Is het terecht dat ik zo over haar denk?

02-05-2009 15:11 59 berichten
.
Klinkt als een relatie die voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je hele verhaal doorgeworsteld en moet een beetje aan Calimero denken..

Ja, ik vind dat je overdrijft. Ze negeert je niet, biedt haar excuses aan als ze iets gedaan heeft waarvan ze vermoedt dat jij het niet leuk vindt en wil ondanks dat jij op iedere slak zout lijkt te leggen, nog steeds met je afspreken.

Praat eens met haar over de verwachtingen die jullie beiden hebben van deze vriendschap. Dan kom je misschien wel tot verrassende inzichten!
Wel vervelend zo'n vriendin. Ik denk dat ze minder tijd voor je over houdt omdat ze te druk is met andere dingen , vriend, studie, etc, En voorbeeld 3 geeft aan dat ze liever alleen met die 3e vriendin alleen zit (vindt ze gezelliger) en dat jij later maar bij die discotheek moet komen dan had ik bedankt voor het aanbod. Zou ik al helemaal niet meer meegaan. Het moet natuurlijk wel van 2kanten komen. Even niets van je laten horen, laat het volgende initiatief nu maar bij haar. En je aandacht richten op andere leuke gezellige vriendinnen. Bedenk dat je wel meer waard bent dan de hele avond te zitten wachten op een smsje van haar!
quote:palientje schreef op 02 mei 2009 @ 15:36:

Wel vervelend zo'n vriendin. Ik denk dat ze minder tijd voor je over houdt omdat ze te druk is met andere dingen , vriend, studie, etc, En voorbeeld 3 geeft aan dat ze liever alleen met die 3e vriendin alleen zit (vindt ze gezelliger) en dat jij later maar bij die discotheek moet komen dan had ik bedankt voor het aanbod. Zou ik al helemaal niet meer meegaan. Het moet natuurlijk wel van 2kanten komen. Even niets van je laten horen, laat het volgende initiatief nu maar bij haar. En je aandacht richten op andere leuke gezellige vriendinnen. Bedenk dat je wel meer waard bent dan de hele avond te zitten wachten op een smsje van haar!

Helemaal mee eens! Je bent toch zeker niet de voorzitter van haar fanclub?!

Ook voor vriendinnen geldt: "Er is geen handvol, maar een land vol."
Voor jezelf kiezen! Ik denk dat ze liever met die andere vriendin en haar vriend afspreekt dan met jou.. Klinkt hard, maar zo komt de situatie op me over. Als ik jou was zou ik proberen nog 1 x met haar te praten en te zeggen hoe vervelend je t vind en als ze dan weer zo loos reageert, dan wil je toch niet eens meer met haar omgaan?
quote:dance_girl schreef op 02 mei 2009 @ 15:11:

Ik heb een aantal jaren een goede vriendin. We hebben veel leuke dingen samen gedaan en als er iets was dan konden we bij elkaar terecht. Het is nu al een jaar dat het niet 'goed' tussen onze vrienschap gaat. Ik heb het gevoel dat ze weinig/niet investeerd hierin. Ze heeft het erg druk met haar studie maar ik hoor ook bijna nooit wat van haar. Dit zijn een paar situaties wat het laatste jaar is gebeurd:

-ik zat in een dipje en zij stelde voor om de volgende dag gezellig samen opstap te gaan. Ik vroeg of dit zeker zou doorgaan omdat zij die dag een date had. Zij gaf aan dat ze zeker optijd thuis zou zijn. Die avond bel ik haar op om te vragen of het doorging en zij bevestigde dit. Een uur later belde ze op dat het toch niet doorging (het was toen 11uur, ik was al helemaal klaargemaakt) dat ze erg moe was van de reis (het was namelijk voor haar anderhalfuur reizen van de date naar huis toe) en dat ze te moe was om te gaan. Ik vroeg of ze echt geen uurtje wou gaan maar ze was vastbesloten dat ze niet wou.

De volgende dag belde ik haar op, dat ik het eigenlijk niet leuk van haar vond. Ze zei dat ze me nog wou bellen om haar excuses aan te bieden. En dat ze het inderdaad vervelend voor me vond.

voorbeeld 2:

- Ik had alle moed verzameld om eerlijk tegen haar te zeggen dat ik vind dat alles vanuit mijn kant moet komen en dat ze niks kan plannen om iets leuks met mij te doen.Zo heeft ze er wel voor over om savonds opstap te gaan met haar vriend, maar ze kan niet een keer met mij iets leuks gaan doen. Dit heb ik niet op een beschuldigende manier verteld maar op een heel voorzichtige manier, dat dit zo op mij overkwam. Ze gaf aan dat ze het zo druk had en dat ze me nog wou bellen maar dat het niet van was gekomen.

voorbeeld 3: 3weken geleden hebbe we afgesproken om met z'n 3e (een andere vriendin erbij) vanavond naar een feestje te gaan. Gister belde ik haar op om te vragen hoe het zat met de kaartjes en dergelijke. Toen vertelde ze me dat ze bij een andere vriendin vantevoren gezellig bij elkaar kwamen en dat ik haar maar moest smsse als we bij de discotheek waren(dan konden we toch gezamelijk naar binnen komen)

Achteraf bedacht ik me dat het me weer stoorde hoe ze heeft gehandeld. Heeft ze eindelijk een keer iets afgesproken met mij om iets leuks te doen. Spreekt ze met een andere vriendin af (ze had op z'n minst me kunnen bellen en vragen of ik het goed vond) Ze gaf aan dat ze wel aan haar vriendin kon vragen of zij het goed vond als die andere vriendin van mij en ik ook vantevoren zouden komen. En dat ze me nog hierover nog wou bellen, maar dat ik haar voor was. Ik heb aangegeven dat ik geen zin had om voor het feest daar bij elkaar te komen.

Ik smste haar uiteindelijk dat ik dit dus niet leuk vond van haar. Ik kreeg geen reactie dus belde ik haar. Ze pakte niet op.

Gisteravond belde ze uiteindelijk maar toen wou ik net naar bed gaan en had ik geen zin om haar nog daarover te spreken. Vandaag heb ik niks meer van haar gehoord.

Vinden jullie het terecht dat ik me zo stoor aan haar?

Een paar maanden geleden vroeg ik steeds om iets leuks te doen en dan zei ze het af, of wist pas dezelfde dag of avond of ze wel kon afspreken. Toen had ik besloten om niet meer achter haar aan te lopen. En nu gebeurt er dit...

Waarom kan ze wel afspraken met andere vriendinnen of met haar vriend maken in combinatie met haar studie en niet met mij?

Het komt misschien omdat ik het moeilijk vind om boos te worden op haar en te blijven en dat ze toch weet 'dat het weer goed komt '. (zonder daar zelf echt moeite voor te doen) Ik heb het gevoel dat ik niet serieus genomen word door haar.

Sorry, maar uit het stukje wat je schrijft, krijg ik nogal het idee dat je aan haar hangt. Hoeveel tijd zij met haar vriend en andere vriendinnen doorbrengt is haar zaak, daarmee is ze niet verplicht ook dezelfde hoeveelheid tijd met jou door te brengen. Ik heb zelf een vriendin gehad die daar af en toe verschrikkelijk verongelijkt over kon doen en uiteindelijk liet ik ook steeds minder van me horen totdat de vriendschap doodbloedde, gewoon omdat ik niet tegen het getrek, geclaim en gezuig kon. Ik heb het haar een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar ze snapte het niet. Overigens heb ik ook in jouw positie gezeten waarin ik een ongelijkwaardige vriendschap had omdat ik veel meer af wilde spreken dan zij met mij en ook die vriendschap is niet meer... Verdrietig, maar het heeft geen zin energie in iets te steken waar je je niet lekker bij voelt.

In het boeddhisme is er een spreuk als: "als je van iets/iemand houdt, moet je het loslaten. komt het weer terug, dan is het van jou". Als jij dit met je vriendin tot een goed einde wilt brengen, kun je haar beter ruimte geven in plaats van haar tijd opeisen. Het is misschien een harde les, maar het is wel zo.
P.S. Ik denk niet dat ze met die anderen afspreekt omdat jij niet boos kan worden op haar. Ik denk dat boos worden de vriendschap helemaal geen goed doet.
Ik vind jouw vriendin niet héél onredelijk, maar het klinkt wel alsof ze jou gewoon niet één van haar leukste vriendinnen vindt. Dat kan. Wel lullig, maarja. Jij moet voor jezelf bepalen of je daar genoegen mee neemt. Ik zou dat dus niet doen.
Wauw! Terwijl ik dat vorige berichtje typte kwam net Chi Coltrane's geweldige liedje 'You were my friend'voorbij. Spooky!

Moet je ff opzoeken op youtube, dance girl. En dan naar je vriendin sturen.
Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Ik krijg uit jouw stuk het gevoel dat je een deel van die verantwoordelijkheid bij je vriendin neerlegt.

Ik vind inderdaad je overdrijft. Zoals hier al werd gezegd: denk eens na en praat daarna met haar over jullie verwachtingen van de vriendschap.

Je komt jaloers over en dat komt veel vaker voor in vriendschappen. Alleen als het je op deze manier dwars gaat zitten moet je toch even bij jezelf te rade gaan, waar het probleem nu écht zit.
.
Ik zou het ook niet leuk vinden hoor, de voorbeelden die je beschrijft.

Maar de pest is dat je er weinig aan kunt doen. Je kunt iemand niet dwingen om jou meer prioriteit te geven, of om jou leuker te vinden dan ze nu kennelijk doet.

Probeer het een beetje los te laten. Niet dat je ongelijk hebt, maar omdat je er weinig mee opschiet.
Maar dan is t toch duidelijk dat ze not that into you is! Waarom nog energie in haar steken? Ga leuke dingen doen met anderen!
quote:dance_girl schreef op 02 mei 2009 @ 16:16:

Ik vind het niet kloppen dat ik veel aandacht/tijd van haar eis. De laatste maanden neem ik geen initiatief meer. En sindsdien hebben we elkaar alleen maar 1keer in de week gezien(we zitten op de zelfde sportclub) En dan is het af en toe weleens praten. Voorderest heb ik 1keer met haar afgesproken en dat was het. (1keer in de 2 a 3 maanden) Dus ik vind niet echt dat ik zoveel eis. Zij noemt mij 1 van haar beste vriendinnen dus heb ik ook een bepaalde verwachting. Maar blijkbaar is een 'beste vriendin' voor haar iets anders dan voor mij.

En dan zegt ze dat ze het zo druk heeft en daarom niet met mij kan afspreken terwijl ze wel paar keer in de week haar vriend en andere vriendinnen ziet.

Ik weet dat ik niet haar tijd moet indelen en dat ik niet kan bepalen wat zij in haar vrije tijd moet doen. Maar deze week en volgende week heeft zij vakantie, dus meer tijd. En de vrije tijd vult ze op om met andere iets leuks te doen. Ze heeft mij nog geen enkele keer gevraagd om iets te gaan doen, deze vakantie.Ze vind jou blijkbaar niet zo leuk als jij vindt dat ze jou zou moeten vinden. Dat is niet leuk. Maar wat doe je er aan?
Tja, het ligt eraan. Buiten jou heeft ze uiteraard ook nog een leven. Ik denk dat het niet werkt om aan iemand te gaan zitten trekken. Ik heb zelf ooit een vriendin gehad die me - niet eens zozeer specifiek naar mij toe maar denk ik naar al haar contacten - vrij dicht op de huid zat en dat contact heb ik uiteindelijk afgekapt, omdat ik daar niet tegen kon. Je moet mensen vrij laten.

Je vriendin biedt wel haar excuses aan en belt je ook terug. Het is niet alsof ze niets van zich laat horen. SMS is sowieso absoluut geen goed communicatiemiddel als je iets serieus wilt bespreken. Niet echt slim om dingen zo op te lossen of te bespreken. Dat zij vooraf aan dat avondje uit eerst met een andere vriendin iets gaat doen; wat is daar zo erg aan? Je hebt toch niet het alleen recht op haar? Wellicht trekt zij zich ook wat terug omdat ze voelt dat jij aan haar trekt.
Tuurlijk mag je van je beste vriendin iets verwachten, alleen als dat niet overeenkomt met de verwachtingen van haar loop je tegen dit soort dingen aan.

Het kan best zijn dat je een tijdje minder contact hebt, maar daar hoeft de vriendschap in de basis niet door te veranderen. Misschien maak je andere fases in je leven door, maar als het goed zit dan komt het ook wel weer goed. Sta er niet teveel bij stil en ga je niet zitten ergeren omdat zij vakantie heeft en nog niks heeft laten horen. Daar heb je echt alleen jezelf mee!
quote:dance_girl schreef op 02 mei 2009 @ 16:16:

Ik vind het niet kloppen dat ik veel aandacht/tijd van haar eis. De laatste maanden neem ik geen initiatief meer. En sindsdien hebben we elkaar alleen maar 1keer in de week gezien(we zitten op de zelfde sportclub) En dan is het af en toe weleens praten. Voorderest heb ik 1 keer met haar afgesproken en dat was het. (1keer in de 2 a 3 maanden) Dus ik vind niet echt dat ik zoveel eis. Zij noemt mij 1 van haar beste vriendinnen dus heb ik ook een bepaalde verwachting. Maar blijkbaar is een 'beste vriendin' voor haar iets anders dan voor mij.

En dan zegt ze dat ze het zo druk heeft en daarom niet met mij kan afspreken terwijl ze wel paar keer in de week haar vriend en andere vriendinnen ziet.

Ik weet dat ik niet haar tijd moet indelen en dat ik niet kan bepalen wat zij in haar vrije tijd moet doen. Maar deze week en volgende week heeft zij vakantie, dus meer tijd. En de vrije tijd vult ze op om met andere iets leuks te doen. Ze heeft mij nog geen enkele keer gevraagd om iets te gaan doen, deze vakantie.

Ik denk dat het idd maar net is wat je verwacht van elkaar. Jij verstaat onder een goede vriendin kennelijk iemand die je zeer frequent ziet. Ik zie er bijvoorbeeld iets anders in, namelijk de kwaliteit van het contact en niet de frequentie. Als jullie verwachtingen daarin niet met elkaar matchen gaat het sowieso niet werken.

Je geeft aan dat ze vakantie heeft en daarom wel tijd voor je zou moeten kunnen hebben. Ik zou eerlijk gezegd de kriebels daar van krijgen, als een vriendin zo zou redeneren. Kennelijk wil zij haar vrije tijd deze keer anders indelen dan die o.a. met jou door te brengen. Waarom, dat kan alleen zij weten. Ik zou voor mezelf vaststellen dat de vriendschap niet brengt wat ik ervan verwacht en mijn verwachtingen bijstellen, of, indien je dat niet wilt of kunt, de vriendschap opgeven. Zo werkt het iig niet voor je.
Je doet me erg denken aan een vriendin van mij. Vreselijk, want ik heb zeg maar de rol die jij jouw vriendin toebedeeld.

Ik ben dol op mijn vriendin, maar irriteer me mateloos aan de manier waarop ze mij probeert te claimen. Ook zij vindt dat ik mijn andere vriendinnen vaker zie dan dat ik haar zie, maar dat heeft niet altijd iets mer haar te maken, maar met de omstandigheden. Ik merk dat ze door dit gedrag veel minder "aantrekkelijk" voor mij is, ik vind het eerder afstotend en vervelend. Ik ben nl. meer dan haar vriendin, ik heb ook een eigen leven en zij speelt niet in alles wat ik doe een rol.

Wat ik probeer te zeggen is: laat het los. Hoe meer je aan haar trekt hoe meer ze van je weg zal gaan. Ik zie het als een handje vol met zand. Hoe losser je het vasthoudt, hoe meer zand er op je hand blijft liggen. Maar ga je er steeds harder in knijpen dan zul je zien dat er geen zand meer overblijft en alles door je vingers glipt.

En dat zou zonde zijn.
eens met dufty, ik heb ook eens zoiets meegemaakt met een goede vriendin. Behalve geclaimed voelde ik mee ook tekort schieten, omdat ze meer van me wilde dan ik kon geven (terwijl ze me wel heel dierbaar was/ is). Heeft heel erg geholpen om dat te bespreken.
Het kan ook zijn dat jullie door omstandigheden (studie, werk, date enz) uit elkaar groeien.

Vriendschap is geven en nemen.

Nodig haar uit voor een drankje en vraag zonder verwijt, hoe zij jullie vriendschap ziet.

Praat erover. Wees eerlijk over jouw gevoelens zonder een vingertje naar haar te wijzen.

"Ik vind het jammer dat we zo weinig contact hebben, de laatste tijd" bijvoorbeeld.

Mochten jullie beide tot de conclusie komen (luister naar je vrouwelijke intuïtie) dat het beter is om afstand te houden betreft frequentie en diepgang, dan moet je het loslaten. Wees niet afhankelijk van een vriendschap.

Gaat er een deur dicht, wordt er een andere deur geopend.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
@Rosie, heel herkenbaar, want ook ik voel me steeds tekort schieten. En dat is heel vervelend want je doet je best, maar het is nooit goed genoeg. Vervelende is ook dat ze steeds in een slachtofferrol blijft zitten, zelfs als het met mij niet goed gaat, bijvoorbeeld toen mijn vader overleed afgelopen jaar. Dan nog vind ze dat ik er voor haar moet zijn en niet andersom. Ik moet erbij zeggen dat ik de vriendschap ook eigenlijk niet meer zie zitten. Ik heb er nl. al veel met haar over gepraat, maar ik moet niet zeuren is haar visie, want ik heb "alles" en zij heeft "niets". Eigenlijk zou ik een topic moeten openen hierover
@dufty: lijjkt mij wel een gevalletje: kappen ermee. Je hoort energie te krijgen van vriendschappen, dit klinkt als iemand die alle energie uit je zuigt

En zelfs egoïstisch zijn als jouw vader overlijdt, dat vind ik echt te ver gaan. Mijn vader is kort geleden overleden en het is zoals zeggen: in nood leer je je vrienden kennen. Ook ik had er eentje bij die zichzelf belangrijker vond, daar heb ik nu afstand van genomen. Juist andere vrienden, waar ik het niet van had verwacht, hebben mij enorm gesteund en hun eigen sores even aan de kant gezet.

De essentie van vriendschap is voor mij dat je weet dat je in nood altijd bij de ander terecht kunt, of je nou elkaar wekelijks ziet of soms maanden niet. Ik weet bij een aantal dat ik ze midden in de nacht kan bellen als dat nodig is en sommigen zie ik soms echt maanden niet.
Jammer dat het zo gaat...

Ik heb niet het gevoel dat je haar claimt ofzo.

Je vertelde in het begin dat ze het erg druk met studie heeft, kan dat niet een oorzaak zijn?

Ik ben de laatste maanden ook erg druk bezig, en moet zeggen dat ik mijn vriendinnen ook minder zie.

En je schreef dat ze een date had. Misschien is ze smoorverliefd en vergeet even iedereen om haar heen?

Positief vond ik dat ze je gebeld heeft. Dus dan wil ze toch graag praten, als het haar niet kon boeien dan had ze helemaal niet meer gereageerd immers?

Ik denk dat het enige wat kan helpen een goed en eerlijk gesprek zonder verwijten te voeren.

Zeg er ook bij dat je haar beslist niet wil claimen en dat ze het moet aangeven zodra ze dat gevoel krijgt.

Dus ik zou zeggen; pak die telefoon en spreek ergens iets af.
quote:dolphin74 schreef op 02 mei 2009 @ 18:27:

in nood leer je je vrienden kennen. Ook ik had er eentje bij die zichzelf belangrijker vond, daar heb ik nu afstand van genomen. Juist andere vrienden, waar ik het niet van had verwacht, hebben mij enorm gesteund en hun eigen sores even aan de kant gezet.

Heel herkenbaar, heb ik ook meegemaakt. Doet wel pijn overigens, om te merken dat wanneer t er echt toe doet, sommige mensen ineens geen vrienden meer zijn, en dan blijkt ook dat ze dat nooit zijn geweest.... Vind ik dan, want vriendschap is in mijn optiek for better and for worse.

De essentie van vriendschap is voor mij dat je weet dat je in nood altijd bij de ander terecht kunt, of je nou elkaar wekelijks ziet of soms maanden niet. Ik weet bij een aantal dat ik ze midden in de nacht kan bellen als dat nodig is en sommigen zie ik soms echt maanden niet.Heb ik ook, daarom weet ik ook dat ik 'n paar goede vriendinnen heb. Niet zo veel hoor, op 1 hand te tellen. Toch zou ook ik soms vriendinnen wel wat vaker willen zien. Iedereen heeft een relatie, kinderen of heel druk werk. Ik heb geen van dat alles. Ik heb dus meer tijd, en breng daardoor ook meer tijd alleen door. Vind ik wel jammer. Zegt niets over of de mensen goede vrienden zijn, maar kan ze soms wel missen. Begrijp TO's gevoel dan ook wel goed. Maar daarom is t denk ik ook belangrijk te weten dat je vriendin nog steeds een goede vriendin kan zijn, ook al heeft ze niet alle tijd vd wereld voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven