Keizersnede of stuitbevalling, ervaringen?!
donderdag 20 augustus 2020 om 14:48
Goedemiddag iedereen,
Helaas is bij ons een versie (uitwendige draaipoging i.v.m. stuitligging, onvolkomen stuit) niet gelukt.. Nu moeten we nadenken over een stuitbevalling of een keizersnede.
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere moeders hoe dat is verlopen
. Zijn er moeders die al ervaringen hebben met het 1 of het ander en wil je die delen? En hoe kwam je tot je beslissing..
Zelf vind ik het lastig neig meer naar een keizersnede i.v.m. dat het minder risicovol is voor het kindje. Al blijft het ziekenhuis wel hameren op dat een stuitbevalling ook kan en je hierdoor minder lang hoeft te herstellen..
Lastig..
Helaas is bij ons een versie (uitwendige draaipoging i.v.m. stuitligging, onvolkomen stuit) niet gelukt.. Nu moeten we nadenken over een stuitbevalling of een keizersnede.
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere moeders hoe dat is verlopen
Zelf vind ik het lastig neig meer naar een keizersnede i.v.m. dat het minder risicovol is voor het kindje. Al blijft het ziekenhuis wel hameren op dat een stuitbevalling ook kan en je hierdoor minder lang hoeft te herstellen..
Lastig..
vrijdag 21 augustus 2020 om 13:38
Mee eens. Al heb ik ook geen spijt van de keizersnede, want de stuitbevalling wilde ik zelf echt niet.Lasvegas-84 schreef: ↑21-08-2020 09:14Ik vind vooral dat de keizersnee echt verheerlijkt wordt hier..
Bijzonder wel. Ondanks dat mijn herstel ongecompliceerd was, vond ik het zeker in de kraamweek echt wel impact hebben.
En verder ook wat hier een paar Posts geleden gezegd werd: het heeft wel degelijk consequenties voor je volgende bevalling, dus ik zou écht alles op alles zetten om die eerste sectio te voorkomen persoonlijk.
Er loopt hier toevallig nog een topic van Flipje over de keuze voor weer een keizersnee bij kind 2 en daar lees je ongeveer alleen maar horrorverhalen over complicaties bij een keizersnede..
Maar mijn bekkenbodemfysio had ergens ook best een punt met ja dat keizersnede litteken heb je toch al, je bekken is nu nog ongeschonden
Maar ja... De 2e moest er toch ook uit...
vrijdag 21 augustus 2020 om 13:57
Oke de mijne had een groeiachterstand en was 2.5 kilo, en daarbij raadde de gyn een stuitbevalling dus af.Gatinmijnsok schreef: ↑21-08-2020 08:44Mijn dochter was niet groot nee, 3000 gram. Geen groeiachterstand ofzo. Maar ook de heupomtrek en hoofdomtrek werd gemeten.
zaterdag 22 augustus 2020 om 18:06
Ja dat werd bij mij ook al eens aangegeven behalve de laatste keer. Heb elke keer een andere gynaecoloog..happyapple schreef: ↑21-08-2020 13:57Oke de mijne had een groeiachterstand en was 2.5 kilo, en daarbij raadde de gyn een stuitbevalling dus af.
Ik wil ook geen risico lopen en het geeft me een wat 'rustiger' gevoel om voor een keizersnede te kiezen. Stuitbevalling beangstigd me wel omdat het dan precies zo moet gaan en niet anders. Dit risico wil ik niet lopen.
Wel fijn dat jullie zo veel hebben gereageerd met jullie ervaringen..
zaterdag 22 augustus 2020 om 18:08
Ik ben nu 36,5 was bij de draaipoging 36 weken.. had nog best wel wat last van me buik gehad (beurs gevoel, en jij?). Ik ben benieuwd of het dinsdag wel lukt. Spannend zeg! Heb je zelf al nagedacht over wat jij eventueel zou willen?Dana-100 schreef: ↑20-08-2020 18:29Vandaag de eerste gehad en dinsdag krijg ik een laatste versiepoging waarbij ze ook weeënremmer gaan inzetten om de baarmoeder slapper te maken. Dit schijnt te kunnen helpen met draaien. Hier wel wat beweging gekregen maar schoot wel weg. Ook placenta vooraan idd waardoor er minder grip is. Ik ben nu ruim 37 weken en jij?
zondag 23 augustus 2020 om 08:49
36 weken is prima, hoe eerder hoe beter eigenlijk. Dinsdag ben ik al 38 weken maar helaas is die stuit ook bij 37 weken pas met zekerheid vastgesteld bij mij. Ik heb inderdaad de dag van de versie en dag erna ook wel beurs gevoel gehad in mijn buik, met name onder waar ze de baby uit het bekken halen. Vooral als je ging zitten of bukken, maar ondanks dat is het me super meegevallen. Ik ben ook benieuwd naar dinsdag, maar heb er niet heel veel vertrouwen in doordat ik aan bijna geen succesvolle eis voldoe
zondag 23 augustus 2020 om 09:20
Hier ook een stuitbevalling gehad bij onze dochter.
We kwamen er rond 35+5 week pas achter dat ze in stuit lag. Toen nog een versie geprobeerd met 36+5 maar ze gaf echt geen mm mee. En omdat ze schuin lag met haar voetjes onder haar billen was natuurlijk bevallen geen optie begrepen we van de gyn en dus werd er een keizersnede gepland voor 39 weken.
Maar uiteindelijk kondigde ze zichzelf aan met 37 weken en tijdens het wachten op de OK (was druk blijkbaar) bleek ik al volledige ontsluiting te hebben en had ze zich blijkbaar ook recht gedraaid (niet uit de stuit, maar nu wel met voeten en billen recht naar beneden). Dus toen alsnog gekozen voor een bevalling. En dat was maar goed ook want 10 min later was ze er ook, de OK hadden we op dat moment niet meer gehaald.
En in mijn geval was de bevalling echt heel soepel. Het duurde dus maar heel kort, ik had geen knip en ze was er binnen een paar minuten. We mochten dezelfde dag weer naar huis en de volgende dag zat ik alweer beneden aan tafel. Dat was me met een keizersnede natuurlijk niet gelukt. Maar ik weet ook wel dat dat natuurlijk niet altijd zo is, en ik weet ook niet als ik ooit de keuze moet maken wat ik zou kiezen. Ik ben zelf ook in stuit geboren en mijn moeder heeft die bevalling als vrij traumatisch ervaren.
We kwamen er rond 35+5 week pas achter dat ze in stuit lag. Toen nog een versie geprobeerd met 36+5 maar ze gaf echt geen mm mee. En omdat ze schuin lag met haar voetjes onder haar billen was natuurlijk bevallen geen optie begrepen we van de gyn en dus werd er een keizersnede gepland voor 39 weken.
Maar uiteindelijk kondigde ze zichzelf aan met 37 weken en tijdens het wachten op de OK (was druk blijkbaar) bleek ik al volledige ontsluiting te hebben en had ze zich blijkbaar ook recht gedraaid (niet uit de stuit, maar nu wel met voeten en billen recht naar beneden). Dus toen alsnog gekozen voor een bevalling. En dat was maar goed ook want 10 min later was ze er ook, de OK hadden we op dat moment niet meer gehaald.
En in mijn geval was de bevalling echt heel soepel. Het duurde dus maar heel kort, ik had geen knip en ze was er binnen een paar minuten. We mochten dezelfde dag weer naar huis en de volgende dag zat ik alweer beneden aan tafel. Dat was me met een keizersnede natuurlijk niet gelukt. Maar ik weet ook wel dat dat natuurlijk niet altijd zo is, en ik weet ook niet als ik ooit de keuze moet maken wat ik zou kiezen. Ik ben zelf ook in stuit geboren en mijn moeder heeft die bevalling als vrij traumatisch ervaren.
woensdag 26 augustus 2020 om 20:46
Hoe was het gegaan dinsdag? Is het gelukt?Dana-100 schreef: ↑23-08-2020 08:4936 weken is prima, hoe eerder hoe beter eigenlijk. Dinsdag ben ik al 38 weken maar helaas is die stuit ook bij 37 weken pas met zekerheid vastgesteld bij mij. Ik heb inderdaad de dag van de versie en dag erna ook wel beurs gevoel gehad in mijn buik, met name onder waar ze de baby uit het bekken halen. Vooral als je ging zitten of bukken, maar ondanks dat is het me super meegevallen. Ik ben ook benieuwd naar dinsdag, maar heb er niet heel veel vertrouwen in doordat ik aan bijna geen succesvolle eis voldoe(eerste zwangerschap, placenta voorkant, voldoende maar niet extreem veel vruchtwater etc.) Ik weet nog niet wat ik wil. Het liefst beval ik uiteraard natuurlijk maar ik wil vooral uitgaan van het advies van de gyn. Mijn gevoel zegt dat als het niet lukt het een ks wordt. Feit dat helft van de stuitbevallingen een spoedks wordt dan wel dat je vaak (bijna standaard?) wordt ingeknipt stemt mij ook niet positief.. Heb jij al definitief een keuze gemaakt wat je wil?
Ja ik kies toch voor een geplande keizersnede zodat ik wat meer rust er bij heb. Vind dat er bij een stuitbevalling toch teveel onzekerheden zijn en daarbij de grote kans alsnog op een spoedkeizersnede.
Uiteraard was ik ook het liefst natuurlijk bevallen maar door de stuitligging, eerdere groeiachterstand etc. zie ik dat niet zitten..
Morgen ga ik het in ieder geval bespreken met de gynaecoloog.
Hoe was je ervaring deze keer met de draaipoging en heb je nog veel last gehad?
woensdag 26 augustus 2020 om 21:59
Daar teken ik voor! Zo kwam ik niet uit mijn eerste vaginale bevalling paar jaar geleden. Ik kon niet/nauwelijks lopen en herstel duurde ook wel even. Geen idee hoe lang precies, maar ik heb de eerste weken enigszins strompelend doorgebracht.
Het liep ook niet helemaal soepel, duurde 36 uur en eindigde met knip, vacuümpomp en bijna alsnog een spoedkeizersnede. Ik was echt kapot. Ik ben blij dat het niet (na de knip) alsnog die ks was geworden en voor nr 2 hoop ik dat het nu wel soepeler gaat, maar fris als een hoentje en snel herstel... mwa. Neeh, das geen gegeven.
woensdag 26 augustus 2020 om 22:41
Helaas niet gelukt! Ze vonden dat ik het super goed idee maar ze zat echt vast. Hoefde uiteindelijk ook die weeënremmer niet omdat ze mijn buik soepel genoeg vonden. Moet zeggen dat ik er deze keer ook nauwelijks last van heb gehad tov vorige keer. Misschien toch nog relaxter erin kunnen staan doordat ik wist wat te verwachten. Ik heb gekozen voor een geplande keizersnee in week 39. Mocht ze zich eerder aandienen ga ik misschien een stuitbevalling proberen maar even kijken hoe ik er op het moment zelf in sta. Mijn gevoel zegt dat ze nog wel even blijft zitten en het dus de geplande keizersnee volgende week wordt. Wat fijn dat jij de knoop ook hebt doorgehakt! Ons ziekenhuis doet een gentle sectio dus we hopen daar voor te gaan. Ga jij dit ook doen?Beertje88 schreef: ↑26-08-2020 20:46Hoe was het gegaan dinsdag? Is het gelukt?ik hoop het!
Ja ik kies toch voor een geplande keizersnede zodat ik wat meer rust er bij heb. Vind dat er bij een stuitbevalling toch teveel onzekerheden zijn en daarbij de grote kans alsnog op een spoedkeizersnede.
Uiteraard was ik ook het liefst natuurlijk bevallen maar door de stuitligging, eerdere groeiachterstand etc. zie ik dat niet zitten..
Morgen ga ik het in ieder geval bespreken met de gynaecoloog.
Hoe was je ervaring deze keer met de draaipoging en heb je nog veel last gehad?
donderdag 27 augustus 2020 om 07:08
Toch nog maar even mijn ervaring: vaginale stuitbevalling gekozen hier. 2 mislukte draaipogingen. Kind lag met billen naar beneden en benen omhoog richting zijn oren. Ik las eerder in het draadje dat je zo niet zou kunnen bevallen, maar dat kan dus prima, want zo is hij geboren. En de diameter van lijf plus beentjes is kleiner dan van het hoofd (maximaal gelijk is mij uitgelegd, bij zoon was het minder, het passeren van lijfje heb ik niet gevoeld, het hoofd wel). Ziekenhuis met veel ervaring die veel dingen checkte (ligging, formaat baby, vruchtwaterhoeveelheid en nog iets). Als je daar allemaal aan voldeed dan had een vaginale stuitbevalling zelfde risico’s als hoofdligging. 30-40% kans dat het alsnog een keizersnee zou worden. Bevalling moest ook goed vorderen qua ontsluiting en max 30 minuten persen. Ik had er een goed gevoel bij en dacht dat dagen weeën me in ieder geval bespaard zouden blijven en het is ook een fijne bevalling geworden. Ik liep inderdaad na een week weer buiten.
Wat hielp om het aan te durven waren de gynaecologen die steeds uitstraalden dat het bij mij goed zou kunnen en ook uit konden leggen waarom (oa omdat ik lang ben en tamelijk breed gebouwd, voldoende ruimte in het bekken). Ik ben er vol overtuiging ingegaan en dat klopte dus. Overigens was mijn zoon bepaald niet klein (4500 gram) en dat was hij niet ingeschat. Maar hij was vooral lang en niet dik, dus dat was geen probleem. Maar als dat met de inschatting van het formaat er wel uit was gekomen dan had het wellicht niet gemogen. Maar het heeft dus geen problemen opgeleverd.
Wat hielp om het aan te durven waren de gynaecologen die steeds uitstraalden dat het bij mij goed zou kunnen en ook uit konden leggen waarom (oa omdat ik lang ben en tamelijk breed gebouwd, voldoende ruimte in het bekken). Ik ben er vol overtuiging ingegaan en dat klopte dus. Overigens was mijn zoon bepaald niet klein (4500 gram) en dat was hij niet ingeschat. Maar hij was vooral lang en niet dik, dus dat was geen probleem. Maar als dat met de inschatting van het formaat er wel uit was gekomen dan had het wellicht niet gemogen. Maar het heeft dus geen problemen opgeleverd.
vrijdag 28 augustus 2020 om 11:31
Ah wat jammer! Wel fijn dat je nu minder last had. Spannend zeg!Dana-100 schreef: ↑26-08-2020 22:41Helaas niet gelukt! Ze vonden dat ik het super goed idee maar ze zat echt vast. Hoefde uiteindelijk ook die weeënremmer niet omdat ze mijn buik soepel genoeg vonden. Moet zeggen dat ik er deze keer ook nauwelijks last van heb gehad tov vorige keer. Misschien toch nog relaxter erin kunnen staan doordat ik wist wat te verwachten. Ik heb gekozen voor een geplande keizersnee in week 39. Mocht ze zich eerder aandienen ga ik misschien een stuitbevalling proberen maar even kijken hoe ik er op het moment zelf in sta. Mijn gevoel zegt dat ze nog wel even blijft zitten en het dus de geplande keizersnee volgende week wordt. Wat fijn dat jij de knoop ook hebt doorgehakt! Ons ziekenhuis doet een gentle sectio dus we hopen daar voor te gaan. Ga jij dit ook doen?
Ik heb inderdaad ook gekozen voor een natuurlijke keizersnede. Gelukkig doen ze dat ook in het ziekenhuis waar ik heen ga.. is ook gepland in week 39. Hopelijk blijft meneer tot die datum zitten. Is dit ook jouw eerste kindje?
vrijdag 28 augustus 2020 om 11:39
Wat fijn dat het zo is gelopen bij jou qua een goede natuurlijke bevalling. Ik heb inderdaad nog wel gevraagd of ze dan eventueel je bekken op gaan meten o.i.d. zodat ze weten dat het lukt maar de gynaecoloog gaf aan dat elke vrouw dat zou moeten kunnen.. daar is een vrouw voor gemaakt aldus de gynaecoloog. Dit gaf me niet een gerust gevoel.. komt natuurlijk ook omdat ik al een compact buikje heb, steeds groeiecho's etc + de ene keer werd er aangegeven klein kindje is dan een voordeel voor een stuitbevalling en andere keer (andere gynaecoloog) dat het dan meer risico met zich meebrengt ivm dat de baby nog kwetsbaarder is (minder reserves). Dit doet mij dan nog meer twijfelen en brengt onzekerheid met zich mee.aikidoka schreef: ↑27-08-2020 07:08Toch nog maar even mijn ervaring: vaginale stuitbevalling gekozen hier. 2 mislukte draaipogingen. Kind lag met billen naar beneden en benen omhoog richting zijn oren. Ik las eerder in het draadje dat je zo niet zou kunnen bevallen, maar dat kan dus prima, want zo is hij geboren. En de diameter van lijf plus beentjes is kleiner dan van het hoofd (maximaal gelijk is mij uitgelegd, bij zoon was het minder, het passeren van lijfje heb ik niet gevoeld, het hoofd wel). Ziekenhuis met veel ervaring die veel dingen checkte (ligging, formaat baby, vruchtwaterhoeveelheid en nog iets). Als je daar allemaal aan voldeed dan had een vaginale stuitbevalling zelfde risico’s als hoofdligging. 30-40% kans dat het alsnog een keizersnee zou worden. Bevalling moest ook goed vorderen qua ontsluiting en max 30 minuten persen. Ik had er een goed gevoel bij en dacht dat dagen weeën me in ieder geval bespaard zouden blijven en het is ook een fijne bevalling geworden. Ik liep inderdaad na een week weer buiten.
Gelukkig is het bij jou zo gelopen als gehoopt!
zaterdag 29 augustus 2020 om 17:05
Wat goed dat jij ook al de knoop hebt doorgehakt! Ik hoop inderdaad ook dat ze blijft zitten maar ga er eigenlijk wel vanuit. Ik zou eigenlijk pas volgende week maandag aan de beurt zijn, op het nippertje in week 39, maar gelukkig is er een plekje vrij gekomen donderdag. Super spannend dus! Dit is inderdaad ook mijn eerste kindje. Hebben jullie ook al een geplande datum?Beertje88 schreef: ↑28-08-2020 11:31Ah wat jammer! Wel fijn dat je nu minder last had. Spannend zeg!
Ik heb inderdaad ook gekozen voor een natuurlijke keizersnede. Gelukkig doen ze dat ook in het ziekenhuis waar ik heen ga.. is ook gepland in week 39. Hopelijk blijft meneer tot die datum zitten. Is dit ook jouw eerste kindje?
zaterdag 29 augustus 2020 om 17:08
Wat fijn! In mijn ziekenhuis zijn ze niet zo gemotiveerd voor stuitbevallingen heb ik het idee. Er schijnt 1 gyn te zijn die er echt voor open staat en wel wat ervaring ermee heeft. Als er positiever tegenaan werd gekeken had ik het misschien ook eerder aangedurfd maar hier leiden ze je niet eens in bij een stuit. Maar goed ik ben totaal niet lang (1,68) dus misschien voldoe ik daarnaast ook minder aan de eisen. Moest jij verplicht in de beugels bevallen en ben je ook ingeknipt?aikidoka schreef: ↑27-08-2020 07:08Toch nog maar even mijn ervaring: vaginale stuitbevalling gekozen hier. 2 mislukte draaipogingen. Kind lag met billen naar beneden en benen omhoog richting zijn oren. Ik las eerder in het draadje dat je zo niet zou kunnen bevallen, maar dat kan dus prima, want zo is hij geboren. En de diameter van lijf plus beentjes is kleiner dan van het hoofd (maximaal gelijk is mij uitgelegd, bij zoon was het minder, het passeren van lijfje heb ik niet gevoeld, het hoofd wel). Ziekenhuis met veel ervaring die veel dingen checkte (ligging, formaat baby, vruchtwaterhoeveelheid en nog iets). Als je daar allemaal aan voldeed dan had een vaginale stuitbevalling zelfde risico’s als hoofdligging. 30-40% kans dat het alsnog een keizersnee zou worden. Bevalling moest ook goed vorderen qua ontsluiting en max 30 minuten persen. Ik had er een goed gevoel bij en dacht dat dagen weeën me in ieder geval bespaard zouden blijven en het is ook een fijne bevalling geworden. Ik liep inderdaad na een week weer buiten.
zondag 30 augustus 2020 om 13:45
Oeh wat spannendDana-100 schreef: ↑29-08-2020 17:05Wat goed dat jij ook al de knoop hebt doorgehakt! Ik hoop inderdaad ook dat ze blijft zitten maar ga er eigenlijk wel vanuit. Ik zou eigenlijk pas volgende week maandag aan de beurt zijn, op het nippertje in week 39, maar gelukkig is er een plekje vrij gekomen donderdag. Super spannend dus! Dit is inderdaad ook mijn eerste kindje. Hebben jullie ook al een geplande datum?
Voor ons staat het een week later gepland, op de woensdag. Zó spannend en hopelijk tot die tijd nog lekker in mijn buik aan het groeien
zondag 30 augustus 2020 om 14:16
Ik ben bevallen in de beugels en kreeg preventief een knip inderdaad. Het bevallen in de beugels vond ik geen probleem. Voor het een stuitbevalling bleek te worden dacht ik dat ik op de baarkruk wilde bevallen. De eerste 5 cm heb ik veel onder de douche gestaan, maar vanaf 5 cm wilde ik alleen maar liggen. Ik ben nog van kamer gewisseld en naar de wc gestuurd om te proberen te plassen, maar elke wee die ik staand op moest vangen vond ik veel naarder, dus ik wilde graag liggen. Dus ik heb geen idee of ik de baarkruk bij een hoofdligging nog had geprobeerd, maar wellicht ook helemaal niet. Ik heb er in ieder geval geen hinder van ervaren, zoon was er binnen 30 minuten persen. De knip is goed en snel genezen. Hij is onder verdoving gemaakt en ook weer gehecht, het zitten was een paar dagen niet zo prettig, maar ik vond het goed te doen.Dana-100 schreef: ↑29-08-2020 17:08Wat fijn! In mijn ziekenhuis zijn ze niet zo gemotiveerd voor stuitbevallingen heb ik het idee. Er schijnt 1 gyn te zijn die er echt voor open staat en wel wat ervaring ermee heeft. Als er positiever tegenaan werd gekeken had ik het misschien ook eerder aangedurfd maar hier leiden ze je niet eens in bij een stuit. Maar goed ik ben totaal niet lang (1,68) dus misschien voldoe ik daarnaast ook minder aan de eisen. Moest jij verplicht in de beugels bevallen en ben je ook ingeknipt?
vrijdag 18 september 2020 om 10:18
Update;
Bedankt iedereen voor het reageren. Inmiddels is onze zoon op 9 september geboren middels een geplande keizersnede (die niet geheel vlekkeloos verliep, ruggenprik werkte niet etc.)
Maar we hebben een prachtig gezond mannetje in onze armen gekregen en daar gaat het om.
Zelf 3 nachten in het ziekenhuis gebleven en toen naar huis gegaan. Het gaat elke dag een beetje beter. Wel veel last gehad en nog steeds maar probeer zoveel mogelijk rustig aan te doen. Al kriebelt het elke dag meer om wat op te pakken. Dit weekend even een mini blokje om met de kinderwagen
Bedankt iedereen voor het reageren. Inmiddels is onze zoon op 9 september geboren middels een geplande keizersnede (die niet geheel vlekkeloos verliep, ruggenprik werkte niet etc.)
Maar we hebben een prachtig gezond mannetje in onze armen gekregen en daar gaat het om.
Zelf 3 nachten in het ziekenhuis gebleven en toen naar huis gegaan. Het gaat elke dag een beetje beter. Wel veel last gehad en nog steeds maar probeer zoveel mogelijk rustig aan te doen. Al kriebelt het elke dag meer om wat op te pakken. Dit weekend even een mini blokje om met de kinderwagen