Kussen, dekbed??

01-05-2009 06:55 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 10 maanden oude dochtertje slaapt slecht. Maar als ze in mijn bed ligt onder mijn dekbed en op het kussen slaapt ze wel. Het is niet een kwestie van dat ze bij mij wil liggen want ook als ik niet in dat bed ligt slaapt ze daar. Geur ligt het ook niet aan want ik heb mijn hoeslaken al in haar bed gedaan, geen effect. In mijn bed zonder dekbed en kussen wordt ze weer steeds wakker. Nu heb ik een video babyfoon en kan haar dus wel in de gaten houden. 's nachts ligt ze dus in bed zonder dekbed en kussen omdat ik dan ook slaap en haar niet in de gaten kan houden. Overigens draagt ze een combisleeper dus het kan niet zijn dat ze het koud heeft.

Nu vertelde een vriendin dat haar dochtertje al met 10 maanden een kussen en dekbed had. Hebben meer kinderen dit. Ik weet dat i.v.m. wiegedood het afgeraden wordt maar ik vraag me af of andere moeders dit probleem kennen.
een kussen wordt tot 2 jaar afgeraden in verband met het nekje geloof ik. Dekbed in verband met wiegedood. Ik denk toch dat ze het prettiger vind. Niet zozeer b ij jou, maar wel in jouw bed. Misschien ligt haar matrasje niet prettig of ligt de combisleeper niet prettig?

Ik zou het risico (hoe klein misschien) niet willen nemen
Wat je wel kan doen is een dekentje in een dekbedhoesje stoppen. Een dekbed zorgt voor warmetstuwing wat de kans op wiegendood verhoogd. Met een dekentje in een hoesje gebeurt dit niet. Wel zorgen dat het hoesje aan de onderkant goed dicht zit, bijvoorbeeld met klittenband of een rits. Anders kruipt ze er misschien in.

Mijn kinderen kregen rond hun eerste verjaardag ook een kussen. Dat was geen gewoon hoofdkussen maar een klein, plat kussentje die we eerst als decoratie op de bank hadden liggen. Leuk hoesje eromheen en misschien vind ze dat zo leuk dat ze erop gaat slapen!
Ze heeft een chronisch verstopt neusje dus daarom vindt ze een kussen zo fijn denk ik. Bedje staat overigens wel op verhogers. Ik weet inderdaad wel wat de risico's zijn, maar ik probeer een oplossing te zoeken. Heb namelijk in 10 maanden nooit langer dan 2 uur geslapen en ben helemaal op.
Mijn kind ging rond haar 1e verjaardag wanhopig aan de slag met knuffelberen; die werden als kussen gebruikt (wat natuurlijk niet echt lekker 'werkt'.) Ik heb toen haar eerste kussentje gekocht (heel plat en fluffy van binnen).

een echte deken heb ik pas gekocht toen ze ruim 3 was en naar en echt bed over ging.

Ze wilde al snel niet meer in een slaapzak ook trouwens; die deed ze sneller uit dan dat ik ze aan kreeg, ongeacht hoe ik ze aan trok! Die heb ik toen maar weggelaten en dat vond ze echt prettiger.

Ze had overigens ook een fleece deken in bed (zelf in gepikt ;)) dat was lekker zacht en lekker warm. Ze is nu 4 maar als ze niet lekker is of zo is dat het eerste wat ze wil

Voor je dus aan de echte dekbedden over gaat zou je dat kunnen proberen. Ik snap wel dat je wil slapen maar ik betwijfel of een dekbed de oplossing bied.
Wat slopend dat je zo slecht slaapt. Toch zou ik dit echt niet doen.

Hier wat info van www.wiegedood.nl:

Dekbedje

Voor een baby vormt een dekbedje een risico, doordat het te warm kan zijn én doordat het los ligt, zodat een baby eronder of er in verwikkeld kan raken. Een bedekt hoofd betekent een relatief extreme toeneming van de risicofactor voor wiegendood.

Tot de grootste risico’s voor baby’s behoren situaties waarin warmtestress of warmtestuwing kan ontstaan en/of het steeds opnieuw inademen van uitgeademde lucht (rebreathing), leidend tot zuurstoftekort, afnemend bewustzijn en mogelijk fatale afloop. Dekbedjes spelen daarbij een opvallende rol. Ze worden, ongeacht hun samenstelling, voor baby’s als onveilig beschouwd.

Fabrikanten die beweren dat hun dekbed is ‘goedgekeurd’, kunnen dat niet aantonen; hooguit kunnen ze een test van technische productgegevens overleggen. Zo’n rapport echter legt geen rechtstreekse relatie met veiligheid.

Advies: Gebruik géén dekbedje voordat uw kind 2 jaar is.

(Sommige fabrikanten vermelden dat op het label van hun product.)

Hoofdkussen

Riskant en niet functioneel in babywieg of -bedje, omdat een baby er met neus en mond in kan verzinken. Niet gebruiken vóór de leeftijd van 2 jaar.

Dekbedhoes met dekentje

Als een enkele deken in een dekbedhoes wordt gestopt is er altijd sprake van 2 lakens, maar uit metingen blijkt de isolatiewaarde niet noemenswaardig te worden verhoogd. Wanneer een deken wordt dubbelgevouwen om in de hoes te kunnen schuiven, is er wel sprake van een belangrijke toename van isolatie en daardoor van verhoogde kans op warmtestress of oververhitting.

Als een hoes met een enkele deken rondom goed kan worden ingestopt en het bedje wordt laag opgemaakt, dan is er weinig verschil met een laken en een dekentje. Als de hoes te klein van afmeting is om te kunnen instoppen, is er sprake van beddengoed dat los in bed ligt. Dat is risicoverhogend, omdat de baby zich eronder kan wurmen.
The time is now
Miisschien kun je proberen een kussen ónder het matras te leggen, zodat het hoofdeinde wat extra wordt opgehoogd.
The time is now
Bij ons op de creche (en op veel meer creche's volgens mij) hebben ze van die babyhangmatjes. Het hoofd ligt daar iets hoger.

Bijna alle baby'tjes slapen daar lekker in. Ik ben zelf niet zo'n hele grote voorstander van die dingen maar misschien veiliger dan een dekbed en kussen.

Ik vraag me alleen af hoe lang ze er nog in kan met haar 10 maanden en ze zijn niet goedkoop ook.
banba, dat was ook mijn eerste gedachte. Zorgen dat ze iets met haar hoofdje omhoog ligt zodat het ademen prettiger gaat. En ik weet niet of een kussen dan het meest geschikt is omdat dat toch inzakt en misschien te weinig effect/ hoogte heeft.

Maar ik zou zeker niet in gaan tegen het advies van de 2 jaar voor en kussen of een dekbed. Ik zou wel kijken wat het effect is van een deken in een dekbed-sloop en is kijken wat het slaapzak weg laten dan doet.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Zal het kussen onder het matras eens proberen en ook de deken in een hoesje.

Hangmatje vind ik een beetje eng omdat mevrouw al staat (dus zou ze daar dan uit klimmen?)
volgens mij passen kindjes van 10 maanden daar ook niet meer in. Is echt voor de hele kleintjes!
"ik ben het, Barbabelladingdong"
.
quote:qwertu schreef op 01 mei 2009 @ 13:45:

Als een verstopt neusje het probleem is, zou ik het eerder zoeken in de zoutoplossing, de doorgesneden ui naast het bed, matras wat ophogen, etc. En even voorleggen aan de huisarts/KNO-arts als je daar nog niet geweest bent.Allemaal al gedaan. KNO arts vermoedt vergrote neusamandelen maar zei dat ze daar voor het jaar niets aan doen. Vandaag nog even met 'r naar de dokter geweest en die lacht het een beetje weg. Probleem (of ja, zo'n probleem is dat natuurlijk niet) is dat ze een super vrolijk meisje is en dus niets doet als smilen bij de dokter. Dus ze nemen het helemaal niet zo serieus want, kind is blij dus moeders zal wel overdrijven.. Maar ik zie het verschil echt want de zeldzame keer dat ze aan een stuk doorslaapt is ze echt veel blijer, beter eten, actiever, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven