Extreme angst dat kind iets overkomt

03-08-2020 23:27 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier lig ik dan, op het logeerbed naast mijn dochter van 9. Ze wilde niet alleen slapen omdat ze zich "raar" voelde in haar hoofd. Daardoor bang dat er iets ergs met haar zou gebeuren, dat ze niet meer wakker zou worden. Zware gedachten voor een meisje van 9. En ik denk dat dat mijn schuld is..
Toen ze een baby was ging ik wel honderd keer bij haar kijken of ze nog wel ademde. Ik had een topconditie van het traplopen in die tijd. Daarna had ik er jaren nauwelijks last van. Maar het afgelopen half jaar.. Bij elk pijntje ben ik bang dat ze een ernstige ziekte heeft. Overdreven, ik weet het. Dat zakt dan wel weer tot de volgende klacht zich aandient, en schiet ik opnieuw in paniek.

De oorzaak ligt waarschijnlijk in een aantal gebeurtenissen in de afgelopen 10 jaar. Het plotseling verliezen van een ouder en de andere ouder bijna verliezen aan dezelfde aandoening. Een goede vriendin die op jonge leeftijd op het nippertje een aneurysma overleeft. Mijn schoonvader overleed aan longkanker. Mijn man bleek een zeldzame vorm van kanker te hebben. In mijn wereld gaat voor mijn gevoel "het zal wel niks zijn" dus niet op.

Pas geleden is mijn dochter flauwgevallen in de douche wat mijn angst dat er iets ergs aan de hand is met haar weer heeft aangewakkerd. Ze kwam niet meteen bij , en ik heb 112 gebeld. De gedachte dat ze gewoon was flauwgevallen kwam niet eens in me op... Ze is nagekeken, alles was goed. Maar bij elk "pijntje" schiet ik nu in de paniek, wat ik niet probeer te laten merken. Wat natuurlijk totaal niet lukt aangezien ik veel te vaak aan haar vraag hoe het gaat.

Ik weet dat ik hier iets mee moet, want ik projecteer mijn angst op haar. Maar we gaan overmorgen op vakantie (in Nederland) en die wil ik niet verpesten voor haar met mijn gepanikeer, ik wil dat ze een onbezorgde leuke vakantie heeft. En ik wil genieten van die vakantie met haar.

Na de vakantie ga ik naar de huisarts. Want dit kan zo niet langer, de angst is slopend. En voor mijn dochter is het natuurlijk niet goed.
Maar voor nu,(bang dat ze minstens een hersentumor heeft) heeft er iemand ervaring of tips, of een schop onder m'n kont? Word zo moe van mezelf :-(
vlinder2001 schreef:
04-08-2020 14:56
Chinchilla, ik herken me ook ik jouw verhaal (zelf geen kinderen maar bang dat mijn omgeving iets overkomt, ik heb ook meerder heftige dingen meegemaakt (onverwacht overlijden) en heb met als jij onlangs besloten hiervoor hulp te zoeken). Wat mij soms helpt is het gevoel te negeren; wandelen, klusje doen, muziek aanzetten en over iets leuks gaan kletsen. Ik merk als ik er aan toe geef (door erover te praten) dat toch niemand dat gevoel kan wegnemen, het zit in mij en het is mijn probleem/angst en ik weet rationeel ook wel dat dit niet goed is. Vaak als ik hulp zoek in mijn omgeving ben ik ook op zoek naar "wegnemen angst ". Wat ook wel eens een beetje helpt is erkennen dat ik bang ben, veel heb meegemaakt, moment voor mezelf creëren en daar bij stil te staan ipv stil staan bij de op dat moment overheersende angst. overigens helpt me dit niet genoeg vandaar ook op zoek naar hulp.
Dank voor je tips! Ik zet vaak een aflevering van Friends op, of iets anders met een hoog "feel good" gehalte :P Maar overdag is het misschien wel goed om te gaan bewegen, dat ga ik de volgende keer proberen
Chinchilla schreef:
04-08-2020 23:32
Vreselijk hoe de angst met je op de loop kan gaan hè. Maar is je man al wel onderzocht, weten jullie wat hij mankeert??
We weten niet wat hij mankeert. Hij is wel al 2 keer bij de huisarts geweest (volledig bloedonderzoek en hartfilmpje, was allemaal oké) en hij wordt nu doorgestuurd naar de cardioloog en internist. Maar daar gaat allemaal best veel tijd overheen voor je daar terecht kunt. Ondertussen ben ik bang dat hij ieder moment een hartstilstand krijgt :(
Doubletree20 schreef:
04-08-2020 14:17
Ik herken je angsten heel erg Chinchilla. In mijn geval niet voor m’n kind (die heb ik niet) maar ik ben extreem bang om mijn man te verliezen. Het beheerst letterlijk m’n leven. Ik heb dit altijd al gehad, toen mijn moeder overleed aan een hartstilstand is de angst toegenomen. Sindsdien met ups en downs. Sinds een paar weken mankeert hij iets (extreem moe, niks kunnen, druk op de borst) dus nu ben ik letterlijk panisch. Slapen doe ik nog amper (en dat deed ik al niet zoveel) Constant controleren of hij nog oké is (soms stiekem) Ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik het niet meer trek en tegen een paniekaanval aan zit. Ik leef m’n leven nu in gedachten zo’n beetje alsof hij er al niet meer is en dat idee / gevoel maakt me radeloos en wanhopig. (Verdriet dekt de lading niet eens van wat ik voel)

Ik begrijp je angst heel goed. Zeker als ik lees wat je al hebt meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat dat als een extra trigger werkt.
Knap dat je hulp gaat zoeken!
Ik hoop dat je evengoed heel erg van je vakantie kunt genieten!
Veel sterkte!
Sorry off topic, maar alsof ik mijn eigen verhaal lees, óók extreem angst voor verlies partner. En die lading begrijp ik heel goed, voel het ook. Geen advies maar we zijn daar dus niet alleen in. Sterkte allemaal met die rottige angst.
Klote Utopia dat jij deze angst ook hebt. Het idee dat ik niet de enigste ben geeft me wat troost maar wel vreselijk voor degene die deze angst herkennen.
Weet jouw partner van je angst af? Zijn er wel mensen waarbij je je verhaal kwijt kunt? Veel sterkte!
Hi doubletree, ik lijd in stilte, ben ik goed in. Zou ook niet weten wat mensen mij kunnen vertellen wat zou helpen. Mijn partner weet dat ik zou sterven voor hem en dat ik hem het liefst meeneem in mijn handtas bij wijze van spreken.
Ik koester hem maar val hem niet lastig met deze onzinnige angst. Ik zorg goed voor hem en ben wat dat betreft blij dat als hij eerder zou gaan, ik geen gevoel heb dat ik meer had kunnen doen.
Neemt niet weg dat ik niet naar treurige muziek kan luisteren zonder mezelf op zijn begrafenis te zien, of als hij slaapt kan ik ook zo overvallen worden hoe het zou zijn als hij daar niet meer ligt. Zo kan ik nog wel doorgaan. Heel vervelend en verdrietig. Sowieso vind ik de dood iets onvoorstelbaar wreeds.
Geen tips behalve zorg ervoor dat je goed voor elkaar bent zodat je je zelf nooit iets hoeft te verwijten.
Hopelijk gaat het goed met je man en is het niks ernstigs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven