Zwangerschapsjeuk

26-08-2020 12:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi dames,

Heeft iemand van jullie ervaring met zwangerschapsjeuk? Zo ja, hoe begon dit bij jou etc..werd je ingeleid?

Ik heb sinds donderdag een aantal nachten (niet alle) last gehad van jeuk over mn hele lichaam. Heb zojuist voor de zekerheid bloed geprikt..VK verwacht niet dat er iets aan de hand is, maar waar komt die jeuk dan vandaan vraag ik me af. Ben nu ruim 37w.
Ik heb de jeuk gekregen na de bevalling, ik ben nu 4 weken verder en het neemt langzaam af.
Maar met name mijn gezicht jeukt nog ontzettend.

Ik lees dus mee :lol:
Hoezo zou je ingeleid worden met zwangerschapsjeuk?

Ik kreeg zwangerschapsjeuk met 33 weken en met 36 weken was het ineens verdwenen.

Google zegt dit als oorzaak: De late vorm wordt veroorzaakt door ophoping van galzouten (afvalstoffen) in de lever en in het lichaam aan het eind van de zwangerschap. Deze galzouten veroorzaken hevige jeuk, en door het krabben ontstaan later ook huidbeschadigingen. Jeuk in de zwangerschap door ophoping van galzouten (cholestasis) wordt ook wel zwangerschaps-cholestasis genoemd
Arequipa schreef:
26-08-2020 12:15

Heb je verder gekeken naar de mogelijke gevolgen van zwangerschapscholestase? Als de galzure zouten boven een bepaalde waarde komen en de zwangerschap a terme is, ga je niet zitten wachten of het fout gaat.

Als het geen cholestase is, maar onschuldige (doch heel vervelende) zwangerschapsjeuk, dan leid je idd niet in.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 26-08-2020 12:22
37.97% gewijzigd
Arequipa schreef:
26-08-2020 12:15

Ik kreeg zwangerschapsjeuk met 33 weken en met 36 weken was het ineens verdwenen.

Google zegt dit als oorzaak: De late vorm wordt veroorzaakt door ophoping van galzouten (afvalstoffen) in de lever en in het lichaam aan het eind van de zwangerschap. Deze galzouten veroorzaken hevige jeuk, en door het krabben ontstaan later ook huidbeschadigingen. Jeuk in de zwangerschap door ophoping van galzouten (cholestasis) wordt ook wel zwangerschaps-cholestasis genoemd
Omdat dit gevaarlijk kan zijn voor de baby.
Nou precies, omdat het gevaarlijk kan zijn voor de baby.
ecam2015 schreef:
26-08-2020 12:13
Ik heb de jeuk gekregen na de bevalling, ik ben nu 4 weken verder en het neemt langzaam af.

Aah ook irritant. Hopelijk ben je er snel van af!
Verder geen persoonlijke ervaring voor je TO. Hoop dat het en onschuldige vorm is en dat je er snel van af bent :). Succes met de laatste loodjes!
Ik had vanaf 36 weken jeuk. Ook bloed geprikt en zwangerschapscholestase. Medicatie gekregen en wekelijkse controle. Ondanks medicatie bleef de waarde stijgen en zou ik ingeleid worden. Uiteindelijk is de bevalling vanzelf begonnen. Ik had heel veel jeuk, tijdens de bevalling heb ik mijn benen helemaal open gekrabd.
Kokoro schreef:
26-08-2020 12:20
Heb je verder gekeken naar de mogelijke gevolgen van zwangerschapscholestase? Als de galzure zouten boven een bepaalde waarde komen en de zwangerschap a terme is, ga je niet zitten wachten of het fout gaat.

Als het geen cholestase is, maar onschuldige (doch heel vervelende) zwangerschapsjeuk, dan leid je idd niet in.
O joh geen idee van! Dacht dat het een algemene zwangerschapskwaal was.
grapjasje schreef:
26-08-2020 12:31
Ik had vanaf 36 weken jeuk. Ook bloed geprikt en zwangerschapscholestase. Medicatie gekregen en wekelijkse controle. Ondanks medicatie bleef de waarde stijgen en zou ik ingeleid worden. Uiteindelijk is de bevalling vanzelf begonnen. Ik had heel veel jeuk, tijdens de bevalling heb ik mijn benen helemaal open gekrabd.
Weet je nog hoe snel jij de uitslag had? En had je toen constant last van jeuk? Bij mij varieert het nl. Heb er niet constant last van, maar maak me toch wel wat zorgen omdat het wel gevaarlijk voor de baby kan zijn. Ze zeggen dat het 3 dagen kan duren voor de uitslag er is. Begrijp me niet verkeerd ik ben niet zo snel bang of echt overbezorgd maar ben ruim 37 weken dus als het echt gevaarlijk is heb ik liever dat de baby er zsm uit is dan dat ze onnodig risico loopt.
Kokoro schreef:
26-08-2020 12:24
Verder geen persoonlijke ervaring voor je TO. Hoop dat het en onschuldige vorm is en dat je er snel van af bent :). Succes met de laatste loodjes!
Wat lief, dankjewel!
Bij ons werd het tweemaal in de week door het lab onderzocht. De duur van de uitslag kon dus varieren van enkele uren tot 3 dagen :(. Ik hoop voor je dat ze een beetje vlotten!
Arequipa schreef:
26-08-2020 12:38
O joh geen idee van! Dacht dat het een algemene zwangerschapskwaal was.
Jeuk wel :), cholestase niet!
Hier heel erg gehad. Heb je het ook omder voetzolen en handpalmen? Ik stond in de nacht met mn handen en voeten in een bak ijskoud water. Ik werd er helemaal gek van, zat er helemaal onder. Bultjes, jeuken, krabben, helemaal op tot bloedens toe. En mensen die zeiden 'probeer niet te krabben' kon ik wel slaan. Het is niet een kriebel, maar echt een doordringende jeukprikkel die niet te negeren is o_o .

Ik had de uitslag van het bloedprikken trouwens heel snel. In de middag geprikt en de volgende dag al de uitslag. Was goed. Daarna via huisarts naar de dermatoloog gegaan en uiteindelijk met slaappillen en antiallergiepillen (ik sliep echt niet meer), sterke hormoonzalf, vette zalf en lichttherapie is het met 37 weken zo goed als overgegaan. Ik kon het toen af met vette zalf en niet krabben. Ik heb er last van gehad vanaf week 16 ongeveer. Bij de dermatoloog hebben ze nog een keer de galzouten bepaald en die duurde idd wat langer, 3 dagen. Ook goed gelukkig.

Na de bevalling had ik soms ook opvlammingwn, maar goed te doen met vette zalf. Nu in zwangerschap 2 heb ik zalf van la roche posy gebruikt en in heb er bijna geen last van gehad. Rond week 35-36 even wat heftiger.

Ik hoop dat het onschuldig is en succes met de laatste loodjes!
Ik gaf bij de verloskundige aan dat ik veel jeuk had, geen idee dat het niet zo onschuldig was als dat ik dacht. Ik moest gelijk naar het ziekenhuis voor bloedprikken en werd aan de apparatuur gelegd. Daarna gesprekje gehad met uitslag bloed en apparatuurmetingen. Gelukkig bleek het bij mij onschuldig te zijn.

Ik had geloof ik mentholgel tegen de jeuk. Ik kreeg elke keer jeuk als ik ging slapen. Was de laatste paar weken van de zwangerschap.
Wel raar dat jullie allemaal zo lang moesten wachten, aangezien ik echt direct naar het ziekenhuis moest. Jeuk kaneen symptoom van zwangerschapsvergiftiging zijn en dat is zeer gevaarlijk voor de baby.
ecam2015 schreef:
26-08-2020 12:13

Ik bedenk me trouwens nu net (nog steeds zwangerschapsdementie) dat ik voor de (onschuldige versie) naar de haptonoom ben geweest voor oa jeuk. Uurtje na de afspraak was het stuk minder en de volgende dag weg.
Ik heb bij beide zwangerschappen zwangerschapscholestase gehad.
Het is echt heel belangrijk om dan tijdig te worden ingeleid, omdat de kans dat de baby komt te overlijden in de laatste paar weken heel hoog is.

Mijn tip aan jou is: laat, als de gynaecoloog de indruk heeft dat de bloedwaarden onder controle zijn met de medicatie en dus niet wil inleiden, je galzure zouten meten. Dat kan niet in het gemiddelde ziekenhuis, de boel moet dan opgestuurd worden naar een andere plek. Dus meet men het meestal niet.

Bij mij was het zo dat ik meteen na binnenkomst van de resultaten van deze test werd gebeld door het ziekenhuis dat ik de volgende ochtend moest worden ingeleid (terwijl de gyn 2 dagen ervoor nog vond dat alles onder controle was en inleiden niet nodig).
Ik heb met mijn tweede ook op het einde veel jeuk gehad. 's Nachts was het vooral niet te harden, ik heb nachten achtereen m'n benen opengekrabt en daarna mentholdouchegel er op gesmeerd. Was het enige dat hielp. De littekens staan helaas nu na bijna zes jaar nog steeds op mijn benen.

De verloskundige lachte het allemaal maar een beetje weg tot mijn man op zijn strepen ging staan. Ik bleek een veel te hoge bloedwaarde te hebben en dus cholestase. Ik ben de volgende dag ingeleid (38+4).

Bij mij was de uitslag er dezelfde dag nog.
-jolijn- schreef:
26-08-2020 13:38
Ik heb bij beide zwangerschappen zwangerschapscholestase gehad.
Het is echt heel belangrijk om dan tijdig te worden ingeleid, omdat de kans dat de baby komt te overlijden in de laatste paar weken heel hoog is.

Mijn tip aan jou is: laat, als de gynaecoloog de indruk heeft dat de bloedwaarden onder controle zijn met de medicatie en dus niet wil inleiden, je galzure zouten meten. Dat kan niet in het gemiddelde ziekenhuis, de boel moet dan opgestuurd worden naar een andere plek. Dus meet men het meestal niet.

Bij mij was het zo dat ik meteen na binnenkomst van de resultaten van deze test werd gebeld door het ziekenhuis dat ik de volgende ochtend moest worden ingeleid (terwijl de gyn 2 dagen ervoor nog vond dat alles onder controle was en inleiden niet nodig).
Ik sta (nog) onder controle van de vk, tot vorige week was er nl niets aan de hand. Maar ik heb vanochtend in het zkh de galzure zouten laten prikken. Omdat het ziekenhuis dit idd volgens mij niet zelf kan beoordelen duurt het wat langer voor de uitslag er is. Ik hoop dat ik geluk heb en op het juiste moment heb laten prikken zodat nog voor het weekend de uitslag er is..
Zonnetje1989 schreef:
26-08-2020 12:46
Weet je nog hoe snel jij de uitslag had? En had je toen constant last van jeuk? Bij mij varieert het nl. Heb er niet constant last van, maar maak me toch wel wat zorgen omdat het wel gevaarlijk voor de baby kan zijn. Ze zeggen dat het 3 dagen kan duren voor de uitslag er is. Begrijp me niet verkeerd ik ben niet zo snel bang of echt overbezorgd maar ben ruim 37 weken dus als het echt gevaarlijk is heb ik liever dat de baby er zsm uit is dan dat ze onnodig risico loopt.
Ik was naar de verloskundige gegaan omdat ik me niet zo lekkervoelde. Zij zag me krabben en heeft me diezelfde middag naar het ziekenhuis gestuurd. Daar bloed geprikt en al heel snel de uitslag.
Ik heb vanmiddag ook uitslag gehad. De galzure zouten waren gelukkig goed. Geen zwangerschapscholestase dus. Kan ik weer gerust genieten van de laatste loodjes, alleen dan met jeuk :proud:

Dank allemaal voor juliie reacties!
Fijn!
Ik heb vreselijke zwamgerschapsjeuk gehad, en ook geen cholestase. Mijn hele benen buik armen hals borst alles was kapot. Ik krabte zelfs nog in de paar uur dat ik sliep.
Vervolgens doorgestuurd naar de dermatoloog. 3x in de week lichttherapie, zalf tegen de jeuk, antibioticazalf, koude douches. Alles hielp een beetje en ik ben er doorheen gekomen. Maar het was echt de hel . Ik had liever mijn been gebroken gehad. Wat een ellende.

Lichtpuntje: bij de 2e zwangerschap heb ik nergens last van gehad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven