Hoe werkt dit allemaal?
dinsdag 3 februari 2026 om 20:33
Een vriendin en ik willen graag samen met onze kinderen op vakantie. Vliegvakantie naar Spanje. Zij heeft nog nooit gevlogen en ik iets van 30 jaar geleden. Beiden dus leken op dit gebied. Nu zie ik dingen staan als “ niet flexibele vlucht en flexibele vlucht” wat houd dat in? En ruimbagage is nergens meer inbegrepen? Moet je weer apart voor betalen dus. Is een koffer van 20 kg genoeg voor 12 dagen? Hoe groot mag zo,n koffer zijn? Zie nl verschillende afmetingen staan per vliegtuigmaatschappij.
Waar op te letten met online boeken? Zag ook leuke vakanties bij zoover staan, is dat betrouwbaar? Of toch beter een andere?
Zoveel vragen….
Hoor graag alle tips.
Waar op te letten met online boeken? Zag ook leuke vakanties bij zoover staan, is dat betrouwbaar? Of toch beter een andere?
Zoveel vragen….
dinsdag 3 februari 2026 om 20:42
ik zou lekker via sunweb of corendon boeken. kan je makkelijk alles aanklikken wat je wil
hotel, appartement, all in of logies... en hoeveel slaapkamers etc. en vanaf welke luchthaven.
een niet flexibele vlucht kan je niet meer omboeken of wijzigen.
de transfer zit er tegenwoordig ook niet meer bij, die moet je ook nog achteraf erbij klikken. wij doen met de kids altijd prive transfer, vinden wij fijner
of een taxi op bestemming
20 kilo is meer dan genoeg voor 12 dagen.
wij zijn met zijn vieren en doen altijd 2 koffers van 20 kilo
voor een zomervakantie
een niet flexibele vlucht kan je niet meer omboeken of wijzigen.
de transfer zit er tegenwoordig ook niet meer bij, die moet je ook nog achteraf erbij klikken. wij doen met de kids altijd prive transfer, vinden wij fijner
20 kilo is meer dan genoeg voor 12 dagen.
wij zijn met zijn vieren en doen altijd 2 koffers van 20 kilo
dinsdag 3 februari 2026 om 20:42
Het moet niet al te afwijkend zijn natuurlijk.vivapimpelmees schreef: ↑03-02-2026 20:4020 kilo moet voldoende zijn voor 12 dagen. Bij ruimbagage maakt het formaat koffer niet uit, dat geldt alleen bij handbagage, en dat is per maatschappij verschillend.
Voor ruimbagage moet je inderdaad betalen.
dinsdag 3 februari 2026 om 20:43
Ik zou kijken op sites als Sunweb of Corendon, als je doorklikt wordt je er eigenlijk zo doorheen geloodst, extra bagage, verzekeringen, transfer etc.
20 kilo is genoeg. Niet flexibel en flexibel is per aanbieder verschillend, maar vaak is het dat bij flexibel de reis kosteloos verplaatst kan worden oid
20 kilo is genoeg. Niet flexibel en flexibel is per aanbieder verschillend, maar vaak is het dat bij flexibel de reis kosteloos verplaatst kan worden oid
dinsdag 3 februari 2026 om 20:47
Nou met zijn vieren samen hoeft niet perse maar zou wel graag naast mijn dochter zitten aangezien dit haar eerste vlucht word.Attraverso schreef: ↑03-02-2026 20:44Wanneer je op het vliegtuig samen wil zitten dien je nu zelfs daarvoor extra te betalen...
dinsdag 3 februari 2026 om 20:59
dinsdag 3 februari 2026 om 21:06
Lolalieve schreef: ↑03-02-2026 20:59Het ligt aan de leeftijd, maar als je alleen met kinderen reist moet je vaak officieel een specifiek formulier meenemen met handtekening van de andere ouder.
Flexibele vluchten kan je vaak tegen betaling en evt met verschil in ticketprijs wijzen. Niet flexibele vluchten niet.
Ja van het toestemmingsformulier weet ik. Vorig jaar ook in Spanje geweest maar toen gingen we met Estivant en met de bus, wat een zit! Vond het echt pittig met de bus.
dinsdag 3 februari 2026 om 21:19
Ook de ruimbagage kan aan afmetingen gebonden zijn hoor. Bij bijvoorbeeld Transavia mag het maximaal 165cm (lengte + breedte + hoogte) zijn. En dat verschilt ook weer per maatschappij.vivapimpelmees schreef: ↑03-02-2026 20:4020 kilo moet voldoende zijn voor 12 dagen. Bij ruimbagage maakt het formaat koffer niet uit, dat geldt alleen bij handbagage, en dat is per maatschappij verschillend.
Voor ruimbagage moet je inderdaad betalen.
dinsdag 3 februari 2026 om 21:25
flexibele vlucht houd in dat je eventueel nog een tijd kan wijzigen zover ik weet. En een koffer van 20 kilo met 2 a 3 personen is meer dan genoeg voor een vakantie naar spanje in de zomer. Je kunt immers ook nog iets kwijt in je hand bagage. Ik ken mensen die met het hele gezin een grote grote koffer meenemen en dan allemaal nog een kleine trolley of rugtas als handbagage.
Ik ben normaal van het zelf boeken tenzij het verre rondreizen betreft maar als je het zo lastig vind zou ik naar een reisbureau gaan die kan helpen en wat stress weg kan nemen. Bij een reisbureau kun je of zo'n heel pakket boeken of bijvoorbeeld het resort en de vlucht los van elkaar. Dan zit je er niet mee dat je op dag 1 pas laat in de middag vertrekt en op je laatste dag heel vroeg in de ochtend.
Dan wordt het alsnog een pakket uiteindelijk maar met meer keuzevrijheid.
Ik ben normaal van het zelf boeken tenzij het verre rondreizen betreft maar als je het zo lastig vind zou ik naar een reisbureau gaan die kan helpen en wat stress weg kan nemen. Bij een reisbureau kun je of zo'n heel pakket boeken of bijvoorbeeld het resort en de vlucht los van elkaar. Dan zit je er niet mee dat je op dag 1 pas laat in de middag vertrekt en op je laatste dag heel vroeg in de ochtend.
Dan wordt het alsnog een pakket uiteindelijk maar met meer keuzevrijheid.
dinsdag 3 februari 2026 om 21:37
Jonge kinderen moeten altijd naast een volwassene zitten. Weet niet precies hoe dat zit, maar ik betaal niet voor stoelreservering en zit altijd naast kind (kind was laatste keer 12).
dinsdag 3 februari 2026 om 21:40
Daar ben je niet zeker van als je niet betaalt. Of nouja, als kind jong genoeg is word je wel naast elkaar geplaatst maar dat kan betekenen dat iemand die ervoor betaald heeft noodgedwongen zijn betaalde plaats moet opgeven. Als je naast je kind wil zitten is het dus wel zo netjes om te betalen.
dinsdag 3 februari 2026 om 21:43
Nope:Bbubbels schreef: ↑03-02-2026 21:40Daar ben je niet zeker van als je niet betaalt. Of nouja, als kind jong genoeg is word je wel naast elkaar geplaatst maar dat kan betekenen dat iemand die ervoor betaald heeft noodgedwongen zijn betaalde plaats moet opgeven. Als je naast je kind wil zitten is het dus wel zo netjes om te betalen.
https://www.maxvakantieman.nl/artikelen ... chappijen/
dinsdag 3 februari 2026 om 21:47
Ja je zit dus wel altijd naast elkaar. Maar als het vliegtuig bomvol is en iedereen heeft gereserveerd kan kan her best zijn dat er twee stoelen overblijven die niet naast elkaar zitten. En dan moet er dus geschoven worden omdat jij dus naast je kind moet zitten. Heb het laatst nog meegemaakt op een bomvolle vlucht. Mensen moesten van hun gekochte stoel af omdat mensen met jonge kids niet hadden gereserveerd.BrutaImmaculata schreef: ↑03-02-2026 21:43Nope:
https://www.maxvakantieman.nl/artikelen ... chappijen/
dinsdag 3 februari 2026 om 21:59
dinsdag 3 februari 2026 om 22:01
Dat gaan echt niet bij alle koffers nameten hoor. Als je een gewone normale maat koffer hebt, dan is dat gewoon prima. Dit is meer om extreme afwijkingen te voorkomen.Irregular_Choice schreef: ↑03-02-2026 21:19Ook de ruimbagage kan aan afmetingen gebonden zijn hoor. Bij bijvoorbeeld Transavia mag het maximaal 165cm (lengte + breedte + hoogte) zijn. En dat verschilt ook weer per maatschappij.
dinsdag 3 februari 2026 om 22:50
Dat zal ook vast wel, maar er zijn dus wel gewoon regels voor.GebruikerOnbekend123 schreef: ↑03-02-2026 22:01Dat gaan echt niet bij alle koffers nameten hoor. Als je een gewone normale maat koffer hebt, dan is dat gewoon prima. Dit is meer om extreme afwijkingen te voorkomen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in