Is het terecht dat ik zo over haar denk?

02-05-2009 15:11 59 berichten
.
Als je met iemand omgaat uit verlatingsangst krijgen mensen al snel het idee dat het jou niet om hén gaat maar om het bevredigen van jouw behoeften..

Zou dus best kunnen dat je door je angst en claimen mensen juist een beetje afschrikt.

Probeer bij een afwijzing niet kinderachtig (boos/verongelijkt/ huilen) te reageren maar volwassen te blijven te zeggen dat je het jammer vindt en vervolgens je eigen pad te kiezen zonder dat je dan denkt over die ander 'bekijk het maar'.

Lastig hoor. Succes in ieder geval.
anoniem_63d7e0b6d92f2 wijzigde dit bericht op 03-05-2009 13:58
Reden: kleine aanpassing
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:dance_girl schreef op 03 mei 2009 @ 13:48:

Dankjewel voor de tips, ik hoop dat het me gaat lukken!

Ze is niet de enige vriendin die ik heb maar ik heb moeite met elke relatie die verbroken word. Ik denk dat ik verlatingsangst heb. In het verleden is er iets ingrijpends gebeurd waardoor dit alleenmaar erger is geworden.

Ookal zou een vriendschap of partnerrelatie eigenlijk niet veel hebben voorgesteld, als iemand niet meer met mij om wil gaan zie ik dit als een persoonlijke afwijzing en daar kan ik er echt maanden mee zitten.

Ik weet dat het allemaal overdreven is en erg negatief. Maar dit ineens veranderen is moeilijk. Dat is het ook, maar daarvoor heb je ook je psych. Heb je dit tegen hem-haar verteld?

(doordat ik die ene vriendin vanmiddag op heb gebeld heb ik er inderdaad waarschijnlijk voor gezorgt dat ze juist steeds minder met me om wil gaan)

Dat verwacht ik wel ja, fijn dat je dit nu zelf ook inziet. Ik weet vaak niet hoe ik hiermee om moet gaan.

Aan de ene kant lopen mensen juist over me heen (geen respect voor mij, of nemen me niet serieus) maar aan de andere kant ben ik juist te claimerig en te dominant.

Ik weet niet hoe ik op de juiste manier moet reageren.

Zodat ik voor mezelf opkom, maar ook weer niet te overdreven(want dan kan ik juist weer dominant overkomen)

Klinkt simpel maar probeer er eens wat losser mee om te gaan? Je gedachten om te zetten naar positieve gedachten? Probeer eens om alleen leuke en gezellige telefoongesprekjes-smsjes-gesprekken etc. te hebben met je vrienden. Even helemaal niets van je vriendinnen te verwachten, en alles in te zetten op positief contact? Ik weet dat dit moeilijk is, omdat de negatieve denkspiraal jou helemaal in bezit heeft, maar probeer het eens!

Succes!
...
Mijn beste vriendin die ik al vanaf kleins af aan ken is momenteel vrijgezel, terwijl iedereen om haar heen samen is gaan wonen. De vriendschap is het afgelopen jaar wat minder geworden, omdat ik iedere vrijdag en zaterdagavond direct werd opgebeld om op stap te gaan etc... Ik werd dan echt overgehaald en ik durfde dan bijna geen nee te zeggen. Als ik wel nee zei, omdat ik gewoon een avondje met vriend wilde zijn, dan begon ze te huilen, omdat ze vond dat het bij een vriendschap hoorde om in het weekend leuke dingen te gaan doen etc.. (dat huilen vond ik echt zwaar irritant!) Ze vindt het onzin dat onze levens nu we midden 20 zijn veranderen en dat stappen nu eenmaal wat minder wordt dan toen we 18 waren.

Maar goed, een andere vriendin is een keer duidelijk naar haar toe geweest en sindsdien claimt ze niet meer zo. Ik vind het verder een wereldwijf hoor, maar het gevoel dat ik (en onze andere vriendinnen) haar geluk moeten creeeren is erg benauwend. Maar inmiddels bel ik haar zelf weer regelmatig op en spreken we minimaal 1 keer in de week wat af. Het voelt nu weer gelijkwaardig.
.
Het klinkt alsof je niet goed bent in bellen dus ik zou dat laten!Met dat jankerige, paniekerige gedrag jaag je haar juist weg!!! Vraag haar nog niet om iets te gaan doen. (Sorry ik had dat berichtje over dat laatste tel.gesprek gemist toen ik de bios aanraadde.) Jij bent daar overduidelijk niet stabiel genoeg voor, gezien dat laatste jank-telefoontje.

Stuur een lief kaartje (zonder emo-bullshit) en wacht dan gewoon af.

Ik zou ook gek worden van jou hoor. Niet lullig bedoelt, maar vriendschappen horen op een ongedwongen manier leuk te zijn!

Jij dwingt iets af en dat jankgedrag is een chantagemiddel om mensen vast te houden. Had je je als een bitch opgesteld, dan was de vriendschap allang al verbroken. Jij doet zielig dus durft zij uit medelij de vriendschap niet te verbreken, iets wat ze misschien wel wilt omdat je het haar zo moeilijk maakt dat ze geen uitweg meer ziet. Dat is het oneerlijke gevoel wat jij krijgt als je haar belt. Hoe zeg je tegen een vriendin dat je haar zat bent zonder haar nog meer te kwetsen? Dat doen mensen dus niet snel bij een huilend persoon die niet beweert niet zonder je te kunnen.

Wat zou er met JOU gebeuren als zij NU de vriendschap verbrak?
.
quote:dance_girl schreef op 03 mei 2009 @ 14:39:

Jah ik probeer haar nu met rust te laten. En misschien over een weekje ofzo dat ik haar opbel om te vragen of ze zin heeft om naar de bios te gaan. Of moet ik helemaal niks meer laten horen?Nee niet bellen! En ook geen kaartje sturen! Helemaal niets! Laat dit even een tijdje betijen en geef haar de kans om, zoals ze heeft aangegeven, met jou contact op te nemen voor een afspraak. Doet ze dit nu binnen bijvoorbeeld 3 maanden niet, dan kun je een neutraal kaartje sturen waarin je niet hengelt naar een afspraak maar bijvoorbeeld oprecht vraagt hoe het met haar gaat (en dus niet met de intentie om er een afspraak uit te slepen). En als ze dan nog niets van zich laat horen, dan weet je waar je aan toe bent.

En ga ondertussen niet zitten wachten, maar ga zelf dingen doen, ga er op uit in je eentje, ga je zelf vermaken, met je hobby's en interesses, kortom richt je op jezelf. Ik zou aan je psycholoog wel vertellen hoe je je naar je vriendin toe (en waarschijnlijk naar de meeste mensen toe) gedraagt. Zij zou je hierbij moet kunnen helpen.
Geef het wat rust en de tijd zal het leren!

Is ze echt de vriendin die ze beweert te zijn dan zal ze vast wel weer contact met je opnemen. Is ze niet zo of heb jij het te bont voor haar gemaakt dan zal je dat ook merken.

Vraag jezelf af wat er voor jou zou veranderen als blijkt dat deze vriendschap over is. Waar ben jij echt bang voor? Om alleen te eindigen of iets anders?

Maak een lijst met dingen die jou gelukkig maken of zouden maken. Ga wat dingen voor jezelf ondernemen. Al is het maar iets simpels zoals lekker languit op de bank met een kop thee en een doos bonbons. Die hoef je niet altijd te delen! ;)
quote:Branwen76 schreef op 03 mei 2009 @ 16:00:

[...]

Nee niet bellen! En ook geen kaartje sturen! Helemaal niets! Laat dit even een tijdje betijen en geef haar de kans om, zoals ze heeft aangegeven, met jou contact op te nemen voor een afspraak. Doet ze dit nu binnen bijvoorbeeld 3 maanden niet, dan kun je een neutraal kaartje sturen waarin je niet hengelt naar een afspraak maar bijvoorbeeld oprecht vraagt hoe het met haar gaat (en dus niet met de intentie om er een afspraak uit te slepen). En als ze dan nog niets van zich laat horen, dan weet je waar je aan toe bent.Ja dit is nog beter advies dan het mijne!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven