Geen eigen vaste stek hebben
vrijdag 21 augustus 2020 om 14:43
Goedemiddag
Ik zit met een vervelend gevoel ivm mijn woonsituatie (België).
Eerst even een korte voorgeschiedenis.
Gescheiden, 40 jaar, 2 kinderen van 13 en 11.
Vroeger koophuis gehad met ex die een eigen zaak had. Gescheiden, huis gedwongen verkocht en niet veel overgehouden ivm schulden ex. Doorgegaan met 1 inkomen en een ex die daarna nooit meer zijn kinderen kwam ophalen.
Huren op de privé markt met 1 inkomen. Twee opgroeiende kinderen, chronisch ziek geworden en nu met een ziekte uitkering rond moeten komen. Opnieuw kopen is helaas geen optie meer.
Waar sta ik nu qua woonsituatie?
Ik huur op de privé markt, sta op wachtlijsten van verschillende woonmaatschappijen voor een sociale huurwoning. Wachttijden van 10 jaar zijn geen uitzondering.
Over 3 jaar loopt mijn huurcontract af. Mijn huisbaas kan me dan zonder een enkele reden eruit zetten. Hij dreigde hier al tussentijds mee. Op naar een volgend appartement op de privé markt dan maar. Ze starten continu met tijdelijke contracten. Maar ook bij een langdurig contract kan een huisbaas je er tussentijds uitzetten ivm bv verbouwingswerken.
Ook de sociale huurmarkt is in 2017 overgestapt naar een systeem van tijdelijke contracten.
Ik wil zo graag nou eens langdurig, liefst voor altijd, willen blijven wonen. Deze situatie maakt me zo onrustig. Ik kan niet investeren in woning, ik kan me nergens echt thuis beginnen te voelen. Altijd maar dansen naar de pijpen van een huisbaas. Maar ook de angst dat je om de zoveel jaar weer kunt vertrekken.
Iemand ervaring met het steeds maar tijdelijk wonen ergens (met kinderen)?
Ik weet niet zo goed onder welke pijler dit hoort.
Ik zit met een vervelend gevoel ivm mijn woonsituatie (België).
Eerst even een korte voorgeschiedenis.
Gescheiden, 40 jaar, 2 kinderen van 13 en 11.
Vroeger koophuis gehad met ex die een eigen zaak had. Gescheiden, huis gedwongen verkocht en niet veel overgehouden ivm schulden ex. Doorgegaan met 1 inkomen en een ex die daarna nooit meer zijn kinderen kwam ophalen.
Huren op de privé markt met 1 inkomen. Twee opgroeiende kinderen, chronisch ziek geworden en nu met een ziekte uitkering rond moeten komen. Opnieuw kopen is helaas geen optie meer.
Waar sta ik nu qua woonsituatie?
Ik huur op de privé markt, sta op wachtlijsten van verschillende woonmaatschappijen voor een sociale huurwoning. Wachttijden van 10 jaar zijn geen uitzondering.
Over 3 jaar loopt mijn huurcontract af. Mijn huisbaas kan me dan zonder een enkele reden eruit zetten. Hij dreigde hier al tussentijds mee. Op naar een volgend appartement op de privé markt dan maar. Ze starten continu met tijdelijke contracten. Maar ook bij een langdurig contract kan een huisbaas je er tussentijds uitzetten ivm bv verbouwingswerken.
Ook de sociale huurmarkt is in 2017 overgestapt naar een systeem van tijdelijke contracten.
Ik wil zo graag nou eens langdurig, liefst voor altijd, willen blijven wonen. Deze situatie maakt me zo onrustig. Ik kan niet investeren in woning, ik kan me nergens echt thuis beginnen te voelen. Altijd maar dansen naar de pijpen van een huisbaas. Maar ook de angst dat je om de zoveel jaar weer kunt vertrekken.
Iemand ervaring met het steeds maar tijdelijk wonen ergens (met kinderen)?
Ik weet niet zo goed onder welke pijler dit hoort.
maandag 24 augustus 2020 om 21:48
Is misschien inderdaad een idee om dit ergens aan te geven!Het-groepje schreef: ↑23-08-2020 15:56Maar dit is dan toch een algemeen probleem? Kinderen kunnen zo toch niet opgroeien? Is er geen politieke partij die zich hiervoor inzet of kun je dit niet aangeven bij een wethouder oid?
Dan kun je je toch inzetten voor dit issue, al heeft het geen direct resultaat. Maar ik vind het wel schandalig klinken.
De kinderen durven niet echt te wennen aan een woning. Het zou zo maar kunnen dat we er over drie jaar uit moeten. Het ergste van al is dat je dat als huurder pas 6 maanden op voorhand te weten kunt komen. Binnen 6 maanden spullen pakken. Zoeken zoeken zoeken, misschien blij moeten zijn met een 1 jarig huurcontract ergens, wat 3 maanden voor afloop opgezegd kan worden zonder enkele opgaaf van reden.
Het is het vermelden waard ergens inderdaad.
hanaa wijzigde dit bericht op 24-08-2020 21:53
0.00% gewijzigd
maandag 24 augustus 2020 om 21:51
Ik vind een eigen (huur-)woning een belangrijke basis voor het geestelijk welzijn van een mens.S-Groot schreef: ↑23-08-2020 15:48Ik vind het een heel vervelende situatie, hoe de huurcontracten geregeld zijn in belgie. Maar, dat is blijkbaar nou eenmaal zo dus daar zul je het mee moeten doen. Ik denk dat je moet stoppen met de pijn over wat geweest is (het eigen huis) vast te houden. Laat het los en ga kijken naar wat wel kan en mogelijk is.
Het lijkt mij erg om elke paar jaar te moeten verhuizen, maar ik ga ervan uit dat met zoveel verhuizende mensen er altijd wel iets te vinden is? Dan zou ik je aanraden om te veranderen wat je niet kunt accepteren (ga naar een ander land bijv. als je daar wel een huis kunt betalen of vast kunt huren) en te accepteren wat je niet kunt veranderen (en er dan dus niet meer elke dag mee bezig zijn, laat het los).
Je huis moet een veilige haven zijn om je bij tegenslagen tenminste niet druk te hoeven maken dat je over een paar maanden op straat gezet kunt worden. Die continue onzekerheid geeft geen rust om op lange termijn dingen te durven plannen.
hanaa wijzigde dit bericht op 25-08-2020 10:38
5.00% gewijzigd
dinsdag 25 augustus 2020 om 07:38
Ik denk dat je meer kans hebt om langer in een huurwoning te kunnen blijven als je huurt van een particulier die maar enkele panden verhuurt. Ik herken dat opzeggen na 3 jaar helemaal niet. Ik praat er wel eens over met andere verhuurders en we zijn net blij met lange termijn huurders: ze onderhouden het als hun eigen woning, willen goede relatie met de buren, zekerheid van inkomen, ...
De regels bij sociale verhuur zijn er om de wachtlijsten te verkorten: mensen die een hoger inkomen krijgen of wiens kinderen het huis uitgaan en geen woning met 3 slaapkamers meer nodig hebben moeten dan idd het huis uit.
De regels bij sociale verhuur zijn er om de wachtlijsten te verkorten: mensen die een hoger inkomen krijgen of wiens kinderen het huis uitgaan en geen woning met 3 slaapkamers meer nodig hebben moeten dan idd het huis uit.
dinsdag 25 augustus 2020 om 07:54
Laat je inderdaad niet gek maken, verhuurders genoeg die al heel blij zijn met iemand die netjes de huur betaalt en ondertussen het kot niet afbreekt. Wij wonen bewust met onze kinderen in een huurhuis en daar hebben zij ook geen probleem mee. Jouw kinderen pikken op wat ze bij jou aanvoelen. Als jij rustiger wordt, gaan ze zich vanzelf beter bij de situatie voelen.