Bewust kindvrij sinds 2010, deel 26

donderdag 13 augustus 2020 om 14:08
Eh... ik ben het niet altijd met je eens. Maar je hebt hier wel een paar goede punten.redbulletje schreef: ↑13-08-2020 13:30Stop met je verplicht voelen. Als je niets aan haar hebt in je normale dagelijkse leven, dan moet je er niet in investeren. Vooral als ze toch haar gezin heeft, dan sta je maar heel erg laag in haar prioriteitenlijstje. Je mag een kadootje komen brengen, maar als jij volgende week met 'n ongeluk in 't ziekenhuis ligt zal zij geen tijd voor je hebben want drukdrukdruk met de kinderen weet je wel.
Als het iemand is uit het verleden die je niet tot nauwelijks spreekt, ben je echt niet verplicht om te gaan. Sowieso vind ik de eerste periode voor directe familie en goede vrienden. Tzt dat jij aan de beurt bent, is de kraamtijd al weer voorbij. Of je moet binnen een half uur weer weg kunnen? Ik zeg stuur een kaartje.
En sowieso je ben nooit verplicht om iets te gaan doen (tenzij bij wet verplicht en ademhalen, ademhalen is ook best verplicht). Zeker niet als het jouw ding niet is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 13 augustus 2020 om 16:20
Dan stuur ik alleen een kaartje om te feliciteren.redbulletje schreef: ↑13-08-2020 14:13Vaak is zo'n geboortekaartje ook alleen bedoeld ter kennisgeving. Ik kreeg er ooit 1 van een neef waarmee ik hooguit 'hoi en doei' uitgewisseld heb op een trouw/begrafenis in de familie. Dus nee, daar ga ik niet naartoe vanwege een gezinsuitbreiding.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

donderdag 13 augustus 2020 om 19:21
vrijdag 14 augustus 2020 om 08:13
Mijn vader was ook zo, zeker toen hij alleen verder moest na het overlijden van mijn moeder.redbulletje schreef: ↑12-08-2020 08:12Artikel over ouders die van hun volwassen dochter 'n kleinkind op bestelling willen:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free
Je zou maar zo gepusht worden!
Heeft een aantal keer tot pijnlijke situaties geleid.
Hij is er inmiddels ook niet meer, maar dol op kleine kinderen (ook de tanks waar ik eerder over postte).
Wilde altijd naar de verjaardagen toe aan de andere kant van het land en dwong dan bijna af dat we daarheen gingen (tuurlijk ik mocht hem rijden want hij reed geen auto meer)
Gelukkig werk ik onregelmatig dus dat was vaak een mooie escape maar man, man, man.
Keer met hem in een warenhuis in de lift gestaan met een stel met baby en hij lachen naar dat kind. Mensen vonden het leuk dat kind aandacht kreeg en mijn vader kon erg charmant en vertederend zijn (als in: lieve broze oude man die niets kwaads in zin heeft)
Zegt hij ineens out of the blue tegen dat stel : ja "zij", "zij" wilde nooit kinderen, dus ik ben nooit opa geworden helaas.
Nu zijn liften in warenhuizen nooit de allersnelste maar het leek door de pijnlijke stilte die daarop volgde nog langer te duren.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

vrijdag 14 augustus 2020 om 08:25
sprokkelientje schreef: ↑14-08-2020 08:13Mijn vader was ook zo, zeker toen hij alleen verder moest na het overlijden van mijn moeder.
Hij is er inmiddels ook niet meer, maar dol op kleine kinderen (ook de tanks waar ik eerder over postte).
Wilde altijd naar de verjaardagen toe aan de andere kant van het land en dwong dan bijna af dat we daarheen gingen (tuurlijk ik mocht hem rijden want hij reed geen auto meer)
Gelukkig werk ik onregelmatig dus dat was vaak een mooie escape maar man, man, man.
Keer met hem in een warenhuis in de lift gestaan met een stel met baby en hij lachen naar dat kind. Mensen vonden het leuk dat kind aandacht kreeg en mijn vader kon erg charmant en vertederend zijn (als in: lieve broze oude man die niets kwaads in zin heeft)
Zegt hij ineens out of the blue tegen dat stel : ja "zij", "zij" wilde nooit kinderen, dus ik ben nooit opa geworden helaas.
Nu zijn liften in warenhuizen nooit de allersnelste maar het leek door de pijnlijke stilte die daarop volgde nog langer te duren.
Nou, ik kan mij het ongemak van jou en die andere mensen erg goed voorstellen. Tact was niet zijn sterkste kant.
Je hebt geen broers of zussen die evt. voor nageslacht konden zorgen?
Hier is dat wel het geval, zodat ouders toch nog opa en oma werden en het gelukkig niet van mij af had gehangen.

vrijdag 14 augustus 2020 om 08:28
Dit is wel een goeie.
Wij krijgen af en toe kaartjes van familie, maar daar gaan we nooit heen, aangezien we normaal ook nooit bij elkaar komen. We zien elkaar eens in de paar jaar op een verjaardag. Ik denk dat ze gek zouden opkijken als we wel zouden komen.
vrijdag 14 augustus 2020 om 08:43
Nee enig kind.Blijenvrij schreef: ↑14-08-2020 08:25Nou, ik kan mij het ongemak van jou en die andere mensen erg goed voorstellen. Tact was niet zijn sterkste kant.
Je hebt geen broers of zussen die evt. voor nageslacht konden zorgen?
Hier is dat wel het geval, zodat ouders toch nog opa en oma werden en het gelukkig niet van mij af had gehangen.
Maar het gekke was, mijn ouders wisten op een gegeven moment van mijn keuze en hebben dit altijd gesteund.
Nu was mijn moeder sowieso een stuk bespraakter en sociaal inteligenter dan mijn vader, die had altijd zoiets van "dat is aan jou, daar ga ik niet over".
Pas toen hij alleen was ging hij het mij verwijten vanuit eigen eenzaamheid en het gebrek sturing en invulling te geven aan zijn eigen leven.
Toen hij die opmerking uit mijn eerdere post maakte was hij echt al wel op leeftijd en was er al wat sprake van decorumverlies door cognitieve achteruitgang, althans, dat vermoeden hadden wij heel sterk ook door zaken op andere leefgebieden.

vrijdag 14 augustus 2020 om 08:49
Wat erg zeg!sprokkelientje schreef: ↑14-08-2020 08:13Mijn vader was ook zo, zeker toen hij alleen verder moest na het overlijden van mijn moeder.
Gelukkig waren mijn ouders niet zo. Mijn vader heeft zelfs geen enkele keer 'maar je bent nog jong, je bedenkt je nog wel' gezegd. M'n moeder wel. Die zei 'als je vriendinnen een kind hebben' dan wil je ook. Na mijn eerste kraamvisite (ik was begin 20) sprak mijn gezicht blijkbaar boekdelen en ook m'n moeder heeft er nooit meer op aangedrongen

Ook hebben mijn ouders genoten van de voordelen van mijn kindvrijheid doordat we nog vaak samen op mooie verre reizen zijn gegaan.
vrijdag 14 augustus 2020 om 09:57
Dat lijken me erg mooie herinneringenredbulletje schreef: ↑14-08-2020 08:49Wat erg zeg!
Gelukkig waren mijn ouders niet zo. Mijn vader heeft zelfs geen enkele keer 'maar je bent nog jong, je bedenkt je nog wel' gezegd. M'n moeder wel. Die zei 'als je vriendinnen een kind hebben' dan wil je ook. Na mijn eerste kraamvisite (ik was begin 20) sprak mijn gezicht blijkbaar boekdelen en ook m'n moeder heeft er nooit meer op aangedrongen
Ook hebben mijn ouders genoten van de voordelen van mijn kindvrijheid doordat we nog vaak samen op mooie verre reizen zijn gegaan.
vrijdag 14 augustus 2020 om 10:02
yup, dat doe ik nu ook nog met mijn vader. Lekker reizen en nog wat van de wereld zien. de man is nu 71 en als ik een paar kids thuis had had ik dit allemaal niet meer kunnen doen.redbulletje schreef: ↑14-08-2020 08:49Wat erg zeg!
..zoals de aangetrouwde schoonfamilie. allemaal kids en niemand komt verder dan een vakantieparkje niemand die de ouders eens 2 week meeneemt op vakantie naar australie, japan of amerika.
dat doet Rick dan toch maar mooi wel even

vrijdag 14 augustus 2020 om 10:07
Vraag me af of door dit soort gedeelde geweldige ervaringen er op 'n gegeven moment ouders komen die hun kind vooral proberen te weerhouden van voortplantingRickDalton schreef: ↑14-08-2020 10:02yup, dat doe ik nu ook nog met mijn vader. Lekker reizen en nog wat van de wereld zien. de man is nu 71 en als ik een paar kids thuis had had ik dit allemaal niet meer kunnen doen.
..zoals de aangetrouwde schoonfamilie. allemaal kids en niemand komt verder dan een vakantieparkje niemand die de ouders eens 2 week meeneemt op vakantie naar australie, japan of amerika.
dat doet Rick dan toch maar mooi wel even![]()

vrijdag 14 augustus 2020 om 10:22
Ik ben zo blij dat mijn ouders nooit op kleinkinderen hebben gehamerd. Eigenlijk denk ik dat mijn ouders bijna bewust kindvrij waren (totdat ik kwam
). Maar ook toen ik met mijn moeder praatte over kinderen en zusjes en broers, zei ze altijd "één is meer dan genoeg!". En mijn vader vindt kinderen verschrikkelijk (vooral de drukke, huilende, schreeuwende). Ik ben met hem onlangs naar het ziekenhuis gegaan, en in de wachtkamer was ook zo'n ADD joch. Ik zei tegen mijn vader: "Hey, wat als ik thuis zou komen met zo'n jochie?" En hij zei: " Dan slaap je in de tuin of in een hotel" haha. Heel typisch. Maar ik ben hier enorm dankbaar voor, dat ik vanuit thuis geen druk ervaar om kinderen te krijgen.

vrijdag 14 augustus 2020 om 10:25
Geweldig!Pompoenschip schreef: ↑14-08-2020 10:22Ik ben zo blij dat mijn ouders nooit op kleinkinderen hebben gehamerd. Eigenlijk denk ik dat mijn ouders bijna bewust kindvrij waren (totdat ik kwam). Maar ook toen ik met mijn moeder praatte over kinderen en zusjes en broers, zei ze altijd "één is meer dan genoeg!". En mijn vader vindt kinderen verschrikkelijk (vooral de drukke, huilende, schreeuwende). Ik ben met hem onlangs naar het ziekenhuis gegaan, en in de wachtkamer was ook zo'n ADD joch. Ik zei tegen mijn vader: "Hey, wat als ik thuis zou komen met zo'n jochie?" En hij zei: " Dan slaap je in de tuin of in een hotel" haha. Heel typisch. Maar ik ben hier enorm dankbaar voor, dat ik vanuit thuis geen druk ervaar om kinderen te krijgen.

vrijdag 14 augustus 2020 om 10:28
Oh ja dat is zo fijn Pompoenschip, hier ook nooit die druk gehad, sterker nog mijn moeder zegt altijd :'Begin er maar niet aan
'
Geniet er momenteel weer heel erg van, van die vrijheid en geen drama/gedoe.
Ik was gisteren op een verjaardag en besefte me ineens hoe fijn het is dat je genoeg voorbeelden hebt in je omgeving waardoor je in ieder geval weet hoe je het níet wil

Ik was gisteren op een verjaardag en besefte me ineens hoe fijn het is dat je genoeg voorbeelden hebt in je omgeving waardoor je in ieder geval weet hoe je het níet wil

vrijdag 14 augustus 2020 om 11:02
Vreselijk zeg. Mijn moeder stimuleerde me juist altijd om geen kinderen te nemen en dat we ook echt geen druk hoefden te voelen om haar ooit een kleinkind te geven want van haar hoefde het helemaal niet. Broer wilde altijd al kinderen en ik niet dus ja nu heeft ze er toch een en ze vindt het nu hartstikke leuk. Het is ook echt een heerlijk lief, zoet kind van vier maanden oud. We passen nog niet op tijdens werkdagen en dat kan ook nog wel even gaan duren omdat broer net nieuw werk heeft en schoonzus aan het revalideren is. Mijn moeder heeft een paar uur opgepast in het weekend zodat ze even weg konden gaan en vond dat heerlijk. Was op haar aanbod, niet omdat broer en schoonzus dat vroegen.redbulletje schreef: ↑12-08-2020 08:12Artikel over ouders die van hun volwassen dochter 'n kleinkind op bestelling willen:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free
Je zou maar zo gepusht worden!
We zijn er heel relaxt mee, we verplichten elkaar niets.
Ik wil ook graag wekelijks gaan oppassen straks maar op mijn voorwaarden en zij respecteren dat gewoon. De komst van de kleine heeft een hoop verandert maar alleen maar in goede zin. We zien elkaar wat meer nu en worden nog hechter.
Ik zat trouwens even te rekenen en in mijn moeder's kant van de familie zijn er heel veel kindlozen. Mijn oma had 2 zussen en een broer, een van haar zussen was kindloos, de ander kreeg maar een kind en haar broer twee. Die 3 kinderen ( mijn achterneven en nicht ) zijn ook allemaal ver over de 40 en bewust kindloos. Mijn moeder's broer is ook bewust kindloos. Met mij erbij zijn er dus 6 kindlozen in de hele familie. Dat is best veel. Nadeel was dat we als kind opgroeiden zonder een hoop neefjes en en nichtjes van die kant. Had het wel leuk gevonden als mijn oom en tante ook kinderen hadden gehad, maar is maar beter voor de kids van niet. Dat zijn echt geen kindermensen.

vrijdag 14 augustus 2020 om 11:03
Gewoon zeggen dat je verkouden bent of herstellende bent van een verkoudheid. Dat je haar kind niet wil aansteken met iets ( corona mooi excuus ) en dat je graag over een tijdje komt kijken als je je weer top fit voelt. Problem solved.

vrijdag 14 augustus 2020 om 11:37
So true. ik zie er ook genoeg om me heen waar het niet goed gaat .de grootste bedreiging voor onze relatie zou een kind zijn geweest heb ik wel eens gezegd tegen mijn vrouw. dat had een wig tussen ons gedreven en dat is niet wat we zouden willenyesss schreef: ↑14-08-2020 10:28Oh ja dat is zo fijn Pompoenschip, hier ook nooit die druk gehad, sterker nog mijn moeder zegt altijd :'Begin er maar niet aan'
Ik was gisteren op een verjaardag en besefte me ineens hoe fijn het is dat je genoeg voorbeelden hebt in je omgeving waardoor je in ieder geval weet hoe je het níet wil![]()
..kijk je om je heen dan zie je overal eilandjes. mensen met kids die langs elkaar leven of een leven leiden als in het leger: alles tot in de puntjes geregeld want: alles voor de kids
pffff vermoeiend en onwenselijk
vrijdag 14 augustus 2020 om 12:08
Ik zie het ook hoor Rick..
Ik betrap mezelf erop dat ik vaak denk, je had het zo goed kunnen hebben nu.
Maar ook dat ze die bewustheid niet meer hebben voor kleine dingen, omdat ze gewoon opgeslokt worden.
Maar gewoon dat stukje vrijheid, niet dat ik nu zo reislustig ben momenteel, wel mooie reizen gemaakt en dat pakt niemand mij meer af. De laatste jaren wat rustiger, maar dan nóg zit vrijheid in zoveel andere dingen, gewoon sporten wanneer je wil, nu met het warme weer, je hoeft niemand te entertainen. Ik kan doen en laten wat ik wil, weinig zorgen, gewoon die overzichtelijkheid vind ik al heel fijn
Ik betrap mezelf erop dat ik vaak denk, je had het zo goed kunnen hebben nu.
Maar ook dat ze die bewustheid niet meer hebben voor kleine dingen, omdat ze gewoon opgeslokt worden.
Maar gewoon dat stukje vrijheid, niet dat ik nu zo reislustig ben momenteel, wel mooie reizen gemaakt en dat pakt niemand mij meer af. De laatste jaren wat rustiger, maar dan nóg zit vrijheid in zoveel andere dingen, gewoon sporten wanneer je wil, nu met het warme weer, je hoeft niemand te entertainen. Ik kan doen en laten wat ik wil, weinig zorgen, gewoon die overzichtelijkheid vind ik al heel fijn

vrijdag 14 augustus 2020 om 17:48
Mijn moeder trouwde rond haar 28e, heb het (daardoor?) tot ongeveer mijn 28e moeten aanhoren dat áls ik een relatie had dat een kind dan zó leuk zou zijn.. Waar ik al als basisschoolkind geen kinderen wou, maar kan me niet herinneren of ik dat alleen dacht of ook zei....
Gelukkig ben ik geen enig kind, dus kleinkids/tantezeggers zijn er inmiddels toch wel.
Toevallig met moeder op reis geweest in 2020 (net Coronaproof geplanned) en Japan staat op de wishlist.... Moeten we nog een paar jaar in dit topic (de vervolgtopics) blijven Rick voor eventuele reistips
Gelukkig ben ik geen enig kind, dus kleinkids/tantezeggers zijn er inmiddels toch wel.
Toevallig met moeder op reis geweest in 2020 (net Coronaproof geplanned) en Japan staat op de wishlist.... Moeten we nog een paar jaar in dit topic (de vervolgtopics) blijven Rick voor eventuele reistips

vrijdag 14 augustus 2020 om 19:03
Ben twee jaar geleden in japan geweest, wat een tof land.Watervrouw333 schreef: ↑14-08-2020 17:48Mijn moeder trouwde rond haar 28e, heb het (daardoor?) tot ongeveer mijn 28e moeten aanhoren dat áls ik een relatie had dat een kind dan zó leuk zou zijn.. Waar ik al als basisschoolkind geen kinderen wou, maar kan me niet herinneren of ik dat alleen dacht of ook zei....
Toevallig met moeder op reis geweest in 2020 (net Coronaproof geplanned) en Japan staat op de wishlist.... Moeten we nog een paar jaar in dit topic (de vervolgtopics) blijven Rick voor eventuele reistips![]()

vrijdag 14 augustus 2020 om 19:31
redbulletje schreef: ↑10-08-2020 00:11Nee, dat speelde immers 25 jaar geleden nog niet. Maar het is een mooie bijkomstigheid om je kindvrijheid als klimaatbijdrage te kunnen noemen als iemand zeurt over je vervuilende vliegreizen.

zaterdag 15 augustus 2020 om 08:13
sprokkelientje schreef: ↑14-08-2020 08:43Nee enig kind.
Maar het gekke was, mijn ouders wisten op een gegeven moment van mijn keuze en hebben dit altijd gesteund.
Nu was mijn moeder sowieso een stuk bespraakter en sociaal inteligenter dan mijn vader, die had altijd zoiets van "dat is aan jou, daar ga ik niet over".
Pas toen hij alleen was ging hij het mij verwijten vanuit eigen eenzaamheid en het gebrek sturing en invulling te geven aan zijn eigen leven.
Toen hij die opmerking uit mijn eerdere post maakte was hij echt al wel op leeftijd en was er al wat sprake van decorumverlies door cognitieve achteruitgang, althans, dat vermoeden hadden wij heel sterk ook door zaken op andere leefgebieden.
Als hij nooit zo was zal dit het zijn geweest denk ik.
Maar hoe dan ook: pijnlijk was het zeker voor jullie.