Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad. Kan je daar vanaf?

19-08-2020 21:30 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een hoekhuis op een rijtje van 3. Wij en de buren van de andere hoek hebben een achterom, de buurvrouw in het midden niet.

De buurvrouw in het midden is een oudere vrouw alleen. Ze heeft een zomerhuisje in de tuin en daar zat tot voor kort een huurster in. Ook een vrouw alleen. Zij had toegang tot het zomerhuisje via onze achterom (recht van overpad). Dat was al zo toen wij het kochten en toen woonde de huurster er ook al. De buurvrouw zelf gebruikt de achterom niet. De toegang tot het zomerhuis loopt dus via onze tuin.

Het zomerhuisje heeft in het kadaster een apart adres. De toevoeging 'a'. De bestemming van dat adres is een recreatiewoning.

Nu wil de buurvrouw misschien haar huis + de recreatiewoning gaan verkopen en vragen wij ons af of we van het recht van overpad af kunnen. Stel dat de volgende eigenaar het gaat verhuren als vakantiehuis en we elke keer dronken jongelui door onze tuin heen krijgen.

Wie weet of dat mogelijk is?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
21-08-2020 16:50
Ja.
Dat mag sowieso niet. Een zomerhuis mag niet gebruikt worden voor permanente bewoning. Misschien dat je daar iets mee kunt?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
21-08-2020 17:19
Dat mag sowieso niet. Een zomerhuis mag niet gebruikt worden voor permanente bewoning. Misschien dat je daar iets mee kunt?
Vraag is of ik dat wil. Als ze het toch verhuurt heb ik liever dat dat aan een vaste huurder is die daar graag woont en ook rekening houdt met zijn buren dan aan vakantiegangers die na een week weer weg zijn en zich misschien asociaal gedragen. Ik woon in een kustdorp en ik zie regelmatig toeristen die zich gedragen alsof het dorp van hen is.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
21-08-2020 17:19
Dat mag sowieso niet. Een zomerhuis mag niet gebruikt worden voor permanente bewoning. Misschien dat je daar iets mee kunt?
Dat kun je helemaal niet zo stellen. Er zijn best een aantal gemeentes die een gedoogbeleid hebben ingesteld voor recreatiewoningen die op datum X al permanent bewoond werden. Vaak is dat wel gekoppeld aan de bewoner die er op dat moment woonde, maar ook niet altijd.

En inderdaad, TO zit nog veel minder te wachten op vakantiehuurders. Dat zullen veel vaker groepen en gezinnen zijn, en mensen die niet rustig thuis blijven ‘s avonds, want ze zijn op vakantie. Dus dan wij je er niet veel mee om problemen te gaan maken over een permanente huurder.
Focussen op dat vakantiehuis lost het probleem niet op. Het recht van overpad geldt toch voor beide percelen (huis buren + vakantiehuis buren)?
boannan schreef:
20-08-2020 10:46
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat we er moeilijk vanaf komen.

Het is overigens wel 1 perceel dat ze heeft. Misschien hebben we de mazzel dat de koper van het huis geen zin heeft in een zomerhuisje in zijn tuin. Je moet er toch de helft van je tuin voor opgeven. En haar tuin is al niet zo groot.

Wij hebben trouwens wel 2 percelen. En ik wil naar de buuf ook geen gedoe maken want de vorige eigenaar van ons huis heeft haar ook een beetje voor de gek gehouden. Op ons tweede perceel was vroeger een boomgaard en toen heeft de vorige eigenaar van ons huis daar een schuur van 55m2 neergezet die ook behoorlijk hoog is (3,5-4m hoog).

Iemand opperde het idee om het zomerhuisje te kopen. Dat vond ik nog wel een aantrekkelijke gedachte eerlijk gezegd. Dan heb je ook invloed op wie er in gaat. Moet dat financieel ook kunnen natuurlijk :rolling:
Totdat de volgende koper van het middenhuis bedenkt dat deze het helemaal niet leuk vindt dat er een recreatiewoning direct achterin de tuin staat met mogelijk wisselende bezetting (als je huurders niet fijn zeg of snel contracten opzeggen, zul je steeds nieuwe huurders moeten zoeken) en hier een topic opent: kan ik verhuur van een recreatiewoning net achter mijn tuin aanvechten. Ik heb last van de wisselende bezetting.
To, eerlijk gezegd begrijp ik je probleem niet. Eigenlijk heb je niks te klagen: je hebt jullie huis met vol verstand gekocht, wetende van het recht van overpad en de huidige huurder. Je hebt zo te lezen een goed contact met je buurvrouw en de huurster geeft geen overlast. Waarom zet je dat "overpad" niet uit je hoofd, maakt er een strookje van dat ook echt als paadje beschouwt kan worden en stel jezelf opnieuw in op een stukje tuin dat een meter minder breed is geworden. Hoef je ook niet te flippen als je daar mensen over ziet lopen (want dat wist je toen je het kocht).
Zo te lezen woon je enorm groot als je alleen al een schuur van 55m2 in je tuin hebt staan (dan heb je toch geen extra woning nodig?). Je kunt ook spijkers op laag water zoeken.
Alle reacties Link kopieren
TO heeft ook geen probleem met de huidige situatie (vaste huurder), maar aangezien de huidige buurvrouw lijkt te gaan verhuizen, is het niet onwaarschijnlijk dat die situatie gaat veranderen. TO woont in een enorm toeristisch dorp, dus de gedachte dat iemand dit huis zou kopen met het achterliggende huisje als verhuurbare vakantiewoning, is niet vergezocht of extreem hypothetisch. En wekelijks nieuwe groepen toeristen door je tuin is wel echt even wat anders dan 1 vaste bewoner. TO vraagt zich nu af of daar dan iets aan te doen zou zijn. Niet of ze in de huidige situatie van dat overpad af kan.
Ik vind het niet raar om er in elk geval over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
25-08-2020 01:07
TO heeft ook geen probleem met de huidige situatie (vaste huurder), maar aangezien de huidige buurvrouw lijkt te gaan verhuizen, is het niet onwaarschijnlijk dat die situatie gaat veranderen. TO woont in een enorm toeristisch dorp, dus de gedachte dat iemand dit huis zou kopen met het achterliggende huisje als verhuurbare vakantiewoning, is niet vergezocht of extreem hypothetisch. En wekelijks nieuwe groepen toeristen door je tuin is wel echt even wat anders dan 1 vaste bewoner. TO vraagt zich nu af of daar dan iets aan te doen zou zijn. Niet of ze in de huidige situatie van dat overpad af kan.
Ik vind het niet raar om er in elk geval over na te denken.
Inderdaad precies dit. De vorige huurster van het zomerhuisje is weg. Buuf heeft waarschijnlijk al een nieuwe huurder. Een man alleen die daar ook weer fulltime gaat wonen. Prima.

Buuf denkt er wel over om op termijn ook weg te gaan. Dan zou haar huis ook verhuurd worden. En ondanks dat het een zomerhuisje is zie ik het inderdaad niet zitten dat het elke week aan toeristen verhuurd gaat worden. Geen idee of je daar iets tegen kan doen.

We wonen trouwens ruim maar niet enorm groot hoor. We hebben een hoekwoning op 2 percelen met een totale oppervlakte van 500 vierkante meter. Wel ruim maar niet mega ofzo. En we wonen gelijkvloers, hebben dus een schuur van 55, het pad naar het zomerhuisje van de buuf iets van 25, voortuin en parkeerplekken zeker ook iets van 50.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Dit krantenartikel biedt niet veel hoop voor TO...

https://www.dvhn.nl/groningen/stadskana ... 39156.html

De eigenaren zijn daarom al sinds 1978 bezig het weggetje aan de openbaarheid te onttrekken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Tiana_76 schreef:
21-08-2020 21:16
Focussen op dat vakantiehuis lost het probleem niet op. Het recht van overpad geldt toch voor beide percelen (huis buren + vakantiehuis buren)?
Precies dit.
Een nieuwe bewoner van het huis zal in de meeste gevallen wel de achterom gebruiken (voor uitweg met fiets, kliko etc.).

Dat recht van overpad krijg je echt niet opgeheven.
Alle reacties Link kopieren
Ik las dat je het bij de rechter aan moet vragen. Als er een goede reden is kan het recht van overpad worden opgeheven.
Doorenvogels55 schreef:
22-09-2020 08:28
Ik las dat je het bij de rechter aan moet vragen. Als er een goede reden is kan het recht van overpad worden opgeheven.
Maar die goede reden zie ik hier niet (en die is er ook maar zelden, het wordt volgens mij zelden opgeheven).
Een gevestigd recht van overpad voor een achterom/uitweg (als enige optie voor een achterom) zal echt niet zomaar worden opgeheven.
Bij ophef kun je volgens mij denken aan een recht van uitweg over een bepaald perceel naar de openbare weg, als er later andere (logischere en minder belastende) uitwegen zijn gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven