Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad. Kan je daar vanaf?

19-08-2020 21:30 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een hoekhuis op een rijtje van 3. Wij en de buren van de andere hoek hebben een achterom, de buurvrouw in het midden niet.

De buurvrouw in het midden is een oudere vrouw alleen. Ze heeft een zomerhuisje in de tuin en daar zat tot voor kort een huurster in. Ook een vrouw alleen. Zij had toegang tot het zomerhuisje via onze achterom (recht van overpad). Dat was al zo toen wij het kochten en toen woonde de huurster er ook al. De buurvrouw zelf gebruikt de achterom niet. De toegang tot het zomerhuis loopt dus via onze tuin.

Het zomerhuisje heeft in het kadaster een apart adres. De toevoeging 'a'. De bestemming van dat adres is een recreatiewoning.

Nu wil de buurvrouw misschien haar huis + de recreatiewoning gaan verkopen en vragen wij ons af of we van het recht van overpad af kunnen. Stel dat de volgende eigenaar het gaat verhuren als vakantiehuis en we elke keer dronken jongelui door onze tuin heen krijgen.

Wie weet of dat mogelijk is?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee om het al eens voor te stellen aan de buurvrouw en uit te leggen wat je met het huisje zou willen doen. Bij ons speelde de 'gunfactor' mee: er waren meerdere buren met interesse in de grond maar wij waren de enige met jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
20-08-2020 11:33
Dit is een appeltje eitje. Kopen. En recht van overpad eraf, of zelfs nog niet eens.
Je hebt dat pad toch nodig voor het huurhuisje. Afhankelijk van de situatie.
Zou het voordat buurvrouw het in de verkoop gooit al lang en breed bij haar in de week leggen. Kosten voor de splitsing van het perceel zijn voor jou natuurlijk.

Als er een mogelijkheid is dat je het kunt betalen (en het ervoor over hebt) dan zou ik dit zeker doen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-08-2020 20:18
Als er een mogelijkheid is dat je het kunt betalen (en het ervoor over hebt) dan zou ik dit zeker doen.
Ging er eigenlijk vanuit dat je het blijft verhuren, permanent danwel b&b of zonder breakfast.
Met die inkomsten financier je de aankoop, of verdien je de aankoop terug.
Alle reacties Link kopieren
Lalize schreef:
19-08-2020 22:02
Wij hebben dat ook, tegen ons werd toen gezegd dat de enige optie was het huis zelf te kopen, en opnieuw te verkopen zonder recht van overpad.
Mocht het ooit te koop komen.
Dus we hebben het maar geaccepteerd.
Is het geen optie voor jullie om (wanneer het te koop zou staan) enkel het tuinhuisje te kopen? Dan kunnen jullie dat zelf verhuren aan wie jullie willen (dus geen dronken lui of mensen die er uit zien alsof ze 's avonds veranderen in dronken lui) en jullie verdienen er nog een leuk zakcentje aan ook!

oh al dikke mosterd zie ik!
Je zegt dat het vakantiehuisje een apart huisnummer heeft. Welk huisnummer heeft recht van overpad? Is dat alleen het gewone woonhuisnummer of ook het huisnummer van de recreatiewoning?

Daarnaast, een recht van overpad geldt vaak enkel voor de bewoners, niet voor gasten en visite (ga even af op rijdende rechter en frank visser). Die kunnen immers gewoon via de voordeur. Mij lijkt het niet de bedoeling dat wanneer hij het huis wil gaan verhuren elke week aan vakantiegangers, daar het recht van overpad voor bedoeld is.
Mocht je echt dat tuinhuis willen overnemrn moet je eerst bij de gemeente informeren in de nieuwe situatie zijn andere regels geldig hier mag in dat soort huisjes niet meer worden onder verhuurd ook geen B &B.
In de gemeente waar jij zit zijn echt nieuwe strenge regels.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 20-08-2020 22:06
5.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ligt er achter jullie huizen? Tuinen van andere huizen? Of een weg?

Mijn ouders zijn binnenkort eindelijk van het recht van overpad af vanwege een nieuwbouwwijk achter hun tuin die wordt opgeleverd. Ze schenken een stuk grond aan de buren zodat zij nu een eigen achterom kunnen maken. Dit hele verhaal heeft bij elkaar meer dan 10 jaar geduurd en voor veel frustratie gezorgd, maar het is uiteindelijk gelukt.
mammezel schreef:
19-08-2020 22:07
Ik denk niet dat het met een geregistreerd adres heeft te maken. Ook een boer die naar zijn weiland wil, kan - indien er geen andere mogelijkheid is om er te geraken - een recht van overpad hebben over bijvoorbeeld iemands erf, landweg, ...


Overpad blijft bestaan. En - als het goed is - staat dat in de notariële akte, u kan daar niet vanaf.

Maar bent u zeker dat het vakantiehuisje een officieel adres heeft? Normaal heeft een vakantiehuis geen officieel adres, daarom heet het ook vakantiehuis. Indien het wel een officieel adres heeft dan is het geen echt vakantiehuis maar een bestaande woning.

Als het vakantiehuis 'gewoon' bij de woning van uw buurvrouw hoort, dan zou het kunnen - zou het kunnen! - dat u dat overpad kan aanvechten.

Succes!
Dit.

En je kan altijd nog je zoon aanvoeren als reden. Dat veel mensen te veel prikkeling geeft.
nausicaa schreef:
20-08-2020 09:39
Mammezel: TO schrijft toch zelf dat het huis een aparte kadastrale inschrijving heeft, met een apart huisnummer en een bestemming tot recreatie. Dan is het echt behoorlijk goed afgedekt dat het zo mag hoor. En de Belgische situatie qua woningen is heel anders dan de Nederlandse. We kennen hier helemaal geen boete op leegstand, dus verhuren zonder inschrijvingen is wat dat betreft geen probleem. Bovendien kan in sommige gevallen ook in een recreatiewoning wél ingeschreven worden, als er daarvoor een uitzondering is gemaakt door de gemeente. Of dat hier zo is weet ik niet, maar het is niet per definitie onmogelijk.

Vergelijken met hoe het in België zou gaan heeft in geval van juridische zaken echt geen enkele zin.
Maar ook hier is een huisje in de tuin echt niet zomaar een apart adres.
Ik zou eens overleggen met je buuv. Leg uit dat het voor jullie, en vooral je zoon, niet fijn is als er ploegen langs banjeren. Dat het met je steeds groter en ouder wonende zoon wel fijn is de extra ruimte. Veel tuin hoeft er dan niet bij denk ik.

Dat overpad.. Het is een raar verhaal. Een eigen adres lijkt me onwaarschijnlijk eigenlijk. Dat gebeurt echt bijna nooit. Als je het als onderdeel van je huis verhuurd dan kunnen de huurders ook gewoon door het huis heen.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
20-08-2020 22:11
Maar ook hier is een huisje in de tuin echt niet zomaar een apart adres.
Nee, maar of iets een vakantie (of eigenlijk recreatie)woning is, heeft dan weer niks met het adres te maken. Iets kan best wel een eigen adres hebben en toch alleen een recreatie bestemming. Dat is totaal niet vergelijkbaar met Belgie.
En TO noemt zelf dat er een ander kadastraal nummer voor is. Dan ga ik er vanuit dat dat ook zo is, dat ze dat gecontroleerd heeft.

En ‘mijn zoon kan niet tegen prikkels’ is echt geen reden om een recht van overpad op te heffen (TO, ik weet dat jij dat niet zelf bedacht had hoor). Daar moeten echt veel zwaarwegender redenen voor zijn (de simpele oplossing daarvoor is namelijk ‘zet er een schutting/heg voor’).

Even goed nagaan wat er gebeurt qua toestemmingen als de buurvrouw het geheel verkoopt is wel een goed idee natuurlijk. In sommige gemeenten vervalt dan bv het recht om iets te verhuren. Dan is er ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man sprak gisteren de zoon van de buurvrouw aan en vertelde dat hij een huurder had gevonden. Man gaf ook aan dat mochten ze gaan verkopen wij wel interesse hebben in het zomerhuis. Hij liep niet over van enthousiasme.

In ons koopcontract staat echt benoemd dat het recht van overpad is voor haar perceel en de extra bebouwing op haar perceel en dat die bebouwing een schuur, garage of zomerhuis mag zijn en niks anders.

Er staat onder meer (stamt dus uit 1956):

ten behoeve van het aan de heer xx verkochte bouwperceel (huis van de buuf) en ten laste van het aan de heer xx verkochte bouwperceel (ons huis), wordt bij deze gevestigd de erfdienstbaarheid van in-, uit- en doorgang van- en
naar de onze straat, over en langs de grond gelegen achter de woning en de garage aan
de ons adres, ter plaatse daarvoor te bestemmen en te gebruiken


En (stamt uit 1961):

De bebouwing, welke op het verkochte perceel mocht worden gesticht, zal nu of later
zonder schriftelijke toestemming van Burgemeester en Wethouders van de gemeente
xxx voor geen ander doel worden gebruikt dan uitsluitend voor schuur, garage
of zomerhuis.
Ter vervanging en uitbreiding van de hiervoor (onder a) gemelde erfdienstbaarheid
wordt bij deze gevestigd een gelijke erfdienstbaarheid ten nutte van het gehele
kadastrale perceel dat behoort bij plaatselijk nummer xx aan de xx te xx (adres buuf)
en ten laste van het gehele kadastrale perceel dat behoort bij plaatselijk nummer
xx aan de xx te xx (ons adres), zoals een en ander na uitmeting door de
landmeter van het kadaster ten name van de heer xx respectievelijk xx,
zal worden gesticht, zullende gemelde erfdienstbaarheid moeten worden uitgeoefend
over de strook grond zoals ter plaatse daarvoor bestemd, gelegen langs de zuid- en
oostgrens van de thans bij de heer xx in eigendom zijnde grond.”
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Zoon van de buuf is niet de meest geschikte om aan te spreken. (hij is erfgenaam, gunfactor 0,0)
Je zult toch met de buuf zelf een gesprekje moeten aanknopen.
Alle reacties Link kopieren
Gebruikt de huurder het huisje ook als vakantiewoning of woont deze er permanent? Dat laatste mag volgens mij niet als je de akte volgt en zou dus de verkoopprijs kunnen beïnvloeden (Als je niet in een toeristische regio woont).
Als er een oude dame in woont denk ik zomaar dat er een hoop verbouwwerk aankomt als er nieuwe bewoners in komen.
Zou je zin er in hebben het pand te kopen van je buren en bij je eigen huis daarmee groter te maken?
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-08-2020 09:15
Als er een oude dame in woont denk ik zomaar dat er een hoop verbouwwerk aankomt als er nieuwe bewoners in komen.
Zou je zin er in hebben het pand te kopen van je buren en bij je eigen huis daarmee groter te maken?
De meeste mensen kunnen niet zomaar een extra huis erbij kopen.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-08-2020 09:15
Als er een oude dame in woont denk ik zomaar dat er een hoop verbouwwerk aankomt als er nieuwe bewoners in komen.
Zou je zin er in hebben het pand te kopen van je buren en bij je eigen huis daarmee groter te maken?
Ja maar dat kunnen we niet betalen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat het allemaal wel een beetje mee gaat vallen.

We hebben momenteel een tamelijk overspannen huizenmarkt. Het is een huis plus recreatiewoning, dat gaat niet in de verkoop voor anderhalve ton. Degene die dit kan en wil betalen en vervolgens nog moet investeren in verbouwing en opknappen zal zelf niet zitten te wachten op bezopen hangjongeren in de tuin. Nog los van het feit dat de gemiddelde jongere zuipschuit dit geen aantrekkelijke vakantiewoning zal vinden, tenzij je genoeg uitgaansgelegenheid hebt binnen een straal van twee kilometer.

Ik verwacht eerder dat dit huis gekocht gaat worden door een koppel met een (bijna) volwassen kind of juist één van de ouders meeneemt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even koffie wezen drinken bij de buuf en ze wil wel verhuizen naar een appartement maar waarschijnlijk zal het huis dan niet verkocht worden maar verhuurd.

Heb wel gezegd dat wij geinteresseerd zijn om het zomerhuisje te kopen mocht dat ooit een optie zijn voor haar.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
21-08-2020 08:55
In ons koopcontract staat echt benoemd dat het recht van overpad is voor haar perceel en de extra bebouwing op haar perceel en dat die bebouwing een schuur, garage of zomerhuis mag zijn en niks anders.

Nee dat staat er niet. Er staat: ''De bebouwing, welke op het verkochte perceel mocht worden gesticht, zal nu of later zonder schriftelijke toestemming van Burgemeester en Wethouders van de gemeente
xxx voor geen ander doel worden gebruikt dan uitsluitend voor schuur, garage
of zomerhuis.

Dus als de bestemming gewijzigd is naar recreatiewoning dan is dat uiteraard met toestemming van B&W en valt dat gewoon binnen jullie contract.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je even bent wezen praten met buuf. Kom je meer te weten dan als je het niet doet.
Mocht ze het gaan verhuren (of door zoon laten verhuren) dan zal de verhouding een stuk minder warm worden, maar dat is nog even te ver vooruit lopen, is nog niet aan de hand.

Naast dat koop idee, is het nog een idee om het bestemmingsplan door te lezen specifiek mbt de recreatiebestemming op die locatie. Wat is daar dan toegestaan?
Dan weet je een beetje wat je kan verwachten.
Ideaal zeg,een huis met recreatiewoning achter het huis op een eigen adres. Bijna permanent verhuren voor 5 jaar mag niet,informeer eens bij de Gemeente wat de voorwaarden zijn van verhuur recreatiewoning op dat adres.Als niemand een klacht indient kun je zo onbeperkt lang verhuren. Nu in deze tijd kun je zo'n recreatiewoning goed verhuren per week. Ik had het huis met recreatiegrond gelijk gekocht als dat kon.Verhuur of verkoop de woning en verhuur zelf de recreatiewoning dan beslis je in ieder geval zelf wie over je pad heenloopt.
Staat dit pand in Gelderland?
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
21-08-2020 10:48
Ja maar dat kunnen we niet betalen.
Die huurder, is die voor dat zomerhuis? En is dat lange termijn huren?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
21-08-2020 16:46
Die huurder, is die voor dat zomerhuis? En is dat lange termijn huren?
Ja.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven