschijnlijk niet. Je zus denkt dat ze voor een prikkie daar kunnen wonen?
Ik weet niet hoeveel ze wil betalen, maar ik weet wel dat ze nu huursubsidie krijgt
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
06-07-2020 09:27
Waarom denkt je vader dat jullie geen erfbelasting moeten betalen als jullie het huis verhuren? Daar heb ik nog nooit over gehoord. Laat hem dat goed uitgelegd worden door de notaris.
wij weten er te weinig vanaf, en mijn vader ook niet, daarom is het goed dat er iemand komt deze week die daar veel vanaf weet.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
06-07-2020 12:08
Kijk even op de site van de belastingdienst. Bij een papieren schenking is er pas sprake van een schuld als de schenker 6% rente per jaar betaald. En die 2x is vanwege de 2 kinderen uit de OP.
Heb je hier een bron van? Ik kan dit namelijk niet plaatsen en niet vinden op de site
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-07-2020 09:30
Tijd voor een afspraak bij de notaris.

Je mag een huis dat €275.000 niet verkopen voor €60.000, de belasting ziet dit als een schenking van €215.000, en je moet daar dan schenkingsbelasting over betalen.

De erfbelasting is 20%. Stel je zus wil in het huis wonen. Over het huis moet dan €55.000 belasting betaald worden. En jullie voor 50% uitkopen. Is het niet mogelijk dat zij probeert meer inkomen te genereren zodat ze een hypotheek kan €165.000?

Lukt dit haar niet, dan het huis verkopen en de opbrengst netjes verdelen bij de erfenis.

Vraag de notaris ook eens over "schenken op papier"
Mijn zus en haar man hebben niet zoveel geld dat ze dit kunnen opbrengen. Haar man werkt een aantal uren per week, en verder word hun inkomen aangevuld tot bijstand nivo. Mijn zus kan niet werken door gezondheidsklachten.
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
06-07-2020 09:32
Waarom vind je vader het zo belangrijk dat het huis in de familie blijff?
Mijn vader geniet van zijn huis en zijn tuin. Ik begrijp dat helemaal. Daarom wil hij zo graag dat een ander van de familie daar ook van kan genieten
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
06-07-2020 09:41
Reken jij je misschien alvast rijk met de helft en ben je nu teleurgesteld dat dit wellicht niet door gaat? Er is nog helemaal niets van jou of je zus. Pas na het overlijden van één van je ouders heb je recht op je kindsdeel. Je ouders mogen doen wat ze willen nu, zolang het is toegestaan. Daar heb je helaas geen inspraak in.
Nou, ik begrijp wat je bedoelt, inderdaad denk ik ...later erf ik de helft. daarvan kunnen wij een groot deel van onze hypotheek aflossen, en onze kinderen iets toestoppen. Ik voel mij daar niet schuldig over dat ik dat denk. Ik hoop dat mijn ouders er nog heel lang zijn en ze kunnen genieten van hun huis en tuin dat hoop ik van harte. Ik ga helemaal geen kindsdeel opeisen als 1 van mijn ouders overlijd. Dat is dan van mijn vader of moeder .Pas als beide er niet meer zijn dan gaat het huis van mijn ouders een rol spelen in de erfenis. Hoop dat ze er nog heel lang zijn. Hoop dat ik dit goed heb verwoord.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele berichtjes, ik ga alles even goed doorlezen. Ik wilde op iedereen regeren maar dat is niet echt te doen.
Ik was net aan het werk dus daarom kon ik niet reageren.
Bedankt voor alle adviezen !! top.... zoveel invalshoeken.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
06-07-2020 12:45
:)
Ja hoor ik ben er nog :-)
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
06-07-2020 12:49
Heb je hier een bron van? Ik kan dit namelijk niet plaatsen en niet vinden op de site
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -op-papier

Ik ben zelf ook in het bezit van papieren schenkingen. Daar is altijd rente over betaald.
Bij het niet betalen van rente is het geen schuld maar een schenking en moet er erfschenkbelasting over betaald worden na overlijden.
tickel wijzigde dit bericht op 06-07-2020 20:07
16.45% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou het toch nog even gaan bespreken met je vader hoe hij dat voor zich ziet als jouw zus daar gaat wonen. Ik denk niet dat hij over de consequenties heeft nagedacht. Waar wil ze die huur van betalen dan want ik denk niet dat hun inkomen nog wordt aangevuld als zus een woning heeft geërfd. Daarnaast moet het huis dan worden onderhouden met de opbrengst van de huur die zus betaalt? En dan moeten jullie ook nog erfbelasting betalen. En wie betaalt dan de andere vaste lasten zoals ozb en waterschapsbelasting, moet dat ook van de huur? Je vader kan toch niet van jou verlangen dat je de kosten voor huisvesting van je zus op je neemt voor zolang zij leeft?
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
06-07-2020 12:40
Je vader praat over testament veranderen. Hoe is het geregeld in zijn huidige testament?

Heeft jouw zus of zwager bijstand of hebben ze een laag inkomen? Zitten ze in de bijstand dan stopt de bijstand tot hun erfenis op is. Dat betekent niet dat ze lekker kan gaan shoppen. Daar zijn regels voor. Hoe lang je met een bedrag moet doen is al vastgelegd.

Als jullie verhuren moeten jullie gewoon erfbelasting betalen. Je zus heeft dat niet op de rekening en kan het huis dus niet aanhouden.

Zelf in het huis wonen kan daarom ook niet. Eerst afrekenen met de fiscus, daarna jou huur betalen. Helft onderhoud blijft voor jou. Niet gunstig dus. Als jouw zus stopt met huur betalen ontslaat jou niet van belasting betalen etc. Een dochter laten huren geeft zeer grote kans op ruzie. Kan mij. Iet voorstellen dat je vader dat wil.

Aan een kleinkind verkopen voor een laag bedrag kan niet. Hij benadeelt daarmee de kinderen en andere kleinkinderen. Hij wil vast niet een kind bevoordelen. Je moet minimaal de woz-waarde betalen.

Erfbelasting is voor een kind 10%over de eerste 126.000€, daarna wordt het 20. Een kleinkind betaalt 18% over de eerste 126.000€ en daarna 36%. Als het huis verkocht wordt voor 275.000€ Erven jullie p.p. 137.500€. Erfbelasting is dan 11.655€. Je hebt nl ook een vrijstelling van 20.946€. Als je ouders nog meer geld hebben komt daar nog belasting overheen.

Als jullie de erfbelasting wel zouden kunnen betalen zouden jullie nog een hypotheek moeten opnemen om de verbouwing te betalen. Daar heb je geen aftrek over. Zit je zus in de bijstand is dit dus helemaal geen optie.

Je ouders zouden wel de kleinkinderen een legaat kunnen geven uit jullie deel van de erfenis. Als jij bv 2 kinderen hebt en je zus 4 dan zou het niet eerlijk zijn om iedereen hetzelfde bedrag te geven. Hij zou dan kunnen kiezen om ze wel hetzelfde bedrag te geven maar dan de zus met de meeste kinderen minder erfenis zodat het bedrag over de 2 families wel 50/50 is verdeeld (bv: erfenis 280, per kind 140, kleinkinderen krijgen allemaal 10, dochter met 4 kinderen houdt dan 100 over en de andere dochter 120. Of: kleinkinderen krijgen per gezin 40.000,4 kinderen krijgen 10.000, gezin waar 2 kinderen zijn erven 20.000 per kind)

Voordeel hiervan is dat er minder erfbelasting wordt betaald omdat je meer vrijstelling hebt. Elk kind en elk kleinkind heeft een bepaald bedrag als vrijstelling. Als beide dochters het zelf heel goed zouden kunnen gebruiken en liever niet direkt een deel naar hun kinderen willen laten gaan dan moet je het zo niet doen.

Het is verstandig om met beide dochters en notaris een gesprek aan te gaan. Eerste gesprek is vaak gratis. Je vader en zus hebben duidelijk meer informatie nodig. Belangrijkste voor je vader is vast dat hij niet wil dat dochters ruzie krijgen vanwege zijn testament.bespreek ook wie executeur wordt, hoef je daar ook geen problemen door te krijgen. Zijn er dingen waar jullie heel erg aan gehecht zijn benoem dat dan voor het testament gemaakt is. Dan bedoel ik geen dingen van waarde maar juist dat vaasje of die koektrommel. Zo zonde als een erfenis een breuk in de familie Veroorzaken.
Bedankt voor je bijdrage !
Mijn zus is gescheiden van haar eerste man, en mijn vader wil hem niet meer genoemd hebben in zijn testament. Daarom wil hij het veranderen.
En ook omdat ze hebben gelezen ergens dat mijn moeder erf belasting moet betalen en daar maken ze zich druk om omdat ze geen grote spaarrekening hebben en mijn moeder bang is dat ze een hypotheek moet opnemen om dit te betalen mocht mijn vader eerder overlijden dan mijn mijn moeder ( aangezien dat een grote kans is i.v.m zijn slechte gezondheid.)
Het enigste wat ze hebben is het hypotheekvrije huis en een kleine spaarrekening.



Het is goed dat er iemand komt om goede voorlichting te geven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven