Leuk huis gezien wat nu ?

07-08-2020 12:11 306 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zojuist keek ik op Funda en zag ik het perfecte huis qua ligging etc. Ik ben er met mijn moeder al langs gereden en de omgeving en het huis zelf is echt ideaal. Ook de plaats is perfect ( van binnen ook erg mooi zoverre ik zie op Funda). Het liefst zou ik het nu al willen zonder te kijken... Maar dit is natuurlijk raar.. Ik ben gewoon moedeloos geworden door de krappe huizenmarkt en weinig nieuwe woningen.

Nu zijn er woensdag de eerste bezichtigen waar ik bij hoor Ik vraag me nu al af hoeveel mensen ze op 1 dag plannen..

Omdat de huizenmarkt zo krap is maak ik me nu al zorgen erover en ben ik bang dat het niet gaat lukken :(

Wat raden jullie mij aan ? En is het verstandig om al een aankoopmakelaar in te schakelen ? Of hoe kan ik mijn kansen vergroten ?
Maar stap 1 is toch echt naar een hypotheekadviseur om je goed te laten voorlichten wat je kan lenen en hoeveel eigen geld je in moet brengen.
S-Meds schreef:
07-08-2020 14:48
1. dat kan je zelf ook
2. dat kan je zelf ook
1. dat staat in systemen waar klanten niet in kunnen. Dus niet alles kan je zelf ook.
2. makelaars geven dat soort dingen niet aan bij potentiele kopers. Tenminste, 9 van de 10 niet. De meeste makelaars komen elkaar vaak tegen en dan wordt het makkelijker
Heb je al zwart op wit gekregen hoeveel je kan lenen? Mijn eerste hypotheekadviseur was iets te scheutig met beloftes en uiteindelijk bleek ik 30.000 minder te kunnen lenen dan hij had bedacht. Uiteindelijk ook niet mee in zee gegaan maar zou er wel voor oppassen.

En een zwembad kan je bouwen, kan er ook later na nog wat meer sparen bij komen. Zou me niet te blind staren op dit huis, grote kans dat je over boden wordt. Al helemaal als je je nog niet ingelezen hebt in wat je moet doen.
S-Meds schreef:
1. dat kan je zelf ook
2. dat kan je zelf ook
Ook als je zo slecht benT voorbereid / hebt ingelezen als To?
S-Meds schreef:
1. dat kan je zelf ook
2. dat kan je zelf ook
O vast. Maar dan moet je dat wel doen. Als ik lees hoeveel verstand TO hiervan heeft, vermoed ik dat het in haar geval verstandiger is om gewoon iemand hiervoor in te huren.
Zonder aankoopmakelaar kan best hoor, alleen in amsterdam en dat soort hotspots waar je geweigerd wordt om te bezichtigen (ja dat bestaat) als je geen aankoopmakelaar heb dan heb je helaas geen keus

Je goed verdiepen in de prijzen in de omgeving en voor hoeveel ze verkocht worden.
Je moet wel een idee hebben wat het huis waard is en wat een reeel bod zou zijn. Ik heb bieders gehad die boden de vraagprijs maar het is verkocht voor 30000 boven de vraagprijs ( Overige Biedingen waren allemaal vanaf 15 000 boven de vraagprijs). Die bieders hadden dus of geen idee wat realistisch was (of wellicht hadden ze niet meer kan ook natuurlijk)
Wij hebben al twee keer een huis gekocht door gewoon aan te bellen. Het eerste huis was heel populair, we waren de eerste die kwamen bezichtigen (oftewel gewoon aanbellen ;)) en hebben binnen een dag (en voor de officiële makelaars afspraken) een bod gedaan.
En zo kregen na korte onderhandeling ons eerste huis. Onze voorwaarden pasten de eigenaren en vice versa, dan is een deal voor beide partijen gunstig.

Ons tweede huis reden we toevallig langs (hadden net een bezichtiging gedaan bij een ander huis), op de terugweg zagen we dit huis.
Geen afspraak uiteraard en we woonden niet in de buurt, dus heel brutaal aangebeld (nee heb je en ja kun je krijgen).
We mochten gewoon binnen komen kijken en hebben het huis gekocht.

Het kan dus wel he!
summer is a state of mind
linnylow schreef:
07-08-2020 13:57
Ik heb nu een Aankoop makelaar gevonden die ik moet bellen na de bezichtiging als ik het huis zou willen.

Libero heet die.
Als je hem moet bellen na de bezichtiging, is het dus nog niet je aankoopmakelaar. Een aankoopmakelaar huur jij in om voor jou op zoek te gaan naar een huis en gaat met je mee naar bezichtigingen enz. Die weten ook precies wat er in de verkoop komt, heeft korte lijntjes met de andere makelaars in de buurt en weet eerder wat er te koop komt dan funda. Neem dus zo iemand in de arm, als je serieus op zoek wil. Ik heb ons vorige huis ook gekocht via een aankoopmakelaar, want het zou in de verkoop komen en wij waren de eerste die kwamen bezichtigen. Ze had van een collega dus al gehoord dat het in de verkoop kwam. Voor ons huidige huis haar weer gebeld, om haar de verkoop te laten doen en via haar wisten we ook weer dat het huis wat we nu hebben te koop kwam. Ze kreeg het zelf in de verkoop. Die makelaars hebben veel kortere lijntjes. Via funda een beetje kijken is niet serieus zoeken. Je bent dan vaak al te laat, als het huis op funda komt. Dan hebben al veel mensen via hun aankoopmakelaar ervan gehoord en staan er vaak al bezichtigingen gepland. Je kans wordt dan een stuk kleiner al.
c_est_moi schreef:
07-08-2020 15:55
Wij hebben al twee keer een huis gekocht door gewoon aan te bellen. Het eerste huis was heel populair, we waren de eerste die kwamen bezichtigen (oftewel gewoon aanbellen ;)) en hebben binnen een dag (en voor de officiële makelaars afspraken) een bod gedaan.
En zo kregen na korte onderhandeling ons eerste huis. Onze voorwaarden pasten de eigenaren en vice versa, dan is een deal voor beide partijen gunstig.

Ons tweede huis reden we toevallig langs (hadden net een bezichtiging gedaan bij een ander huis), op de terugweg zagen we dit huis.
Geen afspraak uiteraard en we woonden niet in de buurt, dus heel brutaal aangebeld (nee heb je en ja kun je krijgen).
We mochten gewoon binnen komen kijken en hebben het huis gekocht.

Het kan dus wel he!
over welk haar praten we nu? Mijn ouders hebben inderdaad ook zo hun huis verkocht. Dochter van de overburen wilde het hebben. Maar dat is 10 jaar geleden. Hoef je nu ook niet meer te doen daar, want alles loopt via de makelaar en er wordt flink overboden enz. De eerste de beste die aanbelt en de vraagprijs biedt, is niet echt meer van deze tijd. Grote kans dat er uit de geplande bezichtigingen een hoger bod komt, dus veel mensen laten dat niet schieten.
Whomi schreef:
07-08-2020 16:22
Als je hem moet bellen na de bezichtiging, is het dus nog niet je aankoopmakelaar. Een aankoopmakelaar huur jij in om voor jou op zoek te gaan naar een huis en gaat met je mee naar bezichtigingen enz. Die weten ook precies wat er in de verkoop komt, heeft korte lijntjes met de andere makelaars in de buurt en weet eerder wat er te koop komt dan funda. Neem dus zo iemand in de arm, als je serieus op zoek wil. Ik heb ons vorige huis ook gekocht via een aankoopmakelaar, want het zou in de verkoop komen en wij waren de eerste die kwamen bezichtigen. Ze had van een collega dus al gehoord dat het in de verkoop kwam. Voor ons huidige huis haar weer gebeld, om haar de verkoop te laten doen en via haar wisten we ook weer dat het huis wat we nu hebben te koop kwam. Ze kreeg het zelf in de verkoop. Die makelaars hebben veel kortere lijntjes. Via funda een beetje kijken is niet serieus zoeken. Je bent dan vaak al te laat, als het huis op funda komt. Dan hebben al veel mensen via hun aankoopmakelaar ervan gehoord en staan er vaak al bezichtigingen gepland. Je kans wordt dan een stuk kleiner al.
Je kan ook alleen de onderhandelingen laten doen door een aankoopmakelaar.
Whomi schreef:
En als het er wat langer op staat weet je dus dat er iets mee is.
gizzmo-returns schreef:
07-08-2020 14:52
Ook als je zo slecht benT voorbereid / hebt ingelezen als To?
nee maar in haar geval zou ik adviseren om eerst eens te gaan huren
Jazzie1 schreef:
Maar stap 1 is toch echt naar een hypotheekadviseur om je goed te laten voorlichten wat je kan lenen en hoeveel eigen geld je in moet brengen.
ja natuurlijk is dat de eerst stap, het volslagen kolder dat je gaat bieden op een huis zonder te weten wat je leencapaciteit is. Laat nog onverlet dat TO niet eens het verschil weet tussen inkomstenbelasting en BTW
Whomi schreef:
Ik vraag me ook af welk jaar dit geweest is.
Het is nu een verkopersmarkt, verkopers zouden gek zijn als ze dit zo doen nu.
Jazzie1 schreef:
07-08-2020 14:50
1. dat staat in systemen waar klanten niet in kunnen. Dus niet alles kan je zelf ook.
2. makelaars geven dat soort dingen niet aan bij potentiele kopers. Tenminste, 9 van de 10 niet. De meeste makelaars komen elkaar vaak tegen en dan wordt het makkelijker

1. Is juist het gemakkelijkste.

Gewoon een SMS sturen naar 8118 met postcode+huisnummer.

Koopsominformatie en de bijbehorende datum. Ik geloof dat het €1,50 kost.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Whomi schreef:
07-08-2020 16:25
over welk haar praten we nu? Mijn ouders hebben inderdaad ook zo hun huis verkocht. Dochter van de overburen wilde het hebben. Maar dat is 10 jaar geleden. Hoef je nu ook niet meer te doen daar, want alles loopt via de makelaar en er wordt flink overboden enz. De eerste de beste die aanbelt en de vraagprijs biedt, is niet echt meer van deze tijd. Grote kans dat er uit de geplande bezichtigingen een hoger bod komt, dus veel mensen laten dat niet schieten.
Klopt, is idd eventjes geleden, de stress op de woningmarkt was nog niet zo groot als nu.
Maar wie niet waagt...
Ik zou het nu wel durven proberen, kans dat het niet lukt, dan met de aankoopmakelaar een afspraak plannen , lijkt me het verstandigst.
De aankoopmakelaar die TO noemt daar heb je niet zoveel aan, als hij niet meegaat, hoe weet ie wat uiteindelijke reeel is om te bieden?
summer is a state of mind
Snoesje666 schreef:
07-08-2020 16:59
1. Is juist het gemakkelijkste.

Gewoon een SMS sturen naar 8118 met postcode+huisnummer.

Koopsominformatie en de bijbehorende datum. Ik geloof dat het €1,50 kost.
Joh, natuurlijk kan het zonder aankoopmakelaar. Maar dat is erg afhankelijk van de regio waar je zoekt en hoe goed je zelf op de hoogte bent. Ik weet dat er regio's zijn waar je zonder aankoopmakelaar niet eens binnenkomt, want alles is al volgepland voordat het op internet verschijnt. Dan moet je het gewoon van zo'n netwerk hebben.

Verder kan zo iemand je ook bijstaan in het hele traject, dat kan TO wel gebruiken.
Onze aankoopmakelaar wist weken van te voren al wat er ging komen en schreef ons dan meteen in voor bezichtiging. Hij had kennis van de bouwtechnische staat van de huizen en adviseerde wat te bieden.

Terugkijkend had ik het vast zonder gekund, maar ik vond het best fijn dat je bij iemand terecht kon met vragen.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 07-08-2020 17:45
0.48% gewijzigd
Het is even afwachten.
Wil het even loslaten dit weekend..
Kan niet meer doen dan afwachten tot woensdag en even kijken of ik nog een aankoopmakelaar kan regelen die dan misschien mee wilt gaan.

Ik vind het inderdaad erg spannend allemaal omdat er niet elke dag leuke huizen voorbij komen vroeger was dat niet zoooo moeilijk als nu..

En ik zou buiten Funda niet weten waar ik moet kijken. Bijna alle huizen die ik Bijv. op Jaap zie staan ook op Funda.
-Darkside- schreef:
07-08-2020 17:18
Onze aankoopmakelaar wist weken van te voren al wat er ging komen en schreef ons dan meteen in voor bezichtiging. Hij had kennis van de bouwtechnische staat van de huizen en adviseerde wat te bieden.

Terugkijkend had ik het vast zonder gekund, maar ik vond het best fijn dat je bij iemand terecht kon met vragen.
Dat is wel fijn als je al ziet wat er komt voordat het op Funda staat.
linnylow schreef:
07-08-2020 17:42
Het is even afwachten.
Kan niet meer doen dan afwachten tot woensdag en even kijken of ik nog een aankoopmakelaar kan regelen die dan misschien mee wilt gaan.

Ik vind het inderdaad erg spannend allemaal omdat er niet elke dag leuke huizen voorbij komen vroeger was dat niet zoooo moeilijk als nu..

En ik zou buiten Funda niet weten waar ik moet kijken. Bijna alle huizen die ik Bijv. op Jaap zie staan ook op Funda.
Ik zou me toch vooral een beetje inlezen in De ins en outs van het huizen kopen.
linnylow schreef:
07-08-2020 17:42
Het is even afwachten.

Rechtstreeks bij makelaars kijken kan ook.
Als je facebook of insta heb kun je makelaars volgen en dan zie je vaak een paar dagen eerder wat ze in de aanbieding hebben.
Ik zou een lokale makelaar bellen of iemand mee kan gaan. Ze kijken ook direct globaal naar de huidige staat van onderhoud. Eventueel naar asbest.
En ze kunnen direct een advies geven over de hoogte van een bod. Ben je de eerste kijker? Vraag welk biedingssysteem ze hanteren. Het is zo’n grote uitgave en je klinkt niet alsof je vaker met dit bijltje hebt gehakt.
Pip_pip schreef:
07-08-2020 18:02
Ik zou een lokale makelaar bellen of iemand mee kan gaan. Ze kijken ook direct globaal naar de huidige staat van onderhoud. Eventueel naar asbest.
En ze kunnen direct een advies geven over de hoogte van een bod. Ben je de eerste kijker? Vraag welk biedingssysteem ze hanteren. Het is zo’n grote uitgave en je klinkt niet alsof je vaker met dit bijltje hebt gehakt.
Bij het huis staat richtprijs.
Wat bedoel je precies welk biedingsststeem?

Lokale makelaar misschien wel het beste ja.
viva-amber schreef:
07-08-2020 12:28
Dan biedt je toch 15.000 onder de vraagprijs zodat je ruimte hebt en dan kijken of ze happen en de onderhandeling openen.
zo werkt het helaas niet meer.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven